Jump to content

overhale 49 hk perkins 1979 eller skifte ny motor?


torbi

Recommended Posts

I følge Universaldiesel finnes det flere utgaver av disse. Husker ikke helt turtallet, men kan være 3600 som var maks på de som kom ut gjennom Universaldiesel. Jeg hadde forøvrig en som hadde 4000 o/min som maks belastet. Ratingen i manualen sa 49hk v 4000 o/min maks 15 min, 47hk v 3600 maks 1 time, og 37hk v 3000 kontinuerlig. Hadde 4200 ca som maks ubelastet, men følte ikke for å holde den der så lenge at den stabiliserte seg. Jeg kjørte også tyngre propell på min, og hadde maks turtall på 3500, men marsjfarten lå fra 2500 til 3000. Skal ikke kjøres kontinuerlig på mer en 200 under maks oppnådd turtall. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skiftet impeller og malt grønn igjen. :smiley:

 

 

Var og så på en båt med innenbords bensinmotor. Full overhaling der i gården var oljeskift,nye plugger, oljefilter og kontroll av at det var propell på drevet. Motoren gikk ikke uten flere stopp de 20 minuttene det tok å kjøre den til verkstedet for å få sjekket den. Eieren syntes det var pussig at det ikke ble handel.... (Motoren klarte ikke å dra båten i plan engang)

Link to post
Share on other sites

Ved overhaling av en yrkesmotor nullstilles timetellerer etterpå. Det er vel ganske uvanlig at motorer i fritidsbåter overhales slik som Suzuki beskriver.

 

Vi har lik motor som trådstarter, den er plukket ut av båten, og nytt pakningssett fra Universal Diesel er mottatt, så nå skal den bli tett og fin. Det var enten det eller å installere egen oljetank.......

Men motoren starter meget lett og går fint, så noen overhaling er det ikke snakk om. Motoren har vel ikke engang gått 4000 timer, overhalingsintervallet er vel på 22000 timer.

 

Mvh Emil, på vegne av rederiet Amica, som glimrer med sitt fravær her..........

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Tror nok det med turtall og propell kan sees på forskjellig måte avhengig av båttype. Båten jeg hadde var en deplasement båt uten noe flaps. Den er veldig lettdrevet i sin marsjfart, men kreves mye krefter å presse over ideal hastigheten. Følgelig er det totalt uinteresant å kjøre motor opp i mot maks turtall. Ved å gå opp et hakk på propell størrelsen, får du et lungnere turtall på marsjfart, men motoren jobber fortsatt lett. Det er ikke slik at man tar ut maks moment av motoren over hele turtallregisteret på en slik båt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

:flag: Hei sniker meg inn litt jeg også.Jeg har en yanmar 33 på hasla.På den proppel jeg hadde på båten når jeg kjøpte den kunne jeg bare kjøre i 2200 omdreininger.Kunne få den opp til 2400 men da hente det ikke noe på farten bare saktere..Jeg vet att max på denne er 2800,Har vært og gjort den om til ca 600 omdreininger til opp kansje jeg tok den for mye har ikke prøvd båten ennå.Han som gjorde denn om fra til 14 til 11 er ikke helt klok på dette.Men når jeg i hvertfall kjørte den over 2200 graver den seg ned og begynner og ryke.Så nå for den litt lettere og jobbe med.Hadde da tenkt og putre ca 2600.Hva skal jeg gjøre prøve den sånn eller bygge denn ned på turalle hvis dere forstår meg rett.Mvh Bjørn :confused: Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at 1" på stigninga er 200 rpm på motoren så du burde være nær målet Hasla. Når jeg byttet motor så ble gamle propellen for tung,det manglet ca 400 rpm så vi forandret stigningen 2". Ønsket mitt var å få 500 rpm til men det ble rett i underkant av 400 rpm bare med 2". Forresten så likte jeg Michigan Radice propellen som båten var levert med ny bedre enn Sleipner propellen som står på nå. Men hvorfor er jeg ikke i stand til å forklare.

Link to post
Share on other sites

Det er jo helt feil ! Den motoren risikerer du ikke holder så lenge som du tror. De mere maskinkyndige i hva som skjer i motorens buk kan sikkert gi en greiere forklaring på begrepet termiske belastninger enn det jeg kan. En båt med så tung propell at max turtall er 2600 mot fabrikantens verdi 3200 hadde ikke jeg kjøpt. Da hadde jeg heller valgt en båt med Yanmar motor :eek:

 

Jeg skrev ikke alt her, min maskin kunne tas opptil til 2950 med den propellen jeg hadde. altså var den litt for tung for min båt. Men motor "koste" seg på 2400-2600 omdr. Fin gange. båten gikk fint i sjøen.

 

Og på det turtallet klarer den FINT og drive den propellen jeg brukte.

 

 

(ps jeg har yanmar idag jeg!!!)

Link to post
Share on other sites

Tror nok det med turtall og propell kan sees på forskjellig måte avhengig av båttype. Båten jeg hadde var en deplasement båt uten noe flaps. Den er veldig lettdrevet i sin marsjfart, men kreves mye krefter å presse over ideal hastigheten. Følgelig er det totalt uinteresant å kjøre motor opp i mot maks turtall. Ved å gå opp et hakk på propell størrelsen, får du et lungnere turtall på marsjfart, men motoren jobber fortsatt lett. Det er ikke slik at man tar ut maks moment av motoren over hele turtallregisteret på en slik båt. :smiley:

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tror nok det med turtall og propell kan sees på forskjellig måte avhengig av båttype. Båten jeg hadde var en deplasement båt uten noe flaps. Den er veldig lettdrevet i sin marsjfart, men kreves mye krefter å presse over ideal hastigheten. Følgelig er det totalt uinteresant å kjøre motor opp i mot maks turtall. Ved å gå opp et hakk på propell størrelsen, får du et lungnere turtall på marsjfart, men motoren jobber fortsatt lett. Det er ikke slik at man tar ut maks moment av motoren over hele turtallregisteret på en slik båt. :smiley:

Dette samsvarer med de råd min far fikk i sin tid. Gamle Perkinsen min, 4.99 på 40hk fra 1960, levde i 45 år. Turtall var max 3600, max kontinuerlig 3000. Propellen på denne gjorde at vi ikke fikke mer enn 2500 - 2700 rpm. Dette ble i sin tid tatt opp med Perkins. Rådet var greit, kjør med den propellen som sitter på. Dra motoren opp til max. som den greier der og da, slipp ned 200 rpm. Der kunne det kjøres kontinuerlig. Bytte til korekt propell vill ført til ca. 1 knop høyere toppfart, marsjfart ved høyere turtall med mere støy og høyere drivstofforbruk.

 

Dette var for denne motoren og ikke en universalt råd for alle. Den var bygget på teknologi som ble videreført i 4.108. Jeg skal ikke bastant påstå at det samme gjelder 4.108 som for min 4.99, men jeg tror det vil gå bra.

 

Derimot ville jeg aldri gjøre dette med med turboladet motor med høy effekt og relativt lite slagvolum.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg bytter ut min Yanmar 66 HK fra 1986 ( 1750 timer) i Saga 27 AC min.

 

Her er litt info om farten :( har flaps)

Turtall - 2500 = 8,5 knop

Turtall -3200 = 10,5 - 11 knop ( med og mot strøm)

Turtall -3600 12,5 - 12,9 knop

Ønsker en nyere og større motor på ca 100 -120 HK ( Steyr eller Nanni) ....for og øke fart, samt kjøre på lavere turtall.

En ny motor koster ca 150 tusen +- ,og jeg får vel ca 50 tusen for min flotte Yanmar.

 

Mulig du får kjøpe min om jeg klarer og bestemme meg ... SKAL....SKAL IKKE .. :rolleyes::confused: kjøpe nyere båt, eller skal jeg oppgradere den jeg har :rolleyes:

 

hei,

 

Interessant å høre at du får opptil over 12 knop med 66 hk yanmar, flaps på (rumpa til båten)? eller flaps på roret du har? eg får 7-8 knop på min 49 hk.....

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

hei,

 

Interessant å høre at du får opptil over 12 knop med 66 hk yanmar, flaps på (rumpa til båten)? eller flaps på roret du har? eg får 7-8 knop på min 49 hk.....

 

Hei.

Flaps er på rumpa av båten ( se film..

) .

12,9 knop ble målt med MAX turtall , jeg cruser på 10 -11 knop ( dette ble målt med en nyere GPS.)

Link to post
Share on other sites

Uvanlig ? Grønnmalemetoden eller overhale metoden ?

 

Suzuki

 

Ops, litt ullen formulering der. Jeg mente selvfølgelig at det er uvanlig å foreta en fullstendig overhaling. Derimot er det vel ganske vanlig å skryte av at man har overhalt, hvis man f. eks har trukket til en løs skrue, byttet en slangstubb, eller malt motoren grønn.........

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Fikk samme uttalelse om min 4.1o8. :smiley:

 

Hm, kunne vært interessant å prøve tyngere propell på Tresfjorden og. Vi masjer i dag på ca 8 knop / 2800 o/min. Synes motoren har et mye mer behagelig vesen i turtallsområdet 2400-2500, så hvis vi kunne oppnå samme marsjfart der, ville det vært en stor fordel.

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe alvorlig galt med den, men bare litt olje lekkasje, ganske litt høy temperatur (ferskvannskjøling) og den er gått snart 3000 timer..

Engelske motorer skal lekke litt olje - ellers er de ikke helt friske :wink:

Ellers kan nevnes at man ofte treffer disse Perkinsene som hjelpemotor / lysmotor ombord i f.eks fraktefartøyer. Da går de gjerne 5-6000 timer pr år, med minimalt av tilsyn. At man da etter 4-5 år tar av toppen og sliper ventiler er vel ikke mer enn normalt . . . .

Kjempemotor!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Engelske motorer skal lekke litt olje - ellers er de ikke helt friske :wink:

Ellers kan nevnes at man ofte treffer disse Perkinsene som hjelpemotor / lysmotor ombord i f.eks fraktefartøyer. Da går de gjerne 5-6000 timer pr år, med minimalt av tilsyn. At man da etter 4-5 år tar av toppen og sliper ventiler er vel ikke mer enn normalt . . . .

Kjempemotor!

Ååååå Poseidon, det varmet nesten mer en cocnacen jeg nå sitter med.......

Link to post
Share on other sites

Akkurat no for tiden er båten min på land for kalkblåsing undervannlinjen, så da skal eg sjekke hvilken type/størrelse propellen den står i, skal prøve å se den til helgen...

 

 

ja var der i går og jobbet litt :smiley: med båten min og fikk sett propellen og den stod: H 17x11..

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Hei :rolleyes:

 

Dette blir ikke et lett valg, men jeg lurer på om det kan være greit å få tatt kompresjonstest på motoren din på et verksted og få evt. reparert på noe når dere har funnet ut... Det kan jo hende det holder nok med en overhaling som evt vil koste deg kr. 30.000,- (full overhaling). Be de sjekke girkassen samtidig også. Finner de ut at motoren ikke vil leve noen år igjen, så kan du like godt investere i en ny motor som du lurer på.

 

Skal båten ferdes langt som f.eks. Bergen - Kristiansand, så ville jeg ha bedt et verksted se på hele tilstanden på motoen og girkasse før du kan ta en vurdering. Du må nesten bestille time allerede nå hvis du ønsker båten i god stand til sommer.

 

Lykke til :sailing:

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Kan være greit å ta en telefon til Universaldiesel også. De har byttemotor, shortblokk og alt av deler. Har god kunskap om motoren, god service, og det har ikke vært så gærne priser på småting som jeg har kjøpt i hvertfall.

http://www.universal-diesel.no

Universal Diesel AS

Industriveien 9

1473 Lørenskog

Tlf.: 67 91 28 00

Faxnr: 67 91 28 01

Email: post@universal-diesel.no

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Det mange gjør " feil " ifbm en "totaloverhaling" etter mitt syn, er at de ofte glemmer de eksterne aggregatene. Dieselpumpe, dynamo, starter, fødepumpe er eksempler på komponenter som også bør fullstendig nedplukkes og bygges opp igjen om en skikkelig overhaling skal ha noe for seg.

 

Hjelper lite om motoren går pent, om den ikke starter fordi starteren er kass eller kranglete.....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...