Jump to content

Vedlikeholdslading i båt


index

Recommended Posts

Bør man sette på "Suply" funksjonen når jeg ligger til brygga over lengere tid?

bruker bare til lensepumpe og memory funksjonen til radioen :fishing:

slik jeg har lest og forstått så er det denne funksonen som skal være best.Det står i anvisningen at det er denne funksjonen som er best for o vedlikeholde batt.over lengre tid,ex.golfbiler,etc,for å få best effekt.....

Tar jeg feil?

Link to post
Share on other sites

:flag: Jeg har fulgt med inntresse denne debatten,tenker da på strøm når en ligger ved kai runt om kring.Det jeg lurer på i steden for alt dette utstyret med det ene og andre.går det ikke ann og bare og ha med en batterilader da?Som jeg kan koble til landstrøm og til batterien foreks,Så slipper jeg og tappe dem når jeg bruker kjøle osv.MVH Bjørn :crazy: Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

:flag: Jeg har fulgt med inntresse denne debatten,tenker da på strøm når en ligger ved kai runt om kring.Det jeg kurer på i steden for alt dette utstyret med det ene og andre.går det ikke ann og bare og ha med en batterilader da?Som jeg kan koble til landstrøm og til batterien foreks,Så slipper jeg og tappe dem når jeg bruker kjøle osv.MVH Bjørn :crazy:

jo visst.det enkle er ofte det beste :wink: men det er jo behagelig å ha alt permanent i båten ja,og så har det også blitt ett JÆVLA styr med alt vi skal stappe og montere i båtene også da. :headbang:

fordelen med intelligente laddere er jo att en ikke "KOKER"batt.også da.

Link to post
Share on other sites

Siden du bruker den til lensepumpen, tror jeg også at "suply" er bra, for da holdes batteriene på 13,5 volt hele tiden. Hvis du har den på "normal 14,4" ,vil den ta en "opplading" hver gang pumpa starter. Hvis pumpa starter skjelden ville jeg hatt den på "normal"For da er det ingen lading, inntil spenningen er nede på 12,8 volt, ettersom jeg husker. 13,6 volt blir en overlading av batteriene og de slites deretter, men hvis pumpa bruker endel strøm så er det jo en god sikkerhet med å ha laderen på og overladingen må vi bare godta.

Link to post
Share on other sites

går det ikke ann og bare og ha med en batterilader da?Som jeg kan koble til landstrøm og til batterien foreks,Så slipper jeg og tappe dem når jeg bruker kjøle osv.MVH Bjørn :crazy:

 

Denne løsningen har jeg også gått for.

Og trenger jeg 220v til noe annet enn lading så har jeg kjøpt en forgreiner med 4 uttak på clas ohlson til 100 -lappen som er godkjent for utendørsbruk.

Dette er en løsning som jeg synes er mer enn greit nok for en såpass liten båt som jeg har.

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden du bruker den til lensepumpen, tror jeg også at "suply" er bra, for da holdes batteriene på 13,5 volt hele tiden. Hvis du har den på "normal 14,4" ,vil den ta en "opplading" hver gang pumpa starter. Hvis pumpa starter skjelden ville jeg hatt den på "normal"For da er det ingen lading, inntil spenningen er nede på 12,8 volt, ettersom jeg husker. 13,6 volt blir en overlading av batteriene og de slites deretter, men hvis pumpa bruker endel strøm så er det jo en god sikkerhet med å ha laderen på og overladingen må vi bare godta.

så jeg som ikke har noe som bruker strøm i båten,bør ikke ha den stående på supply da???

trodde det var denne innstillingen som var mest gunstig jeg???!!!

Link to post
Share on other sites

i boka står det: supply posisjon son gir en konstant spenning på 13,3V og på maksimalt 7A. denne posisjonen kan brukes ved vedlikseholdslading av et batteri som allerede er fulladet, såkalt float-vedlikehold. denne type lading holder batteriet på 100% state of charge . en stadig, liten overlading kan føre til økt væsketap!

men står den på 14,47V funsjonen pulslader den bare når den er full...da sjer det vel ingen overlading?

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

i boka står det: supply posisjon son gir en konstant spenning på 13,3V og på maksimalt 7A. denne posisjonen kan brukes ved vedlikseholdslading av et batteri som allerede er fulladet, såkalt float-vedlikehold. denne type lading holder batteriet på 100% state of charge . en stadig, liten overlading kan føre til økt væsketap!

men står den på 14,47V funsjonen pulslader den bare når den er full...da sjer det vel ingen overlading?

nå blir jeg i tvil,på mandag skal jeg ringe forhandler for å finne ut av dette

men hadde det vært en ide å sette på ett lys i styrhuset,da hadde det jo vært ett konstant forbruk og unngått overladding????????????

Redigert av m/s draugen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nå blir jeg i tvil,på mandag skal jeg ringe forhandler for å finne ut av dette

men hadde det vært en ide å sette på ett lys i styrhuset,da hadde det jo vært ett konstant forbruk og unngått overladding????????????

Du må bruke litt mer enn 7 amp. som er det laderen gir i supply pos., for å få ned spenningen, så det er sikkert ikke aktuellt.

Pos. 14,4 er gunstig, da den lader ingenting før batterispenningen er 12,9 volt og da tar den en "opplading" og så helt av igjen. Et godt batteri kan stå i flere uker før hvilespenningen er nede i 12,9 v, og får dermed minimalt med overlading. Du har også 14,7 som er til vinterbruk med endel kuldegrader.

Redigert av Jonas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er med batterier som bunnsmøring, biler, etc, etc, etc,....Meninger er et resultat av informasjon man har akseptert en gang bak i tiden pluss erfaring. Det er mange måter å komme fra a til b på.....

 

Min erfaring angående vedlikeholdslading er at så lenge man passer på at batteriet ikke går tørt kan den bare stå på (nå her jeg strengt tatt ikke funnet ut om det er skadelig at betteriet går tørt heller...) I min gamle båt hvor jeg ladderen var tilkoblet hele tiden var batteriene (3 * 140 amp) 9 år gamle når jeg solgte båten - de var fortsatt friske som bare det. Nåverende båt er inne i sin 4de sesong (8*115 amp) - landstrøm og ladder er alltid tilkoblet når jeg ikke er ute - så langt ingen problemer.

Link to post
Share on other sites

....I min gamle båt hvor jeg ladderen var tilkoblet hele tiden var batteriene (3 * 140 amp) 9 år gamle når jeg solgte båten - de var fortsatt friske som bare det. Nåverende båt er inne i sin 4de sesong (8*115 amp) - landstrøm og ladder er alltid tilkoblet når jeg ikke er ute - så langt ingen problemer.

 

Høres bra ut, - gimi! :flag:

 

Fint å høre andres erfaringer fra praktisk bruk, - savner bare en viktig informasjon og det er hvilken type/merke/modell lader du har denne erfaringen med? :seeya:

 

Ship'o'hoi! :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er med batterier som bunnsmøring, biler, etc, etc, etc,....Meninger er et resultat av informasjon man har akseptert en gang bak i tiden pluss erfaring. Det er mange måter å komme fra a til b på.....

 

Det som kan vere ulempen med CTEK- laderen, er at den har så "mange" funksjoner og at en må velge en av de.

Link to post
Share on other sites

Når ledninger frakobles batteriene og det ikke brukes strøm er selvutladingen svært liten vinterstid. Lader man opp batteriene før de frakobles så er det etter min mening svært lite behov for lading gjennom vinteren hvis båten ligger i opplag. Man vil kanskje oppleve at batterspenningen synker fra 12,7 til 12,5-12,6 V i løpet av vinteren. Det er min erfaring. Ser derfor liten vits å "vekke de opp" med jevne mellomrom. Når temperature ute øker og det går mot vår kan man gjerne lade de helt opp før sjøsettinng.

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut, - gimi! :flag:

 

Fint å høre andres erfaringer fra praktisk bruk, - savner bare en viktig informasjon og det er hvilken type/merke/modell lader du har denne erfaringen med? :seeya:

 

Ship'o'hoi! :sailing:

I den gamle båten var det en slik tidlig utgave (?) av Ladac regulator og strømmen gikk gjennom en standard Sønnack batteriladder (gul kasse med amp måler på) - ladderen sto på lav amp (husker ikke hvor mye).

I nåverende båt er det en mobitronic 45A lader - den sier egentlig at batteribanken skal maks være på 500A, men som sagt har jeg ikke hatt noen problemer ennå, innbiller meg at det kun går lenger tid å toppladde batteriene dersom banken er større.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om noen har reagert på Frøken Fryds anbefaling om å bryte "begge" ledningene til laderen når den ikke går.

 

Jeg tror det er noe uklart hvorledes ladning brytes når batterier ikke lades.

 

Dersom det utelukkende er den ene ledningen som brytes ved av-konling,

 

kan det jo hende at den andre ledningen er strømførende i betydning korrosjonsdannende.

Link to post
Share on other sites

Når ledninger frakobles batteriene og det ikke brukes strøm er selvutladingen svært liten vinterstid. Lader man opp batteriene før de frakobles så er det etter min mening svært lite behov for lading gjennom vinteren hvis båten ligger i opplag.

 

Har to enkle 75A batterier som jeg tar ut av båten, etterfyller med vann, lader maks opp med en dum lader som kostet 199,- for mange år siden, plasserer batteriene i en kald garasje og sjekker tilstand et par ganger i løpet av vinteren. Dette har jeg gjort med de samme batteriene i fem år uten at det har vært noe behov for etterlading i løpet av vinteren, batteriene er fortsatt like fine (tror jeg da!).

 

Jeg blir av og til helt svimmel av alle de tekniske duppedittene som folk putter inn i båtene og til store penger - er det virkelig nødvendig? :confused:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

nå blir jeg i tvil,på mandag skal jeg ringe forhandler for å finne ut av dette

men hadde det vært en ide å sette på ett lys i styrhuset,da hadde det jo vært ett konstant forbruk og unngått overladding????????????

 

 

Det er bra så vi får høre hva nå enn den skal stå på......

 

det står i boka på Ctekén at den avslutter ladepulsen og starter lading på 12,7V i 14,4 mode....(står det)

Redigert av Hilmar2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke nødvendig, men det er morro :wink:

 

Det jeg da har forstått er som følger:

 

1. Man installerer en hel masse "leamikk" som ikke er nødvendig, men morsomt.

 

2. Man må installere en hel masse "leamikk" for å kunne ha nok kraft (muskel) til å drive all denne unødvendigheten.

 

3.Man må installere en hel masse "leamikk" for å overvåke krafttilførslen, og etterfylle kraft, til all denne unødvendigheten.

 

4. Man må installere en hel masse "leamikk" for å passe på at ingen stjeler all denne unødvendige "leamikken".

 

Ser ikke ut til at mange her handler på Rema? (Det er der hvor det enkleste er det beste!) :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det jeg da har forstått er som følger:

 

1. Man installerer en hel masse "leamikk" som ikke er nødvendig, men morsomt.

 

2. Man må installere en hel masse "leamikk" for å kunne ha nok kraft (muskel) til å drive all denne unødvendigheten.

 

3.Man må installere en hel masse "leamikk" for å overvåke krafttilførslen, og etterfylle kraft, til all denne unødvendigheten.

 

4. Man må installere en hel masse "leamikk" for å passe på at ingen stjeler all denne unødvendige "leamikken".

 

Ser ikke ut til at mange her handler på Rema? (Det er der hvor det enkleste er det beste!) :wink:

 

:sailing:

bare morsom,eller............... :discuss:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...