Jump to content

Nybegynner på sjøen. Trenger tips :)


Aquapro

Recommended Posts

Hei alle, jeg ble i fjor sommer forelsket i båtlivet, etter en del småturer med lånt båt.

Derfor har jeg i vinter gått til innkjøp av egen båt. Det ble en ny 17 fots RIB med ny 75 hk påhengsmotor (e-tec).

 

Så da har jeg båten klar, og båtplass klar. Redningsvester er kjøpt inn, og forsikring er ordnet.

 

I tillegg til dette er det sikkert mye annet jeg kan trenge, og her er det bare å komme med tips :)

 

Tauverk? Dreggstørrelse? osv. andre ting?

 

Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt til å ta båtførerprøven, eller andre prøver for den slags skyld.

 

Hva mener dere om det? Og er det noen bra sider på nett hvor jeg kan tilegne meg litt kunnskap om kart og tegn og staker osv?

 

Nå går jeg helt i tåka her hjemme og gleder meg SÅ til sjøsetting :)

 

Håper på masse gode tips og råd.

 

Vidar.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt til å ta båtførerprøven, eller andre prøver for den slags skyld.

 

Hei på du og velkommen til forumet :seeya:

 

Hvorfor har du ikke tenkt det da, alle du treffer på sjøen forventer at du kan manøvre på sjøen etter sjøveisreglene. Det er like viktig som redningsvesten, å utsette andre sjøfarere for feil manøvrering som kan få katatrofale følger er ikke noe særlig.

Link to post
Share on other sites

Hei, velkommen ja!

 

*kommer langt med sunn fornuft

*bruk en bøye utpå vannet og lær deg å finmanøvrere båten (i praksis skal man kunne legge båten langsetter en brygge 10 cm ifra ved bruk av motoren. deretter rolig og stille fortøye båten. ser altfor mange som stresser med å legge til på sjøen.. verste som er)

*en ribb er vel forholdsvis enkel å håndtere! gjør vel ikkeno om man kommer inntil brygga med den? mye lekent potensial da!

*Kjøp et båtsportkart over området du ønsker å ferdes i. Finles litt på forhånd og du føler deg straks mye tryggere..

 

Hva skal du bruke båten til? har du hytte? bare båtplass? sommerbåt eller helårs?

Link to post
Share on other sites

Hei på du og velkommen til forumet :seeya:

 

Hvorfor har du ikke tenkt det da, alle du treffer på sjøen forventer at du kan manøvre på sjøen etter sjøveisreglene. Det er like viktig som redningsvesten

 

Hei igjen, og takk for svar.

 

Jeg er åpen for å ta båtførerprøven, men ser ikke helt nødvendigheten med det.

 

Jeg burde vel klare å lære meg å manøvrere etter sjøveisreglene på egenhånd? istedet for å betale for kurs?

 

Høyreregel, vike for seilbåter som ikke går med motorkraft, holde meg unna store lasteskip og danskebåten osv?

 

Men som sagt, jeg er helt ny på dette :)

Link to post
Share on other sites

Har du ikke fått inn navigering og sjøliv fra barnsben av, så er båtførerprøva nødvendig.

Du vil komme inn i klanen med fartsgalne idioter viss du ikke tar ansvar for å lære deg navigering.

Dette er alvorlig ment....

 

Jeg har ikke fått inn dette fra barnsben av nei. Men er båtførerprøva nødvendig fordet?

NAvigering har jeg faktisk lyst til å lære meg, men kan ikke det gjøres på egenhånd?

Jeg har ingen interesse av å bli sett på som en fartsgal idiot på sjøen :)

Jeg har og mye slekt på sjøen som er erfarne på området. De kan sikkert hjelpe en del og.

 

Hei, velkommen ja!

 

*kommer langt med sunn fornuft

*bruk en bøye utpå vannet og lær deg å finmanøvrere båten (i praksis skal man kunne legge båten langsetter en brygge 10 cm ifra ved bruk av motoren. deretter rolig og stille fortøye båten. ser altfor mange som stresser med å legge til på sjøen.. verste som er)

*en ribb er vel forholdsvis enkel å håndtere! gjør vel ikkeno om man kommer inntil brygga med den? mye lekent potensial da!

*Kjøp et båtsportkart over området du ønsker å ferdes i. Finles litt på forhånd og du føler deg straks mye tryggere..

 

Hva skal du bruke båten til? har du hytte? bare båtplass? sommerbåt eller helårs?

 

Båten skal brukes til fornøyelse på sjøen. Det blir en sommerbåt som skal brukes i indre oslofjord, og på hytta i stavern de ukene jeg ferierer der. Komme meg utpå skjæra i stavern. Og kunne dra med litt venner å ha det morro med litt tube lek osv.

Jeg er altfor glad i tingene mine, det kommer ikke til å være greit å komme borti brygga med båten.

 

Er ikke enig at man på død og liv må ta båtførerprøven.. kommer langt med et par fornuftige bøker også.. og litt flittig tankevirksomhet, og som sagt sund fornuft!

 

Føler jeg har sunn fornuft, men innser at jeg er nybegynner på dette området. Tips om bøker?

Link to post
Share on other sites

båtførerprøven er ikke nødvendig hvis du tar det rolig og lærer deg å kjøre båten før du begyner å leke på full gass. Når det gjelder nødvendige regler du bør kunner er det viktig å holde seg borte fra nyttefartøy, vikeplikt reglene som du såvidt var inne på, følge skilt (5knop,strøm ledninger++), hvite hva de forskjellige stakene/bøyene betyr. :smash:

 

Lykke til med båt sesongen! :flag::cool:

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Hei - velkommen til det fantastiske sjølivet. Men ta båtførerprøven - jo før jo bedre: Neste år er det høyst sannsynelig obligatorisk, og da blir det både dyrere og mer kø. Og du trenger det mer enn du tror!

 

mvh

ter-av

 

Hei, takk skal du ha :)

 

Begynner å tru at jeg trenger denne prøven ja.

 

Og der lærer man altså navigering også?

 

Har noen link til steder som har båtførerprøven?

Link to post
Share on other sites

båtførerprøven er ikke nødvendig hvis du tar det rolig og lærer deg å kjøre båten før du begyner å leke på full gass. Når det gjelder nødvendige regler du bør kunner er det viktig å holde seg borte fra nyttefartøy, vikeplikt reglene som du såvidt var inne på, følge skilt (5knop,strøm ledninger++), hvite hva de forskjellige stakene/bøyene betyr. :smash:

 

Lykke til med båt sesongen! :flag::cool:

 

Hei, takk for svar.

 

Jeg blir litt forvirret her. Noen sier jeg absolutt burde ta den, andre sier jeg ikke trenger.

 

Er enig med deg her, jeg skal nok fint klare å manøvrere båten. Det har jeg gjort mange ganger før som passasjer, eller lånte fjær :)

 

Men la oss si det slik. Jeg har lyst til å lære meg navigering. Er da båtførerprøven det beste alternativet, siden jeg får med endel andre nyttige ting på kjøpet? Ting jeg mener jeg kan lære meg på egenhånd egentlig men...

Link to post
Share on other sites

Jeg var med å høgge opp en flott 27 fots trebåt med stor skam. Grunnen til at den var nødt til å hugges opp var at den var nødt til å fjernes før den sakk.

 

Han som eide båten hadde fått den av sin sviker far og altid ønsket seg båt, men kunnskap om båt og båtliv var noe vagt. Så han hadde ikke fått med seg at sjøen flør og fjærer så når han fortøyde båten siste gang han fortøyde den, var det flo og ikke gitt noe slakk på fortøyningene. Med resultat at når det fjæret så hang båten etter fortøyningene inntil en steinkai.

Når det ble litt kuling så lå båten å høgget i kaien så borene på båten løsnet og tok inn vann. Joda han hadde fendere men problemet var at de ikke var stort større en kondomer og alt for liten til den båten. Ingen av oss "båtvante" hadde kapasitet til å få den båten sjødyktig igjen da vi hadde egne båter å ta oss av.

 

 

Da var det bare å finne fram motorsagen å lage seg et santhansbål av hele drømmen til hinn karen, og alt dette pga han hadde forlite kunnskap om båt og båtliv.

 

En historie til ettertanke og kansje vil skjerpe appetitten til å skaffe seg nødvendig kunnskap som båtførerprøven.

 

Det er nok av historier på sjøen som vil bekrefte at kunnskap er nødvendig når man ferdes på sjøen.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er synd at du har en slik innstilling synes no jeg da.Har hatt hytte og småe båter ved sjøen i flere år,men kjøpte en båt for at fam.kunne ta lengre turer for noen år siden.Dette resulterte i at jeg tok båtprøven og vhf-kurs da det var montert i båten.Selv om jeg visste de mest basale tingene så var dette kurset lærerikt pluss at jeg fikk stadfestet en del ting.Er langt fra utlærd,blir det ikke heller og har ikke ett ønske til det heller.Det er veeeeldig betryggende å ferdes på sjøen med litt kunnskap,og også vite at de andre som ferdes rundt meg også forhåpentligvis sitter inne med litt.

Søk opplæring,du skal se att vi vet/kan ikke så mye som vi tror

Ha det riktig fint og trygt der du/dere ferdes

Link to post
Share on other sites

Jeg var med å høgge opp en flott 27 fots trebåt med stor skam. Grunnen til at den var nødt til å hugges opp var at den var nødt til å fjernes før den sakk.

 

Han som eide båten hadde fått den av sin sviker far og altid ønsket seg båt, men kunnskap om båt og båliv var noe vagt. Så han hadde ikke fått med eg at sjøen flør og fjærer så år han fortøyde båten siste gang han fortøyde den, var det flo. Med resultat at når det fjæret så hang båten etter fortøyningene inntil en steinkai.

Når det ble litt kuling så lå båten å høgget i kaien så borene på båten løsnet og tok inn vann.

Da var det bare å finne fram motor sagen å lage seg et santhansbål av hele drømmen til til hinn karen, og alt dette pga han hadde forlite kunnskap om båt og båtliv.

 

En historie til ettertanke og kansje vil skjerpe apetitten til å skaffe seg nødvendig kunnskap som båtførerprøven.

 

Takk for svar :)

 

Det er en trist historie du forteller ja, jeg har en far med nydelig tresjekte og to onkler med trebåt som sin største lidenskap. Og kan tenke meg gutten sitt ansikt da han fikk se hva som hadde skjedd.

 

Tas til etteretning og ettertanke ja.

 

Apetitten for å lære meg nødvendig kunnskap er kjempestor den, derfor jeg kom over dette fantastiske forumet for en stund siden og. Jeg har ikke diskutert så mye her, men har lest mye.

 

Er båtførerprøven den beste/eneste måten å oppnå god nok kunnskap om båtlivet?

Link to post
Share on other sites

Du kan nok også lære en del og få en god latter i tillegg ved å lese gjennom Min verste båt-tabbe.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er synd at du har en slik innstilling synes no jeg da.Har hatt hytte og småe båter ved sjøen i flere år,men kjøpte en båt for at fam.kunne ta lengre turer for noen år siden.Dette resulterte i at jeg tok båtprøven og vhf-kurs da det var montert i båten.Selv om jeg visste de mest basale tingene så var dette kurset lærerikt pluss at jeg fikk stadfestet en del ting.Er langt fra utlærd,blir det ikke heller og har ikke ett ønske til det heller.Det er veeeeldig betryggende å ferdes på sjøen med litt kunnskap,og også vite at de andre som ferdes rundt meg også forhåpentligvis sitter inne med litt.

Søk opplæring,du skal se att vi vet/kan ikke så mye som vi tror

Ha det riktig fint og trygt der du/dere ferdes

 

Jeg vet ikke om jeg har formulert meg litt feil kanskje, men jeg trur du misforstår litt, og andre også kanskje.

Jeg sier jeg i UTGANGSPUNKTET ikke er interessert i å ta båtførerprøven, men ønsker andres meninger om dette.

Slik det ligger an foreløpig nå, etter noen svar, virker det som om det blir båtførerprøve på meg og. Jeg vil bare ikke ta den "bare for å ta den" liksom. Jeg må vite at det er nyttig for meg.

 

Jeg vet at jeg er en nybegynner, og har god nytte av all kunnskap jeg kan karre til meg. Utlærd blir man aldri nei :)

Link to post
Share on other sites

Forresten, skulle ikke bare være en båtførerprøvediskusjon dette her :)

 

Trenger fortsatt masse tips til hva jeg trenger i båt :)

 

Jeg har lyst til å gå til innkjøp av det meste før sesonge begynner, så jeg er klar :)

 

 

Vil ellers benytte anledningen til å takke for ett flott forum, med så mye kunnskap på ett sted, og så raskt man får svar a gitt :)

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at båtfører prøven ikke er tilstreklig nok. Jeg er ikke imot den men mener at jeg kan lese meg til den kunnskapen på mye kortere tid. Jeg skal ta båtførerprøven i april eller mai (kunn fordi jeg får den gratis). Ta heller et litt mer avansert kurs med båtkjøring osv. Jeg vil også rette litt på formuleringen i mitt første innlegg. Det jeg mente var at du heller burde lese deg til den samme kunnskapen selv istedefor å betale for at noen gjennomgår den med deg.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

takk for svar, ett konkret svar som gir meg følelsen av at båtførerprøven kan være nødvendig for meg.

 

Til alle:

Kan prøven tas i oslo? Link?

 

 

Båtførerprøven bør du ta og gå til innkjøp av båtsportskart over områder du kommer til å ferdes i.

Du vil lære mye av ett kurs,det oppdaget jeg selv. Og da har jeg har vert på sjøen fra jeg var 2-3 år,og det begynner å bli alvorlig mange år siden

 

 

http://www.tryggogsikker.no/html/533.html?...CFQPklAodC334dA

Link to post
Share on other sites

Båtførerprøven bør du ta og gå til innkjøp av båtsportskart over områder du kommer til å ferdes i.

Du vil lære mye av ett kurs,det oppdaget jeg selv. Og da har jeg har vert på sjøen fra jeg var 2-3 år,og det begynner å bli alvorlig mange år siden

http://www.tryggogsikker.no/html/533.html?...CFQPklAodC334dA

 

Takk for link :)

 

Jeg skal gå til innkjøp av en Garmin gpsmap 172c kartplotter, med kart over de steder jeg kommer til å ferdes. Burde jeg gå til innkjøp av ett båtsportkart i tillegg?

 

Vidar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...