Jump to content

Planer for sommer 2007


bliss X

Recommended Posts

Vi skal iår, som de siste 5-6 år, leie sommerhus i gamlelandet mitt, Danmark. Ikke mye båtferie i det, men i år skal vi legge inn en ny vri: Vi skal låne båten til foreldrene mine. Båten har hjemmehavn i Norsminde, rett sør for Århus. Det blir sikkert ikke de lange distanser vi begir oss utt på, men en tur innom Tunø og Samsø har jeg lovet ungerne. Mange år siden jeg har vert på disse flotte øyer. Jeg har tilbrakt mange helger i barne og ungdomstiden på disse to øyer, så det skal bli artigt å komme tilbake. Se etter en Vega, med navnet SALKA.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Jepp...undviker sådana plasser Windexen peker mot..... :smiley:

På vei til mellom Stavanger og Kristiansand - både for nord og sydgående - virker det som om jeg ikke trenger kompass eller GPS. Windexen peker uansett alltid nøyaktig kursen jeg ønsker ......

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett mye på sjøkartene både nordvestover (Sognefjorden o.a.) og sørover (Helgoland).

 

Nå er avgjørelsen tatt: De øvrige i familien hentes i Kiel primo juli - så har jeg to uker på å komme meg fra Son til Kiel.

 

Dersom været blir bra går vi først til Helgoland.

 

Sender nok at par bilder fra denne øya på BP.

 

Har begynt å glede meg til alle de deilige danske havnene - særlig Anholt, Dyvig og Ballen (på Samsø).....

Link to post
Share on other sites

Vi kikker ikke så mye på kart fortiden, men planen for ferien er i grove trekk klar. Vi seiler fra Stathelle før st. hans, setter kursen mot Sverige... hvor midt sommer skal feires... Deretter blir det sørover svenske kusten før vi legger kursen over til Danmark... hvor Læsø og Anholt er på programmet.... Etter rundt 3 uker antar jeg at vi legger kursen mot Kristiansand/Lindesnes og videre mot Haugesund.... Tilbake på jobben blir 13 august... da skal 7 ukers ferie være unnagjort.

 

Dette er den foreløpige planen, hva som blir realiteten er noe annet... kommer an på hvor vinden vil ha oss

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi seiler fra Stathelle

 

Stathelle bruker vi å besøke for å gå på polet oppe på shoppingsenteret (eneste stedet vi vet om på de kanter) det er jo mange fine steder innover der (Brevik er favorittstedet fin uteservering) får håpe vi får tatt en tur nedover dit til sommerferien :cheers:

Link to post
Share on other sites

Juli er båtmåned for oss i år. Vi blir å finne mellom Mandal og Tønsberg tenker jeg. Har funnet en del nye uthavner som skal utforskes + selvsagt dager i de gode kjente som en har mange gode minner og opplevelser fra. Spennende med ny båt i år også da :yesnod:. Når en bor et steinkast fra sjøen og har kort vei til de mange sørlandsperlene legger vi inn en tur innimellom hjemom. Etter en uke i båt synes vi det er ok med en dag hjemme å dusje og ordne.

 

Til sommeren skal jeg en tur til Liseberg med ungene, skulle ha vært der ifjor men finner en regnfull uke til sommeren. Ellers blir det hytta en tur og en båttur til Hvaler om været blir bra. Blir det dårlig står syden for døren.

 

Skal ha en uke alene også sansynlgivis, Monaco. Da blir det blondine jakt for alle pengene :lol::lol::lol:

Jøss med den båten var det ikke mye båtliv på deg gitt :smiley: (kan jo høres ut som du kunne klart deg med en skjærgårdjeep, men jeg betviler jo ALDRI at du faktisk eier en Princess 65!)

Link to post
Share on other sites

Det blir vel 4uker fra rundt St.Hans på Norges fineste kyst (svenskekysten).

Dette er en fin tid for oss som virkelig kunne tenke oss å ha båter på utsiden av oss :wink:

 

Tønsberg ->Marstrand , en svipptur til Danmark og så tilbake og oppover Svenskekysten med Smøgen og Væderøyene som spikrede mål.

Link to post
Share on other sites

Vil ikke planlegge noe som helst jeg. Får bare håpe jeg får båten på vannet i år. Den står fortsatt på verksted etter ett tre falt over den under stormen i Januar :cryin: Har prøvd å få noen svar fra forsikringselskapet på når den blir ferdig, men det vil de ikke svare på. Det er ikke store jobben som skal gjøres, men de har ikke begynt enda! I dag sendte jeg brev til forbrukerrådet for å høre om de vet hva slags rettigheter jeg har :confused: Håper på svar der til uka.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet om planlegging av sommerturen synes jeg er ganske tankevekkende.

 

Både i Sverige, Danmark og Tyskland er det gjennom de senere årene utviklet et ganske omfattende internett-opplysnings system for de som ønsker å planlegge noe i forkant.

 

Været underveis vil alltid ha betydning for hvor man seiler.

 

Ett inntrykk jeg har fått opp gjennom årene er at de som planlegger minst - også er de som kan få de største ubehagelige overraskelsene under veis.

 

Planlegging innebærer ikke bare at man legger en plan for hvor man skal seile, men også et system for å følge opp eksempelvis værvarsler slik at seilasen blir mest mulig behagelig for alle ombord.

Link to post
Share on other sites

For å utdype mitt forrige innlegg noe, så drar vi aldri ut før ruten og alternativruter er planlagt. Men i år vill jeg ikke planlegge noe som helst før jeg vet om jeg får båten på vannet. Har kun 3 uker ferie og starter St.Hans! Så tiden begynner å bli knapp. Ser mørkt på dette........... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Ett inntrykk jeg har fått opp gjennom årene er at de som planlegger minst - også er de som kan få de største ubehagelige overraskelsene under veis.

Nå blander du epler og pærer.

 

Denne tråden handler om hvilke planer man har for sommeren. Svarene er av typen "vi skal nedover svenskekysten". Du kan ikke mene alvorlig at det er en sikkerhetsrisiko hvis man ombester seg og seiler til Arendal isteden? (Gitt at man har kart over området)

 

Planlegging av dagens seilas derimot, det er viktig. Men da snakker vi mer om navigasjon. Og da kan det være greit å ha lagt opp noen alternative ruter i tilfelle dårlig vær eller vinddreining.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Enig med deg Lasse. Vi bruker lite tid til å planlegge turen. Mye tas på sparket. Vær og vind må få ta del i planleggingen før vi kaster loss fra brygga. Det ligger så mangew go`biter å venter på oss langs kysten. Ofte velger vi å snakke med f.eks. nabobåten som gjerne kommer med foprslag hvor de har vært. Da kan vi ta fram kart å stikke ut kursen dit.

 

Har skjelden noen spesielle mål før vi snur og setter nesa hjem. Vnår skjelden det yttermålet vi har satt oss. Og gleden over turen er ikke mindre av den grunn. Gleden er ofte å treffe nye båtfolk langs ferden. :cheers:

 

Vi har nå hatt Koster som mål endel ganger. Men svenskekysten er mer enn Koster og øyrike. Vi liker å gå litt sånn annenhver dag. Da får øyet og hjernen trimmet seg litt før vi på nytt inntar slarafenlivet. Joda, båtlivet er herlig.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg forholder meg til planer stort sett hver eneste dag på jobben, rapporterer fremdrift og avvik i henhold til plan. :puke: ..Når ferien kommer så vil jeg ha minst mulig av dette... Det som ligger fast er når jeg skal reise og når jeg skal være hjemme igjen. Resten blir ønsker, og drømmer som avgjør. Morgendagens seilas planlegges stort sett brukbart, men ikke noe dealjert.... Ser litt an hvor vi ønsker å reise, vurderer så vær og vind... så ser jeg hvor det bærer hen.. Så lenge jeg vet hvor jeg er, så finner jeg alltid et sted å dra..

 

Påsken ble planlagt å gjøre seg kjent nedover på svenskekysten, men vi ble godt kjent på Koster hvor vi var i 6 døgn før vi gikk hjem igjen. En herlig ferie ble det..

 

Har litt sansen for de som kommer ut en fjord... kikker seg litt rundt og sier, i år svinger vi til styrbord og ferierer der..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Enig. Den eneste planleggingen jeg gjør er å sørge for at båten med sikkerhetsutstyr er i orden.

Å sitte hjemme ved PC og plotte waypoints gidder jeg ikke.

Det stemmer aldri når jeg seiler allikevel.

Målet pr. idag er Sæby/Læsø/Anholt.

Men det kan hende jeg havner andre steder.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
vi er en gjeng som lurer på en tur rundt lindesnes og videre mot farsund, båtene vi skal bruke er min With Vitsi, en PP 315 og en River 360 XR, vi blir 4 personer hvis alt går etter planen, noe det sjeldent gjør...Risky sier noen, andre sier galskap, vi sier at det er moro...hvis det blir noe av dette før dere følge med i avisa i juli...

 

Har selv en With og vært mye utenfor Lindesnes og Lista. Det er fort gjort å runde lindesnes. Se opp for kraftige strømmer

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

For de som skal en tur til Koster i sommer kan det anbefales å lese litt om Ursholmen og ta en tur til "bassenget". Dette er en brukbar lenke med mye informasjon, men bl.a. innlegg av den legendariske og enda levende Erik Nordström. Han er stadig å møte på øya i alle fall sist sommer. Øya har fantastisk godt brønnvann like ved hovedbrygga. http://www.ursholmen.se/ Får håpe at vi i Norge utvikler tilsvarende informasjonslenker til mange fyr.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...