Hasta manana Startet 2.Februar.2007 Del på Facebook Startet 2.Februar.2007 Hei er nå i honduras http://www.laceibashipyard.com har beggynt og ta ut inventaret. er ferdig med det om ca. 1 uke så skal jeg sandblåse, hvordan skal jeg behandle stålet etter sandblåsingen? er det noen som har erfaring med dette? mvh. hugo Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Svart 2.Februar.2007 Del på Facebook Svart 2.Februar.2007 (redigert) JA, Hulda kommer sikkert med noen gode råd og tips, bare vent til han våkner Redigert 2.Februar.2007 av ola_dunk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
maskinisten32 Svart 2.Februar.2007 Del på Facebook Svart 2.Februar.2007 Jeg har en bok som omhandler dette emnet. Da jeg gikk på chief skolen for 4 år siden snakket vi mye om dette i materiallære. Vi kom frem til at det er mye bedre å skrape på den gammle måten. Promblemet med å sandblåse er at du slår hull på det laget som beskytter mot oksygen. Grunnen til at det må males på stål er for å beskytte det mot oksygen. Oksygen vil tære på stålet. Stål er jo en legering. Stål er hovedkomponenten. Stål inneholder store mengder karbon. Karbon er sprøtt. Derfor legerer vi det. Vi vil ha det elastisk og sterkt. Alle stålplater er belagt med et rusthindrende lag. Dette er for å beskytte det mot oksygen. Når du skal sandblåse skroget ditt annbefaller jeg deg å legge på primer så fort som mulig. Ikke vent med å prime, da vil du se rusten veldig fort Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skage Svart 3.Februar.2007 Del på Facebook Svart 3.Februar.2007 Har jobbet litt med sandblåsing tidligere (møbler/bildeler) det er helt avgjørende og behandle stålet umiddelbart etter at det er blåst, her må det brukes skikkelige materialer, jeg mener og huske at vi brukte en 2 komp grunning innen 2 timer etter at vi var ferdig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 3.Februar.2007 Del på Facebook Svart 3.Februar.2007 Legg på tokomp sinkholdig epoxy primer fortløpende der du sanblåser. Jeg skal få sandblåst min båt utvendig under vannlinja i våres. Firmaet som gjør jobben legger første lag primer forløpende etterhvert som de rensker inn til rein overflate. Ny oksydasjon starter umiddelbaret og det er om å gjøre å dekke til så snart som mulig etter sandblåsing. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Svart 3.Februar.2007 Del på Facebook Svart 3.Februar.2007 Er ikke det best å bruke syregrunning eller zink ? En komponent må jo være det beste, den er mykere og sprikker ikke så lett. ( en del bevegelser i skråget ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 3.Februar.2007 Del på Facebook Svart 3.Februar.2007 Enkomponent maling tørker ved at løsemiddelet fordamper. Dette gjør at malingen inneholder en mengde mikroskopiske porer og det vil oppstå rust. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 3.Februar.2007 Del på Facebook Svart 3.Februar.2007 (redigert) Noen som kjenner til våtsliping med epoxy. Har en beskrivelse i en bok av Bjørn P. Behrens hvor han etter først å ha sandblåst, gjentar slipingen ved å rulle på blandet epoxy for deretter slipe med vinkelsliper eller "roterande bläster" inn den våte epoxyen. Da får man umiddelbart beskyttelse av stålet. Eksemplet gjelder sliping av en jernkjøl, men han anbefaler metoden generellt. Redigert 3.Februar.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 3.Februar.2007 Del på Facebook Svart 3.Februar.2007 (redigert) JA, Hulda kommer sikkert med noen gode råd og tips, bare vent til han våkner Stått opp! Båter er til vanlig bygget av 'bløtt konstruksjonsstål', ST36 etc. Det inneholder ikke 'store mengder karbon', det er tvert imot karbonfattig. For at et stål med rimelighet skal kunne sveises, må det være karbonfattig. Fjerning av 'belegg', det man snakker om er oksider. Noen sekunder etter fjerning vil et nytt oksidskikt være på plass, 8- til 10 atomplan tykt. Diskusjon på dette nivået er tøv. Rust er et oskid (Fe2O3). Platene kan naturligvis sandblåses til man blåser tvers igjennom uten at stålet ødelegges. Blåsinge vil gi en slitasje på en tiendel eller to. Skal du blåse, bruk aluminiumsilicat som blåsessand (sort). Det er imidlertid et poeng å prime så snart som mulig etter blåsingen. Enda viktigere i Columbia enn i Norge grunnet fuktigheten. Primer er kun sinkrik to-komponenet epoxyprimer (stålbåt). På Hulda ble tanker og bunn innvendig blåst. Vi tok ikke hele båten innvendig. Det som ble dekket av isolasjon, ble kjørt over med stive aksialstålbørster på vinkelslipere, deretter primet. Det som er lysegrått er blåst, primet to ganger, bindestrøk og to lag toppstrøk. Det som er rødt er ett lag primer som deretter er skummet. Merk at alt som ikke skal ødelegges av blåsingen må pakkes inn meget nøye. En kompis av meg som hadde motoren i båten under blåsingen tapet motoren inn i plast og pakket den inn i gamle ulltepper. Samme for propellaksling/lagere etc. Redigert 3.Februar.2007 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasta manana Svart 3.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2007 høres fornuftig Hulda, lar skillevegene stå. går vell greit og sanblåse sellem de er der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 3.Februar.2007 Del på Facebook Svart 3.Februar.2007 Det går sikkert bra. Du skulle kanskje vurdere hvordan du skal dekke til. Det møkker noe forferdelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.