Jump to content

Epoxy og herdetemperatur


OnkelDonald

Recommended Posts

Jeg har støpt litt nå i kulda (med varme på støpen). Og legger merke til at koppene med resteepoxy i har herdet som bare det i temperaturer ned mot -12 grader her på østlandet den siste tiden. Det sies jo at epoxy trenger litt temperatur for å herde skikkelig, men en pappkopp som har stått uoppvarmet ca halvfull med epoxy var steinhard da jeg kom tilbake noen dager etter. Ble litt nysgjerrig på dette og prøvde og slå på denne massive klumpen med en hammer.. og etter gjentatte harde slag knuste den som om det var en glassbit. Nå har ikke jeg prøvd tilsvarende eksperiment med epoxy som har herdet i normal temperatur, men er det noen som vil kaste litt lys på dette med herding av epoxy og temperaturer?

Link to post
Share on other sites

Du har blandet i for små beger, epoxyen får for lite luftog utvikler varme. Det er sansyneligvis en del porer i epoxyen din som har herdet uten varme. Hadde du blandet i et større beger hadde nok epoksyen din kun vært en seig masse. Bare prøv og bland samme blandingen i pappbegret og hold den i handen, så vil du merke fort hvorfor det herder.

Link to post
Share on other sites

Dette skjønte jeg ikke helt. Trodde ikke lufttilgang har betydning for herdeprosessen.

 

Jeg har alltid trodd at epoxy (og polyester) alltid utvikler varme når den herder. Når man blander i en kopp, blir blandingen varm etter hvert og herder fort. Det blir varmere, jo større koppen er fordi overflaten blir mindre i forhold til volumet. Derfor spiller omgivelsestemperaturen liten rolle for herdeprosessen. Massen blir varm og herder perfekt også når det er kaldt.

 

Når en legger ut epoxy i tynne lag derimot, spiller omgivelsestemperaturen en avgjørende rolle for herdeprosessen.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Du har nok rett NilsPils. I store beger (=isbokser o.l.) er der store flater som avleder den varmen som oppstår mens i små beger blir ikke varmen ledet bort fort nok og da går herdingen raskere og utvikler mer varme og herdingen går raskere og utvilker mer varme..........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Varmen avledes i overflaten. I isboksen er det mye mindre overflate i forhold til volum enn i et lite beger. Derfor skulle man tro at det var motsatt.

Jeg har ikke nok greie på epoxy til å svare på hva som skjer, men det står sikkert på boksen hva som er anbefalt minimumstemperatur.

Link to post
Share on other sites

Poenget er at når du trenger så mye epoxy at det passer i et kaffebeger så bruker du en 2-liters isboks...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I isboksen er det mye mindre overflate i forhold til volum enn i et lite beger.

Her var det vel kanskje litt tidlig på morgenen :wink:

Isboksen vil ha mye større overflate i forhold til volum enn en liten kopp. Dermed avledes varmen som utvikles når epoxyen herder mye raskere og man får ikke samme temperaturstigning under herdeprosessen som når epoxyen ligger i en mindre kopp med mye mindre overflate.

 

Når man smører på epoxy på en stor overflate så må/bør denne ha romtemperatur minst 15-20 grader. Hvis ikke vil herdeprosessen ta fryktelig lang tid, epoxyen blir ikke på langt nær så sterk og den vil også skille ut mye voks i løpet av herdeperioden. Denne voksen må vaskes bort før man kan ha på mer epoxy.

Link to post
Share on other sites

Poenget er at når du trenger så mye epoxy at det passer i et kaffebeger så bruker du en 2-liters isboks...

 

HVorfor i all verden skal man bruke en 2-literboks hvis man trenger noe som passer i et kaffebeger? Et fullt pappkrus av de jeg snakket om, hadde knapt dekket bunnen av en 2-liters boks.

Link to post
Share on other sites

HVorfor i all verden skal man bruke en 2-literboks hvis man trenger noe som passer i et kaffebeger? Et fullt pappkrus av de jeg snakket om, hadde knapt dekket bunnen av en 2-liters boks.

Fordi epoxyen vil starte å utvikle varme i begeret raskere enn i iskremboksen, og dermed får du kortere tid før den er delvis utherdet og må kastes. Hvis du skal bruke all epoxyen raskt er det sikkert greit, men ved laminering trenger man ofte litt tid, og da er det greit at epoxyen ikke har begynt å herde etter 5 minutter.

 

Som eksempel kan nevnes såkalte prepreg-matter som er satt inn med epoxy fra fabrikken. De oppbevares ved lave temperaturer. Etter at mattene er lagt ut tilfører man formen varme (gjerne opp mot 80 grader) for at herdingen skal starte.

Link to post
Share on other sites

Brukte melkekartonger er perfekte å blande epoxy i.

Jeg klipper av en cm neders på kartongen når jeg trenger bare litt, skal jeg blande litt større mengder, klipper jeg kartongen på langs.

 

I tillegg har jeg finni ut at sånne små kanner man kan kjøpe LANO såpe på, er perfekte til dosering.

Ettersom pumpene da er av samme type, blir det med MIN epoxy passe med 5 pump base og 1 pump herder. Eller 10:2 osv osv. Disse flaskene er nesten gratis, sammenlignet med dyre spesialpumpeflasker fra f.eks WEST.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Kofalk; hva slags temperatur snakker du om da ? Mine funker helt perfekt, men støping ute i januar på østlandet er uansett ikke særlig smart.

 

Lasse; royalties for ideen, betales i små, umerkede sedler.

 

PS - LANO pumpene har 10ggr bedre kvalitet enn de første jeg testet. Det var et billigmerke fra REMA, husker ikke merket.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hvem har du kjøpt Epoxy av Kofalk ?

Hvis du bruker West sin så kan det fort blir varmegang i små beger , men har du Svas sin Epoxy er det ingen problemer med små blandinger i små beger

 

Hvorfor bruker dere lano flaske når det finnes billige vekte fra elkjøp el.

 

Nå er det ikke så smart med tanke styrken å støpe under 20+ men du kan hjelpe til med en halogenlampe som du setter rimelig nært det som du støper .

Link to post
Share on other sites

Jeg har epoxy fra svas kjemi, og den er ganske tykkflytende i romtemperatur så pumpene fra first price blir i overkant trege. Der jeg støper har jeg både vifteovner og arbeidslamper til å varme opp, så det er ikke noe problem å støpe nå i januar, ettersom det stort sett er små områder av gangen som skal støpes.

 

Begerne jeg snakket om er restebeger som er plassert utenfor det oppvarmede område etter støp er ferdig, så jeg støper sånn sett ikke i minusgrader. Kjenner ingen nevneverdig varmegang i blandingen uansett lufttemperaturen rundt. Det jeg lurte på er om årsaken til at "klumpen" knuste som en glassbit ved slag med hammer er fordi det har herdet i altfor lav temperatur, eller om en klump som hadde herdet i vanlig temp hadde oppført seg på samme måte...?

Link to post
Share on other sites

For det første; SVAS har en rekke epoxy`er, fra flere leverandører. Det finnes ulike herdere også, rask, normal, og treg.

 

Så " SVAS " epoxy, er ikkenoe entydig begrep.

 

Dernest;jeg har vekt som går en sånn ELKJIIP vekt en høy gang. Allikevel er den ikke nøyaktig nok til å blande etpar spiseskjeer med limblanding. Jeg må opp i ca 100gr base ( 20gr herder ) før nøyaktigheten blir tilfredsstillende.

 

Så LANO flaskene har absolutt sin misjon. Dessuten er det veldig kjekt å slippe å bakste med digre kanner når man skal lage 10ml limblanding til en liten dings.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

For det første; SVAS har en rekke epoxy`er, fra flere leverandører. Det finnes ulike herdere også, rask, normal, og treg.

 

Så " SVAS " epoxy, er ikkenoe entydig begrep.

 

Dernest;jeg har vekt som går en sånn ELKJIIP vekt en høy gang. Allikevel er den ikke nøyaktig nok til å blande etpar spiseskjeer med limblanding. Jeg må opp i ca 100gr base ( 20gr herder ) før nøyaktigheten blir tilfredsstillende.

 

Så LANO flaskene har absolutt sin misjon. Dessuten er det veldig kjekt å slippe å bakste med digre kanner når man skal lage 10ml limblanding til en liten dings.

 

Suzuki

 

For det første; så vet jeg at det finnes flere typer herder fra både West og Svas men det jeg vil fram til er att West sin epoxy er veldig følsom for blandinger i små beger .

Så lenge du limer små dingser så er sikkert lanoflaska grei nok .

 

Nå det gjelder vekter fra elkjip så får du vel hva du betaler for her også :wink:

 

Kolfalk

Det er helt riktig att Ren epoxy blir så har att den knuser hvis du slår på den med hammer el.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker alltid vekt når jeg doserer epoxy og herder. Synes det er det nøyaktigste og enkleste.

 

Ellers har jeg hørt om tilfelle der treg herder har gitt dårlig styrke. Kanskje fordi herdeprosessen til full styrke tar uforholdsmessig lang tid? Det står noe om det her.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Man skal ALDRI hjelpe til på en lenkeprosess (herding) med ekstern varme eller UV-lys.

Alt av materialer skal ha samme temperatur. Hvis ikke, vil det som er varmest herde raskere og det vil oppstå spenninger.

Meget godt sagt , men når man kun skal lime noen dingser som ikke trenger 100% styrke så er det vel ok :wink:

Link to post
Share on other sites

Dernest;jeg har vekt som går en sånn ELKJIIP vekt en høy gang. Allikevel er den ikke nøyaktig nok til å blande etpar spiseskjeer med limblanding.

Har samme erfaring med vekt til små mengder. Har med hell brukt engangssprøyter fra apoteket for å måle opp mengder.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...