Jump to content

Vedlikeholdslading i båt


index

Recommended Posts

Jeg monterte i fjor vår en Mobitronic 25A vedlikeholdslader i båten, for å kunne toppe opp batteribanken etter bruk siden dynamoen ikke har mulighet til å klare dette skikkelig ved mitt bruk. Pleier å la den stå tilkoplet et par døgnn etter at vi har vært på tur, samt at jeg setter den på et døgn eller to en gang i måneden høst/vinter for å sikre at batteriene er toppladet. Er dette OK behandling av batteriene, eller burde den heller ha stått på konstant? Liker meg egentlig best når alt er slått av når jeg ikke er i båten. I tillegg har det vært en del problemer med det elektriske i havna, slik at strømmen blir slått av og på litt ofte i perioder. Ser for meg at dette kan være uheldig for ladingen om den står påslått.

 

Hva synes dere? Er det best å fortsette slik jeg har gjort til nå, eller bør jeg la laderen stå tilkoplet hele tiden?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så lenge du får toppladet batteriene dine på denne måten, er det vel ingen grunn til å la laderen stå på hele tiden. Jeg har tidligere gjort det, men inntil jeg får kjøpt meg ny og elektronisk lader (helst Sterling fra Joerg) kommer jeg ikke til å la laderen stå på konstant.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut! Da fortsetter jeg på samme måte. Greit å vite at batteriene har det bra! Om batteriene er frakoplet fysisk eller hovedbryter avslått blir akkurat det samme, så lenge det ikke er noe som tapper strøm.

 

Jeg sjekket faktisk syrevekt og nivå i forrige uke, for første gang siden mai :blush: .... Og det så heldigvis meget bra ut, jevn syrevekt og greit nivå. Så jeg føler at dette fungerer rimelig greit ja.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har vanlige batterier. Jeg er jo også en del ombord, så det brukes litt strøm til lys, varme etc.

 

Ok det forklarer, jeg lader opp batteriene et par ganger gjennom vinteren. Tar ikke sjansen på vedlikeholdslade

for lenge, tror ikke det er sunt for vanlige batterier. Kjenner ikke hvordan GEL batterier påvirkes av det.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Såfremt batteriene er HELT frakoblet i mellomtiden, er de i de beste hender

Hva mener du med HELT frakoblet o' batteriguru? Inkluderer dette minuskabelen også, eller er det tilstrekkelig med å sette hovedbryteren på plusskabelen i null?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

...noe ha ringt hos meg :smiley:

 

Batterier, som vi alle bruker på båtene våre, har ikke noe "memoryeffekt".

(Nå kommer sikkert snart han fagmannen som forteller noe om "men". Men det er også både riktig og greit. :lol: )

 

Det som batterier ønsker, for å få et laaaaang liv, er det samme som vi: muskler som er trenet.

Betyr at de skal holdes "i form".

 

Å holde en batteri i form kreves at man unngår sulfatering.

Til å unngå sulfatering kreves det spenning.

Til å holde spenning kreves ladning.

Ergo: slå på en lader som KAN vedlikeholdsladning (må) og som tilbyr en regelmessig desulfateringsmodus (enda bedre).

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg vet ikke men har pleid å gjøre det slik hver vinter, og har ikke merket noen problemer med batteriene.

 

Dette med å koble helt fra kablene både på minus og pluss, - nei det blir litt for tungvint for folk som bruker båten hele året synes nå jeg da!

Men for de som er i opplag o.l., kan det jo ikke skade å gjøre det, men det er spesielt viktig å huske på å lade de helt opp før de overlates til seg selv for vinteren.

Husk også i løpet av vinteren å sjekke (for sikkerhetsskyld), behovet for mere lading ved å måle syrevekt og hvilespenning.

Dette har jo igjen med om det kan være noe selvutladning å snakke om, så her får man bare sjekke opp til man "kjenner" mønsteret på sine batterier!

 

Jeg selv har samme erfaring som Lasse, og båten har vedlikeholdslading på hele tiden, så jeg er rimelig sikker på at alt virker når jeg vrir på hovedbryter (bare på pluss-kabelen hos meg) og vil ta meg en tur på bøljan blå, eller bare putle med noe ombord!

 

Så lenge dette fungerer topp, ser jeg ikke noen grunn til å forandre rutiner. (Jeg også kontrollerer funksjonen / tilstanden på ladere/batterier fra tid til annen)

 

Ship'o'hoi :seeya::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne tråden ble startet i tråden QL-trim vs. trad. el/hydr. trim, hva fungerer best?

 

Kopiert bakgrunn:

Bitteliten #52: Landstøm/batterilader og kjøleskap som går på 12V gjør at batteriene belastes ganske mye når kjøleskapet går over lang tid (kjøleskapet drar strøm fra batteriene, batteriladeren lader batterien). Vi har en 12V/220V switcher på det største kjøleskapet vårt ombord som gjør at når vi har på landstrømmen går dette på 220V kretsen. Kostet 1800 Windy kroner. koster antakelig mindre fra Nidelv om jeg kjenner de to rett.

 

Svenning #57: 1. 12v /220v vender for kjøleskap. Hva slags type vender er dette? Ikke en vender, men en egen 220V forsyning som gjør at du ikke trenger å mate dette fra Batteriladeren. Omkobling fra batteridrift til drift via denne enheten skjer automatisk når du plugger inn landstrømmen. Waeco og Isotherm leverer dette.

 

jolo #58: Bortkasta penger etter min mening. Legg heller 1800.- mer i større lader. Laderen forsyner greit kjøleskapet ved landstrøm.

 

Bitteliten #59: Jolo, poenget er ikke laderens kapasitet. Poenget er slitasjen på batteriene

 

jolo #60: Hvilken slitasje på batteriene ? Du sliter ikke mer på batteriene fordi om kjøleskapet står på under lading/vedlikeholdslading. 1800 spenn er faktisk prisforskjellen på 30A og 50A CED Sterling lader. En mye bedre investering.

De ekstra 20 Ampere driver faktisk ganske mange kjøleskap. :wink:

 

roaldbj #62: Nå har vi fått en ny interessant diskusjon: Hva tærer på batteriene? Noen av oss ligger ofte på landstrøm hvor mye av aktiviteten ombors drives av 12 volt (VHF, TV, radio, varmere, lys, lanterner) hvor kapasiteten tas fra batteriene, som igjen lades kontinuerlig av 220 volts lader. Jeg har ikke tidligere blitt gjort oppmerksom på at dette kan slite ut batteriene mer enn om jeg har en form for transformator som omformer 220 v til 12 volt uten at batteriene belastes?

 

Svenning #63: Da kaster vi oss inn i en batteriladerdiskusjon!

 

Moderne batteriladere er mer eller mindre optimalisert for å holde batteriene godt oppladet med best mulig levetid. Flere trinn (dyplading, float, vedlikehold ++) samt funksjoner for desulfatering osv. Vi monterer egen temperatursensor på batteri(ene) for å kompensere for variasjoner i temperaturen.

 

Alt dette for å få laderen til å oppfatte batteriets status best mulig. Hva skjer da når vi kobler annen last paralelt med batteriet? Har vi en lader med mange uavhengige utganger, og kobler en av dem dedikert til kjøleskap (ene), er det kanskje greit. Men hvis vi kobler andre forbrukere direkte på samme tilkobling som et batteri, og denne forbruker trekker f.eks. 3-4A, hva tror da laderen om batteristatus? Laderen vet jo ikke at det er et kjøleskap som trekker den ekstra strømmen. Den kan f.eks. tro at dette batteriet er nesten utladet, og løfter spenningen til de foreskrevne 14,4V? Mens det skulle egentlig bare ha en mild vedlikeholdslading og rundt 13,5V spenning. Tror ikke dette er optimalt?

 

Hva sier ekspertene (eller synserne ....)?

jolo #64: Jeg foreslår du starter en egen tråd om emnet, eller tar et søk eller sjekker emneregisteret her på forumet.

Dette har vært diskutert et uttall ganger før. En ting er ihvertfall helt sikkert det hører ikke hjemme i denne tråden.

Dette har ingenting med QL trimplan å gjøre. :wink:

 

Og der er vi nå ....

 

Og så var det batterilading igjen.....det er faktisk mulig å søke på denne tråden, istedenfor å starte en ny hver annen mnd..... :sleep: :sleep: :sleep: :sleep: Tror at moderator har forsøkt å minne om dette sånn ca 10 ganger i året ??? Eller ?? Men man får jo striper etter hvert , så da så.....

Link to post
Share on other sites

Og så var det batterilading igjen.....det er faktisk mulig å søke på denne tråden, istedenfor å starte en ny hver annen mnd..... :sleep: :sleep: :sleep: :sleep: Tror at moderator har forsøkt å minne om dette sånn ca 10 ganger i året ??? Eller ?? Men man får jo striper etter hvert , så da så.....

 

Sovet dårlig i natt eller? Strengt tatt kan man vel finne svar på hva som helst ved å søke i gamle innlegg. Så hvis vi skal følge din tankegang her er det sikkert like godt å legge ned hele forumet, og heller gi ut alle gamle innlegg i bokform slik at vi slipper å plage deg med nye tråder!!

 

Men noen av oss er faktisk interessert i å ha et levende forum, der man kan stille spørsmål uten å bli slått hardt i hodet med at dette faktisk også ble diskutert i 2002 eller deromkring! Jeg har ellers vært på forumet siden første dag, og har vel egentlig lest de fleste tråder som har vært av interesse. Men akkurat dette spørsmålet følte jeg likevel at jeg trengte et svar på...

 

Når det gjelder striper så får jeg vel ikke flere uansett hvor mange innlegg jeg skulle starte eller driste meg til å svare på, så dette faller på sin egen urimelighet!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

bruker ctek laderern i båten og den virker veldig bra (multi xs 7000)

har også multi xs 3600 til andre ting og er storfornøyd :yesnod:

har disse to jeg også."7000"står på supply på 2stk.115 amp.og "3500"på 115 start.Disse fungerer også utmerket til landstrøm og lading gjennom vinteren..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...