Jump to content

Planer for sommer 2007


bliss X

Recommended Posts

Tenkte å starte ferien (i midten av Juli engang) med et lite 'karstykke': soloseilas fra Stavanger til Gøteborg:

tur_2007.jpg

 

Det blir jo ikke helt uten stopp i land da. Minst ett stopp i Mandal/Kristiansand. Været får bestemme om jeg også må innom f.eks. Egersund og/eller Skagen.

Har aldri seilt mer enn 24t solo i ett strekk før, så det skal bli artig å prøve.

 

Siden fjorårets sommerferie gikk med til husbygging, har jeg en voldsom sult etter sjøen i år. Derfor dette forsøket på 'overdose' i starten :wink:

 

Får ombord resten av familien i Gøteborg, og seiler litt Gøteborg-skjærgården, Læsø, Limfjorden i ca 2-3 uker.

Deretter kan de i familien som har lyst bli med fra Thyborøn til Stavanger, evt tar jeg den leggen også solo.

 

Red: ser jo at halve baatplassen kommer til å befinne seg i dette området i nevnte tidsrom :smiley: Skal heise vimpelen (selv om den har blitt litt falmet og fillete) og holde utkikk etter dere andre.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

For oss i Trudelutt blir det det vanlige, - hele august på svenskekysten. Dette er en fin tid for oss som ikke kunne tenke oss å ha båter på utsiden av oss. Slikt opplever vi ikke etter den første uken. Å ha båter på utsiden av oss har vi kun opplevd to ganger. Den ene gangen var det på grund av uvær og alle rømte uthavnene for en gjestehavn, - greit nok, og en annen gang var i forbindelse med Tjörn rundt da vi lå på Dyrön. Og det var nok. Den siste gangen var det bl.a. en kar i den ytterste båten som nærmest hoppet fra båt til båt innover. Og fyren veide sikkert 150kg!

 

Mesteparten av tiden blir vel på den nederste halvparten av strekningen Strömstad/Göteborg. Selv om vi har vært nedover denne kysten mange ganger, er det flere gjestehavner mellom Marstrand og Göteborg hvor vi ikke har vært og tenker å besøke i sommer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi skal båtferie til Kristiansand. Det blir "verdens største båttreff" for døve i Kristiansand(guiness rekord) :lol::lol:

Tror det blir mellom 15-25 døve båter :confused: Flest fra Oslo, østfold og vestfold. Også kommer vestland dit :flag: En svensk døve båten er med.(gøteborg) :flag_sw: . Ikke høre fra Danmark ennå :flag_da::nonod:

 

At-le :sailing:

 

Ikke HØRT fra Danmark ?

Hehe... kan jo ha en årsak det da At-le :wink:

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Har i mange år ønsket å ta turen fra Son via Stavanger - Bergen og til en av de store vestlandsfjordene.

 

Vi har imidlertid enda noen "mindre" barn ombord som ønsker sol, sommer og inntrykk.

 

 

Derfor blir det nok at jeg omkring 20. juni legger turen til Anholt videre til Kiel, (hvor familien kommer ombord),

 

deretter til Helgoland (verdens mest spesielle øyrike?),

 

så Flensburg,

 

og Als (Dyvig - vårt favorittsted i sør-Danmark)

 

- Samsø (Danmarks flotteste øy ?)

 

- Ålborg - Bjørkø - Koster - Fredrikstad - Son.

 

Jeg har 8 uker til disposisjon så det er ikke lett å vite "hvor jeg er når".

 

Jeg har BP vimpelen oppe - er tilsnakkendes 24 t/døgnet.

Link to post
Share on other sites

Byttet til større båt. Monterey 245. 27 fot og gode muligheter for å sove i. Vi har tenkt å utforske Skiensvassdraget først. Siden blir det vel en tur over på andre sida Østfold altså. Helt sikkert noen døgn på Bolærne det anbefales. Hele ferie blir i båt håper jeg.

CBK 538

LE5871-EINARSEN

Link to post
Share on other sites

Blir 4 uker på svenske kysten med Danmark i år, skal ned til Gøteborg har lovet barna Liseberg. I fjor tok vi dette pluss sørlandet, men dropper sistnevnte i år.

 

Vi har barn som er 12 -15 år gamle slik at vi er nødt til å ligge noen dager i Tanumstrand for deres skyld, men det kombinerer vi med dårlig vær så det er forholdsvis greit (blir alltid noen eller flere dager med dårlig vær)

 

Ellers blir det gode gamle Koster der har vi funnet mange perler å kose oss på.

----------

Hva er det med Tanumstrand

for de mellom 12-15 ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Tenkte å starte ferien (i midten av Juli engang) med et lite 'karstykke': soloseilas fra Stavanger til Gøteborg:

tur_2007.jpg

 

Det blir jo ikke helt uten stopp i land da. Minst ett stopp i Mandal/Kristiansand. Været får bestemme om jeg også må innom f.eks. Egersund og/eller Skagen.

Har aldri seilt mer enn 24t solo i ett strekk før, så det skal bli artig å prøve.

 

Siden fjorårets sommerferie gikk med til husbygging, har jeg en voldsom sult etter sjøen i år. Derfor dette forsøket på 'overdose' i starten :wink:

 

Får ombord resten av familien i Gøteborg, og seiler litt Gøteborg-skjærgården, Læsø, Limfjorden i ca 2-3 uker.

Deretter kan de i familien som har lyst bli med fra Thyborøn til Stavanger, evt tar jeg den leggen også solo.

 

Red: ser jo at halve baatplassen kommer til å befinne seg i dette området i nevnte tidsrom :smiley: Skal heise vimpelen (selv om den har blitt litt falmet og fillete) og holde utkikk etter dere andre.

 

 

Skal samme vei til samme tid.

gikk Egersund-Sæby direkte i fjord på 28 timer.

Rederinne og meg. gikk så videre ned til Aarhus, hvor leiebil stod klar henta så våre 3 barn hos svigerforeldrene i Tyskland. retur til Aarhus, deretter til Tunø.Samsø.Anholdt;læsø,Strandby, Olavsundet,Farsund, Egersund.

----------------

Vi ligger an til en lignede tur neste år. Muligens vi går nedover til Kjøbenhavn område.

Bakken tivoli kunne vært et mål for barna.

Lurer også litt på Halmstad, de har jo sveriges lengste badestrand rett utenfor.

 

Skal også holde utkikk etter den hvite svanen, slik jeg også gjorde det i fjord.

 

God ferie alle isammen, og seil sikkert.

 

:cheers:

 

Send en IM nå du har bestemmt avgang.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

All reisingen i jobben har gitt med muligheten til 7-8 uker ferie til sommeren, og kona er lærer så hun har tilsvarende ferie. Vi legger kursen rett øst fra Langesund til til St.hans helgen, som planlegges hos søta bror i Koster området... Deretter bærer det sørover uten at noe annet er bestemt... men Læsø, Anholt og muligens Samsø er planlagt... en tur til københavn også, men om det ble med DSB eller båten vil tiden vise..

 

Det går den veien vinden blåser denne sommeren, og vi kommer dit vi kommer enkelt og greit..

 

Vi blir vel som så mange andre å ferdes i området fra noen og tyvende juni og til børjan på august... Vimpel i akterstaget og kanal 77 lyttes på...

 

Blir litt fristet av Helgoland(mest på grunn av navnet), men det vil tiden vise om det blir noe.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I år blir det Norges vakreste kyst, nemlig Helgelandskysten :smiley:

Starter hjemmefra på Aure midt i Juli og har fire uker til å utforske midnattsolens land.

Satser på å komme så langt som Bodø, men Lovund, Træna og Myken er obligatorisk.

Min andre tur oppover og holder helsa blir det flere!

 

Skal ha med en dansk jente som ikke har vært over polarsirkelen før, så her blir det også dåp :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg har i mange sammenheng her på BP fremhevet gleden ved å reise til Ursholmen på Koster.

 

Takket være Lars H kan jeg nå legge ut et kartutsnitt for de som ønsker å studere atkomsten litt grundigere.

 

Kartet er et spesialkart for Kosters søndre skjærgård i skala 1 : 15.000. Det kan bl.a. kjøpes hos Nautisk forlag og hos bokhandleren i Stømstad.

 

Den enkleste innseilingen er fra vest, hvor det ikke er så veldig mye å passe på - men likevel bør man bruke utkikk.

 

Den noe vanskeligere innseilingen er fra øst. Jeg pleier da å gå så vidt sør for Svarta skjæret og litt sør for Julekvelden, men jeg har vært oppå Julekvelden og skjønner godt at dette kommer som julekvelden på kjerringa.

 

Den spenstige seilasen som jeg bare utfører i godt vær er nordfra hvor jeg går øst for lilla Brytarn. Jeg kjenner etter hvert overretterne - men bruk utkikk.

 

I selve Ursholmen-lagunen, mellom indre og ytre Urswholmen, kan man velge om man ønsker å legge seg inntil ytre eller indre Ursholmen. Det er også mulig å ligge for svai.

 

Brønnen jeg har beskrevet er like ved kaien på Ytre Ursholmen.

 

Museet ligger ved fyret på ytre Ursholmen. Det er endel bra litteratur om Ursholmen. Det er ellers et flott natur-basseng på ytre Ursholmen - til glede for barna.

 

Både indre og ytre Ursholmen er ellers et eldorado både for barn og voksne.

 

UrsholmenKart.jpg

 

 

 

Nedenfor er bilde av husene til fyrvokteren med hjelpere, sett fra kaien og NV.

 

 

ursholmen1.jpg

 

 

 

Dette er sett nordover:

 

ursholmen2.jpg

 

 

De tre neste er mot Ytre Ursholmen.

 

 

ursholmen3.jpg

 

 

 

 

ursholmen4.jpg

 

 

 

 

ursholmen5.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke vanskelig å "drite seg ut" i det urene farvannet der?

 

Vi skulle havnet på Ursholmen for to år siden sammen med to vennebåter, men en rekke uforutsette hendelser gjorde at vi måtte gjøre vendereis ved Skjærhalden.

 

Jeg har enda ikke besøkt Koster, og det synes jeg er leit. Men jeg SKAL dit! :smiley:

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Jeg møtte en svenske for ca 14 år siden på Sør-Koster som fortalte at det var umulig å overnatte på alle overnattingsstedene på Sør-Koster i løpet av en mannsalder.

 

Det er ganske spesielt i Brevik:

 

der kommer Kurt inn hver dag etterat han har trukket krepseteinene sine.

 

Han koker dem og legger dem til spesiell tørk før de selges ut til ivrige turistere.

 

Kjempegode - vel verdt smaken. Men ikke stå foran meg i køen... (Jeg tror det var Magasinet som hadde en historie om ham for noen år siden).

 

Tjelleskjær er fantastisk som oppholdssted, men det er også Brattskjær, Arholmen, Jutholmen, Tenholmen, Burholmen, oig Ramsø - for å nevne noen steder.

 

Sør-Koster blir aldri overfylt av båter - man finner alltid et drømmested.

 

Mitt favorittsted.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Når starter Surprise sin feie?
Skal samme vei til samme tid.

...

Send en IM nå du har bestemmt avgang.

 

Da er min avgangsdato satt til 19. Juli (er nok i båten direkte fra jobb den 18. Juli kjenner jeg meg rett...) - så kanskje til Tananger om kvelden den 18. - og så avgårde på ordentlig.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Trenger du mannskap?

Setter pris på det - ekstra mannskap både korter ned tiden, utvider mulig vindregister for turen samt gir mer meningsfylte samtaler enn hva autopiloten hamler opp med :smiley:

 

Sender deg en IM med mob og mail, så kan vi avtale nærmere.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg har opp gjennom årene forstått at vi båtelskere har ganske forskjellig syn på planlegging av båtturene.

 

Noen svært glade båtfarere legger av gårde og bestemmer seg nærmest der og da for om ferden går sør-, vest, - øst, eller nord-over.

 

Flere steder, bl.a. i Oslofjroden har vi rike muligheter til å seile i alle de fire hovedretningene.

 

Jeg tilhører den kategori båtseilere som bruker mye tid på planlegging av seilasen.

 

Jeg kan godt navigere i noe uplanlagt retning, men jeg foretrekker å kunne bruke flere timer på å se på papirkartene og detaljplanlegge veipunkter både for godvær og mer uklare værforhold.

 

Jeg koser meg når jeg først finner de sentrale veipunktene på PCen og deretter overfører de samme punktene til kartplotteren.

 

Jeg har et system ombord hvor jeg kan se veipuktene på radarskjermen - dette fører til at jeg hovedsakelig manøvrerer i frohold til radarbildet - og ikke kartplotterbildet.

 

Sikker mange andre planleggingssynspunkter....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...