Jump to content

Nye båtplasser på Østlandet


Bitteliten

Recommended Posts

Det er mye som tyder på at mesteparten av de 400 plassene som er "borte" fortsatt kommer til å drives.

Ja da, saken er på langt nær ferdig og opp og avgjort, men noen av byråkratene som er motpart her er av den typen starter dagen med et stort glass eddik og ikke gir seg så lett når de først har bestemt seg.

Link to post
Share on other sites

Ja da, saken er på langt nær ferdig og opp og avgjort, men noen av byråkratene som er motpart her er av den typen starter dagen med et stort glass eddik og ikke gir seg så lett når de først har bestemt seg.

 

Det er nok helt andre ting som er enda mer avgjørende..

Dersom du er i byen i dag kan du jo komme innom båten min, så skal jeg gi deg det siste av nytt i saken.

Link to post
Share on other sites

Dersom du er i byen i dag kan du jo komme innom båten min, så skal jeg gi deg det siste av nytt i saken.

Får se om jeg er pakket og klar i kveld. Har en større ryddeaksjon før bytte av havn i morgen. Du finner meg ganske sikkert med hodet nede i motorrommet i morgen tidlig. :crazy:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har gått og fundert litt på dette http://www.fardal.no/ Har ca 100m strandlinje og nærmeste nabo er kjent for mange av dere, Halvorshavn på Filtvet! Ligger på innsiden(mot Oslo) og siden det i fjor ble satt opp tilsvarende annlegg på Storsand burde ikke dette være noe problem. Eneste problem er kostnadene som blir voldsomt høye for å få sin egen båtplass. Løsningen er om flere går sammen, så dersom dette skulle vekke interresse er det bare å ta kontakt!

Livet er herlig på solkysten!

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Det skal bygges ny båthavn i Knutvika på Larkollen, ca 15 minutters kjøring fra Moss sentrum. Dette ligger ca 5 minutter fra Larkollen Camping. Det er stor pågang etter plasser for støre båter her :yesnod: men mindre båter er hjertlig velkomne.

 

Stedt skal også bygges ut med flotte sjøboder.

 

Kontaktperson er Pia Bye, i Orionprosjekt. Mob. 91 71 38 83

 

Det tilbys både innskuddsbasert leie og årlig leie. Jeg synes leien er på et OK nivå for et nytt bryggeanlegg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vedr prosjektet i Knutvika så har jeg fått tilsendt prospekt. Slik jeg tolket betingelsene fant jeg dette langt fra billig, og jeg fikk heller ikke noe svar fra nevnte kontaktperson da jeg ba om kommenterer på om jeg har hadde forstått disse rett. Her er min tolkning;

 

Kostnad for en 4 meters plass

24300*4=97200, avskrives over 10 år, årlig kostnad blir da 9720,-

rentetap 5% av 97200 (gjelder 1. år) 4850,-

Sommerleie 5600,-

Sum 20170,-

Prospektet sier ikke noe om kostnadsnivået etter de 10 første år er avsluttet.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Prospektet sier ikke noe om kostnadsnivået etter de 10 første år er avsluttet.

 

Du kan trolig regne med en lignende sum etter 10 år, da etter ny pengeverdi. 10 år på bryggeannlegget er mye, da kommer det ofte nye kostnader.

 

Jeg har samme kontrakt på Hvaler, har dette kalkulert.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Sum 20170,-

Prospektet sier ikke noe om kostnadsnivået etter de 10 første år er avsluttet.

Kjenner ikke prosjektet, men hvis det dreier seg om å anlegge en ny marina der bryggekostnadene bare er en del av det totale kostnadsbildet, og "noen" også skal drive forretningsvirksomhet på driften så er min påstand at dette er ganske rimelig.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik i Son at det bare er beboere i Vestby kommune som får plass?

 

Kanskje Roaldbj har en hybel å leie ut :wink:

 

Stemmer forsåvidt det. Det er beboere i Vestby kommune som har førsteprioritet på båtplassene. Alle plassene tilhører noen i Vestby, men mange/svært mange er på framleie. Man skal kjenne noen eller bo i Son for å få plass. Noen jeg kjenner i Son har stått på venteliste i over 6 år og har ikke hørt så mye som et pip når det gjelder båtplassene.

Link to post
Share on other sites

Har gått og fundert litt på dette http://www.fardal.no/ Har ca 100m strandlinje og nærmeste nabo er kjent for mange av dere, Halvorshavn på Filtvet! Ligger på innsiden(mot Oslo) og siden det i fjor ble satt opp tilsvarende annlegg på Storsand burde ikke dette være noe problem. Eneste problem er kostnadene som blir voldsomt høye for å få sin egen båtplass. Løsningen er om flere går sammen, så dersom dette skulle vekke interresse er det bare å ta kontakt!

 

Kommer du over noe så kjøper jeg gjerne, har 12 plasser nå i Oslofjorden som går på uteleie og ønsker gjerne flere

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Vedr prosjektet i Knutvika så har jeg fått tilsendt prospekt. Slik jeg tolket betingelsene fant jeg dette langt fra billig,

En 5 meters plass i Knutvika koster 20.000 kroner i leie pr år. Enten man velger innnskuddsbasert løsning (der man betaler ca 100.000 kroner i innskudd og deretter en lav årsleie) eller 4000 kroner/breddemeter i leie år år

 

Jeg synes det er rimelig OK med disse prisene for en båtplass i en ny båthavn. Jeg har "bestilt" en 5,5 meters plass i denne havna for å ha litt å "vokse i"

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer du over noe så kjøper jeg gjerne, har 12 plasser nå i Oslofjorden som går på uteleie og ønsker gjerne flere

 

Riktig - det er slik en blåser opp prisene på båtplasser her i landet, kjøpe opp og drive framleie. Vi har også "røyket" en del del av denne kategorien som prøver seg på de kommunale båtplassene. Konsekvens for disse er selvfølgelig at de for framtiden mister sin båtplass i foreningen og "svartelistes" fra kommunale båtplasser.

Jeg håper folk flest tar avstand på "båtplasshaier". Hvorfor i s..... kan du Contraband dersom du har noen kroner, heller bygge ut en båthavn, leie ut plasser og tjene penger på en redelig måte i sted for å flå båtfolk, for du fremleier vel ikke for glassperler og glansbilder?

Link to post
Share on other sites

I Holmestrand båthavn er det havna som står for fremleie om man ikke skal bruke plassen sin sjøl.

Men det er havna som får pengene ikke den som "eier" plassen.

"Eier har ikke rett til og drive fremleie på egenhånd og står plassen tom mere enn 1 sesonger mister man plassen.

Enkelt og greit

 

Jeg stilte min plass til disposisjon denne sommeren, og får da sommerleien trukket fra helårsleie.

Betaler bare 1400 for plassen i år :smiley:

Link to post
Share on other sites

I Holmestrand båthavn er det havna som står for fremleie om man ikke skal bruke plassen sin sjøl.

Men det er havna som får pengene ikke den som "eier" plassen.

"Eier har ikke rett til og drive fremleie på egenhånd og står plassen tom mere enn 1 sesonger mister man plassen.

Enkelt og greit

 

\

 

Det er vel det som er vanlig for kommunale havner og som oppleves greit, fordi en da klare å holde prisene nede. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja lykke til Astor, men turene til" San Pole`" blir veesentlig lenger.

 

 

Akk, ja. Livet må gå videre. Kanskje LarsH kan finne en fin plass på Komers til oss. Eller Mølen som mange frykter.

Men vi vil ha stedy kurs direkte til Horten. Vi må se på mulighetene.

Og koslige Dramstadbukta i Drammensfjorden, like innenfor Svelvikstrømmen er også verdt noen ankringsdøgn.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er det i det hele tatt mulig å ligge oppankret for for bøye i Hurumorådet? I Son er det endel kommunale bøyer som bl.a. benyttes av noe større båter, men jeg kan ikke erindre å ha observert tilsvarende i havnene på Hurum-sida.

 

 

Joda, utenfor Sætre, nord for havna ligger det endel båter på svai. Men tanken på å entre jolle hver dag man skal ombord blir for tungvint. Spesiellt når man har to fuglebur som skal være med på helgtur. (Litt av et syn) :crazy:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg er på jakt etter en 5-meter til nybåten. Den bør ligge her i Hurum, eller Røyken.

 

Jeg synes å huske at det var noen som skulle selge plassen sin på Lagahølet. Har du vurdert tanken på å legge ut en bøye, det burde da være mulig i Sætre ?.

 

Riktig - det er slik en blåser opp prisene på båtplasser her i landet, kjøpe opp og drive framleie. Vi har også "røyket" en del del av denne kategorien som prøver seg på de kommunale båtplassene. Konsekvens for disse er selvfølgelig at de for framtiden mister sin båtplass i foreningen og "svartelistes" fra kommunale båtplasser.

Jeg håper folk flest tar avstand på "båtplasshaier". Hvorfor i s..... kan du Contraband dersom du har noen kroner, heller bygge ut en båthavn, leie ut plasser og tjene penger på en redelig måte i sted for å flå båtfolk, for du fremleier vel ikke for glassperler og glansbilder?

 

Kan godt bli med på å bygge en båthavn jeg men gjør det ikke gratis. Kom med innspill så skal jeg vurdere det. Det er fult lovlig mange steder å kjøpe opp og drive fremleie, det er da like redelig det som å tjene penger på ost og melk. Om ikke jeg gjør det så er det sikkert noen andre som gjør det og alle har tross alt like vilkår her. Bare gå til banken så får du lån :wink: Markedet bestemmer utleie prisene ved De. I alle fall noen steder. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...