Jump to content

blande blå og grønn frostvæske?


eysteind

Recommended Posts

Holder på å montere defrostere og varmtvannstank til kjølesystemet til motoren. Må derfor etterfylle noen liter frostvæske. Den som er på motoren nå er grønn (VP41P), men går den ann å etterfylle blå (har mye blåtind frostvæske stående)? Selger dei grønn frostvæske på bensinstajoner?

Link to post
Share on other sites

VW begynte tidlig med noe de kalte "longlife" frostvæske. Denne får du også kjøpt til andre bilmotorer eller båtmotorer. Denne må du ikke blande med vanlig frostvæske. Det som kan skje da er at det blir en tykk guffe ut av det. Andre frostvæsker kan du blande så mye du vil. Volvo har sikkert brukt en "longlife" type siden de snakker om garantitid. På "vanlige" frostvæsker er det liten forskjell. Er dere i tvil ligger det datablad på dette ute på nettet. Det er bare å søke. Ikke la dere lure av alt forhandlerne sier. Jeg jobber som 1.maskinist i et stort Norsk rederi. Har litt peiling på det jeg sier. Husk bare at "longlife" ikke går sammen med de vanlige typene. Tapper du av hele systemet er det opp til deg hva du vil bruke.

Link to post
Share on other sites

Siden bensinstasjonen ikke hadde grønn frostvæske, ble det blå. I følge en nabo som er mekaniker, skulle dette gå helt fint.

 

Så da er defroster og varmtvannstank koblet på motoren, og dette virket helt fint. Ble varm luft selv ved 12m langer og uten ekstra sirkulasjonspumpe...

Link to post
Share on other sites

Det dere kaller "Longlife" er vel synonymt med den røde silikatfrie kjølevæsken som anbefales til moderne motorer med aluminiumskomponenter.

 

Som Yanmareier er jeg prentet inn med bruk av den røde silikatfrie, og tiltross for tilnavnet "Longlife", anbefales det alikevel skift hvert annet år for å unngå forurensing i frostvæsken som raskt bryter ned de korrosjonshindrende egenskapene.