Jump to content

karttegn i båtsportkarta


vivvi

Recommended Posts

Driver i tillegg til mine trebåtprosjekter som gruppeleder i en sjøspeidergruppe i Sarpsborg, og trenger derfor karttegnene til båtsportkarta i enten en PDF eller JPG fil.

 

Er det noen som vet hvor jeg kan finne dette på nettet, eller er det noen som har dette liggende som kan hjelpe meg???

 

 

Frustrert Gruppeleder

Link to post
Share on other sites

Kan dette være noe?

 

http://www.e.kth.se/~eskil/esquader/Kort_A.html

 

Tror det var Gunga Din som kom med den linken engang :flag_sw:

 

 

Takker for dette.

 

Er bare å oversette og klargjøre til bruk for 10 åringer. :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes denne siden fra kystnavigasjon er veldig instruktiv.

Blar du litt nedover på siden finner du Tegn og symboler på sjøkart

 

 

Tusen takk :flag: Denne siden var veldig informativ og ga masse stoff på en side.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes denne siden fra kystnavigasjon er veldig instruktiv.

Blar du litt nedover på siden finner du Tegn og symboler på sjøkart

 

Hei,

Dette var en omfattende nettside.

 

Jeg har IKKE lest alt dette. Men da jeg scrollet raskt nedover,falt øynene mine på det følgende, som kan indikere at man kanskje bør ta resten med en klype salt:

 

SITAT:

Vi skal merke oss følgende:

Fargede sektorer dekker farlige områder, med unntak av hvit sektor med karakteren Iso som dekker særlig farlig farvann.

SITAT SLUTT.

 

Det er nemlig slik at så godt som alle hvite lyktesektorer med karakteren Iso dekker seilbart farvann. Og altså ikke: Særlig farlig farvann.

Og dessuten: Det er også mange eksempler på at både rød og grønn sektor dekker seilbart farvann, selv om det hører til unntakene.

 

Moralen er: Studer kartet, og finn ut HVORFOR de ulike sektorene er gitt de fargene de er gitt. Og ikke baser seilasen på fargekoding som om fyrlyktene fungerte som trafikklys!

Link to post
Share on other sites

Hva synes dere om denne Håndbok i navigasjon ?

 

Fant den tilfeldigvis på nettet. Har ikke lest den ennå, men er tydeligvis omfattende. Gleder meg når jeg får tid.

Har sett gjennom en del av "boken". Denne virker ganske grundig. Må se mer senere.

 

Fann og en side der man kan teste navigasjonskunnskapene. Med 200 spørsmål går det noe tid med den. Her er linken.

:flag_da:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes den siste henvisning til boka for navigatører på 109 sider var god (dvs at boka var god).

 

Den problemstillingen vi gradvis blir mer utsatt for er at internett innholder all den informasjoin som er nødvendig,

 

men, hvordan skal vi klare å finne ut hva som er sentral informasjon.

 

Jeg må for min egen del si at deltagelse på kurset D5L her på BP under faglig veiledning av Poseidon har gitt meg en veiledning det er helt umulig å finne ut av på egen hånd gjennom internett.

 

Selv om jeg har lest den statlige veiledningen om hva man skal kunne til D5L - er det ved den mer og mindre daglige veiledningen fra Poseidon at jeg - forhåpentligvis - har fått inn noe kunnskap.

Link to post
Share on other sites

Det har tidligere vært linket til sider der en på et "TV-spill" skulle navigere seg frem mellom holmer og skjær, noen med innlagte spørsmål. Noen som husker disse linkene? Jeg finner de ikke. Bruker vel feil søkeord. Tenkte jeg skulle sende linkene til broderen som skal kjøpe seg skjærgårdsjeep som sin omtrent første båt i en alder av 60 år! (og jeg maser på at han skal ta båtførerprøven allerede nå, - før han MÅ!).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var en av dem ja, mener det var andre uten spørsmål også? Mer som vanlig TV-spill?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Den tida eg sjølv var sjøspeider, hadde Speiderforbundet laga ein del instruksjonsmateriell, som blant anna tok for seg dei meist brukte kartteikna. Finst ikkje det lenger?

Noen av heftene finnes ihvertfall i bokhylla mi :)

vivvi, du kunne jo sjekke her. Noen i det aktive miljøet har sikkert oversikt over trykksaker mv. Sjekk også med 1. Isegran sjø.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...