Jump to content

Kjøleskap - starter ikke


bjoris

Recommended Posts

Jeg går over hele båten nå og fikser div småting. Slo på kjøleskapet i dag, men der var det ingen respons. Kompressoren startet ikke selv ved full termostat. Mulig det er for kaldt eller for lav spenning. Jeg lot 500 watt pæra stå en stund, men det startet ikke likevel. Teori 2 er at det er for lav spenning, sjekket at det var strøm frem til reellet som står bak ved kompressoren... Målet bare 11.2 volt så her er det nok kraftig spenningsfall et sted, hadde da 12 volt på batteriet..., noen som vet hva som er grensa for at et kjøleskap nekter å starte pga lite strøm? Tipper det enten er for lite strøm eller for kaldt... Litt rart om det er sistnevnte siden det sikkert ble 20 grader i kjøleskapet av lampa. Vel, får teste til helga når jeg forhåpentligvis får tid til å fyre opp i kjelleren og ta en tur utpå, da skulle det uansett bli nok spenning.

 

Er det mest sannsynlig for liten spenning?

 

Kjoeleskap_2.JPG

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Mitt gamle kjøleskap startet ikke under 11,1-11,2. Strekk startkabler fra batteribanken og frem til kjøleskapet. da starter det sikkert ok.

Alternativt at elektronikken har funnet ut at det er for kaldt(hvis den sjekker det, noen som vet?.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Alternativt at elektronikken har funnet ut at det er for kaldt(hvis den sjekker det, noen som vet?.

Hvis du tenker på at "elektronikken" sammenholder omgivelsestemperatur med skaptemperatur, for så å la være å starte skapet hvis omgivelsene er for kalde, så har jeg ikke sett noen av de normale skapene ha en slik funksjon. Kun en enkel termostat. Her er det trolig for lav spenning. Enkelt å finne ut ved å sette på lading. Det høres ut som om det trengs litt lading uansett.

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at båten ligger på land uten mulighet for start av motor. 12 Volt er nesten tomt batteri, så det er naturlig at skapet ikke starter. Du ødelegger batteriene dine når de står med så lite spenning. Vilespenningen skal ligge rundt 12.72 Volt. Du bør nok finne frem laderen dersom batterien skal berges. Du har sikkert noe som suger litt på batteriene så det er nok lurt å koble fra batteriene.

Link to post
Share on other sites

Båten ligger på sjøen, men jeg ville ikke starte motoren uten å kunne gå utpå å kjøre den helt varm. Ladere ca 12 timer hver 14 dag hvis jeg ikke har brukt båten og så lar jeg laderen stå på når jeg er i båten og bruker strøm, men har bare 6 amp lader og etter en time i båten med lys, stereo og varmeapparat på var det nok lite igjen. Dessuten måtte jeg bruk landstrømmen til lys mesteparten av tiden i går. Det startet ikke selv om jeg satte på laderen, men denne er liten... 6 amper. (jeg hadde da satt inn igjen kjøleskapet så jeg målte ikke om spenningen økte vil jo tro den økte noe, men jeg ventet kanskje ikke lenge nok). Vi får ta en tur igjen i kveld å se. Laderen står på nå så den bør vel uansett gi nok lading til at kjøleskapet skulle starte. Reagerte på at spenningsfallet var på 0,8 volt... Siden det var på 12.0 volt på batteriet og 11.2 på kjøleskapet... Tyder ikke det på tynne ledninger og/eller irr...? Hvor mye må en forvente?

 

Ser ut til at jeg har fått meg et punkt til på lista, det er vel fort gjort å ødlegge ett batteri. Båten er 5 år og forrig eier har byttet batteri så det kan ikke være gml. Hvor stor lader må en ha for å sikre full opplading på et batteri på ca 115 amper?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Dette kan jeg lite om, men jeg hadde et gammelt kjøleskap som ikke ville starte. Det fungerte normalt i gammelbåten, men etter flytting til den nye, så var det taust. Fant da ut at jeg under flytting hadde kommet borti disse rørene som går opp/ned bak og da spesielt det som går inn i kjøleskap i topp. Om disse har kontakt med noe, så virket ingenting - etter å ha bøyd litt slik at alt løp fritt - så var det full fart igjen.

Om du har samme system på ditt vet jeg ikke, men hos meg var det dette som var feilen.

 

Vedr. lader, så har jeg en 6 amp. fra Biltema som kan lade opptil 120 ah - det tar bare lang tid (mange dager) for å få full lading. Andre her inne vil si at du sikkert trenger 20 ampere eller større, men det er ikke min erfaring.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Vedr. lader, så har jeg en 6 amp. fra Biltema som kan lade opptil 120 ah - det tar bare lang tid (mange dager) for å få full lading. Andre her inne vil si at du sikkert trenger 20 ampere eller større, men det er ikke min erfaring.

 

Nei, det kommer jo an på hvor god tid du har det da. Kommer du til en gjestehavn og skal ligge der i f.eks 8timer, er det nesten ingen vits å plugge inn en 6A lader. En 20,30 eller 40A lader, kan imidlertid fylle batteriene ganske godt på disse 8 timene.

 

Til vanlig vedlikeholdslading, eller lading fra den ene helgen til den neste, duger imidlertid en sånn 6A lader helt fint.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Dette er selvfølgelig riktig. :yesnod:

 

Jeg brukte jo lite strøm i båten (kun litt lys og en radio, samt kjøleskap under gange) - med toppladet batterier før båttur, og med det forbruket kunne jeg være ute i mange dager. Med noen "ladeturer" for motor, så hadde jeg strøm lenge - i allefall til jeg kom til havna igjen og satte lader på for topplading frem til neste tur. Når jeg nå til sommeren har konvertert til seilbåt, så kan det nok være en god løsning å gå opp litt på lader.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Som du selv er inne på, har du et tap på 0,8 volt frem til kjøleskapet. Dette høres utroligt mye ut, på en ubelastet kurs. Ville begynt med å legge en provisorisk tilførsel til kjøleskapet, for å se om det da virker. Gjør det det, ja da har du " løst " problemet. Da har du en feil på eksisterende tilførsel i form av korrosjon mm. Kabler i båt, varer ikke evigt. De vil med tid og stunder tape seg, grunnet korrosjon også innover under isolasjonen. Som omtalt i er annen tråd her nydlig, legg opp til 6 kvadrat's kabel, om du ikke allerede har det i dag.

Redigert av Scand Atlantic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til vanlig vedlikeholdslading, eller lading fra den ene helgen til den neste, duger imidlertid en sånn 6A lader helt fint.
Mulig jeg har latt den stå for kort tid. Skal prøve å la den stå et par dager å se hvordan det er med hvilespenningen etter dette. Det er vel 30 min etter endt lading du skal ha 12.7 volt? Uansett, må nok legge inn på budsjettet et nytt batteri, men det er jo kjapt å bytte og få tak i så vi får se hvor lenge vi kan leve med det gamle. Jeg har også stusset litt over at ladingen er 14,5 volt med motoren i gang. Det er jo perfekt lading, men siden min erfaring er at ting aldri er perfekt har jeg tenkt på at kanskje batteriet er dårlig. Da går jo ladingen opp... Det var iallefall slik på seilbåten min. Da trodde jeg at ladingen ENDELIG hadde begynte å virke... (levde i gledesrus i 14 dg til jeg innså at det var batteriet som var ødlagt og ikke dynamoen som hadde skjerpet seg :smash: )

 

Som du selv er inne på, har du et tap på 0,8 volt frem til kjøleskapet. Dette høres utroligt mye ut, på en ubelastet kurs. Ville begynt med å legge en provisorisk tilførsel til kjøleskapet, for å se om det da virker. Gjør det det, ja da har du " løst " problemet. Da har du en feil på eksisterende tilførsel i form av korrosjon mm. Kabler i båt, varer ikke evigt. De vil med tid og stunder tape seg, grunnet korrosjon også innover under isolasjonen. Som omtalt i er annen tråd her nydlig, legg opp til 6 kvadrat's kabel, om du ikke allerede har det i dag.

 

Ja, jeg vil tro det skulle holde å få fyrt opp i kjelleren, da håper spenningen stiger såpass at det starter. Hvis ikke må jeg bruke metoden du nevner... Nei, tviler vel sterkt på at det er 6 kvadrat, men mulig det var 4... Får ta med elektrikker tanga å se... Det er jo lange ledninger frem til kjøleskapet selv i denne lille båten. Batterien er helt bak og alt går til dasjen ca 4 meter lengre frem og derfra går det nok 3-4 meter ledning fra sikringen til kjøleskapet også...

 

Må redigere litt:

Jeg tror ledningene i kjøleskapet og de som gikk videre til bryteren på dasjen er like tykke... Antar det uansett vil hjelpe å legge størsteparten av lengda i tykk kabel...?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

La batteriet "vile" et døgn etter frakoblet lader før du kontrollmåler vilespenningen. Hvis du har min. seks kvadratmillimeter kabel på BÅDE + og minus bør du sjekke alle kontakter og spesiellt evnt. løse sikringsholdere med keramikksikring i. Disse har lett for å eire i kontaktpunktene og bør etter min mening kaste så langt du kan og sette inn en flatsikringholder.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kjenner til hvor mye kjøleskapet trekker i selve startøyeblikket, gjerne uttrykt i prosent i forhold til angitt max strømforbruk?

 

Jeg mener å ha lest at det kan trekke omløag 130 % i selve startøyeblikket når kompressoren skal slå inn, men jeg klarer ikke å finne tidsskriftet.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Lav spenning, fremme ved forbrukeren, er et vanlig problem. Jeg gjentar derfor et innlegg jeg har hatt tidligere. Håper jeg ikke blir sett på som "belærende".

 

Mange båtfolk opplever at spenningen frem til kjøleskap, varmeapparat er alt for lav (varmeapparatet vil ikke starte), selv med fulladet batteri. Alle vet vel nå etter hvert at tynne ledninger kan gi spenningsfall.

 

En annen feilkilde som ofte blir oversett er brytere, kontakter og sikringer. En dårlig tilskrudd kabelsko, en slapp kontakt i en flatstiftkontakt eller at ledningen inn i disse er dårlig klemt til eller er blitt irret, kan hver for seg fort gi en tiendedels volt spenningstap dersom det går litt strøm i ledningen.

 

Som et eksempel kan jeg ta forbindelsen fra batteriet via sikring til glødetråden på et varmeapparat (pluss forbindelsen tilbake til batteriet)

 

Overgangene kan da være slik:

 

batteriterminal(+) - kabelsko

kabelsko - ledning

 

Ledning - kabelsko

kabelsko - hovedbryter

to kontaktpunkter inni bryteren

bryter - kabelsko

kabelsko - ledning

 

ledning - kabelsko (flatstift)

kabelsko(flatstift) - sikringsholder

sikringsholder sikring

sikring -sikringsholder

sikringsholder - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - ledning

 

ledning - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - terminal i varmeapparat

 

intern forbindelse til glødetråd

intern forbindelse fra glødetråd

 

terminal i varmeapparat - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - ledning

 

ledning - kabelsko

kabelsko batteriterminal(-)

 

Dette ble mange steder det kan bli dårlig kontakt, faktisk 22 steder! Og det kunne fort blitt flere ved bruk af fordelingsskinner for jord og skjøtekontakter her og der.

 

Og når det under gløding går så mye som opp til 10 A strøm, kan det fort bli 0,1volt tap i hver overgang dersom forbindelsen er dårlig, det blir 2,2volt totalt! Med 12,6volt på batteriet blir det da bare 10,4volt på glødetråden! Og dette under forutsetning at kablene er så tykke at det ikke er tap der! Men det er det. Litt av et senario?

 

Heldigvis kan tapet reduseres betraktelig.

 

6 av disse forbindelsen er der en ledning er klemt fast i en kabelsko(flatstift). Er ikke ledningen skikkelig klemt til, er den irret? Dersom ja, klipp av ledningen så langt inn at du kommer til ren kobber og sett på ny kabelsko(flatstift). Klem den på med en skikkelig klemmetang med retursperre. Kr.99,90 varianten hos OBS duger ikke, men en bra tang med retursperre som klemmer ordentlig til, får du i bilrekvisitaforetningene til 200 - 300 kroner.

 

6 av forbindelsene kan være dårlige pga. dårlig forbindelse mellom en kabelsko og terminal eller en flatstift han/hun overgang. Her kan det være irr som kan fjernes, kabelskoen kan skrues bedre til eller hunkontakten på flatkontakten er blitt slapp og kan skiftes.

 

Dersom en har "gammeldagse" sikringsholdere av biltype, den typen med porselenssikringer, bør denne byttes ut til en bedre type. Har faktisk erfart at det hadde irret så mye i overgangen mellom sikring og sikringsholder at det ble totalt brudd! Den nye bilvarianten med"flatstiftsikringer" fåes i god kvalitet.

 

Når en har gått over alt dette er det på tide å spraye over med f.eks CRC for marine elektriske forbindelser (CRC 6-56? husker ikke helt betegnelsen).

 

Dette var bare et eksempel, hvordan står det til med forbindelsene frem til kjøleskapet, til lanternene, osv?

 

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at Nigel Calder i Boatowner's Mechanical and Electrical Manual (som er min "bibel"),

på side 482 (3. utgaven), har en figur som viser kompressorens RPM ved oppstart av kjøleskap.

 

Det er selve kompressorens start som er energikrevende og som krever god spenning.

 

Anbefaler å lese sidene 460 - 483 for de som ønsker mer teknisk innsikt i bl.a. Danfoss kompressorene

(som vel fremdeles lages i Als - ei flott øy i Danmark, med det fantastiske Danfoss Universe, noe av det flotteste jeg har opplevd for barn).

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kjenner til hvor mye kjøleskapet trekker i selve startøyeblikket, gjerne uttrykt i prosent i forhold til angitt max strømforbruk?

 

Jeg mener å ha lest at det kan trekke omløag 130 % i selve startøyeblikket når kompressoren skal slå inn, men jeg klarer ikke å finne tidsskriftet.

 

Normalt så er startstrømmen på en motor mm. 3-5 ganger driftstrømmen.

Link to post
Share on other sites

Ja, da har jeg som snarest sjekket kjøleskapet (med 4 åringen i bilen ble det ikke tid til å sjekke det nøye), men jeg har ladet i 30 timer og det viste 13.2 v i det jeg slo av laderen, men det er jo normalt og forteller ingenting. MEN kjøleskapet startet iallefall og det var jo bra. Det som var mindre bra var at volten var 11.7 der (da hadde jeg på 4 lys og kjøleskapet var i startfasen (det ble vel målt ca 30 sek etter at jeg slo det på) og 12.2 volt hvis jeg slo av lysene. Siden jeg bare sjekket i et halvt minutt gir jo ikke dette så stor pekepinn mer enn at det selv med godt ladet batteri bare er såvidt volten er høy nok til kjøleskapet starter. Her er det noe muffens... Takk for mange gode tips, her må noe gjøres, men det er tøft å komme til over alt, men, men...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Flott at kjøleskapet startet.

 

Dermed er dette sannsynligvis inntakt.

 

Det er ikke sikkert at avleste verdier er så bekymringsfulle.

 

De er bl.a. avhengig av hvilken lader du har - dvs. ladespenning.

 

Men det kan være lurt å låne en batteritester som belaster batteriene dine for å finne ut tilstanden til disse.

 

Jeg har tidligere lånt batteritester (et apparat som belaster batteriene med kjent motstand over en bestemt tidsperiode og ut fra dette kan kalkulere batteriets tilstand).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...