Jump to content

Sirkulasjons hastighet i vannbåren varme


ankerpils

Recommended Posts

Jeg har innstallert vannbåren varme i min 47 fots seilbåt. Men jeg syns det virker som om vannet sirkulerer sakte. Jeg har luftet systemet så godt jeg kunne, men det kommer fortsatt under en liter i minuttet tilbake i ekspansjonstanken. Hva er vanlig sirkulasjons hastighet, og hva kan jeg gjøre for å øke den? Holder det ikke med én sirkulasjonspumpe?

Link to post
Share on other sites

Nromalt bør du ligge på maks 1-2 m/s i hastighet på vannet(normal standard for vannhastighet i prosessanlegg)... Jeg synes den mengde du får virker å være noe liten om du har en grei størresle på rørene. En ekstra sirkulasjonspumpe vil hjelpe på her... Mest sannsynlig blir sirkulasjonenen såpass lav fordi du har stor motstand i kretsen.. Er sikkert noen varmeregistre rundt om kring og /eller radiatorer..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvilken slange-/rørdimensjon har du (innvendig diameter)?

Er det ikke vanlig med 16mm slanger? Med 1 m/s i vannhastighet skulle en få ca 0.2 l/s = 12 l/min.

Dersom du har rundt en liter i minuttet er det VELDIG lite. Det tilsavarer en vannhastighet på under 10 cm/sek, hvilket ikke gir grunnlag for nevneverdig friksjonstap i slanger og rør.

 

Hva slags system har du? Kan vannet gå i bypass et annet sted? Er systemet godt luftet? Kan det være tett noe sted? Er alle ventiler helt åpne?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Slangedimensjonen er vanlig 16mm. På den første halvdelen av slyngen strømmer det bra, men på returhalvdelen begynner det å gå tregere. På det siste luftepunktet er det nok ikke mer enn en liter i minuttet. Det er ikke tett noen steder. Er det mulig jeg ikke har fått ut all luften og er det noen bra triks for å få ut alt?

Link to post
Share on other sites

årsaken til at du ikke får god nok sflow i slutten av kretsen er fordi motstanden i systemet er får høy.... Dette gir liten flow på slutten av kretsen. Sett inn en sirkulasjonspumpe som vil hjelpe deg her.. Det kreves en hvis pumpekapasitet for å overvinne strøminingsmotstanden i kretsen. Dess flere duppedingser vannet skal gjennom, dess større motstand får en..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har vannbåren varme med en Webasto Thermo 90 S som vannvarmer.

 

Den har innebygd sirkulasjonspumpe med oppgitt sirkulasjon i systemet på 250 l/timen.

 

Jeg har forestilt meg at det er greit å montere ekstra sirkulasjonspumpe.

 

Noen av konsulentene hos Termomarine mener at dette er unødvendig, mens andre mener at det kan være hensiktsmessig.

 

I alle fall jeg har montert denne sirkulasjonspumpen fra Johnson pump, Ørebrø Sverige, omtrent midtveis i sirkulasjonssjløyfen.

 

(Jeg starter den fra hovedsikringsskapet).

 

Jeg har ekspansjonstank for væsken som siste ledd før retur til vannvarmeren, og merker at væsken i ekspansjonstanken er god og varm etter ca 15 minutter selv om jeg har omlag 10 liter væske i systemet.

 

Jeg har innvendig diameter på 19 mm på selve slangene, men overgangen til varmevekslernme er 16 mm.

 

Sirkulasjonspumpe.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Må bare kople meg på denne tråden. Har slitt med lufting av varmesystem siden jeg kjøpte båten Ifjor. Isdag kjøpte jeg microbobleutskiller, og ville problemet til pers. Systemet var slik: Johnson sirkulasjonspumpe til Glembrings pottebrenner med kobberspiral, pottebrenner høyere enn vannpumpe, vann inn nede på ovn. Deretter går vannet ned i kjølvannet til Radiatorer akterkabin og Radiatorer web/bad, og så frem til Radiator dekksalong, Radiator forrige og tilslutt tilbake til innslag sirkulasjonspumpe.

Konseptet fungerer bra når ovnen brenner på lav. På returvannet før sirkulasjonspumpe, er det ett T-stykke som fører luftbobler opp i Ekspansjonskaret.Når effekten økes koker det i spiralen i Glembringsen,og vannet stopper opp. Som siste forsøk isdag byttet jeg til en kraftigere sirkulasjonspumpe(også fra Johnson), ingen effekt. Deretter snudde jeg hele vannkraften. DVs, pumper suger etter ekspansjonskaret, hvor luft kan rømme opp via T stykke.Ulyden fra pumper ble borte, og etter 5 min med surkling i Radiatorer fungerer systemet perfekt, selvom jeg nå kjører kaldt vann inn på toppen av spiralen i Glembringsen(dette kommer jeg muligens til å bytte om på. Det jeg prøver å si er: sirkulasjon og lufting er ikke enkelt. Sørg for vann uten luft inn på pumper. I mitt tilfelle løste dette problemet

Prompte. microbobleutskilleren ble ikke montert, og legges i skuffen til jeg bygger om til trykksatt anlegg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...