baatsman Svart 27.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2007 . 40.000 kroner i innskudd og drøyt 1000 kroner/breddemeter i årlig leie Dette må være rimelig. Jeg betalte 50.000 som avskrives linjert over 10 år. 40000 i innskudd er rimelig for de som trenger store plasser, men kan virke urimelig for de som har en GH 14 til kr 20.000,- Mulig det ligger en differensiering i kortene her, eller Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
baatsman Svart 27.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2007 lodder stemningen ? Med det presset som er på båtplasser, er det vel bare å hive ut en brygge det ? Vil anta at mange Oslo folk gladelig reiser til Moss, framfor å sette båten på land.. ? Suzuki Du vet mossingene er forsiktige Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 27.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2007 (redigert) Nja - det er oslofolk som driver Jeløy Strandpark. Og vi har ennå ikke sett noe til konferansehotellet, akvariet eller SPA'er de har snakket om i mange år.om Det snakkes ganske aktivt åpne kanalbrua igjen også. Det hadde vært flott for mange Redigert 27.Mars.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sild Svart 27.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2007 det var jeg som sveisa brua igjen i min tidligere jobb , blir nok litt jobb og få den opp igjen, ble forresten kritisert i mosse avisa at de brukte et fredrikstad firma til og sveise igjen brua var mye arbeidsledighet den gangen. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 2.April.2007 Link til dette innlegget Svart 2.April.2007 Da er det bestilt 200 nye båtplasser fra Telebryggene som legges ut i Sandebukta i løpet av mai http://www.nordrejarlsbergbrygge.no/batplasser.html Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Enzo Svart 2.April.2007 Link til dette innlegget Svart 2.April.2007 Det er også ledige leieplasser og muligens mulighet for kjøp også på kalvetangen (Nøtterøy) http://www.nmdrift.no/ solkystens navle Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Hei I Oslo går man heller for nedbygging enn utbygging av båtplasser. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 (redigert) Vi som bor i pereferien av Oslo merker også presset derfra i tillegg til behovet i egen kommune. Vi arbeider for å holde prisene nede, men ser vi snurten av fordingene som er medlemmer når det er dugnad og annet arbeid skal gjøres i båthavna? Dette er en av mange gode grunner til at kommunale båthavner bør ha lokale medlemmer og vær lokalt forankret. Alternativet er private utbyggere. Men det kreves også infastruktur til båthavner - veier, parkering, tankanlegg mm. Er det rimelig at en perifer kommune skal betale for dette? Eller skal private båthavnentrepenører sørge for utbygging og infastruktur, dvs. båtfolket selv må betale så det svir, 100 til 500 tusen i innskudd. Da blir båt og båtplass kun tilgjengelig for noen få. Det er derfor svært mange gode grunner til å bygge ut båthavner der båteierne bor. Dvs Oslo og Bærum bør selv ta ansvar for nødvendige båtplasser for sine innbyggere. Jeg tror en må tenke litt nytt og arealbesparende, særlig inne i fjorden, f.eks permanente båthoteller og flere trailbare båter. Konklusjon: Ta problemet med manglende båtplasser opp i den kommunen du bor i og gjør noe med der. Redigert 9.April.2007 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Ta problemet med manglende båtplasser opp i den kommunen du bor i og gjør noe med der. Hei Vi jobber så godt vi kan med saken, men det er tunge kapitalkrefter som gjerne vil overta oss har jeg en mistanke om. Frydenbø, Asker Marina og kanskje Hvile havn. Vi har en utfordring her ja. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Dette er en av mange gode grunner til at kommunale båthavner bør ha lokale medlemmer og vær lokalt forankret. Jeg er ikke helt uenig i det der, men selv her i Vestfold finnes det kommuner uten kystlinje. Jeg synes ikke båtlivets gleder kun skal være forbeholdt oss som er så heldig at vi nærmest bor i vannkanten. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Sjøtummel Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Konklusjon: Ta problemet med manglende båtplasser opp i den kommunen du bor i og gjør noe med der. Det hadde jo vært fint, men vi kan ikke vente at folk holder seg innenfor sin bostedskommune. Svært mange jobber i en annen kommune enn de bor, og en del av oss har feriesteder i andre kommuner. Noen av oss flytter en del ganger i løpet av livet, og vi setter ikke nevneverdig pris på å bli behandlet som annenrangs borgere som ikke har stått på venteliste for båtplass siden konfirmasjonsalderen. For tiden ser det ut til at den sittende regjeringen har fått det for seg at båtfolk ikke er vanlige folk og at båthavner ikke er tjenlig for allmenheten. Nå vel, de som regjerer i landet har nok en idé om at det ikke er lett å skaffe båtplass ettersom statsministeren er nødt til å legge beslag på to for at det skal bli enklere å la politieskorten putre etter i sin egen båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Båtplasser har da ingenting med statlig styring å gjøre Det er et kommunalt anliggende og reguleres i kommunenes reguleringsplan. I ytterste fall kan reguleringsplanen ankes til Fylkesmannen - men ikke til noe departement, og heldigvis ikke til noe Storting Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Båtplasser har da ingenting med statlig styring å gjøre Det er et kommunalt anliggende og reguleres i kommunenes reguleringsplan. I ytterste fall kan reguleringsplanen ankes til Fylkesmannen - men ikke til noe departement, og heldigvis ikke til noe Storting. Det kan så være, men kan du ikke fortelle dette til Fornyings- og administrasjonsdepartementet også? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 (redigert) Åja - det er Kongen du tenker på. Hele kystlinjen fra Paradisbukta til Bestumkilen blir forvaltet av staten. Etter endringen i forvaltningen av Bygdø Kongsgård ble avtalene mellom Det Kgl. Hoff og Kongelig Norsk Seilforening (KNS) og Sjøsenteret Killingen AS om feste av grunn ved Bygdøy Sjøbad, overført til staten. Begge disse avtalene går ut våren 2007 og blir derfor ikke sagt opp. Regjeringen ønsker å reetablere området Bygdøy Sjøbad som et attraktivt frilufts- og badeområde for allmennheten. Dette innebærer blant annet en oppgradering av strender, sjøbunn og gangveier. Regjeringen har ingen planer om å redusere antallet båtplasser på staten sin grunn på Bygdøy, men vil organisere dette på en annen måte. Vel - min respekt for SV og deres styringskåthet og tro på at de lan løse alle problemer for alle i hele verden inni sine hoder er ikke blitt større etter SV fikk konkurranseministeren og et par andre mindre sentrale ministere. Men de har jo seccond in command - skremmende Redigert 9.April.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Noen som blir med på spleiselag i Horten? Hvis det er riktig som Tine II sier, at kommunen ønsker flere plasser, stiller jeg gjerne opp. Om en ikke blir rik på det, burde det være mulig å drifte i pluss? Nå har ikke jeg oppdatert meg selv på hva det koster for nødvendig antall flytebrygger og forankringer (moringer?) til disse, men det er kanskje snakk om 500.000,-. Er vi 5 personer om det, blir det ikke mye på hver (og jeg får meg båtplass ). Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
avmønstret5 Svart 10.April.2007 Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 Det hadde jo vært fint, men vi kan ikke vente at folk holder seg innenfor sin bostedskommune. Svært mange jobber i en annen kommune enn de bor, og en del av oss har feriesteder i andre kommuner. Noen av oss flytter en del ganger i løpet av livet, og vi setter ikke nevneverdig pris på å bli behandlet som annenrangs borgere som ikke har stått på venteliste for båtplass siden konfirmasjonsalderen. I knapphet på båtplasser kan en vel ikke forvente å få båtplasser i flere kommuner. Vi opplever her som de i fleste kommuner rundt Oslo at utenomkommunale hyttefolk beslaglegger mange kommunale båtplasser. Disse legger ikke igjen en eneste dugnadstime i havna og betaler seg ofte ut av vaktlista. Hvorfor kan de ikke bruke traibare båter og oppbevare dem på hytta? Jeg har selv flyttet en god del, og kan ikke forvente at en kommunal båtplass skal ligge å vente på meg, men derimot regne med å kjøpe seg inn i private båthavner til en rykker opp på ventelista. Når det gjelder folk som bor i innlandskommuner så har vel også de gjort et valg på linje med de som flytter på seg. Selv om jeg skjønner deres behov og ikke kan begripe at noen gjør slike valg Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 10.April.2007 Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 I Halden vurderes det nå å forlenge de 3 bryggene på Verven med 15 meter pga. stor etterspørsel. Det er også lagt ut nye brygger i elva ved Tistasenteret. Ledig = nei, men man rykker stadig framover i køen om man har satt seg på venteliste. Etter hva jeg har fått med meg, så ser det kun Haldensere som får plass i Halden om det ikke er noe helt spesielt. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.April.2007 Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 Halden var en hyggelig by å besøke som båtturist, fin gjestegrygge midt i byen (3-4 år siden), og rolige forhold uten den vanlige sommerpesen. Kanskje blir det en tur i sommer også. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.April.2007 Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 Hvorfor kan de ikke bruke traibare båter og oppbevare dem på hytta? Vel, litt vanskelig for meg som har hytte på en øy og er avhengig av båt for å komme til/fra fastlandet. Derfor opptar jeg en båtplass i kommunen hvor jeg har hytte og har egen brygge ved hytta. Har også henger til båten, men litt tungvint hver gang jeg er på hytta å ta den opp på henger, kjøre hjem og så samme prosess ( i revers) når jeg skal på hytta! Forøvrig enig i at det kan ikke være alle kystkommuners ansvar å "ta vare på" alle båtinteresserte i innlandskommuner i området rundt. Vi gjør alle noen valg med de fordeler, og ulemper, det medfører! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Framtia Svart 10.April.2007 Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 Jeg blir oppgitt når noen tar til orde for at det ikke skal legges til rette for at andre enn kommunens beboere skal ha tilgang til godene. Vi her på berget bør heller være stolte over prinsippet rundt "allemannsretten", som gir befolkningen tilgang til å bruke arealer uten restriksjoner (mener feks du Mouche at det bare er de som bor i Bærum som bør ha tilgang til å bruke de flotte fasilitetene som kommunen har i egen skjærgård (søppeltømming, offentlige toaletter mm?)). Siden kommunene normalt ikke har vesentlige utlegg knyttet til driften av båtplasser er det urimelig å foreslå noen diskriminering av de som bor i andre kommuner. Skulle det være kommunale subsidier så får en heller ta en høyere avgift fra de som ikke bor i kommunen. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mouche Svart 10.April.2007 Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 La meg svare deg slik ktpriv - har hytte i Kragerø hvor alle hytteeiere betaler en renovasjonsavgift for sommerrenovasjon som er like høy som for åtte månederes renovasjon i kommunen jeg bor. Jeg skrev til kommunen og spurte om en forklaring med henvisning til at Stortinget har bestemt at en kommune kan kun kreve inn en avgift som kan dokumenteres som deres selvkost. Fikk da et brev i svar med en masse dokumentasjon som bl.a. forklarte den høye avgiften med hvor dyrt det var å transportere søppel i container med ferge fra Jomfruland, Skåtøy, Skratta, Rauane, Skuteviken/Gumøy og andre øyer og dette var da søppel som primært var lagt igjen av turister/båtgjester. Disse betaler til gjengjeld ingenting for dette! Så til alle dere som avlegger et besøk i Kragerøs flotte skjærgård og benytter dere av søppelcontainere satt opp på øyene, så husk hvem som betaler for denne tjenesten! Er det rettferdig? I tillegg har Kragerø kommune nå innført eiendomsskatt for alle hytteeiere og hva får jeg igjen for det? Skolegang for barna, sykehjemsplass?????? Nå har jeg heller ikke snakket om at kommunene skal subsidere egne innbyggere med båtplass, det skal gjøres til selvkost og kommunenes egne innbyggere skal kun ha fortrinnsrett til plass. I tillegg bør det være et privat marked hvor det er fritt frem for alle. Å blande inn allemannsretten i denne diskusjonen om båtplasser ser jeg ikke helt relevansen med? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tuffff Svart 10.April.2007 Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 Det der med fortrinnsrett for kommunens egne innbyggere er antagelig en ulovlig praksis i følge EU-direktiv som sidestiller alle EU-borgere. Dette gjelder naturligvis ikke private havner, men kun offentlige. I min havn ligger også dette inne som en del av (det gamle) reglementet, men i følge havnevesenet ville de formodentlig tapt en sak på dette (eller gitt seg i utgangspunktet?) dersom noen utenbys ville ta det opp. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.April.2007 Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 Mouche, Jeg kan godt akseptere å betale ekstra for å få tilgang til båtplass hvis det er kommunale subsidier i bildet, men kan ikke akseptere at jeg ikke kan ha båt fordi jeg bor i en innlandskommune. Hvis kommunenes egne innbyggere skal prioriteres før utenbygdsboende vil dette kunne bli resultatet. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mouche Svart 10.April.2007 Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 Jeg tror nok at interessen for å utvikle/utvide nye båtplasser blir påtagelig mindre hvis ikke kommunen/e kan prioritere sine egne innbyggere, og det vil ikke gavne noen! Nå blir det vel også litt utvannet ved at kommunen stiller til disposisjon grunn, vederlagsfritt, til en båtforening som kun tildeler plasser til personer med bostedsaddresse i kommunen. Om dette da anses som kommunal, og dermed i strid med EU-direktiv (?) eller privat, vet jeg ikke. Kommunene tar jo som regel ikke, eller eventuel bare et fåtall, fra andre kommuner inn på f.eks sykehjem/aldershjem, barnehager osv - mener dere at det burde endres på også? Prioriteringen skal være på tildeling av plass og ikke på pris (min mening) da det ikke kan være en prioritert kommunal oppgave å subsidiere de, sannsynligvis, bedrestilte med subsidiert båtplass. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tuffff Svart 10.April.2007 Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 Når båtforeningen driver havnen er det klart at du kommer mer og mer inn i en gråsone etter som hvor mye av driften som styres via kommunale reglementer, og hvor mye foreningen kan bestemme selv. Så vidt jeg vet har ikke noen utenbys prøvet dette på de kommunale havnene her hos oss enda, men ved gjennomgang av reglementet for en tre-fire år siden, var saken oppe til diskusjon og havnevesenets konklusjon var at dette var en høyst tvilsom praksis. De ønsket dog selv ikke å endre ordlyden, men så at de kanskje kunne bli tvunget til å gjøre dette, dersom det dukket opp en utenbys "kverulant". mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.