Jump to content

blande blå og grønn frostvæske?


eysteind

Recommended Posts

Holder på å montere defrostere og varmtvannstank til kjølesystemet til motoren. Må derfor etterfylle noen liter frostvæske. Den som er på motoren nå er grønn (VP41P), men går den ann å etterfylle blå (har mye blåtind frostvæske stående)? Selger dei grønn frostvæske på bensinstajoner?

Link to post
Share on other sites

VW begynte tidlig med noe de kalte "longlife" frostvæske. Denne får du også kjøpt til andre bilmotorer eller båtmotorer. Denne må du ikke blande med vanlig frostvæske. Det som kan skje da er at det blir en tykk guffe ut av det. Andre frostvæsker kan du blande så mye du vil. Volvo har sikkert brukt en "longlife" type siden de snakker om garantitid. På "vanlige" frostvæsker er det liten forskjell. Er dere i tvil ligger det datablad på dette ute på nettet. Det er bare å søke. Ikke la dere lure av alt forhandlerne sier. Jeg jobber som 1.maskinist i et stort Norsk rederi. Har litt peiling på det jeg sier. Husk bare at "longlife" ikke går sammen med de vanlige typene. Tapper du av hele systemet er det opp til deg hva du vil bruke.

Link to post
Share on other sites

Siden bensinstasjonen ikke hadde grønn frostvæske, ble det blå. I følge en nabo som er mekaniker, skulle dette gå helt fint.

 

Så da er defroster og varmtvannstank koblet på motoren, og dette virket helt fint. Ble varm luft selv ved 12m langer og uten ekstra sirkulasjonspumpe...

Link to post
Share on other sites

Det dere kaller "Longlife" er vel synonymt med den røde silikatfrie kjølevæsken som anbefales til moderne motorer med aluminiumskomponenter.

 

Som Yanmareier er jeg prentet inn med bruk av den røde silikatfrie, og tiltross for tilnavnet "Longlife", anbefales det alikevel skift hvert annet år for å unngå forurensing i frostvæsken som raskt bryter ned de korrosjonshindrende egenskapene.

Den tåler med andre ord svært lite innblanding av fremmede kjemiske komponenter før korrosjonsegenskapene ødelegges drastisk.

 

Silikatfri frostvæske har visstnok overlegne egenskaper i forhold til korrosjon, og Yanmar hevder blant annet at tæring i deres eksosmanifolder er ikke-eksisterende når denne kjølevæsken benyttes.

 

Dette er første gang jeg har hørt at f.eks. blanding av grønn og rød blir "guffe", men det som iallefall skjer er at de antikorrosjonsegenskapene du kjøper deg med den røde, effektivt ødelegges av den grønne allerede før blandingen helles i motoren.

 

Av samme årsak anbefales det en omgang med Systemrens eller andre rensemidler i kjølesystemet med grundig etterfølgende skylling dersom du tenker på å bytte fra de ordinære grønne eller blå til den røde silikatfrie væsken.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Henter opp denne tråden.

 

Skal bytte frostvæske på min VP. Det som er på motoren er grønn. I følge håndbok skal det benyttes "50% Volvo Penta antifreeze (glycol) and 50% pure water".

 

Ser ingenting som indikerer at den grønne er longlife type. Den skal byttes "every other year".

Noen som vet om jeg må benytte VP's grønne til en trolig høy pris, eller holder det med Biltemas blå? (Garanti på motor har gått ut.)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg og jobber som første majonist i et stort norsk rederi og jeg vet at frostvæske ikke smaker godt. I hvert fall ikke hvis du blander silikatfri og "vanlig".

Rød og grønn er silikatfri, blå er "vanlig".

Skal du bytte i fra "vanlig" til silikatfri så må du kjøre systemrens. Ellers kan du få avleiringer inni systemet som setter ned kjøleeffekten.

Link to post
Share on other sites

Om det går an å blande blå og grønn frostvæske slik du spør om, vet jeg ikke.

Jeg vil tro det ikke er noen god ide. Frostbeskyttelsen vil være den samme, fordi 99% av blandingen er glykol uansett farge på frostvæska.

 

Rød frostvæske kan i alle fall ikke blandes med andre forstvæsker, da man ødelegger rustbeskyttelsesegenskapene selv om man bare har blandet i små mengder annen frostvæske i den røde. Kanskje noe lignende gjelder for blå og grønn, men sannsynligvis ikke, da begge disse er bygget opp etter det samme prinsippet, mens den røde benytter et helt annen prinsipp for rustbeskyttelse. Uansett er det en god ide å unngå blanding.

 

Om man blander blått/grønt med rødt, får man ingen tykk guffe, men utover det faktum at rusthindrende egenskaper ødelegges, kan man antagelig risikere at noen av de rusthindrende midlene i den blå/grønne væska felles ut og legger seg langsveggerne i kjølekanalene. Blå/grønn frostvæske har stoffer som i stor grad skal hindre slik utfelling, men de virker ikke perfekt. Når det er små mengder mengder blå frostvæske i forhold til rød, eller rester av slik utfelling i kjølekanalene fra før, går det galt. Den røde frostvæska ikke har noen slike stoffer som hindrer utskillelse fordi den virker etter et annet prinsipp og ikke trenger det.

 

 

Jeg har tidligere brukt blå frostvæske (bil). Den ble gjerne mørkere og brunaktig etter noen år.

Her forrige dagen byttet jeg min røde frostvæske på yanmarmotoren. Etter 5 år var frostvæske fortsatt lys og rosa uten spor av drit. Overraskende bra, for jeg hadde regnet med at det så litt verre ut, da bunnen av ekspansjonsbeholderen hadde fått et lag med brun rustguffe etter 5 år.

 

Konklusjonen ser ut til å være at rød frostvæske er overlegen. I henhold til de tekniske data skal den ha over 90% av sine rusthemmende egenskaper i behold etter 5 år. Om det stemmer vet jeg jo ikke, men av mangelen på rust i kjølesystemet mitt, ser det helt klart ut til at frostvæska gjør jobben sin - selv etter 5 år.

 

 

For min del trekker jeg nå diverse konklusjoner.

  • Rød frostvæske klumper seg aldri.
  • Rød frostvæske gir aldri avleiringer i kjølesystemet.
  • Rød frostvæske gir overlegen rustbeskyttelse.
  • Rød frostæske holder samme gode rustbeskyttelse i minst 5 år.
  • Veldig behagelig å slippe og bytte frostvæske hvert etter hvert annet år.

Er det noen som har andre erfaringer med frostvæsker, hadde det vært fint å få noen tips.

 

 

Håper det ikke blir med rød frostvæske som med impellere; at noen insisterer på å bytte hvert eneste år uansett.

Link to post
Share on other sites

Begynner å forstå at VP's grønne frostvæske er en vel bevart oppskrift alá Coca Cola.

Lurer litt på om dette er vanlig blå med VP-grønn konditorfarge. :crazy:

 

En ting er sikkert, hvis VP's grønne ikke er blandbar med blå så har man et problem ved etterfylling dersom det er lant til VP-pusheren. Alternativet er da vann med uttynning av det som er på motoren.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Inhibitor er et fint ord. Konditorfarge er også et fint ord.

Fargen er til for at man skal ha en sjanse til å se hvilken type frostvæske som er fyllt på tidligere; på en grei måte skille forskjellige typer fra hverandre. Borat, silikat, nitrat og fosfat er stoffer som fungerer som inhibitorer i uorganiske frostvæsker, mens organisk basert rød frostvæske ikke trenger denne typen inhibitorer for å gi beskyttelse.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

men hva gjør man når man ikke vet hva som er der fra før?

Det eneste jeg vet er at den som er der nå har en lett gulaktig farge...

 

i min manual står det bare "bruk aldri saltvann" og kjølevannskapasitet ca 8 liter.

Det er forøvrig en Sabb status som vel har aluminiumstopp.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

I vår tappet jeg av det jeg opfattet som klar grønn frostveske av min SabbFord 2704ET. Har kjørt med kun vann i den i sommer og nå i høst skulle jeg fylle på ny frostveske. Kjøpte en stor kanne av Biltemas blå vanlige frostveske. Startet opp motoren i noen minutter og skulle så måle frostveska med en måler som ser ut som en batterisyretester. Det som kom opp av kjøleren var så brunt at det ikke var mulig å se den flottøren inni. Helt ugjennomsiktig. Spylte igjennom så mye jeg kom til av motoren og det var helt utrolig hvor mye gørr som kom ut. Etter å ha kjørt motor og byttet vann sikkert 10 ganger ble vannet så rent at det kunn hadde en svak bruntone. Fylte så 50% frostveske og nå har jeg en rimelig klar blå veske i motoren. Har biltemas blå frostveske løst opp dritt som den grønne bare lar ligge der?

Link to post
Share on other sites

Det råder vist fortsatt stor usikkerhet om hvilke frostvæsker som kan blandes. Kopierte dettte fra Bemas sine sider.

 

Generell informasjon om frostvæsker:

 

Frostvæske har flere egenskaper og skal i tillegg til å beskytte mot frostsprengning, også beskytte mot

korrosjon i kjølesystemet. Korrekt blandet kjølevæske har også bedre kjøleevne enn rent vann.

 

BLÅ frostvæske er den "vanligste" og har betegnelse G 11, brukes til de fleste motorer i støpejern eller

aluminium. Den er basert på Etylenglycol. Anbefalt brukstid 2 år.

 

RØD frostvæske er fremstilt av stoffer som reagerer med for eksempel blå eller grønn væske og må

derfor ikke blandes.

Betegnelsen er G12 eller G30 og brukes bla. på nyere Volkswagen og Audi, samt Yanmar båtmotorer

Levetiden er inntil 5 år.

Det finnes imidlertid en nyere variant som heter G12+, og den reagerer ikke med andre typer, og er

derfor blandbar. Sjekk etiketten nøye før du etterfyller.

 

GRØNN frostvæske har normalt betegnelse G 48 og brukes på tyngre kjøretøyer og av forsvaret. Denne

har 3-4 års levetid og kan blandes med blå, men levetid blir da som for vanlig blå.

 

Generelt er frostvæske fargeløs, og fargen er kun tilsatt for å skille typene fra hverandre. Fargen kan

variere i styrke og er ikke en indikasjon på konsentrasjonen. Best blandingsforhold for alle typer er 50%

frostvæske i forhold til vann.

 

Redigert: Rett adr. skal være "www.bema.no"

Redigert av AlfArie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det kan hjelpe så ser Biltemas røde frostveske gulaktig ut

Takk!

Jeg vet at tidligere eier kjøpte en del forbruksprodukter der så da regner jeg med at han har brukt denne...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...