Jump to content

tekniske råd skal sandblåse båten innvendig


Hasta manana

Recommended Posts

Jeg har en bok som omhandler dette emnet. Da jeg gikk på chief skolen for 4 år siden snakket vi mye om dette i materiallære. Vi kom frem til at det er mye bedre å skrape på den gammle måten. Promblemet med å sandblåse er at du slår hull på det laget som beskytter mot oksygen. Grunnen til at det må males på stål er for å beskytte det mot oksygen. Oksygen vil tære på stålet. Stål er jo en legering. Stål er hovedkomponenten. Stål inneholder store mengder karbon. Karbon er sprøtt. Derfor legerer vi det. Vi vil ha det elastisk og sterkt. Alle stålplater er belagt med et rusthindrende lag. Dette er for å beskytte det mot oksygen.

Når du skal sandblåse skroget ditt annbefaller jeg deg å legge på primer så fort som mulig. Ikke vent med å prime, da vil du se rusten veldig fort

Link to post
Share on other sites

Legg på tokomp sinkholdig epoxy primer fortløpende der du sanblåser. Jeg skal få sandblåst min båt utvendig under vannlinja i våres. Firmaet som gjør jobben legger første lag primer forløpende etterhvert som de rensker inn til rein overflate. Ny oksydasjon starter umiddelbaret og det er om å gjøre å dekke til så snart som mulig etter sandblåsing.

Link to post
Share on other sites

Noen som kjenner til våtsliping med epoxy.

 

Har en beskrivelse i en bok av Bjørn P. Behrens hvor han etter først å ha sandblåst, gjentar slipingen ved å rulle på blandet epoxy for deretter slipe med vinkelsliper eller "roterande bläster" inn den våte epoxyen. Da får man umiddelbart beskyttelse av stålet.

 

Eksemplet gjelder sliping av en jernkjøl, men han anbefaler metoden generellt.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

JA, Hulda kommer sikkert med noen gode råd og tips, bare vent til han våkner

 

Stått opp!

 

Båter er til vanlig bygget av 'bløtt konstruksjonsstål', ST36 etc. Det inneholder ikke 'store mengder karbon', det er tvert imot karbonfattig. For at et stål med rimelighet skal kunne sveises, må det være karbonfattig. Fjerning av 'belegg', det man snakker om er oksider. Noen sekunder etter fjerning vil et nytt oksidskikt være på plass, 8- til 10 atomplan tykt. Diskusjon på dette nivået er tøv. Rust er et oskid (Fe2O3).

 

Platene kan naturligvis sandblåses til man blåser tvers igjennom uten at stålet ødelegges. Blåsinge vil gi en slitasje på en tiendel eller to. Skal du blåse, bruk aluminiumsilicat som blåsessand (sort). Det er imidlertid et poeng å prime så snart som mulig etter blåsingen. Enda viktigere i Columbia enn i Norge grunnet fuktigheten. Primer er kun sinkrik to-komponenet epoxyprimer (stålbåt). På Hulda ble tanker og bunn innvendig blåst. Vi tok ikke hele båten innvendig. Det som ble dekket av isolasjon, ble kjørt over med stive aksialstålbørster på vinkelslipere, deretter primet.

 

010402B.jpg

 

Det som er lysegrått er blåst, primet to ganger, bindestrøk og to lag toppstrøk. Det som er rødt er ett lag primer som deretter er skummet.

 

Merk at alt som ikke skal ødelegges av blåsingen må pakkes inn meget nøye. En kompis av meg som hadde motoren i båten under blåsingen tapet motoren inn i plast og pakket den inn i gamle ulltepper. Samme for propellaksling/lagere etc.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...