torbi Startet 14.Februar.2007 Del på Facebook Startet 14.Februar.2007 hei eg tenker på er: om eg skal la motoren min 49 hk perkins 1979 mod til overhaling hos verksted eller skifte en ny motor hvis skifte en ny motor , men hva type motor bør eg velge? tenkte på 50-60 hk, den skal stå i en saga 27 ac. håper noe kan gi meg råd. på forhånd takk, ha fortsatt fin dag Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
At-le Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Tror det er best ny motor men spørsmål er pris?? At-le Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Hvorfor? Ser fordelene med ny motor, men hva med prisforskjellen? Hvis en ikke har kunnskaper/tid/plass for å gjøre dette selv, tipper jeg at pris på overhaling ligger mellom 15-25000,-, Og prisen på ny ligger vel mellom 80,000-120000,- ? Perkin`sen er en meget slitesterk motor som tåler en overhaling eller 2 før den tar kvelden. Og vi som har snekker el.l fra 70-80 tallet har ikke en tendens til å "drite" penger. Men selvfølgelig er det de som har økonomiske muligheter til å bytte motor fremfor å bytte båt. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Hei torbi Hva er galt med perkins'en da? Sitér dette innlegget Link to post
870 Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Jeg hadde gått for en Yanmar på 66 hk, da blir det litt mer fart også . Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Hei hva er galt med motoren?hvis den er noe defekt hva skal du ha for den.kunne tenkt og ha en sånn i garasjen og ordnet opp mvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
torbi Svart 14.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Det er ikke noe alvorlig galt med den, men bare litt olje lekkasje, ganske litt høy temperatur (ferskvannskjøling) og den er gått snart 3000 timer.. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Suzuki Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 og den er gått snart 3000 timer.. Perkins 4.236 ? Skjønner godt du er bekymret. Den ene hjemme på farmen brukte 1l olje for uka ved 12t dager, så da overhalte vi. Da var den gått 7000t. Naboen måtte også overhale sin. Den hadde gått 8600t. Skjønner veldig godt at du er bekymret for dine 3000t Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
At-le Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Det er ikke noe alvorlig galt med den, men bare litt olje lekkasje, ganske litt høy temperatur (ferskvannskjøling) og den er gått snart 3000 timer.. Tror ikke det blir dyrt reparasjon. Spør dem hvor mye koster overhale.? At-le Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Er det ikke en 4.108 det er snakk om da? Sitér dette innlegget Link to post
CapD Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 (redigert) 49hk er vel 4.108? Det var visst et våkent hode før meg... Redigert 14.Februar.2007 av Huglo27 (see edit history) Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post
torbi Svart 14.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Er det ikke en 4.108 det er snakk om da? Riktig... Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Cirkeline Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Hvis den ikke bruker olje, er lettstartet, går gjevnt på tomgang,ikke har avgass som en røykeovn, men kun har lekkasjer gjennom div. deksler etc. så ville jeg ha valgt å reparere de lekkasjene og få sjekket over/renset kjølevannskretsen. 3000 timer på denne er ingenting. En ny 60-70 Hk koster mange båtlapper, ikke glem innstallasjonskosnadene ved nykjøp. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Riktig... Kompisen min har en mindre MF også, med denne motoren (såframt jeg ikke husker feil ) Denne ble det tatt ganske mye på ved 5700t. Det er rust som knekker en båtmotor, ikke timer. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gullfisk Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Er vel 4.1o8 da tenker jeg. Spørs hvor mye olje og hvor den lekker, men de er ikke kjent for å være helt tørre akkurat, så det er vel ikke sikkert den blir tett så lenge om du overhaler.De lekker gjerne i registerdekselet foran. Varmevekslere kan gjøres rent med Systemrens, eller demonteres og gjøres rent. 3000t er ikke mye for disse motorene normalt, og de er driftsikre og slitesterke og fortsatt kurrant å få deler til. De har gode kunnskaper på disse motorene hos Universaldiesel(www.universal-diesel.no/). Høres ikke ut som det er veldig nødvendig med totaloverhaling. Hvis du skal bytte, ville jeg valgt Steyr, Yanmar eller Nogva Nanni. Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Mulig jeg bytter ut min Yanmar 66 HK fra 1986 ( 1750 timer) i Saga 27 AC min. Her er litt info om farten :( har flaps) Turtall - 2500 = 8,5 knop Turtall -3200 = 10,5 - 11 knop ( med og mot strøm) Turtall -3600 12,5 - 12,9 knop Ønsker en nyere og større motor på ca 100 -120 HK ( Steyr eller Nanni) ....for og øke fart, samt kjøre på lavere turtall. En ny motor koster ca 150 tusen +- ,og jeg får vel ca 50 tusen for min flotte Yanmar. Mulig du får kjøpe min om jeg klarer og bestemme meg ... SKAL....SKAL IKKE .. kjøpe nyere båt, eller skal jeg oppgradere den jeg har Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Min er gått 2900 t og lekker noe olje fra bakkant av motor. Regner med at det er mellom motor og gear, og forrige sommer fylte jeg etter 2-3 liter olje. men jeg har ikke mulighet til å ta ut motoren hverken denne vinteren eller til sommeren, så jeg tar en sommer til med før motoren skal ut for overhaling. Regner med det blir nona problemas iår, det er bare å fylle etter litt bleier i bunn av motorkasetten. Der er Tresfjord unik gitt når det gjelder denne motorkasetten. Mindre støy og alt oljesøl på et sted..... Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 14.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Hei Brage. har du en slik motor som eg har? min går opptil 3200 kanskje 3300 omdr. i minutt på fult, i følge boken så skal det gå opptil 3600 omdr. noe galt med motor eller feil type på propellen? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Avmønstret4 Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Mulig, min gjør 3700-3800 så jeg vurderer å endre propellstigning. Og jeg driver å støper nytt trimplan så jeg vet ikke hvordan dette gjør utslag på fart og omdreiningstall. mvh Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 14.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Akkurat no for tiden er båten min på land for kalkblåsing undervannlinjen, så da skal eg sjekke hvilken type/størrelse propellen den står i, skal prøve å se den til helgen... Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Avmønstret4 Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Ok, jeg skal sjekke min så kan vi sammenligne. Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Perkins 4108 skal ha et maks turtall ubelastet på max 3600 omdr. Belastet med innkoplet gear skal dere ha ca 3200 omdr som er normalt. Vil tro at dere har nok støy allerede på 3200 omdr..... Vil anbefale dere og søke litt her inn på 4108 og perkins er skrevet MYE om denne, etter min mening, kjempe maskinen før! JEg valgte og bruke en litt tyngre propell en anbefalt og tusle på 2400-2600 omdr på min gamle motor, da røynet jeg den ikke! Regner med at ny eier har maskin i mange år! Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Hva er en overhaling i hovedsak? Bytte av lager og stempelringer? Hvis man kommer over en brukt motor som er "overhalt", hva kan man forvente er gjort med den. tenker på en slik som er omtalt i dette emnet. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 JEg valgte og bruke en litt tyngre propell en anbefalt og tusle på 2400-2600 omdr på min gamle motor, da røynet jeg den ikke! Regner med at ny eier har maskin i mange år! Det er jo helt feil ! Den motoren risikerer du ikke holder så lenge som du tror. De mere maskinkyndige i hva som skjer i motorens buk kan sikkert gi en greiere forklaring på begrepet termiske belastninger enn det jeg kan. En båt med så tung propell at max turtall er 2600 mot fabrikantens verdi 3200 hadde ikke jeg kjøpt. Da hadde jeg heller valgt en båt med Yanmar motor Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Hva er en overhaling i hovedsak? Bytte av lager og stempelringer? Fullstendig nedplukking, skifte av sylinderforinger eller boring, nye stempler, skifte av veiv og rådelager, sliping av ventiler, sjekk av dyser og pumpe, alle nye pakninger overalt i motoren er vel hovedsakene. Alle aggegater sjekkes. Motoren sandblåses og lakkes Hvis man kommer over en brukt motor som er "overhalt", hva kan man forvente er gjort med den. Skiftet impeller og malt grønn igjen. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.