Jump to content

Nye båtplasser på Østlandet


Bitteliten

Recommended Posts

Sammenligningen med aldershjem og barnehager blir spesiell. Dette fordi alle kommuner faktisk har muligheter (og et ansvar) for å sørge for slikt til sine innbyggere, og dette finansieres normalt ikke etter selvkostprinsippet. Der jeg bor er det store kommunale subsidier på barnehager og de utenbygdsboende må stå nederst på ventelista. Poenget derimot er vel at de få kommunene som grenser til sjøen bør ha et ansvar for å sikre adgang til sjøen også for andre enn egne innbyggere.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg hadde plass på Gamle Son Marina, som nå er nedlagt. Jeg Fikk beskjed om at jeg ikke hadde krav på ny båtplass i Son siden jeg ikke bodde i Vestby komune. Komunen leier bare ut til sine egne innbyggere. :headbang::headbang: , da sto jeg der uten plass. Skrev brev til komunen for 11/2 år siden, enda ikke fått svar. Jeg fikk hjelp av Son båtforening som jeg har vært medlem i en del år, med ny plass. :flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Mouche,

 

Jeg kan godt akseptere å betale ekstra for å få tilgang til båtplass hvis det er kommunale subsidier i bildet, men kan ikke akseptere at jeg ikke kan ha båt fordi jeg bor i en innlandskommune. Hvis kommunenes egne innbyggere skal prioriteres før utenbygdsboende vil dette kunne bli resultatet.

Jeg tror de fleste kommuner prioriterer sin egne innbyggere, dvs de som bidrar med inntekt til kommunen, noe som vel kan være et rimelig prinsipp. Det betyr ikke folk fra innlandskommuner ikke skal ha mulighet til båtliv, men de må kanskje betale noe ekstra for det, ved f.eks. å kjøpe innskudd i private båthavner. Jeg bor hvor jeg bor også ut fra min interesse for sjø og båtliv, dvs et valg er gjort, en kan ikke få både i pose og sekk.

 

(Den som bor ved Mjøsa må også seile på Mjøsa : Fantomet; gammelt jungelordtak)

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis alle vi "skogsmatroser"også skulle bo ved sjøen, ville presset på tomter og båtplasser bli enda større! Jeg har ikke råd til både hus i nærhet av jobb(maks 1,5timer reise), ved sjøen og samtidig ha båt! Har heldigvis fått plass i privat båthavn i passe avstand fra hjem og jobb, men synes at holdningen "bor du ikke her, så æda-bæda" er litt skremmende. Mye av næringslivet i Norge, langs kysten og på fjellet/skogen er basert på at vi ferierer/flytter på oss! Frem for flere (rimelige) båtplasser! (Og siden havet er der det er, må kystkommunene ta den belastningen...) :yesnod:

Mvh; Sindre

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at interessen for å utvikle/utvide nye båtplasser blir påtagelig mindre hvis ikke kommunen/e kan prioritere sine egne innbyggere, og det vil ikke gavne noen!

Tja, det er en del kommuner i Norge som ikke har forstått at en del av økonomien deres er knyttet til turistnæring. Da må det gjøres en avveining i hvor stor grad man skal prioritere egne innbyggere og hvor mye som skal brukes på turistene. Turistene må nok også finne seg i at en del kommunale tjenester blir dyre i forhold til den tiden man benytter en hytte eller havn. Noen kommuner klarer dette på en svært god måte, og andre kommuner er noen store kløner. Jeg tror jeg skal la være å nevne navn. :wink:

 

Er du bosatt i en kommune og har båtplass i en annen så er du turist og må finne deg i at du legger igjen en del penger i en kommune du ikke bor i.

Link to post
Share on other sites

Tja, det er en del kommuner i Norge som ikke har forstått at en del av økonomien deres er knyttet til turistnæring.

 

Enig i det, men per idag så tar kjære onkel stat inn alt av skatter på inntekt, formue, arv osv osv og deretter fordeler den de samme pengene etter som vinden (den politiske!) blåser. I tillegg kommer distriktspolitikk og dette gir noen utslag. For eksempel så ser den kommunen jeg bor i igjen 17,5 øre av hver krone kommunens innbyggere betaler i skatt, andre kommuner ser nok adskillig mere! Hvs kommunenes innbygger tjener f.eks veldig mye mere neste år så vil kommunen se noe mere penger igjen, men i prosent av det innbetalte faktisk mindre - dette heter visst omfordeling eller noe sånt fint noe.

Det blir derfor ganske vanskelig å se (i hvertfall for en enkel sjel som meg som skjønner så lite og har så mye å lære) helt nøyaktig/konkret hvordan det økonomisk gavner kommunen og dens innbyggere i form av økt velstand osv ved å legge til rette for nabokommunenes innbyggere.

Jeg liker i hvertfall å se direkte, og målbart, resultater av det jeg gjør/jobben jeg legger igjen, ikke like lett å se dette i det store og tungroddde systemet som et helt samfunn er.

 

Igjen, viktig å skille mellom privat økonomi og offentlig økonomi!

 

 

ps

Nei, jeg mener selvfølgelig ikke å påstå at det er uinteressant med turisme, såpass skjønner selv jeg.

ds

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skulle vi som bor i sjønære vestfoldkommuner leve av båtturismen hadde blitt det smalhans de lux. Båtturismen på dagens nivå betyr neppe noe i et samfunnregnskap , snarer en utgift for de fleste kommuner. Derimot betyr den landbaserte turismen mye, som camping- og badegester. Med den mangel på båtplasser en ser i dag vil det sikkert komme mange private utbygger som ser

"bisnisen" i behovet.

Jeg tror den beste løsningen er å engsjere seg "båtpolitisk" i sin bokommune. De fleste byer rundt Oslofjorden har store potensialer for kommunal utbygging av småbåthaver, og havnvesenet sitter stort sett å ruger på sine vellfylte pengesekker.

Eks.: Larvik, svært havneområde, to "mikrohavner", ingen gjestehavn.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg hadde plass på Gamle Son Marina, som nå er nedlagt. Jeg Fikk beskjed om at jeg ikke hadde krav på ny båtplass i Son siden jeg ikke bodde i Vestby komune. Komunen leier bare ut til sine egne innbyggere. :headbang::headbang: , da sto jeg der uten plass. Skrev brev til komunen for 11/2 år siden, enda ikke fått svar. Jeg fikk hjelp av Son båtforening som jeg har vært medlem i en del år, med ny plass. :flag::flag:

 

Hei.

Fikk høre om Son båtforening skal bygger ny utvikelser 100 båtplasser skal være ferdig neste år? mulig betaler medlem 20 000 kr pr bredde meter neste år ? stemmer det? :confused:

At-le :blush:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror den beste løsningen er å engsjere seg "båtpolitisk" i sin bokommune. De fleste byer rundt Oslofjorden har store potensialer for kommunal utbygging av småbåthaver, og havnvesenet sitter stort sett å ruger på sine vellfylte pengesekker.

Eks.: Larvik, svært havneområde, to "mikrohavner", ingen gjestehavn.

 

Bildet i Larvik er vel noe mer nyansert en dette, pettersand? Larvik kommune har valgt å satse på gjestehavnene i Stavern og Helgeroa, med tilsammen rundt 350 gjesteplasser. Derav ingen offisiell gjestehavn i Larvik by (det er for øvrig gjestehavn både i Skottebrygga øst og på Fritzøe Brygge vest i indre havn, i tillegg til noen gjesteplasser ved Brasseriet på Vadskjæret). Samlet sett finnes det i tillegg i Larvik kommune ca. 2.000 kommunale faste båtplasser og rundt regnet 1.000 båtplasser i private havner som Larvik kommune har vært mer eller mindre aktive i tilretteleggelsen av. :yesnod:

Ikke dermed sagt at dette er tilstrekkelig, da det nok er ventelister i alle de kommunale havnene.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en politisk diskusjon om å bygge mer båtplasser i Son. Sålangt er det ganske stor lokal mostand mot dette (som mot alt annet i Son). Det er snakk om flere hundre plasser. Prisene vet jeg ikke

 

Det er også snakk om ny båthanv i Mossesundet. Vet ikke helt hvor ennå - flere alternativer utredes, bla Værven og Rossnes

Link to post
Share on other sites

Bildet i Larvik er vel noe mer nyansert en dette, pettersand? Larvik kommune har valgt å satse på gjestehavnene i Stavern og Helgeroa, med tilsammen rundt 350 gjesteplasser. Derav ingen offisiell gjestehavn i Larvik by (det er for øvrig gjestehavn både i Skottebrygga øst og på Fritzøe Brygge vest i indre havn, i tillegg til noen gjesteplasser ved Brasseriet på Vadskjæret). Samlet sett finnes det i tillegg i Larvik kommune ca. 2.000 kommunale faste båtplasser og rundt regnet 1.000 båtplasser i private havner som Larvik kommune har vært mer eller mindre aktive i tilretteleggelsen av. :yesnod:

Ikke dermed sagt at dette er tilstrekkelig, da det nok er ventelister i alle de kommunale havnene.

 

mvh tuffff

Ja, i Larvik kommune, det er riktig. De fleste kommunale båthavner (riktig nok utvidet i dag) ligger i tidligere kommuner før kommunesammeslåingen. Er det en by som trenger (og fortjener) en ansiktsløfting mot sjøfronten er det

Larvik by som for tiden vel har landets dårligste fasiliteter for båtturister sett i forhold til bystørrelse og beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Er det en by som trenger (og fortjener) en ansiktsløfting mot sjøfronten er det

Larvik by som for tiden vel har landets dårligste fasiliteter for båtturister sett i forhold til bystørrelse og beliggenhet.

 

Ja, det er jeg helt enig i :yesnod::yesnod: - og det er vel også på gang bare det nye fergeleiet til ColorLine blir ferdig en gang til neste vår.

 

Men mye av dette kommer jo også av at satsingen har vært konsentrert spesielt til Stavern, men også Helgeroa.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Nettopp, Contraband. Sånn tror mange tenker, men når en båtplass - et stykke sjø og noen bryggemeter - koster over 20.000 kr er prissettingen helt ute av proporsjoner. Kr 5000,- pr. bryggemeter burde være absolutt høyeste lovlige pris pr. bryggemeter, mener nå jeg (og jeg har lyst til å opprette og selge bryggeplasser selv).

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Hei Mouche,

 

jeg er neimen ikke sikker på hva jeg mente, men det var nok kjøp jeg hadde i tankene. Årlig leie bør stå i forhold til utgifter pr. plass, og en dæsj overskudd til fremtidige investeringer og eventueller arrangement og hvis nødvendig; vakthold.

 

Brygger er dyrt, men å ta det samme for en båtplass som det koster for en hus/hyttetomt (ref. båtplassen som nylig gikk for 500.000)....er på grensen til straffbart jfr. Avtaleloven om forbud mot å inngå urimlige avtaler. Husker ikke paragrafnr..

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke i juridisk forstand, men ellers.

Det er jo meget, meget sjelden at Avtalelovens regler om urimelige avtaler kommer til bruk. Så lenge det er to normalt bevisste parter og begge er av fri vilje skal det mye til for at retten skal overprøve en markedsverdi - dvs der noen er villige til å betale det noen er villige til å selge for. Og heldigvis for det.

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at det er planer om å bygge ut flere båtplasser i Oslo området, [...]

Det der er ett år gamle avisartikler, så det var dette med planer og praksis. I praksis mistet indre Oslofjord nettopp 500 plasser, hvor det bare er konkrete planer om å erstatte 100 (uten at vi vet når erstatningen kommer i praksis).

 

På den annen side er det greit å notere seg at minst én privat aktør har justert opp prisene til et nivå som gjør at det er ledig plass (det var i allefall ledige plasser tidligere denne uka).

Link to post
Share on other sites

Det der er ett år gamle avisartikler, så det var dette med planer og praksis. I praksis mistet indre Oslofjord nettopp 500 plasser, hvor det bare er konkrete planer om å erstatte 100 (uten at vi vet når erstatningen kommer i praksis).

 

På den annen side er det greit å notere seg at minst én privat aktør har justert opp prisene til et nivå som gjør at det er ledig plass (det var i allefall ledige plasser tidligere denne uka).

 

Det er mye som tyder på at mesteparten av de 400 plassene som er "borte" fortsatt kommer til å drives.

Uten at jeg vil ta alt det på et offentlig tilgjengelig forum.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...