Jump to content

overhale 49 hk perkins 1979 eller skifte ny motor?


torbi

Recommended Posts

Var ned i båten idag, og det eneste jeg greide å lese ut det som var stemplet ut var:

-RADICE lega MILLE-B

-6 79 E13 RH (type E13 og Høyregående)

-Diameter 45 cm = 17"

 

Hei.

 

Ser sånn ut at du har stigning på 13 og eg har på 11......men eg vet ikke hvilken girutveksling eg har pga skiltet som står på girkassa er vekke, mulig ligger i kjølsvinnet :confused:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Hei :rolleyes:

 

Dette blir ikke et lett valg,

 

Hei.

 

ja det er ikke lett nei,og pengene vokse ikke på treet :smiley: , men uansett så må eg bestemme meg snart og ikke vente til de siste dagene før ferien starte :rolleyes: , eg må visst tenker mer på denne saken :smash: , til uken som kommer,

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

En motor i god tilstand er godt å vite i forkant av en langtur, er alle sikkert enige om her. Det er to ting du også kan tenke på:

 

1) Motoren kan overhales eller repareres enkelte steder mot en rimelig penge hvis du får den i god tilstand og aksepterer marsjfarten på kun 7 knop.

 

2) Er marsjfarten også betenkelighet for deg fordi du ønsker litt raskere, dvs. 11-12 knop, da må du vurdere samtidig om å bytte motoren med det samme. En ny motor og som går 4-5 knop raskere er sikkert drøm for deg. Penger bestemmer her til slutt og spesielt hvis du tenker å beholde båten ganske lenge.

 

:confused::headbang: (ikke så enkelt)

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Svart (redigert)

Hei, ville bare fortelle litt på hva eg har gjort med min perkins, tok av

-topp del, skiftet topp pakning og slipt ventiler

-byttet diesel pumpe

-dyser overhalt

-ny starter

-vasket dieseltanken og fant ene tanken lekker, så eg bruker bare den andre tanken.

-malte motoren

 

dette kaller eg for halv overhaling :smiley:

prøve startet i går og tok liten prøve tur fungerte fint, bedre enn før, den går rolig og jevn,

bedre kjøling no enn før.

nå bare litt elektrisk arbeid som må gjøres. ser fram til sommeren med båttur :drink::cool:

Redigert av torbi (see edit history)

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...