Jump to content

Dybdemerking i kartet


frihågen

Recommended Posts

kartdata01.jpg

 

Som du ser av bildet brukes også fremdeles Vårjevndøgn spring lavvann i noen kart. Middelvannstand er også å finne i enkelte.

Men høyder er så godt som alltid til Middelvannstand.

Det er vanskelig å angi en standard, men nye data reduseres vanligvis til laveste astronomiske tidevann.

Det anbefales å sjekke hvert enkelt kart.

Link to post
Vanligvis LAT, Lowest Astronomical Tide.

Høyder, brospenn o.l. vises som MWL, Mean Water Level.

Nå vel, uansett hva produsenter av diverse digitale sjøkart til plottere mener så er det nok en fordel å først og fremst forholde seg til hva det norske kartverket mener. Lærebøker for båtførerprøven har som regel en oversikt, ofte et bilde som heter "referansenivå i sjøkart". (Se f.eks. side 29 eller en illustrasjonen i farger)

 

Dybder er angitt i forhold til det som heter sjøkartnull og fra 1. januar 2000 er dette laveste astronomiske lavvann (LAT), men med unntak for en del av kysten (se side 28 i PDF-fila det er lenke til over).

 

Hva angår høyder finnes det flere egenskaper som vi litt unøyaktig omtaler som høyde i dagligtale. Terrenghøyde er høyden "over havet" for landskapet fra der vi kan fortøye båten og innover mot fjell og slike egner landkrabber myldrer rundt. Friseilingshøyde (vertical clearance på langt vestnorsk) er et svært viktig mål for båtfolk, for den angir hvor stor avstand det er fra vannets overflate til hindringer som luftspen og undersiden av broer. Friseilingshøyde er angitt ved høyeste astronomiske høyvann (HAT).

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Så når det står 2m i et Norsk sjøkart betyr det, 2m på laveste vann? (dybde i havet)

Nesten, for det er snakk om astronomisk lavvann. Værforholdene kan føre til at det er lavere (eller høyere) vannstand enn sol og måne kan holdes ansvarlig for. Høytrykk presser havet litt lenger ned, og vinden kan blåse bort en del vann.

 

Meteorologisk institutt varsler om værets påvirkning på vannstanden noen steder langs kysten.

Link to post
Som oftest er det enkleste svaret det beste!

Sant nok, selv om det nok er en fordel om vi ikke forenkler til det blir feil. Sjøkartnull er definert med såpass god margin at det ofte er greit å forenkle det til lavvann. Når et gjelder friseilingshøyder sier læreboka at vi skal trekke fra en sikkerhetsmargin som varierer litt langs kysten, og da er jeg litt skeptisk til bare å skrive høyvann uten noe om og men. :wink:

Link to post

Såvidt jeg får opplyst fra "vanligvis pålitelige kilder" heter det seg at diverse utland, bl.a. Sverige presser på for at også Norge skal gå over til å bruke middelvann som referanse for både brohøyder og vanndyp. Men foreløpig stritter det norske sjøkartverket imot og holder fast ved ordningen med at høyder regnes fra høyvann og dybder fra lavvann. (Hvorvidt lavvannet er LAT eller noe annet har mest akademisk interesse.)

 

Hovedbudskapet er at på denne måten får vi automatisk en sikkerhetsmargin både på høyder og dybder.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Og for ikke å gjøre forvirringen mindre

Dersom du tenker på referansen for heights i kartet så er det forskjell på hvordan vi måler "høyde over havet" for ting som stikker opp av vannet og clearance som er det engelske ordet for friseilingshøyde. På den annen side er det god grunn til å være usikker på hva alle disse produsentene av elektroniske kart for plottere gjør med opplysningene i kartet. :rolleyes:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...