Jump to content

Fra Volvo drev til Mercruiser


vannmannen

Recommended Posts

Finnes det adapterplate til hullet etter et 290 drev fra ca 86 som kan monteres rett på for å kunne konvertere til Mercruiser drev? Er disse platene bare til å skru fast og holder de på sikt når det gjelder vanninntregning? Jeg er helt amatør på dette omerådet så bilder og en grundig forklaring hadde vært supert :blush:

Link to post
Share on other sites

Tro meg, denne veien ønsker du ikke å gå. Ikke bytt ut et Volvo-drev til noe dårligere.

 

Jeg har lest, hørt og sett såpass av amerikanske drev, at jeg ikke har noe vanskeligheter i det hele tatt med å forstå hvorfor Yanmar nå lanserer sin egen drevserie. De har jo hatt leveringsavtale med Mercruiser på drev, og noen mer effektiv måte å svekke et sterkt merkenavn (Yanmar) på, tror jeg ikke finnes...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke spesifikt til 290 drev, men jeg har brukt adapterplate for å konvertere fra

volvo 270-280 til alpha one drev i min selco 18.

jeg kjøpte platen brukt, tettet med sikaflex og skrudde den fast med M12 vognbolter.

Nå har jeg riktig nok ikke sjøsatt enda, så jeg vet ikke at det er tett, men denne platen gjorde ombygningsjobben veldig mye lettere for meg, med ferdig interface for både motor og drev.

 

Først må du finne senterlinjen til motorakslingen på akterspeilet ditt for å finne ut hvor høyt platen skal stå.

Så skjærer du ut i speilet slik at platen går inni. Den har en ca 20mm tykk flens/tetteflate som ligger mot akterspeilet ditt. Her tetter du med tetningsmiddel og skrur den fast med gjennomgående bolter.

Jeg satte den på plass med tvinger, og borte hullene, får å sikre rett posisjonering. Ganske enkelt.

 

Husk å jorde platen til motoren!

 

Jeg fikk platen planert på planet mot motorbraketten i forhold til planet drevet skal teites imot. Sjekk dette, det er bare støypt aluminium dette.

 

En slik plate koster 3-4000kr inkl tettemiddel tror jeg. Jeg betale 1700 brukt. De fleste som selger og installerer mercruiser selger disse.

Link to post
Share on other sites

Tro meg, denne veien ønsker du ikke å gå. Ikke bytt ut et Volvo-drev til noe dårligere.

 

Jeg har lest, hørt og sett såpass av amerikanske drev, at jeg ikke har noe vanskeligheter i det hele tatt med å forstå hvorfor Yanmar nå lanserer sin egen drevserie. De har jo hatt leveringsavtale med Mercruiser på drev, og noen mer effektiv måte å svekke et sterkt merkenavn (Yanmar) på, tror jeg ikke finnes...

Dett var da bastante meninger. Jeg forstår deg slik at du ikke har/har hatt Mercruiserdrev. Jeg har et fra 97 og har overhodet ingen problemer. At det har vært problemer med Yanmar/mercruiser er en helt annen historie. Men det kan du kanskje fortelle oss siden du har inngående kjennskap til dette?

Link to post
Share on other sites

Skal du bytte til mercruiser motor også, eller bare drevet?

Jeg har byttet til mercruiser motor også. Så adapterplata hjalp meg i så måte at jeg slapp å støpe

igjen volvohullen for å ta ut et smalere mercruiserhull i akterspeilet.

Adapterplate fra mercruiser drev til volvo motor kan jeg ingenting om.

Link to post
Share on other sites

Joda, Jeg blir nok selv nødt til å bruke en slik plate nå som jeg skal montere Mercruiser drev på båten min. Har du et hull hvor det har stått et 290 drev så må du hvist nok skjære ut litt til for å få adapterplaten på plass. Årsaken skal være at platen også skal kunne brukes i hull etter gamle OMC drev. Da snakker jeg om så gamle OMC drev at drevet var skrudd i mot maskinen og motorlabbene opptok alle kreftene i fra drevet. Rundt drevet var det festet en belg/membran som hindret vann å trenge inn mellom drev og akterspeil.

 

Volvo lager også en slik adapterplate, den brukes for å kjøre SX eller DP-S drev i hull i fra andre volvo drev. Har en slik på båten min i dag, den skal vekk fordi den mangler to skruehull. Volvo sin plate koster svimlende 9600 kroner, Mercruiser sin plate koster ca 6000...

Link to post
Share on other sites

Dett var da bastante meninger. Jeg forstår deg slik at du ikke har/har hatt Mercruiserdrev. Jeg har et fra 97 og har overhodet ingen problemer. At det har vært problemer med Yanmar/mercruiser er en helt annen historie. Men det kan du kanskje fortelle oss siden du har inngående kjennskap til dette?

Dette er vel rett og slett fordi noen er fast bestemt på at det man selv har er best, alt annet er noe hersens skrap. Hadde mennesket hatt et drev i fra Mercruiser så hadde helt sikkert Volvo vært noe skvip...

Et hekkaggregat er faktisk bare noen akslinger, tannhjul og kulelager. Hvorfor skal svenskene være så mye flinkere enn amerikanerene på slikt?

En kjempefordel med Mercruiser er innvendig ekspansjonstank for oljen, brukeren kan lett se om det minker. En volvobedrevet kar kan kjøre hele sommeren med lekkasje i drevet uten å legge merke til det. Er lett å tenke at oljen på vannet i havnen kommer fra en annen enn ens egen båt.

Link to post
Share on other sites

Har aldri hatt verken Mercruiser eller Volvo. Derimot har jeg hatt OMC Cobra, som er det samme som Volvo SX. Og jeg kjenner mange med Mercruiser og Volvo. Jeg bor ved havna, og snakker med folk. Jeg har skrudd motorer og drev på fritida siden jeg ble konfirmert.

 

Seilbåt og stivaksling går for tregt etter bruksmønstret mitt. Da gjenstår kun det mest pålitelige alternativet blant hurtiggående båter.

 

Det er ikke tatt ut av lufta at jeg skal ha påhengsmotor neste gang.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Mercruisers drev har en såkalt "clutch-dog" som sklir frem og tilbake på propellakselen og går i inngrep aksialt etter om man skal fremover eller bakover. Hver gang man hører det rape, skjæres spon av denne. Tilslutt har all julingen drevets vertikale aksel har fått hver gang denne clutch-dogen går i inngrep, slitt ut nederste lager på vertikal-akselen. Og da raser drevet. Om du ikke har nødmotor ombord denne dagen, er det en stor fordel med medlemsskap i Redningsselskapet.

 

Volvo har en kon-pasning i stedet, som utnytter radielt press. Denne slites og må slipes den også, men her merker man at det slurer først. Båten er fortsatt kjørbar. Ingen metallsuppe ved oljeskift, og på ingen måte de samme slag-påkjenningene for drevets øvrige deler.

 

To vidt forskjellige konstruksjoner, altså. Men alle drev har til felles at de ligger i sjøen fra båten sjøsettes og til båten tas opp igjen. Og der ligger nok drevets største svakhet.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Påhengere bruker også clutch-dog, det er helt korrekt. Men de har mindre saltvann i wirer og betjening grunnet at betjeningen skjer uten kontakt med vann. På endel drev står wireavslutningen og sjalteaksel badet i vann, inni eksoskanalen. Og den tregheten dette medfører, er alene nok til at drev ofte kjøres med feiljusterte wirer, og at eierne faktisk aksepterer at det raper ved sjalting.

 

Påhengeren står ikke i sjøen med mindre motoren går, resten av tida er den normalt tiltet over vannet. Og betjeningsorganene kommer normalt ikke i kontakt med vann i samme grad. En påhenger klikker i gir, mens et drev med clutch-dog raper i gir. Om ikke første sesong, så andre.

 

Et drev sjøsettes mens våren ennå er kald, med korrekt oljenivå, og blir liggende i sjøen. Så blir det varmere i været, og båten brukes. Drevet varmes opp, og luftlomma i drevet presses ut av systemet. Når drevet kjølner av igjen, og også på høsten når vannet blir kaldere, oppstår et vakuum i drevet som suger inn vann.

 

På denne problemstillingen med vakuum og vanninntrengning er faktisk Mercruisers ekspansjonstank en bra løsning. De suger ikke inn vann på samme måten. Ekspansjonstanken er imidlertid kun tilstede på Bravo, og ikke på Alpha.

 

Raper gjør de likevel.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Er sikkert kommet til forbedringer underveis. Men det er fortsatt forbedringspotensiale som jeg kjenner dem. Så nye drev som 2003 har jeg ikke vært borti, da jeg de siste åra har fokusert mer enn godt var på Cobra, ettersom det var det jeg hadde sjøl. Og havarerte med...

 

Det finnes unntak som bekrefter regelen. Folk med multimillionbåter som setter opplag og service før, under og etter sesong til firma med inblanco-kreditt og full faktureringsfrihet, vil sannsynligvis aldri få drevhavari.

 

Men en vanlig mann med unger og kjerring som vil på sjøen i sin noe tilårskomne båt, driter i om drevet begynner å rape. Det høres uansett ikke like godt som unge-gnål og kjærring-jammer, så det viktigste blir å komme seg utafor kompisenes hørevidde.

 

Tro meg, jeg hører mye heller på tenners gnissel i barnemunn enn tenners gnissel i drevet.

 

En Bayliner 3055 i havna her ble utstyrt med sprillans ny Mercruiser 4,2 TD og Bravo 2 for 3 år siden. Drevhavari etter et (1) år. Servicemann kommer, og noe motvillig blir det en garantisak ut av det. Nytt drev på plass. Varer 1,5 år, og nå må eier betale knappe halvparten i egenandel for å få nytt. Båten ble solgt med nytt drev, første prøvetur var med potensielle kjøpere ombord. Den befinner seg nå på Møre et sted. Eks-eieren går på tå hev ift nye problemer.

 

Hvordan dette går an, vet ikke jeg. Historiene er imidlertid mange, og utfra bekjentskapskretsens erfaringer og saker jeg har hørt fra folk jeg vet snakker sant, skal det etterhvert mye til for å sjokkere meg.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Kan ikke få meg til å ta deg spesielt alvorlig, SkipperMorse. Her blir du arrestert i flere feilaktige påstander, og allikevel durer du på med nye ikke verifiserbare skrekkhistorier. Jeg har nå kjørt med et Bravo 2X i fem år uten noen som helst problemer, og det på en båt som veier drøye 6 tonn og motor med dreiemoment i overkant av 700 Nm. Hvordan i all verden forklarer du det?

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Det finnes folk som har kjørt Opel i 12 år uten å hatt problemer av noe slag, selv om det ikke skal være mulig statistisk sett. Ingen regel uten unntak.

 

Jeg opplyste ut fra erfaringer i omgangskrets, artikkellesning og egne observasjoner at trådstarter kunne råke ut for at det forespeilede bytte av drev ikke nødvendigvis ville innebære noen heving av kvalitetsnivå. Om mine erfaringer hadde gått andre veien, ville jeg ikke advart.

 

Men jeg skjønner nå at dette var dumt av meg. Beklager.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Nå var det vel ikke opel som blir diskutert. Men Drev. Det bør nevnes at noen (Som det blir sagt lengre oppe her ) driter i hvordan en skal eller ikke skal behandle båt , bil , fly eller samma hva det skal være. GResklipper for den del..

Der finnes brukerveiledninger som bør skal følges.

Kjører selv med 7,3 liters V8 på et standard Bravo 3 drev. 1,5-1 utveksling. 3 tonn båt. Burde vel knust det ganske raskt med 842 nm dreiemoment.

 

Det har seg slik at eg bruker en aldrig så liten tanke vet når eg bruker båten min. Det er først og fremst temperatur som tar Bravo 3 drevene.

 

Hvor mange konkuranse båter med x antall tusen hk kjører volvo drev????Både diesel , bensin og turbinmotor

 

Mercruiser er tingen..

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...