Jump to content

Vedlikeholdslading i båt


index

Recommended Posts

Sovet dårlig i natt eller? Strengt tatt kan man vel finne svar på hva som helst ved å søke i gamle innlegg. Så hvis vi skal følge din tankegang her er det sikkert like godt å legge ned hele forumet, og heller gi ut alle gamle innlegg i bokform slik at vi slipper å plage deg med nye tråder!!

 

Men noen av oss er faktisk interessert i å ha et levende forum, der man kan stille spørsmål uten å bli slått hardt i hodet med at dette faktisk også ble diskutert i 2002 eller deromkring! Jeg har ellers vært på forumet siden første dag, og har vel egentlig lest de fleste tråder som har vært av interesse. Men akkurat dette spørsmålet følte jeg likevel at jeg trengte et svar på...

 

Når det gjelder striper så får jeg vel ikke flere uansett hvor mange innlegg jeg skulle starte eller driste meg til å svare på, så dette faller på sin egen urimelighet!

 

Nå må vi ikke bli for personlige ..husk reglene for etikette . :yesnod: Mitt innlegg var ikke myntet spesielt på deg Index, men kun et generelt spørsmål om ikke søkefunksjonen kunne benyttes mer av MANGE her på forumet som stiller spørsmål som det ofte ( men ikke alltid, selvsagt) er gitt gode svar på tidligere. ( tror ikke at du behøver å gå så langt tilbake som 2002 for å finne MASSE spm. og svar om bl.a vedlikeholdslading.) Men om du genuint var usikker på dette med vedlikeholdslading, så spør ivei.Jeg skal i hvert fall ikke bremse på din skrivelyst. (korrekt med stripene...du har vel fått maks antall nå.. :yesnod: :yesnod:

Når det gjelder dette med gamle innlegg i bokform, kunne det sikkert være av interesse for mange. kanskje noe for Ingar å vurdere ??

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg har for vane å utfordre etikettereglene... For min egen del så bruker jeg søkefunksjonene mye, for å finne ut av ting som jeg vet har vært diskutert før. Men en gang i blant må man også få lov å stille nye spørsmål også. Det som kan virke som drøvtygging for enkelte, er for andre kanskje den lille detaljen som man ikke har fått svar på i tidligere tråder. Og man er ikke nødt til å lese tråder som ikke interesserer en, er man?

 

Ellers så betyr antall striper lite eller ingenting for min del. Det som derimot opptar meg er å ha et åpent og aktivt forum der man kan ta opp båtspørsmål med likesinnede, uten hele tiden å bli påminnet om at noen har snakket om det samme før. Men her er det vel bare å innse at ikke alle har den samme oppfaning om hvordan ting bør være.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

1. Man installerer en hel masse "leamikk" som ikke er nødvendig, men morsomt.

:yesnod: Noe skal man jo drive med om vinteren også?

2. Man må installere en hel masse "leamikk" for å kunne ha nok kraft (muskel) til å drive all denne unødvendigheten.
Nei. ikke nødvendigvis. Kommer litt an på hva slags leamikk man snakker om. Ikke all leamikk som trenger så mye kraft.
3.Man må installere en hel masse "leamikk" for å overvåke krafttilførslen, og etterfylle kraft, til all denne unødvendigheten.

Overvåkning går under punkt 1.

4. Man må installere en hel masse "leamikk" for å passe på at ingen stjeler all denne unødvendige "leamikken".

Går også under punkt 1.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

....hehehe, hva en forløp igjen.

Finnes det en slags "stemmings-lavtrykkområde" som er litt destruktiv på plassen? :smiley:

 

Man "må" absolut ikke noe, untatt å dø.

Med det "må" man ikke har strøm i det hele tatt.

Men hvis man har strøm på båten, og trives med det, da kan man jo gjøre det riktig også.

Ikke sant?

Hva som er riktig kan man diskutere, fordi "riktig" er "etter behov".

Og så kommer ordet "krav" etter "behov".

Sååånt er det.

 

Så igjen til "vedlikehold", hvis man har behov.

Man kan selvfølgelig hantere laderen og batterier som "hovedoppgave", f.eks. hvis man ikke har noe annet å gjøre.

Men man kan også bruke utstyr som gjør det for en.

Dette er ikke noe annet enn å kjøpe seg akkurat denne tjenesten som man ellers må gjøre selv.

 

Man "må" jo bare analysere om man overhodet har

- behov for vedlikeholdslading av batteriene,

- og / eller forbrukere som krever strøm og strømforsyning med det,

- eller ikke.

 

Men hvis svaret er "ja", da skulle man spørre seg hva som er best.

Så, hva taler i mot å kjøpe seg en elektronisk "sklave", som sparer en både ulemper, å lure, og jobben man har ellers,

og som støtter og vedlikeholder det man allerede har på best måte?

 

Som sagt, man kan hantere alt selv (f.eks. å lure permanent om "alle innstilinger" stemmer for at "lensepumpen" overhodet kan virke, at man har strøm for lys, at batteriene ikke blir drept pga. sulfatering eller fryser i hel, ......osv. osv. osv.)

Men man kan også investere i en strømforsyning som "tenker" selv. Punkt, ferdig er det.

 

:seeya:

Jørg

 

ps:

- bare å henvise til muligheten av å bryte jordingen er både tull, hensiktsløs og uforsvarlig.

Man er ikke allene her og skulle først tar ansvar og informere seg, før man skriver slikt øffentlig en gang til.

Fordi... det kan hende at noen tar det alvorlig og gjør det, fordi det høres rimelig lettgjort ut.

Men det er i så fall ikke deg som få skader pga. det, men den som trodde at det er riktig som han leste her.

 

Ikke glem, folkens: det finnes allerede mer enn 9000 lesere her på Båtplassen,

Med det er sjansen ikke lite at den ene eller andre er ikke elektrikere, men har kona, barn og venner....,

som ikke du kjenner.

 

:seeya::seeya:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

- bare å henvise til muligheten av å bryte jordingen er både tull, hensiktsløs og uforsvarlig.

Man er ikke allene her og skulle først tar ansvar og informere seg, før man skriver slikt øffentlig en gang til.

Fordi... det kan hende at noen tar det alvorlig og gjør det, fordi det høres rimelig lettgjort ut.

Men det er i så fall ikke deg som få skader pga. det, men den som trodde at det er riktig som han leste her.

 

Ikke glem, folkens: det finnes allerede mer enn 9000 lesere her på Båtplassen,

Med det er sjansen ikke lite at den ene eller andre er ikke elektrikere, men har kona, barn og venner....,

som ikke du kjenner.

 

 

Godt skrevet.

Slike båter skulle vært pålagt å føre et 2 x 3 m. rødt flagg med et gult utkrysset jordsymbol med to korslagte knokler under.

Link to post
Share on other sites

ps:

- bare å henvise til muligheten av å bryte jordingen er både tull, hensiktsløs og uforsvarlig.

Man er ikke allene her og skulle først tar ansvar og informere seg, før man skriver slikt øffentlig en gang til.

 

Nå tenkte ikke jeg på alle de, som kanskje lurer hvorfor jeg sier det, og som ikke har lest seg gjenom alle tilgjengelige informasjoner.

 

Altså: her som kort form og en gang til.

 

Jording: er beskyttelse for både strøm og spenning som går galt vei.

Strøm tar seg alltid det letteste vei og den skal være jordkontaktet.

 

Eksempel om en slik situasjon:

en strømledning som både er under spenning og får kontakt til en del på båten som leder igjen.

(Glem først og fremst argumenter som jordfeilbrytere og slik. Dette kan svikte også.)

 

"Alt" på båten er nå under spenning.

Hadde det vært jording på "alt" også, så ville strømmen tar den letteste veien tilbake til kraftverket.

Via jordledningen, eller dynaplate, nemelig.

 

Men finnes det ikke jording så er f.eks. neste mannen som berører båt

og land samtidig den som blir grillet.

Hvorfor? Fordi "mannen" er den eneste vei til jord i så fall.

 

Andre situasjoner finnes også, så tar dette her bare som 1 eksempel.

 

Anbefaling: les "deg" gjennom alle informasjoner som er tilgjengelige og tenk sikkerhet.

Har du "dårlig tid" til å lese så mye, da er det heller ikke noe problem.

I så fall skal du bare "tenke sikkerhet", men gi oppdrag til en som er kvalifisert på elektrisk.

 

Husk: er det deg som har fusket i systemet, men det er ikke deg som får skade av det,

så er det uansett deg som får straff for det, eller må leve videre med denne samvittnigheten hvis noe skjer.

 

Det koster bare lite penger og tid å holde sikkerheten på best mulig stand,

men penger kan ikke erstattes alt.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Å bryte jordleder, for så å koble den opp til et eget jordplan ( Dynaplate kobberplate mm ) er helt ettet " boka ". Det å innformere om dette er hverken hensynsløst, umoralsk eller hva du nå enn mener Jørgen..

Det er KUN godkjente autoriserte elektrikere som har lov til å utføre arbeider på elektriske anlegg over 50 volt. Arbeidet krever også en " samsvarserklæring ".

Om noen som ikke har lov til å utføre slike arbeider her, allikevell utfører slikt arbeid og dette skulle føre til evt skader på personer / eiendom, ja da risikerer man å måtte stå til ansvar for dette.

Hensikten med å informere er at da har man muligheten til å kvitte seg met et evt problem mht tæring. Løsningen er meget billig og særdeles effektiv.

Link to post
Share on other sites

Alt du si er absolut riktig :yesnod: .

Men jeg sa bare "å kutte ut jording", men ikke "jordlederen", som er en forskjell.

(vennligst les innlegg 57, på mitten.)

 

I tillegg har jeg ikke sagt noe om at man skal installere selv, jeg sa at man skal informere seg riktig.

Dette gjalt "RIKTIG", som man kan forvente at voksene gjør.

På veien til disse informasjoner kommer man, og dette kan ikke ungås, også automatisk til informasjonen

at det er bare autorisert elektrikere som har tilattelse for å godkjenne slik arbeid.

(som kan gjøres selv, men som kreves godkjenning av noen som har tilattelse for det.)

 

Jeg tenkter egentlig at det er klart.

Og hvis det ikke er klart, så begynner det å blir klart hvis noen bare begynner å informere seg.

Det finnes f.eks. allerede mange mange tråder og innlegg allene her på Båtplassen også,

som både uttaler at det ikke er lovelig med "do-it-yourselv" ang. 230Volt-installsjon

og som delvis peker rett til lovgivingen.

 

...hvis bare alle ville være så flinke med å samarbeide i mot slike foreslag om f.eks. å kutte jordingen bl.a.,

i steden for å diskutere hvordan en innlegg er skrivet,'

da måtte man ikke minne om slike (for fagfolk) selvfølgelighetene heller.

 

Unnskyld meg hvis også jeg har vært utydelig med det jeg skrev.

Jeg lover å skærpe meg enda mer framtidelig.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Alt du si er absolut riktig :yesnod: .

Men jeg sa bare "å kutte ut jording", men ikke "jordlederen", som er en forskjell.

(vennligst les innlegg 57, på mitten.)

Hei Joerg.

Ditt innlegg 57, var ikke skrevet, da jeg begynte å skrive mitt innlegg :blush:

Ditt innlegg 57, var mye mer utfyllende og jeg støtter helt og fult ut innholdet i dette innlegget :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem, Scand.

Du aner jo ikke hvor mye tid jeg trenger av og til.

Men viktig er at vi alle er konstruktive, som det skal være på en fin forum som her,

og det er vi jo stort sett.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er bra så vi får høre hva nå enn den skal stå på......

 

det står i boka på Ctekén at den avslutter ladepulsen og starter lading på 12,7V i 14,4 mode....(står det)

Har sjekket med forhandler i dag,må ha det inn med teskje.Det første er vel å si att jeg har tatt feil.

supply:for å drive ex.12v utstyr-drill,eller når man skal bruke landstrøm-hvis man bruker mye strøm for å drive kjølere og varmere

14,4:lading for "skvalpebatteri"

14,7:= "agmbatteri"

 

Ble jammen mett av å spise den kamelen :crazy:

Link to post
Share on other sites

Mnja og tja.

Dess mer jeg funderer over dette, jo mindre lurespørsmål blir det.

Bortsett fra hjemmehavn, vil det jo være i gjestehavner man bruker landstrømtilkobling.

Gjerne byer hvor en elv kommer ut.

Eller steder med lukkede havnebasseng hvor et kraftig regnskyll vil gjøre vannet brakt rimelig raskt.

Det vil jo raskt senke Siemensverdien til et nivå hvor man ikke har noe beskyttelse.

Link to post
Share on other sites

Tar det opp i denne tråden, selv om spørsmålet er litt halvveis på siden av jordplan og vedlikeholdslading --

 

Har en CTEK 3600 batterilader nå, som er kjempekjekk til mindre batterier, men må ha en større.

Har tenkt å kjøpe større enn jeg egentlig trenger nå, bare for ikke å måtte kjøpe større senere, da er en CTEK 25000 i tankene. Nåværende ladebehov er 145 ah batteristørrelse. Har lest noen eldre tråder hvor denne får positiv omtale, men de fleste hadde da nettop anskaffet slik.

 

Er det noen som har prøvd den over tid og kan si positivt eller negativt om den?

 

Apparatet finner jeg nå ikke under ca. 2990,-, da hos Bilxtra - noen som har funnet den billigere?

 

Jeg er NAF medlem. De har "samme"modell til 24 volt til medlemspris rundt 2000, men de ville ikke ta inn 25000-modellen. De har derimot CTEK 7000 til ca. kr. 1000,-, som er ca. 500,- under butikkpris, så det er en differanse på 2000,- fra den jeg egentlig vel kan klare meg greit med til den som følelsene og gadgetlysten :rolleyes: vil ha.............

Link to post
Share on other sites

ctek 7000 lader opp til 225amp.

Ja, men hvordan forsyner man både lading og smtidig forbruk med "hele" 7A ?

Hvis 2 lysparær og "kjøleskapet" går også da er det slutt med lading.

Slik kan man gjøre hvis båten ligger "i ukesvis", eller hvis man bare ønsker lading av batterier, men ikke mer.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Venderen er påbudt.

 

Angir reglene noen grenseverdier for ledningsevne for når jord via Dynaplate er tillatt?

Her er reglene som er angitt:

 

For skip/fartøy med skrog av metallisk materiale og skip/fartøy med

isolerende materiale, men hvor det elektriske anleggets jordingssystem

er forbundet med en kobberplate med areal minst 0.25 m2 som

under alle forhold er neddykket i sjøen, kan skipets/fartøyets installasjon

betraktes som tilfredsstillende jordet gjennom kontakten med

sjøen, og jordleder i landstrømkabel kan frakobles jordleder i landinstallasjonen.

 

• For anlegg hvor det aksepters frakobling av jordleder i landstrømkabelen,

må det ved landtilkoblingsskapet eller en annen godt synlig

plass informeres om at forbindelsen må gjenopprettes når skipet/fartøyet

legges i tørrdokk. Dette fordi en slik dokking innebærer at kontakten

med sjøen brytes.

 

Ferskvann har for dårlig ledningsevne som du er inne på. Dermed gjelder dette når båten i på sjøen.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Her er reglene som er angitt:

 

Ferskvann har for dårlig ledningsevne som du er inne på. Dermed gjelder dette når båten i på sjøen.

Og hvor stod det noe om ferskvann, saltinnhold og ledningsevne sa du ?

Vi er nok flere her inne som har lest artikkelen fra DSB, så jeg tror ikke du er alene om det.

Enjoy gjorde oss først kjent med denne artikkelen og endringene i forskriftene for et par år siden.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Beklager, hvis det kan oppfattes som om jeg antydet at jeg er alene om å ha lest Elsikkerhet66, og det var heller ikke meningen med innlegget.

 

Ville bare peke på at det som her er nevnt, er at båten er på sjøen. Da kan man ikke trekke den slutningen at det også gjelder i ferskvann. Det er en kjent sak at ferskvann har for dårlig ledningsevne for å kunne brukes i sammenheng med jording.

Link to post
Share on other sites

Tallen for konduktans i min tabell har jeg lånt fra en NGU rapport om bruk av georadar.

Antar det er normert sjøvann og normert ferskvann. (SI systemet er vakkert).

 

1000 millisiemens er jo full kortslutning, mens 0.1 millisiemens er en mild lekkasje. Eller?

 

Vannet båtene våre flyter i vil aldri ha verdiene for saltvann eller ferskvann men et sted imellom.

 

Eks. Jeg ligger i Skagen, og det kommer et voldsomt regnskyll som renner ut i det lukkede havnebassenget. Båten min blir liggende på et sjikt av ferskvann på overflaten. Beskyttelse med Dynaplate?

 

Hvor langt opp i Göta älv kan jeg gå før Dynaplate ikke lenger kan lede unna?

 

Hvor langt inn i Sognefjorden kan jeg gå før konduktiviteten blir for dårlig?

 

Jeg ville aldri ligget med landstrøm tilkoblet og stolt på at en jordfeil ville bli ledet vekk av en Dynaplate.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...