Jump to content

forsikring av båt, hvilket selskap er best?


froesak

Recommended Posts

Et bra forsikrings selskap er if. De har en veldig bra båt forsikring

 

Jeg har If forsikring på hus, innbo, 2 biler og reiseforsikring.

Men Norskesjø's pris på båtforsikring kunne de ikke slå.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
Share on other sites

Der er skrevet mye om forsikring her før, et søk kan gjerne være på sin plass.

 

På mine 2 siste båter har Norske Sjø vart klart best/billigst men andre opplever det annerledes så du bør nok ta en ringerunde og sjekke opp for deg og din båt. Et selskap som er billig for en kan godt være dyrt for en annen, og omvendt :crazy: Har litt inntrykk av at forsikringspremier beregnes etter tombolametoden...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Der er skrevet mye om forsikring her før, et søk kan gjerne være på sin plass.

 

På mine 2 siste båter har Norske Sjø vart klart best/billigst men andre opplever det annerledes så du bør nok ta en ringerunde og sjekke opp for deg og din båt. Et selskap som er billig for en kan godt være dyrt for en annen, og omvendt :crazy: Har litt inntrykk av at forsikringspremier beregnes etter tombolametoden...

 

 

Hvordan behandler Norsk Sjø en evt. skade ? Har noen erfaringer med selskapet ?

Link to post
Share on other sites

Hvilket selskap er rimelig og bra til og forsikre båten i?

det er et spørsmål som er umulig å svare på uten flere opplysninger fordi de forskjellige selskapene bruker regner ut premien på forskjellig måte. Hva du betaler kan avhenge av:

  • Hvilke(t) selskap du bruker til andre forsikringer og hvor mange andre forsikringsavtaler du har
  • Hvilke interesseforeninger du er medlem av som har avtale om rabatt på forsikring i enkelte selskap
  • Hvilken type båt du har, hvor gammel den er og hvor dyr den er
  • Hva slags motor båten har og hva båtens toppfart er
  • Om båten er besiktiget
  • Om du bruker båten hele året eller bare sommersesong
  • Alarm- og sporingsutstyr montert i båten
  • Hva slags havn/marina båten har som hjemmehavn
  • Hvilket fartsområde du ønsker at forsikringen skal dekke
  • Hvor gammel du er
  • Hvilken maritim kompetanse eller sertifikat du har
  • Og, om du er villig til å flytte andre forsikringer til selskapet du vil forsikre båten hos

I tillegg kommer slike faktorer som kundebehandlingen hos de forskjellige selskapene og eventuelle problemer som kan oppstå ved forsikringsoppgjør, for ikke å snakke om hva premien blir justert til etter et skadeoppgjør.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan behandler Norsk Sjø en evt. skade ? Har noen erfaringer med selskapet ?
Jeg har hatt en skade i Norske Sjø, omtalt her, og hadde ingen problemer med oppgjøret.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

det er et spørsmål som er umulig å svare på uten flere opplysninger fordi de forskjellige selskapene bruker regner ut premien på forskjellig måte. Hva du betaler kan avhenge av:

Hei

I tillegg til om du har andre forhold til banken/forsikringsselskapet.

Spareordninger, totalkunde, ikke så god betalingshistorikk.

Du kan gjøre listen så lang du vil. :rolleyes:

Det er ingen facit, det er det som gir prutningsmonn.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

For min båt har Terra Forsikring vært billigst over flere år, litt billigere enn Gjensidige, og omtrent halv pris av If. Har nå Vesta, som i utgangspunktet ikke var spesielt gunstige på båt, men som etterhvert tok til fornuften og landet på samme pris som jeg har betalt tidligere.

 

tror prisene på tvers av selskapene varierer mye på forskjellige båttyper og hastighetsområder, så det lønner seg nok med spesifikke forespørlser for akkurat din båttype

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

heisann

Har hatt IF i 3 år nå,men når jeg fikk regningen forige uke synes jeg at den hadde blitt veldig høy.

Ringte vesta der fikk jeg det 6000 kr billigere med samme bonuser og egenandeler

 

Dette gjelder:

Golf 2001 full kasko 60% bonus

passat 2000 full kasko 70% bonus

Carat 7400 verdi 250000

jolle og motor 20000

Reise ekstra

 

tot med fagforbunds rabatt 11500 mott IF sine 17600

 

Lønner seg og ringe litt. :yesnod:

Redigert av fjordbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hadde en herlig telefon med mitt forsikringsselskap (Vesta) nettopp. Vi har i høst hatt mye rot i forbindelse med salg av en av bilene, som deretter fikk en skade forårsaket av ny eier (som selvfølgelig ikke hadde forsikret på ny), og mye frem og tilbake. Vi kom helt greit ut av dette men som sagt mye rot.

 

I kveld måtte jeg ringe for å rydde opp litt, og traff på en grei kar som jeg spurte hvordan det stilte seg med å få forsikret treseileren min også? Joda...det bør vel gå greit sa han...

 

Så nå er min flotte treseiler forsikret for 50 000,- (uten motor) med kasko i Vesta for den nette sum av 652,- pr. år. Endelig virkelig god service fra et norsk forsikringsselskap. :) Rimelig var det også... :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...