Jump to content

Tilkobling av jordingsplate

Tallisman

Recommended Posts

Jeg skal installere amatørradio ombord, og derfor viktig med HF-jord i tillegg til elektrisk jord.
Selv om platen ligger helt inntil skroget finner elektronene frem likevel.

De fleste installerer Dynaplate for å etablere lokal sikkerhetsjord, og da er platens eneste oppgave å lede jordfeilbryterens 30ma til sjøen før det kan oppstå farlig spenning på tilkoblet utstyr. Da holder det med en overflate på en kvaderatmillimeter eller mindre.

Noen som vet hvilket utslag en får i dynaen, dersom lynet slår ned i mastetoppen ? Blir det store utladninger via dynaen ? Lynavledningen øker vel også i og med at en har så pass stort areal i jordingen. Og dersom teorien med at lynet ikke starter ovenfra, men bygger seg opp nedenfra god jording, vil en jo teoretisk innvitere til problemer :confused:

Muligens en ikke bør ta seg en svømmetur i regnvær med fare for lynet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Selv om platen ligger helt inntil skroget finner elektronene frem likevel.

De fleste installerer Dynaplate for å etablere lokal sikkerhetsjord, og da er platens eneste oppgave å lede jordfeilbryterens 30ma til sjøen før det kan oppstå farlig spenning på tilkoblet utstyr. Da holder det med en overflate på en kvaderatmillimeter eller mindre.

Jeg skal altså bruke platen til begge deler (HF-jord og elektrisk jord). For HF-jord gjelder det å ha så stor overflate som mulig, noe som kan være problematisk i plastbåt. 1,8 m2 er bra, men da må hele platen komme i kontakt me sjøen. Hvis ikke, kan jeg "miste" en halv m2 eller vel så det. Vet ikke om det kan få noen betydning, men det vil vise seg når jeg får testet radioen.

Jeg hadde godt med Sikafleks mellom skrog og Dynaplate ved montering, og har ikke observert noen vanngjennomtregning etter sjøsetting.

Her er det litt overforsiktighet ute og går. Jeg fulgte monteringsanvisningen, dvs. ingen tetningsmiddel mellom skrog og Dynaplate. Kun i de gjennmgående skruehullene. Har så langt ikke kommet igjennom så mye som en liten dråpe sjøvann. Mao. spuns tett. Tror heller ikke at skroget/glassfiberen vil trekke seg mettet med sjø gjennom disse hullene.

Til dere som vegrer dere for å bore gjennom skroget, jeg kjenner følelsen, men det går mye bedre enn dere frykter.

Å montere Dynaplate på flaps kan nok muligens gå, men produsenten understreker at man skal være sikker på at platen er omsluttet med sjøvann hele tiden for å unngå jordfeil.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

For HF-jord gjelder det å ha så stor overflate som mulig

Skjønner det, men så lenge det er forbindelse til sjøen fungerer det, platen trenger ikke å stå ut fra skroget.

Det er dette som er prinsippet med Dynaplate, den tilsynelatende overflaten mot sjøen er liten, men pga at den er sintret (som en svamp av metall) har den en langt større elektrisk ledende overflate.

En annen ting som ikke er nevnt her, er at platen er utsatt for angrep av rur. Og rur er hovedsakelig kalk som passifiserer platen etter hvert. Den trenger derfor å børstes ren ved jevne mellomrom. Og å komme til på baksiden med kanskje en halv cm klaring, er ikke greit. Så den kan like godt stå helt tett inntil skroget. Baksiden vil uansett bli lite virksom etter en tid.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En annen ting som ikke er nevnt her, er at platen er utsatt for angrep av rur. Og rur er hovedsakelig kalk som passifiserer platen etter hvert.

Ja, jeg vet Hulda, som jeg har stor respekt for i det meste og spesielt elektrokjemi, påstår dette. Da spør jeg meg, vil denne forkalkingen isolere sjøvannets ledningesevne fra selve jordingsplaten?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Hei.

Når det er montert jordfeilbryter i båten vil denne slå ut på ved en feil på over 30 mA. Skulle Dynaplate bli redusert vil den likevel virke til dette formålet og dermed er anlegget strømløst.

Dynaplate til HF-jord er mer kritisk og den kan tape seg over tid. Derfor er det flere som heller bruker en kopperplate til dette. Vet ikke om dette har noen praktisk betydning hvis båten blir tatt opp hvert år og at platen blir børstet. Det er vel langturseilerne som best kan svare på slike spørsmål.

:seeya:

Mulig jeg missforsto det du lurte på men det som avbildet her er vel en vanlig 30mA jordfeilbryter med bryteevne 40A. Mener att den ikke har noe vern utover jordfeilfunksjon. Du har vel et overbelastningsvern i tillegg?

Det er jeg som har uttrykt meg klønete.

Jeg har i tillegg ett hovedoverfbelastningsvern like etter 220 volt inntak i båten, samt overbelastningsvern for hver av fire kurser, hhv for

- batterilader (40 A)

- varmtvannsbereder (1400 W)

- stikkontakter i salongen og sovekabiner

- stikkontakter andre steder ombord (motorrom, akterrom, overdekk)

Her er et bilde av fordelingen av 220 volt etter hovedbelastningsvernet og jordfeilbryteren, men før overbelastningsvernet for hver kurs. Ikke noe særlig ryddig, men skal bli bedre.

220_volt_fordeling.jpg

Her er bilde av selve hovedsikringen i forbindelse med at det monteres byter for skille mellom lokal jord (Dynaplate) og landjord (som brukes når båten ligger i opplag).

inntakssikring.jpg

Jeg sliter litt med å finne ut hva som er utslagsverdien for min hovedinntakssikring produsert av Merlin Gerin.

Den er innen den velkjente Multi 9 seiren og underspesifikasjon C60N.

Denne serien dekker et stort om råde av utslagsverdier.

Er det slik at C 32 innebærer at den slår ut ved verdier over 32 A?

Finner ikke dette beskrevet hos produsenten - selv om jeg har innloggingsaksess.

inntakssikring2.jpg

Tverrsnittet fra inntakssikringen til sikringsskapet mener jeg er 2.5 kvmm.

Lednings-strekket er ikke langt ( mindre enn 1 meter).

Videre er kabelen fra landstrømskontakt til båt 2.5 kvmm for hver av de tre ledningene.

Dette skulle være mer enn nok for 220 volt opplegg.

Ombord i 12 volt opplegget er det selvfølgelig helt andre dmensjoner, fra 90 kvmm (baugpropell) til ankerlanterne (2.5 kvmm).

Jeg har plassert min aktentil omtrent midtveis mellom kjølen og vannlinjen.

Instruksjonen sier vel bare at hele platen skal være under vann.

Det kan sikkert være greit å unngå at den skaper turbulens for eksempelvis svinger til eventuelt ekkolodd.

Jeg har innvendig ført 4 kvmm kabel frem til hovedsikringen i båten og brytersystem for skifte mellom lokal og sentral (land) jord.

• 3 måneder senere...
En annen ting som ikke er nevnt her, er at platen er utsatt for angrep av rur. Og rur er hovedsakelig kalk som passifiserer platen etter hvert. Den trenger derfor å børstes ren ved jevne mellomrom. Og å komme til på baksiden med kanskje en halv cm klaring, er ikke greit. Så den kan like godt stå helt tett inntil skroget. Baksiden vil uansett bli lite virksom etter en tid.

Jeg har nå inspisert Dynaplaten flere ganger. Det er ikke tilløp til angrep av rur på platen selv om jeg har hatt kraftig angrep av rur på det ene trimflapset.

Hva er den dynaplaten laget av, siden det kan gro på den ? ( Har lest et sted her i en tråd at det er kobber-pyramider )

Pussig at det evt. gror på kobber....?

Har en 27 år gammel kobberplate i sjøen under sjøbua, som brukes til å jorde el-nettet på 230 v .....Den er helt fin og blank, og akkurat like stor som for 27 år siden.....

Hva er den dynaplaten laget av, siden det kan gro på den ? ( Har lest et sted her i en tråd at det er kobber-pyramider )

Pussig at det evt. gror på kobber....?

Har en 27 år gammel kobberplate i sjøen under sjøbua, som brukes til å jorde el-nettet på 230 v .....Den er helt fin og blank, og akkurat like stor som for 27 år siden.....

I h.h.t. min teori kommer groen av at det er en likestrømslekkasje til sjø som tiltrekker seg uønskede stoffer og individer. Jeg skrev en intilligent avhandling om dette i en eller annen propelltråd.

Galvaniks tæring:

Er det likegyldig hvor man plasserer jordingsplaten av bronse under båten, tenker på gjennomføringer som er laget av andre metaller. Eventuelt hvor langt fra andre metaller skal jordingsplaten monteres?

Under "min inspeksjon" av Pascal´s Nordhavn ved ankomst fra USA, oppdaget jeg at DE hadde skjønt det: Det gikk en 2-4 kvadrats kobberleder som forbandt ALLE skroggjennomføringene til JORD, inkl. akslinger +++

Hvor mange av dere har tenkt i de baner?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...