Jump to content

Nye båtplasser på Østlandet


Bitteliten

Recommended Posts

Båtplasser er et ganske stort problem på Østlandet. Det er vel generell manko på store nok plasser.

 

Jeg tenkte vi kan starte en tråd der det tipses om båtplasser man vet er ledige eller nye plasser som er under bygging.

 

I Moss vet jeg at småbåthavna ved Værven er solgt til Jeløy Strandpark, og at disse har sagt at de har planer om å bygge ut.

Link to post
Share on other sites

Øverste høye herrer i komunen her i by'n , har jo gått ut og nesten etterlyst folk som vil lage båthavn . Inne på Vollane ved det gammle marineannlegget , på indre havn . Snakk om stor båthavn og kansje bruke det forsåvitt nye bygget etter marinen som hotel . Vil jo bli en rimelig stor båthavn og den byggningen som ligger der er jo nesten ny , gjort om den til hotel .Snakk om en båthavn med marina og hotel . Syntes jeg ser prisen på innskudd på en plass der , blir vel full av oslo folk vis prisen blir mye høyere enn alt det andre rundt byen . Men er plass nok der inne etter at marinen stakk av .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har forsøkt å finne ut hva som skjer her på Oslo øst, men ikke funnet noen som vet noe. Kommunen var ute og lovet at det skulle bygges ut flere plasser i eksisterende båthavner for et par år siden, men så langt har jeg hverken sett noe til utbygging eller planer.

 

Hvis noen kjenner nærmere til planene for Oslo øst, så vil jeg gjerne vite det.

:sailing: Lasse

Link to post
Share on other sites

Hvem er det egentlig som holder igjen utbyggingen av båtpalsser i Norge? Ved de eksisterende havnene er det mulight til å bygge ut veldig mye mer enn det som er utnyttet i dag. Plasser selges for en kvart million så det er på tide å gi plass til flere!

 

Plenen

Redigert av Plenen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1000 nye båtplasser i Sande (gamle Sande Papermill)

 

http://www.nordrejarlsbergbrygge.no/

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Båteier er gjerne båteier verst.

 

Har prøvd å ta dette opp i foreningen her, men demokratiet dreper det. Argumentet er gjerne: "Jeg har en 16 fots båt og vil ikke være med å betale for de med dyre båter".

 

Ved forsøk på å utvide max båtstørrelse: "Jeg har en 16 fots båt og ingen trenger noe større".

 

 

Noterer meg at ute i Dobbeltanarkiet Nøtterøy-Tjøme er det snart åpen strid om disse tingene og andre.

Link to post
Share on other sites

Noterer meg at ute i Dobbeltanarkiet Nøtterøy-Tjøme er det snart åpen strid om disse tingene og andre.

 

Ja, her på Nøtterøy er det stor strid om utbygging av båtplasser. Bakgrunnen er følgende: Det politiske flertallet innså for et par år siden at denne lutfattige kommunen ikke har økonomi til å vedlikeholde de kommunale båtplassene. De gjorde dermed et, i deres øyne genialt trekk: De leier ut de kommunale båtplassene i 10 år og overlater styringen til båtforeningene. Dermed kan politikerne toe sine hender og si: 1) Sorry for at det ikke er båtplasser nok, men det er båtforeningene sitt ansvar, 2) Det er ikke vårt ansvar hvilke planer båtforeningene legger for utbygging og 3) (om 10 år) Takk for arbeidet dere har nedlagt for å ruste opp anleggene, men nå tar vi de tilbake.

 

Dette er selvfølgelig superfeigt og sleipt av de lokale Frp-erne og de kommer nok til å merke dette til høsten. Det som skjer er jo selvsagt at båtforeningene som nå har fått makten for en stakket stund (de fleste styrene kommer til å bli kastet snart, det første er allerede sparket), hiver seg over alle mulige slags reguleringsplaner og vil bygge ut alle havnene. Merk, havner båtforeningene selv ikke eier. De færreste styremedlemmene bor selv i nærheten av havnen og har liten forståelse for at en utbygging er litt mer komplisert enn som så. Her skal det tas hensyn til alle mulige slags konsekvenser for nærmiljø og havnene i seg selv. Og ikke minst økonomien i de mange storstilte planene.

 

Det brukes alle mulige slags triks i denne kampen, både fra båtforeningene og motstanderne av utbygging. Men, politikerne med ordføreren i spissen gjemmer seg og håper at ingen velgere skal skjønne at til syvende og sist er det selvsagt administrasjonen og politikerne i en kommune som må ta ansvar for en helhetlig plan for utbygging av båtplasser i en kommune. Planen må være i samsvar med et totalbehov i kommunen.

Link to post
Share on other sites

I Halden er det slett ikke lett å få tak i store nok plasser (heller ikke små for den saks skyld). Jeg satt meg opp på venteliste i Halden Kommune tidlig i fjor. I dag står jeg på 60. plass, men rykker stadig nedover. Er jeg heldig, 2-3 år til så kanskje jeg har en plass.

 

I tillegg skulle det legges ut mange nye brygger av privat eier (Nexans i Halden). Her ligger bryggene klare på land, og jeg står som nr. 2 eller 3 på ventelista, mao. garantert plass. Men....her ble søknaden avvist fra Halden Kommune. Nå har ikke jeg lest avslagspapirene, men mener å ha hørt at de påsto det ikke var behov for dette. Hallo??????

 

I tillegg står jeg på utallige lister fra private i Halden området, men...... Heller ikke her noe ledig.

Link to post
Share on other sites

Ja, her på Nøtterøy er det stor strid om utbygging av båtplasser. Bakgrunnen er følgende: Det politiske flertallet innså for et par år siden at denne lutfattige kommunen ikke har økonomi til å vedlikeholde de kommunale båtplassene. De gjorde dermed et, i deres øyne genialt trekk: De leier ut de kommunale båtplassene i 10 år og overlater styringen til båtforeningene. Dermed kan politikerne toe sine hender og si: 1) Sorry for at det ikke er båtplasser nok, men det er båtforeningene sitt ansvar, 2) Det er ikke vårt ansvar hvilke planer båtforeningene legger for utbygging og 3) (om 10 år) Takk for arbeidet dere har nedlagt for å ruste opp anleggene, men nå tar vi de tilbake.

 

Dette er selvfølgelig superfeigt og sleipt av de lokale Frp-erne og de kommer nok til å merke dette til høsten. Det som skjer er jo selvsagt at båtforeningene som nå har fått makten for en stakket stund (de fleste styrene kommer til å bli kastet snart, det første er allerede sparket), hiver seg over alle mulige slags reguleringsplaner og vil bygge ut alle havnene. Merk, havner båtforeningene selv ikke eier. De færreste styremedlemmene bor selv i nærheten av havnen og har liten forståelse for at en utbygging er litt mer komplisert enn som så. Her skal det tas hensyn til alle mulige slags konsekvenser for nærmiljø og havnene i seg selv. Og ikke minst økonomien i de mange storstilte planene.

 

Det brukes alle mulige slags triks i denne kampen, både fra båtforeningene og motstanderne av utbygging. Men, politikerne med ordføreren i spissen gjemmer seg og håper at ingen velgere skal skjønne at til syvende og sist er det selvsagt administrasjonen og politikerne i en kommune som må ta ansvar for en helhetlig plan for utbygging av båtplasser i en kommune. Planen må være i samsvar med et totalbehov i kommunen.

 

Det er en interessant problemstilling om hvilken drifts- og eier-form som er den beste for småbåthavner. I Kristiansand er småbåthavnene eid og drevet av det kommunale havnevesenet. Jeg har inntrykk av at på Østlandet er det mye mer vanlig at det er båteierne selv gjennom båtforeninger og havneforeninger som står står som driftsansvarlige og eiere av båthavnene. Er dette riktig?

Jeg oppfatter at Sletten er kritisk til dette på Nøtterøy. Men det er vel også mange fordeler med en slik driftsform? Jeg er enig i at det er kommunen som ut fra et totalbehov bør ha det overordnede ansvar for regulering av tilstrekkelig antall båtplasser. Men det er vel ikke derved sagt at det er mest hensiktsmessig at den samme kommunen står som driftsansvarlig og/eller eier av båtplassene?

Jeg har jo også registrert at det blir mer og mer vanlig at det er private investorer som ut fra et profitt-motiv bygger ut båthavner. En slik utvikling ser jeg større betenkeligheter ved.

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at på Østlandet er det mye mer vanlig at det er båteierne selv gjennom båtforeninger og havneforeninger som står står som driftsansvarlige og eiere av båthavnene. Er dette riktig?

 

De står som oftest som driftsansvarlige, men ikke eiere. Det er nettopp det som er poenget mitt. Kommunene er eiere og løper fra sitt ansvar. :nono:

Link to post
Share on other sites

De står som oftest som driftsansvarlige, men ikke eiere. Det er nettopp det som er poenget mitt. Kommunene er eiere og løper fra sitt ansvar. :nono:

 

I utgangspunktet er det ikke noe kommunalt ansvar hverken å eie eller å drifte båthavner. Der hvor det er naturlig at båthavner skal etablerers bør det være opp til interessenter/brukere å være pådrivere overfor det politiske miljøet at det blir tilrettelagt for opparbeidelse av båtplasser/havner.

Så får man da se om det til enhver tid sittende (skiftende) flertall i den enkelte kommune er villig til å prioritere arbeidet med å legge til rette for opparbeidelse av plasser/havner. Nå er det bare ca 7 måneder til neste kommunevalg slik at nå har alle virkelig en mulighet til å "gjøre noe"!

Dette "noe" kan også være å engasjere seg selv aktivt i lokalpolitikken for derved å kunne påvirke fra "innsiden". Hvor mange her tar den utfordringen? :confused:

Drifting bør (min mening) uansett overlates til brukerne og ikke være til belastning for fellesskapets ellers for knappe ressurser.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I Oslo er det vi kaller kommunale båthavner drevet av båtforeninger. Kommunen leier ut arealer til båtforeninger, og foreningene står for drift og investeringer. Denne modellen fungerer greit for eksisterende anlegg, men fører ikke til flere billige båtplasser. Båtforeningene har nok med å drifte eksisterende anlegg, og har liten motivasjon for å bygge ut flere båtplasser.

 

Kommunen mener man vil kunne få ca 1000 nye plasser i Oslo ved å bygge ut eksisterende havner, men lite har skjedd.

 

Der jeg har båt har vi denne situasjonen:

 

- Reguleringsplan hindrer utbygging av flere båtplasser

- Det vil være teknisk mulig å få til flere båtplasser gjennom "fortetting"

- Det er problemer med parkeringsplasser

- Utbygging vil bli dyrt og omfattende da eksisterende brygger må flyttes for å få plass

 

Dersom man skulle bygget ut:

 

- Hvem skal finansiere utbygging?

- Vil det være riktig å belaste eksisterende medlemmer/båteiere med høyere leie?

Link to post
Share on other sites

Har forsøkt å finne ut hva som skjer her på Oslo øst, men ikke funnet noen som vet noe. Kommunen var ute og lovet at det skulle bygges ut flere plasser i eksisterende båthavner for et par år siden, men så langt har jeg hverken sett noe til utbygging eller planer.

 

Hvis noen kjenner nærmere til planene for Oslo øst, så vil jeg gjerne vite det.

:sailing: Lasse

 

Vi kan jo håpe:

...400 plasser i Bjørvika og på Sørenga og 100 plasser i Kongshavn.

Link to post
Share on other sites

- Hvem skal finansiere utbygging?

- Vil det være riktig å belaste eksisterende medlemmer/båteiere med høyere leie?

Utbyggingen finansieres av de båteierene som får båtplass i anlegget. I båtforeningen vår ble det kjøpt inn en ny brygge. Dvs to gamle ble slått sammen til en ny med ca 20 plasser mer enn de gamle hadde tilsammen. Den nye brygga ble finansiert av innskudd. Jeg betalte 35000 for en 4 meters plass. Den er godt utbygd med strøm og vann, og betraktelig mer stabil enn den gamle. Synes ikke det er så galt. Det må dog sies at endel arbeid ble gjort av medlemmene på dugnad. Bl.a. ble det støpt fundament for forankring av den nye brygga i land. De som hadde plass på de gamle bryggene fikk regning for "oppgradering av plass".

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Moss vet jeg at småbåthavna ved Værven er solgt til Jeløy Strandpark, og at disse har sagt at de har planer om å bygge ut.

 

Jeløy Strandpark lodder nå stemningen i markedet for å legge ut en brygge til. Prisene de tilbyr på plasser er OK synes jeg. 40.000 kroner i innskudd og drøyt 1000 kroner/breddemeter i årlig leie

 

JELØY STRANDPARK ANS

Værftsgata 13 1511 Moss

69 25 22 35

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...