Jump to content

Fra Volvo drev til Mercruiser


vannmannen

Recommended Posts

Finnes det adapterplate til hullet etter et 290 drev fra ca 86 som kan monteres rett på for å kunne konvertere til Mercruiser drev? Er disse platene bare til å skru fast og holder de på sikt når det gjelder vanninntregning? Jeg er helt amatør på dette omerådet så bilder og en grundig forklaring hadde vært supert :blush:

Link to post
Share on other sites

Tro meg, denne veien ønsker du ikke å gå. Ikke bytt ut et Volvo-drev til noe dårligere.

 

Jeg har lest, hørt og sett såpass av amerikanske drev, at jeg ikke har noe vanskeligheter i det hele tatt med å forstå hvorfor Yanmar nå lanserer sin egen drevserie. De har jo hatt leveringsavtale med Mercruiser på drev, og noen mer effektiv måte å svekke et sterkt merkenavn (Yanmar) på, tror jeg ikke finnes...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke spesifikt til 290 drev, men jeg har brukt adapterplate for å konvertere fra

volvo 270-280 til alpha one drev i min selco 18.

jeg kjøpte platen brukt, tettet med sikaflex og skrudde den fast med M12 vognbolter.

Nå har jeg riktig nok ikke sjøsatt enda, så jeg vet ikke at det er tett, men denne platen gjorde ombygningsjobben veldig mye lettere for meg, med ferdig interface for både motor og drev.

 

Først må du finne senterlinjen til motorakslingen på akterspeilet ditt for å finne ut hvor høyt platen skal stå.

Så skjærer du ut i speilet slik at platen går inni. Den har en ca 20mm tykk flens/tetteflate som ligger mot akterspeilet ditt. Her tetter du med tetningsmiddel og skrur den fast med gjennomgående bolter.

Jeg satte den på plass med tvinger, og borte hullene, får å sikre rett posisjonering. Ganske enkelt.

 

Husk å jorde platen til motoren!

 

Jeg fikk platen planert på planet mot motorbraketten i forhold til planet drevet skal teites imot. Sjekk dette, det er bare støypt aluminium dette.