Jump to content

Tæring på bunnventiler


Tallisman

Recommended Posts

Har sett flere bunnventiler opp gjennom årene som har vært skiftet ut men aldrig noen som har hatt tæring ventilene har kun vært skiftet ut for sikerhetsskyld og da gjerne etter 15 til 20 år .lurer på om der er noen som har skiftet bunnventiler og funnet tæringskader. Lurer og på om det kan være noe galt med 2 av mine kuleventiler da lukkehendlen går veldig lett kjennes ut som der ikke finnes motstand i det hele tatt når jeg stenger ja lurer på om kula følger med rundt i det hele tatt eller om det kan være brudd mellom hendlen og kula .båten ligger nå på sjøen så det er ikke lett og finne ut av dette før jeg får båten på land.

Link to post
Share on other sites

Hvist ventilstammen er knekt kan det medføre noen annen fare enn att jeg ikke får stengt ventilen Tenker da på omm biten av stammen som hendlen er festet til kan komme ut og att en kan få lekasje den vegen

 

Det er ikke uvanlig med lekasje langs stemmen på ventilen. Dvs den akslingen som står mellom kula og hendelen. Dersom denne er knekt vil det trolig være et svært mulig lekasje punkt. Tviler på at stemmen kan komme ut sånn uten videre. Lekasje her er normalt noen dråper og ikke full åpning.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

byttes ut med tilsvarende i bronse eller Marelon. Messing brukt i undervanns skroggjennomføringer og ventiler er fy-fy

 

Tullprat. Det finnes ingen statistikk i Norge om at dette faktisk representerer noe problem i det hele tatt. Har snakket med forsikringstakstmann om akkurat dette, og de hadde INGEN statistikk på området.

 

Altså,problemet finnes, og er reelt, men så er også grunnstøting, brann, nedising, snøfall, påkjørsler, frostsprengning, slangebrudd, manglende vedlikehold, og mye annet også. :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Der rare er at de fleste syrefaste kuleventiler som er på markedet, har ikke syrefast kule og ventilstamme, men av et rustfritt materiale.!!!!! Altså, ikke hele ventilen du kjøper er i syrefast.

 

Bare for å presisere så har Hulda observert: Ventilhus i støpt (!) AISI 316, kule i forniklet messing, ventilstem og håndtak i jern. Sistnevnte malt pent rødt. Pris for en 3/4" ventil under hundrelappen. Slike priser burde få kvalitetssøkende båteiere til å undres. Eller, til den prisen får man heller ta jobben med å skifte ventiler annet hvert år.

Link to post
Share on other sites

Altså,problemet finnes, og er reelt, men så er også grunnstøting, brann, nedising, snøfall, påkjørsler, frostsprengning, slangebrudd, manglende vedlikehold, og mye annet også.

 

Suzuki

 

Du glemte betennelse som følge av navlelo. Dog, underlig nok, det er sjelden båter søkker på grunn av ventiler som ramler av. Personlig kan jeg ikke huske noen. Is har forårsaket nestenulykker ved et par anledninger som jeg kan huske.

Link to post
Share on other sites

Tullprat. Det finnes ingen statistikk i Norge om at dette faktisk representerer noe problem i det hele tatt. Har snakket med forsikringstakstmann om akkurat dette, og de hadde INGEN statistikk på området.

Så dersom det ikke finnes statistikk i Norge er altså problemet ikke-eksisterende ? Har forsikringsbransjen kanskje statistikk som viser at messing er like godt som bronse ?

Link to post
Share on other sites

Bare for å presisere så har Hulda observert: Ventilhus i støpt (!) AISI 316, kule i forniklet messing, ventilstem og håndtak i jern. Sistnevnte malt pent rødt. Pris for en 3/4" ventil under hundrelappen. Slike priser burde få kvalitetssøkende båteiere til å undres. Eller, til den prisen får man heller ta jobben med å skifte ventiler annet hvert år.

 

Helt enig, får du kjøpt en 3/4" kuleventil med støpt hus i Aisi-316 og vice versa til under 100 lappen er det ikke rare kvaliteten. Du får som regel det du betaler for.

Det jeg mener at det finnes kuleventiler med bedre kvalitet enn dette på markedet. Du må betale noen hundrelapper til. !!

Link to post
Share on other sites

Dog, underlig nok, det er sjelden båter søkker på grunn av ventiler som ramler av.

 

 

Har forsikringsbransjen kanskje statistikk som viser at messing er like godt som bronse ?

 

Vel. Det vet jeg ikke. Min påstand, er at problemet rundt messing bunnventiler er ekstremt hauset opp. Byttes ventilene med fornuftige mellomrom ( hva nå DET måtte være ) er det etter mitt syn ingen grunn til å velge noe annet enn messing ventiler.

Å betale ekstra, for syrefaste ventiler, som viser seg å ikke være syrefaste allikevel, gidder iallefall ikke jeg. Og andre eksotiske materialer, som Marelon eller Bronsje, er faktisk ikke handelsvare i det hele tatt i Norge, men kan skaffes spesielt tilveie fra utenlandske nettsjapper. Det er f.eks tvil om i hvilken grad MITT forsikringsselskap vil akseptere Marelon ventiler, siden disse er av plast :rolleyes: ( de kunne ikke, eller ville ikke, svare konkret på akkurat det )

 

Selvsagt hadde ikke båtbransjen utelukkende solgt og installert messingventiler med forsikringsselskapenes krav til standarder og mulighet for regress, avkorting eller å regelrett nekte polise, hvis disse var så dårlige som alle skal ha det til. Underlig forresten, hvis de er så sykt dårlige, at det ikke går ned båter hele tiden grunnet disse messingventilene.

 

NB- jeg sier ikke at det ikke finnes bedre valg en std. messinggjennomføringer. Men vanlige gjennomføringer, av messing, som blir inspisert og byttet med passende intervall, er bra nok.

 

Kanskje ryktet om de elendige messinggjennomføringene bør havne under Båtlivets myter ? :smiley:

 

Suzuki

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Helt enig, får du kjøpt en 3/4" kuleventil med støpt hus i Aisi-316 og vice versa til under 100 lappen er det ikke rare kvaliteten. Du får som regel det du betaler for.

Det jeg mener at det finnes kuleventiler med bedre kvalitet enn dette på markedet. Du må betale noen hundrelapper til. !!

 

Bunnventilene mine får man nepper for under 1000 til 1500 kroner. Jeg fant dem hos en skraphandler. Noen som hadde revet en del rør fra prosessindustrien. Hos meg har de gått som fløte siden innstallasjonen for syv år siden. Tette, men avdanket fra industrien.

Link to post
Share on other sites

Dette med messing kontra bronse har vi jo vært gjennom mange ganger før.

 

Jeg husker at jeg i en annen tråd (finner den ikke i farten)presenterte en liste med referanser til båthavari som skyldes messing, samt referanse til en rekke innlegg her på bp fra medlemmer som har hatt ubehagelige overraskelser med messing. Denne listen kan helt sikkert utvides betraktelig etter hvert.

 

Messing er IKKE like bra som bronse i sjøvann. En får avsinking etter hvert som gjør materialet sprøtt. Det går likevel som oftest bra, men ikke alltid. Til de som stoler på sinkanodene vil jeg bemerke at det en da gjør er å "beskytte" sinken i armaturen med anode av samme materiale.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Helt enig med NilsPils.

 

Emnet er diskutert flere steder på Baatplassen, bl.a. i 'min' tråd. . Messing er billigst og sjøvannsbestandig nok til at det selges i norske butikker. Jeg har valgt gjennomføringer og ventiler i Marelon -et nylon/glassfiber komposittmateriale som er helt fritt for galvanisk korrosjon. Kjøpt fra USA er dette marginalt dyrere enn komponenter i messing. Mine seks gjennomføringer+ventiler+stusser kom på NOK 2600 mot rundt 1800 for ditto i messing fra Maritim. Det er klart man kan leve med gjennomføringer i messing og bytte disse ofte (5 - 10 år) for sikkerhets skyld og håpe at unormale krypstrømmer etc ikke spiser opp messingen fortere...

 

Se http://www.shipshop.dk/catalog/images/pdf/korrosion.pdf for litt lesestoff.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...