Jump to content

Tilkobling av jordingsplate


Tallisman

Recommended Posts

Det gikk en 2-4 kvadrats kobberleder som forbandt ALLE skroggjennomføringene til JORD, inkl. akslinger +++ Hvor mange av dere har tenkt i de baner?

Vi har vel diskutert dette tidligere og hvor Hulda har hatt noen synspunkter på nettopp dette temaet. Jewg har liggende klar en 6 kvmm jordledning for evt. å knytte sammen alle skroggjennomføringer av metall, men Huldas merknader har gjort at jeg har avventet dette. Derimot er det sammenkolbling ombord mellom propeller, akslinger, akselbraketter og motorer.

Link to post
Share on other sites

Ved lokal jord, eksempelvis Dynaplate er gjennomføringen via "gullbelagt" bolt og videre med jordledning til vender for valg av lokal jord eller jord fra 220 volt anlegget ombord. Når båten står på land vendes bryteren og jeg tar jord fra land via stikkontaktene av denne typen:

 

osc_kontakt.jpg

 

Har ikke observert noen form for tæring i disse systemene.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ut fra bildet virker det som at dette er en standard sikring med jordfeilbryter, det vil si en jordfeilbryter som ikke er sensitiv for de små strømmene som kan skade strukturer under vann-nivå i fritidsbåter. Jeg tror at vi her på BP dette året har blitt svært bevisstgjorte på mulige effekter av krypstrømmer ombord. Kankje skyldes dette at flere og flere benytter landstrøm til tre ting: - opprettholde batterikapasitet, opprettholde kjøleskapseffekten, opprettholde varmtvannet?.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jordfeilbryeren som er avbildet i innlegget mitt (#54) er originalmontert i en 2001 model Oceanis 411. Den ligger gjemt bak bryterpanelet, og jeg fant den i forbindelse med oppkobling av en dynaplate jeg har montert. Skal kutte landjord og benytte dynaplaten til lokal jord.

Kanskje jeg bør bytte ut sikring/jordfeilbryter til en type som roaldbj beskriver?

 

Jarle

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vi har skrevet og omtalt jordplate i forskjellige tråder. Bruker denne for å vise bilde av min Dynaplate da jeg tok opp båten i dag. Det var svært lite rur på plata, trass i at jeg ligger i et område med mye brakkvann og humus. Båten har vært på vannet ca 7 mnd. i 2007. Dette bildet er tatt før høytrykksspyling av skroget. Jeg synes også det er ved å bemerke at skroget under vannlinjen så bra ut. Har kost meg et par timer i dag med høytrykksspyling i godt høstvær.

 

dynaplate.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Båten er på slippen, og jeg skal blant annet montere dynaplate. Jeg blir å sette den helt inntil skroget, men hva er lurt å tette med. Tec 7 eller sikaflex vil aldri tørke igjennom før den settes på sjøen igjenn. Tenkte jeg skulle tette med glassfibersparkel og varme litt med varmepistol. Høres det dumt ut?

Link to post
Share on other sites

Høres det dumt ut?

Ja. Det høres dumt ut. :wink:

Hvis du snakker om en 2K glassfibersparkel vil denne herde og bli hard. Materialet i Dynaplata (Bronse?) og klassfiber utvider seg forskjellig etter temperaturen. Hvis du ikke benytter et tettemateriale som kan flekse vil tettingen sprekke opp. Er det ikke Tec7 (eller PL400) da, som herder under vann. Bruk det.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...