index Startet 26.Januar.2007 Del på Facebook Startet 26.Januar.2007 Jeg monterte i fjor vår en Mobitronic 25A vedlikeholdslader i båten, for å kunne toppe opp batteribanken etter bruk siden dynamoen ikke har mulighet til å klare dette skikkelig ved mitt bruk. Pleier å la den stå tilkoplet et par døgnn etter at vi har vært på tur, samt at jeg setter den på et døgn eller to en gang i måneden høst/vinter for å sikre at batteriene er toppladet. Er dette OK behandling av batteriene, eller burde den heller ha stått på konstant? Liker meg egentlig best når alt er slått av når jeg ikke er i båten. I tillegg har det vært en del problemer med det elektriske i havna, slik at strømmen blir slått av og på litt ofte i perioder. Ser for meg at dette kan være uheldig for ladingen om den står påslått. Hva synes dere? Er det best å fortsette slik jeg har gjort til nå, eller bør jeg la laderen stå tilkoplet hele tiden? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Kallevik Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Hei Min påstand er at dine batterier er i meget gode hender. Det er ingen grunn til å la laderen stå på kontonuerligt, såfremt du ikke har noe forbuk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Så lenge du får toppladet batteriene dine på denne måten, er det vel ingen grunn til å la laderen stå på hele tiden. Jeg har tidligere gjort det, men inntil jeg får kjøpt meg ny og elektronisk lader (helst Sterling fra Joerg) kommer jeg ikke til å la laderen stå på konstant. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Enig med de to foregående innlegg. Såfremt batteriene er HELT frakoblet i mellomtiden, er de i de beste hender Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 bruker ctek laderern i båten og den virker veldig bra (multi xs 7000) har også multi xs 3600 til andre ting og er storfornøyd Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Om de ikke er helt frakoblet da, men hovedstrømbryter av?? Velger en en annen taktikk da?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 26.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Høres bra ut! Da fortsetter jeg på samme måte. Greit å vite at batteriene har det bra! Om batteriene er frakoplet fysisk eller hovedbryter avslått blir akkurat det samme, så lenge det ikke er noe som tapper strøm. Jeg sjekket faktisk syrevekt og nivå i forrige uke, for første gang siden mai .... Og det så heldigvis meget bra ut, jevn syrevekt og greit nivå. Så jeg føler at dette fungerer rimelig greit ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Jeg har samme type lader, dvs Mobitronic 25A og den står på hele vinteren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Hva slags batterier har du Lasse. Jeg tenker på vedlikeholdslading hele vinteren uten bruk. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Jeg har også laderen ALLTID på ! Why not ? Blir elektronene trøtte ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Ja, de kan ved langvarig påvirkning av laderen utvikle polypopper som gjør at de får en interferens som gjør at liberaldifferansen kan forstyrres slik at ionmodylifikatoren stopper utviklingen av likesinnede elektrolytter. Dette oppstår ofte midtvinters. :nono: Til info. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Hva slags batterier har du Lasse. Jeg tenker på vedlikeholdslading hele vinteren uten bruk. Har vanlige batterier. Jeg er jo også en del ombord, så det brukes litt strøm til lys, varme etc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Ikke så rart at batteriene blir slitt. Det er jo blitt noen år siden Edison oppfant strømmen. Livet som elektron høres fryktelig negativt ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Har vanlige batterier. Jeg er jo også en del ombord, så det brukes litt strøm til lys, varme etc. Ok det forklarer, jeg lader opp batteriene et par ganger gjennom vinteren. Tar ikke sjansen på vedlikeholdslade for lenge, tror ikke det er sunt for vanlige batterier. Kjenner ikke hvordan GEL batterier påvirkes av det. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Hvorfor tror du ikke det er sunt, baatsman? Har spekulert en del på dette, men ikke funnet noen klare bevis på at det skulle være usunt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Ikke noe annet enn hva jeg har hørt, opplevet selv. Laderne er vel eksakte nok, men har vel opplevet at lading uten bruk har dratt levetiden ned. Dette har ikke vært båtbatterier. Men batteri-teknnologi har sikkert gått fremover den også. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Ja, jeg vet ikke men har pleid å gjøre det slik hver vinter, og har ikke merket noen problemer med batteriene. Kanskje en av batteri ekspertene kunne uttale seg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Såfremt batteriene er HELT frakoblet i mellomtiden, er de i de beste hender Hva mener du med HELT frakoblet o' batteriguru? Inkluderer dette minuskabelen også, eller er det tilstrekkelig med å sette hovedbryteren på plusskabelen i null? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 (redigert) ...noe ha ringt hos meg Batterier, som vi alle bruker på båtene våre, har ikke noe "memoryeffekt". (Nå kommer sikkert snart han fagmannen som forteller noe om "men". Men det er også både riktig og greit. ) Det som batterier ønsker, for å få et laaaaang liv, er det samme som vi: muskler som er trenet. Betyr at de skal holdes "i form". Å holde en batteri i form kreves at man unngår sulfatering. Til å unngå sulfatering kreves det spenning. Til å holde spenning kreves ladning. Ergo: slå på en lader som KAN vedlikeholdsladning (må) og som tilbyr en regelmessig desulfateringsmodus (enda bedre). Jørg Redigert 26.Januar.2007 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Seastar Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 (redigert) Ja, jeg vet ikke men har pleid å gjøre det slik hver vinter, og har ikke merket noen problemer med batteriene. Dette med å koble helt fra kablene både på minus og pluss, - nei det blir litt for tungvint for folk som bruker båten hele året synes nå jeg da! Men for de som er i opplag o.l., kan det jo ikke skade å gjøre det, men det er spesielt viktig å huske på å lade de helt opp før de overlates til seg selv for vinteren. Husk også i løpet av vinteren å sjekke (for sikkerhetsskyld), behovet for mere lading ved å måle syrevekt og hvilespenning. Dette har jo igjen med om det kan være noe selvutladning å snakke om, så her får man bare sjekke opp til man "kjenner" mønsteret på sine batterier! Jeg selv har samme erfaring som Lasse, og båten har vedlikeholdslading på hele tiden, så jeg er rimelig sikker på at alt virker når jeg vrir på hovedbryter (bare på pluss-kabelen hos meg) og vil ta meg en tur på bøljan blå, eller bare putle med noe ombord! Så lenge dette fungerer topp, ser jeg ikke noen grunn til å forandre rutiner. (Jeg også kontrollerer funksjonen / tilstanden på ladere/batterier fra tid til annen) Ship'o'hoi Redigert 27.Januar.2007 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Apollo32 Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 Denne tråden ble startet i tråden QL-trim vs. trad. el/hydr. trim, hva fungerer best? Kopiert bakgrunn: Bitteliten #52: Landstøm/batterilader og kjøleskap som går på 12V gjør at batteriene belastes ganske mye når kjøleskapet går over lang tid (kjøleskapet drar strøm fra batteriene, batteriladeren lader batterien). Vi har en 12V/220V switcher på det største kjøleskapet vårt ombord som gjør at når vi har på landstrømmen går dette på 220V kretsen. Kostet 1800 Windy kroner. koster antakelig mindre fra Nidelv om jeg kjenner de to rett. Svenning #57: 1. 12v /220v vender for kjøleskap. Hva slags type vender er dette? Ikke en vender, men en egen 220V forsyning som gjør at du ikke trenger å mate dette fra Batteriladeren. Omkobling fra batteridrift til drift via denne enheten skjer automatisk når du plugger inn landstrømmen. Waeco og Isotherm leverer dette. jolo #58: Bortkasta penger etter min mening. Legg heller 1800.- mer i større lader. Laderen forsyner greit kjøleskapet ved landstrøm. Bitteliten #59: Jolo, poenget er ikke laderens kapasitet. Poenget er slitasjen på batteriene jolo #60: Hvilken slitasje på batteriene ? Du sliter ikke mer på batteriene fordi om kjøleskapet står på under lading/vedlikeholdslading. 1800 spenn er faktisk prisforskjellen på 30A og 50A CED Sterling lader. En mye bedre investering. De ekstra 20 Ampere driver faktisk ganske mange kjøleskap. roaldbj #62: Nå har vi fått en ny interessant diskusjon: Hva tærer på batteriene? Noen av oss ligger ofte på landstrøm hvor mye av aktiviteten ombors drives av 12 volt (VHF, TV, radio, varmere, lys, lanterner) hvor kapasiteten tas fra batteriene, som igjen lades kontinuerlig av 220 volts lader. Jeg har ikke tidligere blitt gjort oppmerksom på at dette kan slite ut batteriene mer enn om jeg har en form for transformator som omformer 220 v til 12 volt uten at batteriene belastes? Svenning #63: Da kaster vi oss inn i en batteriladerdiskusjon! Moderne batteriladere er mer eller mindre optimalisert for å holde batteriene godt oppladet med best mulig levetid. Flere trinn (dyplading, float, vedlikehold ++) samt funksjoner for desulfatering osv. Vi monterer egen temperatursensor på batteri(ene) for å kompensere for variasjoner i temperaturen. Alt dette for å få laderen til å oppfatte batteriets status best mulig. Hva skjer da når vi kobler annen last paralelt med batteriet? Har vi en lader med mange uavhengige utganger, og kobler en av dem dedikert til kjøleskap (ene), er det kanskje greit. Men hvis vi kobler andre forbrukere direkte på samme tilkobling som et batteri, og denne forbruker trekker f.eks. 3-4A, hva tror da laderen om batteristatus? Laderen vet jo ikke at det er et kjøleskap som trekker den ekstra strømmen. Den kan f.eks. tro at dette batteriet er nesten utladet, og løfter spenningen til de foreskrevne 14,4V? Mens det skulle egentlig bare ha en mild vedlikeholdslading og rundt 13,5V spenning. Tror ikke dette er optimalt? Hva sier ekspertene (eller synserne ....)? jolo #64: Jeg foreslår du starter en egen tråd om emnet, eller tar et søk eller sjekker emneregisteret her på forumet. Dette har vært diskutert et uttall ganger før. En ting er ihvertfall helt sikkert det hører ikke hjemme i denne tråden. Dette har ingenting med QL trimplan å gjøre. Og der er vi nå .... Og så var det batterilading igjen.....det er faktisk mulig å søke på denne tråden, istedenfor å starte en ny hver annen mnd..... :sleep: :sleep: Tror at moderator har forsøkt å minne om dette sånn ca 10 ganger i året ??? Eller ?? Men man får jo striper etter hvert , så da så..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 27.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 Og så var det batterilading igjen.....det er faktisk mulig å søke på denne tråden, istedenfor å starte en ny hver annen mnd..... :sleep: :sleep: Tror at moderator har forsøkt å minne om dette sånn ca 10 ganger i året ??? Eller ?? Men man får jo striper etter hvert , så da så..... Sovet dårlig i natt eller? Strengt tatt kan man vel finne svar på hva som helst ved å søke i gamle innlegg. Så hvis vi skal følge din tankegang her er det sikkert like godt å legge ned hele forumet, og heller gi ut alle gamle innlegg i bokform slik at vi slipper å plage deg med nye tråder!! Men noen av oss er faktisk interessert i å ha et levende forum, der man kan stille spørsmål uten å bli slått hardt i hodet med at dette faktisk også ble diskutert i 2002 eller deromkring! Jeg har ellers vært på forumet siden første dag, og har vel egentlig lest de fleste tråder som har vært av interesse. Men akkurat dette spørsmålet følte jeg likevel at jeg trengte et svar på... Når det gjelder striper så får jeg vel ikke flere uansett hvor mange innlegg jeg skulle starte eller driste meg til å svare på, så dette faller på sin egen urimelighet! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 Jeg våger meg ut med en påstand her: For å unngå tæring på drev og lignende er den beste løsningen ett tidsur som styrer landstrømen, la oss si at det kutter begge fasenn og jord, kobles inn 3 timer hver uke. Kommentarer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanssae Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 For meg er den beste løsningen for å unngå tæring å fjerne jorden , og så ligger jeg med landstrøm hele tiden med lading , varme og avfukter på. Vet det er mange meninger om dette , men dette har vært løsningen min dei siste ti årene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
m/s draugen Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 bruker ctek laderern i båten og den virker veldig bra (multi xs 7000)har også multi xs 3600 til andre ting og er storfornøyd har disse to jeg også."7000"står på supply på 2stk.115 amp.og "3500"på 115 start.Disse fungerer også utmerket til landstrøm og lading gjennom vinteren.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.