Jump to content

overhale 49 hk perkins 1979 eller skifte ny motor?


torbi

Recommended Posts

hei :smiley:

 

eg tenker på er: om eg skal la motoren min 49 hk perkins 1979 mod til overhaling hos verksted eller skifte en ny motor :confused:

 

hvis skifte en ny motor , men hva type motor bør eg velge? tenkte på 50-60 hk, den skal stå i en saga 27 ac.

 

håper noe kan gi meg råd. på forhånd takk, ha fortsatt fin dag :drink:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor?

Ser fordelene med ny motor, men hva med prisforskjellen?

Hvis en ikke har kunnskaper/tid/plass for å gjøre dette selv, tipper jeg at pris på overhaling ligger mellom 15-25000,-, Og prisen på ny ligger vel mellom 80,000-120000,- ?

Perkin`sen er en meget slitesterk motor som tåler en overhaling eller 2 før den tar kvelden.

Og vi som har snekker el.l fra 70-80 tallet har ikke en tendens til å "drite" penger.

Men selvfølgelig er det de som har økonomiske muligheter til å bytte motor fremfor å bytte båt.

Link to post
Share on other sites

og den er gått snart 3000 timer..

 

 

Perkins 4.236 ? Skjønner godt du er bekymret. Den ene hjemme på farmen brukte 1l olje for uka ved 12t dager, så da overhalte vi. Da var den gått 7000t.

Naboen måtte også overhale sin. Den hadde gått 8600t.

 

Skjønner veldig godt at du er bekymret for dine 3000t :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hvis den ikke bruker olje, er lettstartet, går gjevnt på tomgang,ikke har avgass som en røykeovn, men kun har lekkasjer gjennom div. deksler etc. så ville jeg ha valgt å reparere de lekkasjene og få sjekket over/renset kjølevannskretsen. 3000 timer på denne er ingenting. En ny 60-70 Hk koster mange båtlapper, ikke glem innstallasjonskosnadene ved nykjøp.

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Er vel 4.1o8 da tenker jeg. Spørs hvor mye olje og hvor den lekker, men de er ikke kjent for å være helt tørre akkurat, så det er vel ikke sikkert den blir tett så lenge om du overhaler.De lekker gjerne i registerdekselet foran. Varmevekslere kan gjøres rent med Systemrens, eller demonteres og gjøres rent. 3000t er ikke mye for disse motorene normalt, og de er driftsikre og slitesterke og fortsatt kurrant å få deler til. De har gode kunnskaper på disse motorene hos Universaldiesel(www.universal-diesel.no/). Høres ikke ut som det er veldig nødvendig med totaloverhaling.

Hvis du skal bytte, ville jeg valgt Steyr, Yanmar eller Nogva Nanni. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg bytter ut min Yanmar 66 HK fra 1986 ( 1750 timer) i Saga 27 AC min.

 

Her er litt info om farten :( har flaps)

 

 

Turtall - 2500 = 8,5 knop

Turtall -3200 = 10,5 - 11 knop ( med og mot strøm)

Turtall -3600 12,5 - 12,9 knop

 

 

Ønsker en nyere og større motor på ca 100 -120 HK ( Steyr eller Nanni) ....for og øke fart, samt kjøre på lavere turtall.

En ny motor koster ca 150 tusen +- ,og jeg får vel ca 50 tusen for min flotte Yanmar.

 

Mulig du får kjøpe min om jeg klarer og bestemme meg ... SKAL....SKAL IKKE .. :rolleyes::confused: kjøpe nyere båt, eller skal jeg oppgradere den jeg har :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Min er gått 2900 t og lekker noe olje fra bakkant av motor. Regner med at det er mellom motor og gear, og forrige sommer fylte jeg etter 2-3 liter olje. men jeg har ikke mulighet til å ta ut motoren hverken denne vinteren eller til sommeren, så jeg tar en sommer til med før motoren skal ut for overhaling.

Regner med det blir nona problemas iår, det er bare å fylle etter litt bleier i bunn av motorkasetten. Der er Tresfjord unik gitt når det gjelder denne motorkasetten.

Mindre støy og alt oljesøl på et sted.....

Link to post
Share on other sites

Perkins 4108 skal ha et maks turtall ubelastet på max 3600 omdr.

 

Belastet med innkoplet gear skal dere ha ca 3200 omdr som er normalt.

 

Vil tro at dere har nok støy allerede på 3200 omdr.....

 

Vil anbefale dere og søke litt her inn på 4108 og perkins er skrevet MYE om denne, etter min mening, kjempe maskinen før!

 

JEg valgte og bruke en litt tyngre propell en anbefalt og tusle på 2400-2600 omdr på min gamle motor, da røynet jeg den ikke! Regner med at ny eier har maskin i mange år!

Link to post
Share on other sites

JEg valgte og bruke en litt tyngre propell en anbefalt og tusle på 2400-2600 omdr på min gamle motor, da røynet jeg den ikke! Regner med at ny eier har maskin i mange år!

 

 

Det er jo helt feil ! Den motoren risikerer du ikke holder så lenge som du tror. De mere maskinkyndige i hva som skjer i motorens buk kan sikkert gi en greiere forklaring på begrepet termiske belastninger enn det jeg kan. En båt med så tung propell at max turtall er 2600 mot fabrikantens verdi 3200 hadde ikke jeg kjøpt. Da hadde jeg heller valgt en båt med Yanmar motor :eek:

Link to post
Share on other sites

Hva er en overhaling i hovedsak? Bytte av lager og stempelringer?

Fullstendig nedplukking, skifte av sylinderforinger eller boring, nye stempler, skifte av veiv og rådelager, sliping av ventiler, sjekk av dyser og pumpe, alle nye pakninger overalt i motoren er vel hovedsakene. Alle aggegater sjekkes. Motoren sandblåses og lakkes

Hvis man kommer over en brukt motor som er "overhalt", hva kan man forvente er gjort med den.

 

Skiftet impeller og malt grønn igjen. :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...