Jump to content

Nybegynner på sjøen. Trenger tips :)


Aquapro

Recommended Posts

Meld deg inn i redningsselskapet:

 

http://www.redningsselskapet.no/nssr/page?id=18

 

Ikke fordi du er ny på fjorden men pga dette er en flott pakke, i tillegg til assistanse osv får du et meget godt båtblad ca 4-5 ganger i året

 

Der meldte jeg og flere med meg seg ut da de ikke hadde tid til å assistere en som hadde gått på land. Nå går vi heller flere i lag og hjelper hverandre om det skulle ver noe.

Skeptisk til redningsselskapet :-(

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Tips: les pensum til båtførerprøven. Der står det meste av det som man trenger å vite for å ta seg en liten tur på sjøen. Hvorvidt du avlegger prøven eller ikke er ditt valg, men pensum dekker faktisk ganske mye vettug informasjon om hva som trengs av kunnskap. Men som nevnt i en annen post er litt sunt vett en god start, og ikke minst prøve seg litt forsiktig frem.

 

Jeg har ikke all verdens erfaring til sjøs selv, så jeg leste pensum. Og så tenkte jeg at dette kommer på en eller annen måte til å bli obligatorisk om ikke så alt for lenge. Jeg har lest pensum. Hvorfor ikke bare ta prøven, så har jeg den? Tar den som privatist nå, koster 500,-. Men dette er nok ganske kjapt en billigere løsning enn å vente på at det skal bli obligatorisk. Da kommer den nok til å koste en del mer.

 

Lykke til.

 

Takker for tips :) Tar gjerne imot en link til der det koster 500,- for prøven

 

Båtførerprøven? Nei ikke nødvendig ennå, men kjekk å ha når en likevel innehar kunskapen. Lån en bok på biblioteket, les litt så avlegger du en prøve - ikke verre enn det.

En del av det som er pensum er helt irrelevant for meg og min bruk av båt, men det meste er nyttig.

 

 

Utstyr: Ja, du trenger også kart over de områdene du skal ferdes i. Det er ikke godt nok med kun plotter.

Tau må du også ha litt av. Kjøp det du tror du trenger og så kjøper du mye ekstra. Da har du til å begynne med.

Fendere er også lett å kjøpe for små. Kjøp større enn du tror. Kjekt med en kulefender også om du har plass.

Båtshakken er en god venn og siden du også bør ha en padleåre er det greit å kjøpe de som kombinerer åre og hake.

Dregg eller anker trenger du også - og synketau til dette. Mest praktisk til en slik båt er vel paraplydregg fordi det er lett å stuve vekk. Men vær obs på at dette er vel det ankeret som er dårligst. Ta et søk her på forumet så får du opp noen tråder som omhandler dette. Ønsker du lettest mulig anker kjøper du ikke paraply.

En vhf til sikkerhet selv om du ikke har sertifikat har jeg også skjønt kan være lurt.

Og ikke glem solbriller da :-)

 

Takker for tips, skjønner at det snart er obligatorisk, så det blir en båtførerprøve på meg. Hvordan den tas har jeg ikke bestemt meg for enda. Ser at kurs og prøveavgift koster rundt 2200,- Litt dyrt, men skal nok overleve hvis det faller på en slik løsning.

Takker og for tips til utstyr. Skal vurdere papirkart.

 

Ang. sikkerhet:

 

Ved at du har en ganske "liten" båt, for det om det er en RIB, vil du være veldig vær-avhengig. D.v.s at du må lære deg og

ta hensyn til vær og vind. Skjekke værmeldinger og lese været underveis. Tenk på at dersom vannet er speilblankt kl 0800, kan/pleier

det og skumme av toppene ved 1200-tida. En radio er god nytte ang. værmeldinger.

Tenk også på hva du gjør hvis det skulle blåse opp for mye at du ikke kommer tilbake der du kom fra. Hvor kan du søke le-havn, kan du kontakte noen for hjelp osv. Ta med varme kleer i en tett bag, uansett vær. Har du blitt bløt kan det gå utover mange sanser du trenger for

å komme deg trygt hjem. En liten ekstrakanne bensin som du hjemmer og glemmer i båten. De fleste som trenger hjelp, har tomt for drivstoff, tror jeg.

 

Jepp, jeg er klar over at dette ikke er en offshore båt, og ikke kommer den til å bli brukt til det heller.

Takker for tips. Ekstra bensin og varme klær er notert. Skal nok ha mer enn 10 liter reserve og. tanken på båten er ikke så stor. 54 liter.

 

 

syntes du burde ta båtførerprøven så snart som mulig, prisen har steget med 1500 kr på ett år enkelte steder, og bare tenk deg prisen når du må ha den, huff og huff...

Dette bør du ha med på sjøen:

 

-Tau i massevis

-10 liter ekstra drivstoff

-Varme klær

-Noe å spise på (kjeks e.l.)

-Godt humør og gode venner

 

Lykke til!

 

takker for tips :) Godt humør og gode venner skal nok ikke bli no problem :)

 

 

Hei

 

Gratulerer med en liten RIB, det er en kjempemessig båttype, som tar det meste av sjø så lenge fører kan å håndtere den.

 

Du kan kikke her for å se hva jeg jobber med. Jeg har kjørt 100vis av timer i forskjellige RIB båter. Alle er forskjellige og alle har sine bruksområder. For det meste så kjører jeg båter med mere enn 500hk i jobb sammenheng, i allslags vær hele året.

 

Svar på ditt spørsmål:

 

I en fritids RIB så er det greit å ha følgende:

 

1. Brannslokker 2kg, minst 1 stk.

2. Dregg 12 kg + 12 kjetting + 40m tau

3. Et sett fortøyningstau

4. Kartplotter som er brukbar + eventuelt ekkolodd

5. VHF er viktig å ha

6. Pyroteknikk for nødbruk.

7. Drivanker, helst litt stort.

8. Førstehjelpsutstyr

9. Påbudte flytemiddler.

10. Plenty bensin, så man kan gasse litt ordentlig, ikke noe gøy med daukjørt motor.

Mvh

Black_Pearl

 

Hei, tusen takk for kjempefine tips. Skjønner du vet hva som trengs. Min lille RIB skal nok kun brukes i godvær, men som flere påpeker her, så kan man komme utfor ganske tøff sjø uventet. Da er det greit å være forberedt.

Tar gjerne imot tips til en enkel og god VHF radio.

 

Er du interessert i intensivkurs for båtførerprøven arrangeres dette i forbindelse med "Sjøen for alle" på Lillestrøm.

Intensiv-kurs over over to dager i helg.

 

http://www.norboat.no/index.php?page_id=69...;article_id=856

 

Anbefaler å ta kurset, selv om du kan mye dukker det alltid opp noen gullkorn.

Husk at kunnskap er lett bære! :wink:

 

Papirkart i tillegg til plotter er nesten obligatorisk. Elektronikk og strøm kan svikte. Når det svikter er det nesten alltid dårlig vær. (Vind, høy sjø og nedbør.)

 

takk for link, skal vurdere det :)

 

Her hos Norsk Test AS finner du opplysninger om Båtførerprøven.

De har tatt over for Sjøfartsdirektoratet. :smiley:

 

tusen takk for link :)

Link to post
Share on other sites

Er dette så vanskelig å forstå da?

For å presisere:

Formelt er det ikke nødvendig å ha båtførerbevis.

En bør inneha kunskap om det meste som er pensum. Pensum er lett å tilegne seg og en kan greit lese boken selv om en vil gjøre det på kjappest og enklest måte. Den beste måten er et godt kurs, men dette er ofte for tidkrevende i en hektisk hverdag.

Innehar en nødvendig kunskap er det for meg likegyldig med selve beviset, men når en først har kunskapen kan det jo være greit å ta prøven for å få lavere forsikringspremie og kanskje slippe en obligatorisk, dyrere og mer omfattende prøve senere

 

Klarere nå?

 

Krystallklart :)

 

 

Jeg anbefaler deg å gå til anskaffelse av Båteierboka . Den gir mye god informasjon.

 

Båtførerprøve eller ikke spiller for så vidt ingen stor rolle, det viktigste er at man innehar de kunnskapene båtførerprøven gir! Men, jeg anbefaler å ta båtførerprøven, en veldig fin måte å lære på.

 

Tipper båten din vil gjøre i overkant av 35 - altså rundt 70 km/t. Det er ganske fort på sjøen! Ta høyde for at båten ikke har bremser, den stopper ikke på 1-2-3.

 

Det viktigste for dine omgivelser, er at du er tydelig - dvs viser tydelig hva du har tenkt å gjøre, og at du tar hensyn! Hold avstand, avpass fart og vit når du skal vike. Din egen og dine passajerers sikkerhet avhenger av at du behersker ditt eget fartøy, at du lytter til dine passasjerer (den første som synes fart/bølger o.l er ubehagelig må bli hørt), og at du behersker navigasjon og bruker denne kunnskapen.

 

Tipper du vil ha masse glede av båten din! Kos deg på sjøen, og sørg for at andre ikke ergrer seg over deg!

 

PS!

 

En bekjent skulle skysse en journalist over fjorden fra Gjeving til Lyngør midt i juli. Fra babord kommer en tulling i full fart uten å gi tegn til å vike, hvorpå vedkommende viker for det andre fartøyet, og kommenterer rolig: "Vi får bruke vettet vi som har det!"

 

Hei, ser du er en sjekte eier. Har en far, og en onkel som og er sjekte eiere. Onkelen min sin er selvbygd.

Det var med fattern sin tresjekte rundt om i stavernsområpdet som gjorde meg hektet på båtliv.

Der klarte jeg faktisk å legge til kai med tilskuere, og ankre opp ute på skjæra uten de store problemene. Og dette er med vridbar propell, og ikke den aller raskeste responsen kan man si, hehe.

Måtte kanskje skuffe noen, inkludert onkelen min når jeg gikk til innkjøp av en plastbåt istedet men.. hehe :)

Takker for link til boken :) Den skal bestilles. Og takker for tips.

 

Meld deg inn i redningsselskapet:

 

http://www.redningsselskapet.no/nssr/page?id=18

 

Ikke fordi du er ny på fjorden men pga dette er en flott pakke, i tillegg til assistanse osv får du et meget godt båtblad ca 4-5 ganger i året

 

Har allerede meldt meg inn :) Og meldt båten inn i småbåtregisteret. Har ikke fått no svar enda men...

 

-Grill. Rustfri tønnegrill fra biltema er glimrende.

-Kjølebag. Pølser, brus og Munkholm holder seg best kjølige.

-Ståltermos. Til kaffien. Tåler juling

-5 liters vanndunk til drikkevann. Gjerne med helletut.

-Enkelt bestikk/dekketøy. Gjerne sett i koffert/sekk. Enkelt å stue vekk under tofta.

-Solkrem

 

God sommer alle sammen

 

Takker for gode tips :)

 

Jeg ville snudd litt på det var jeg deg. Først og fremst, kjøp deg de båtsportkartene som dekker ditt område. Så kan du vurdere etterhvert om du skal supplere med en kartplotter.

 

Kartplotteren skal jeg kjøpe uansett, men skjønner poenget ditt.

 

Blir nok innkjøp av båtsportkart i tillegg ja, har og tenkt å lære meg navigering, så jeg ikke bare stirrer på et uforståelig papir.

Link to post
Share on other sites

Kartplotter er ikke noe must, papirkart er det derimot. Bruk heller penger på å lamminere de delene av kartet du har behov for, de vil garantert bli våte... Når du har lært å bruke kartet og har finni ut at sjølivet er noe som passer for deg, ja da er plotteren pluss massevis av andre duppeditter kjekkt å ha.

Link to post
Share on other sites

Kartplotter er ikke noe must, papirkart er det derimot. Bruk heller penger på å lamminere de delene av kartet du har behov for, de vil garantert bli våte... Når du har lært å bruke kartet og har finni ut at sjølivet er noe som passer for deg, ja da er plotteren pluss massevis av andre duppeditter kjekkt å ha.

 

Kartplotteren er kanskje ikke nødvendig enda, men den skal kjøpes fordet :)

 

Skal få kjøpt meg papirkart og.

 

For de av dere som er kjent i oslo. Stemmer det at det ligger en butikk i rådhusgata som selger kart?

Link to post
Share on other sites

Nautisk Forlag A/S

Dronningens gate 8B

0152 Oslo

 

Tlf: 22008500

Fax: 2208501

E-post: order@nautisk.no

 

Takk, jeg bomma litt på adressa, men ikke så mye. Er nok nautisk forlag jeg har sett der nede ja.

Hvor mye koster et båtsportkart ca? Noen som vet?

 

Hej

Jeg har fulgt forslagene til udrustningen i en mindre RIB med stor interesse.

Måske det er for selvfølgeligt, men ingen har sagt at man må have et kompas!

Uden et kompas er selv de bedste søkort af begrænset værdi i tåget og usigtbart vejr.

 

Hilsen Michael

:flag_da:

 

Det er kanskje en selvfølge for noen, men sikkert ikke alle. Takker for tipset :)

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som har god erfaring med noen nettbutikker som selger båtutstyr i god kvalitet?

 

 

Jeg har kommet over disse sidene, men har ingen erfaring med de:

 

www.watski.no

www.maritim.no

www.baatportalen.net

www.aye-aye.no

www.tra-mar.no

 

tar imot andre linker og hvis noen har :)

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer med morsom båt. Har tidligere hatt skjærgårdsjeeper og benyttet båt til "sommerlek". Et tips er å utstyre båten med "kit" fordi den er av begrenset størrelse. 17 fot RIB gir ikke så all verden med stueplass.

 

Mitt tips til basisliste er følgende

 

1. Brannslokker 2kg, 1 stk.

2. Dregg 3-4 kg med blytau på ca. 25-30 meter

3. Et sett fortøyningstau (3 tau på ca. 5 meter med øyespleis i den ene enden slik at de lett kan skjøtes til slepetau)

4. Kartplotter som er brukbar + eventuelt ekkolodd (dette er kjekt å ha utstyr men ikke nødvendig på en så liten båt)

5. Båtsportkart over ferdsområdene dine

6. Lite drivanker (også kjekt å ha utstyr her kan en gjerne benytte bøtte og tau)

7. Padleåre kombinert med båtshake (få denne festet med klips en eller annen plass langt bak på båten slik at den ikke hopper av under fart)

8. En liten vanntett boks med: Lommelykt, kniv, Basisverktøy (noen fastnøkler, skiftenøkkel og noen skrujern)

9. Lappesaker til RIB

10. Redningsvester til samtlige, de skal jo være på under kjøring...

11. Startkabler ( jeg har et sett ombord og hjalp bare i sommer tre mindre båter med utlån av nevnte kabler..)

 

Fendere trenger du ikke, du kjører jo en..

 

Det finnes også slike klistremerker over de mest brukte sjømerkene. Kleb en slik en ved førerplass og lær hva de betyr FØR du begynner å bruke båten.

 

 

Under KIT kommer:

 

Fiskeutstyr

Vannsportutstyr

Snorkleutstyr

På land og kose seg utstyr

Strandleker

Vi skal spise på skjæret utsyr

leker til barna (krabbefisker, håv og bøtte til å samle fangsten i er et must)

Klær (kan blåse og skvette litt på ettermiddagen)

 

 

Her er det ikke grenser på hvor mange kit en kan ha men min erfaring var å ha disse kit's i bager/plastkasser slik at en visste at nødendig utstyr ble med.

 

Ellers er et som med båt som med alle andre ting en lærer seg i voksen alder, øvelse gjør mester.

 

Noen tips på veien mot sommeren...

Ikke stress, ta det med ro, slakk av gassen, vis hensyn og kos deg. Er du usikker, stopp båten, se deg omkring, orienter deg i kartet. Du vil mest sannsynlig grunnstøte før eller senere så kost på deg en ekstra propell hjemme i garasjen. H(propeller i riktig dimensjon kan være vanskelig å oppdrive midt i fellesferien) hvis du vil utsette tidspunktet til grunnstøting (for det kommer til å skje), tilt opp motoren når du nærmer deg land slik at propellen sviver i vannskorpa, ta det med ro og sett noen i baugen til utkikk. Når du da grunnstøter så vil du sende en varm takk til meg for dette tipset fordi du sparte deg for mange tusenlapper.

 

Vær skipper og bestem hvordan ting skal være ombord. Hold orden, ta med nok drivstoff. Ikke tillat unger/voksne å sitte å dingle med beina på baugen under fart, det er livsfarlig, samme hvor lav farten er.

 

Vis gode holdninger som skipper og alltid ha på deg redningsvest, selv om sola steiker. Vær sikkerhetbevisst, de fleste uhell skjer fordi en ikke tenker sikkerhet og tenker fremover.

 

Hold fartsgrensene, spesielt i trafikkert område nær land så går dette sikkert

 

Lær sjøveisreglene utenat og følg de, hver gang.

 

Hvis du har ovennevnte på plass så er du nok mer utstyrt, mentalt og utstyrsmessig enn en gjennomsnittlige båtplass brukeren tør jeg påstå.

 

Dette kommer til å bli en kanon sommer for deg med en ny flott båt. Velkommen til flotte sommeropplevelser i en fantastisk skjærgård.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båt!

 

Jeg har også kjøpt RIB (Zodiac Pro Open 650) i vinter som nå er stuet bort og skal oppgraderes før sjøsetting til våren (eller så fort som mulig).

 

Jeg har følgende innkjøpsliste:

- Kartplotter (er egentlig papirkartfan, men navigering i 40 knop+ med papirkart i åpen RIB er en dårlig plan)

- Papirkart som backup (går for hovedserien istedenfor båtsportkart, billigere og bedre)

- VHF (har tenkt å ta en fastmontert Icom, ikke håndholdt fordi de har lavere sendestyrke)

- Magnetkompass som felles ned i dashbordet (burde vært standard på båten etter min mening)

- Dregg (Jeg gikk for foldedregg på 15 kg - du burde gå for 10 kg+ hvis du ikke vil ha kjetting. Jeg dropper kjettingen pga risting, etc.)

- Skal lage en egen boks for oppbevaring av dreggen der jeg kan feste den med strips eller noe så den ikke hopper rundt.

- Dreggetau, fletta 50 meter (Uten kjetting er det viktig med langt nok tau)

- Fortøyningstau 12mm, et lite utvalg av kort og lange avhengig av om du skal fortøye til svaberg,etc. eller bare brygger.

- Flagg og flaggstang

- Høyt vannskifeste er allerede montert.

- Kombinert padleåre/båtshake på teleskopmåten

- Skal lage innfestingsbrakett for 4 stk 25 liters bensinkanner, litt av sikkerhetshensyn (bensinmålerne på slike båter er ikke pålitelige) men mest fordi jeg har tenkt å kjøre lange distanser.

- Strømuttak for mobillader, etc.

- Brannslukkingsapparat er standard.

 

Tror det var alt.

 

Når det gjelder båtførerprøven er vel den godt dekket allerede, men jeg vil likevel stresse viktigheten av å være ydmyk. Jeg har selv vokst opp med båt, har båtførerprøven, fritidsbåtskippersertifikat D5 og har navigert hurtiggående båt i marinen i ett år. Jeg har sett utrolig mye som er både klønete og idiotisk på sjøen. Det viktigste vil jeg si er å forstå sine egne begrensninger - det er altfor mange tøffinger som "kan alt" - uten jeg sier (eller tror) du er en slik. Tenk på at du først og fremst ikke skal utsette andre på sjøen eller dine passasjerer for fare. Deretter kan du tenke på at du ikke skal ripe opp båten din når du legger til osv. Du har en rask båt, og med sunn fornuft tror jeg du klarer deg helt fint i de fleste situasjoner. Men husk for eksempel at navigering i høy hastighet i mørke eller redusert sikt er meget krevende. Og her mener jeg sterkt at det ikke holder å være selvlært uansett hvor mye sunn fornuft du måtte ha. Bare se gjennom nyhetene de siste årene og se hvor mange ulykker det har vært i mørke/skumring, selv når folk kjører i områder de mener de kjenner.

 

Men båtlivet er topp, og jeg tror helt sikkert du får en strålende sommer med ny båt. Jeg anbefaler å starte sesongen med splitter ny båtførerprøve i tillegg Hvis instruktøren er god lærer du en del om hvordan du bør gjennomføre navigeringen, dette er ikke så lett å plukke opp selv dersom du ønsker å gjøre det ordentlig. Og du virker jo som en lærevillig type så hvorfor ikke starte på riktig måte? Man navigerer ikke på sjøen på samme måte som man løper orientering i skogen eller prøver å finne fram til en addresse i Oslo. Resten, som generell sjømannskap, manøvrering, osv kan du forsåvidt lære deg selv, der er konsekvensene av å gjøre feil bare materielle skader og irritasjon for din egen del.

 

Lykke til! Jeg ønsker ikke å skremme noen, men jeg har blitt litt skremt selv av antallet ulykker som har vært de siste årene.

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer med morsom båt. Har tidligere hatt skjærgårdsjeeper og benyttet båt til "sommerlek". Et tips er å utstyre båten med "kit" fordi den er av begrenset størrelse. 17 fot RIB gir ikke så all verden med stueplass.

 

Fendere trenger du ikke, du kjører jo en..

 

HVis du vil utsette tidspunktet til grunnstøting (for det kommer til å skje), tilt opp motoren når du nærmer deg land slik at propellen sviver i vannskorpa, ta det med ro og sett noen i baugen til utkikk. Når du da grunnstøter så vil du sende en varm takk til meg for dette tipset fordi du sparte deg for mange tusenlapper.

 

Dette kommer til å bli en kanon sommer for deg med en ny flott båt. Velkommen til flotte sommeropplevelser i en fantastisk skjærgård.

 

Hei, først må jeg få takke for ett så grundig og detaljert svar. Dette blir jo rene oppslagsverket for meg nå dette :)

 

Er det slik at jeg ikke trenger tenke på å bruke fendere altså? Hva med merker osv? kan jo bli stygt etterhvert?

Jeg skal huske å takke deg ja, hvis.. eller når det skjer ;)

 

Takker så meget for velkomsten :) Gleder meg masse :)

 

Hilsen Vidar.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båt!

 

Jeg har også kjøpt RIB (Zodiac Pro Open 650) i vinter som nå er stuet bort og skal oppgraderes før sjøsetting til våren (eller så fort som mulig).

 

Høyt vannskifeste er allerede montert.

 

Når det gjelder båtførerprøven er vel den godt dekket allerede, men jeg vil likevel stresse viktigheten av å være ydmyk.

 

Men båtlivet er topp, og jeg tror helt sikkert du får en strålende sommer med ny båt. Jeg anbefaler å starte sesongen med splitter ny båtførerprøve

 

Lykke til! Jeg ønsker ikke å skremme noen, men jeg har blitt litt skremt selv av antallet ulykker som har vært de siste årene.

 

En stor takk til deg også, for et grundig svar, med masse gode tips. Kan jo snart slutte helt å tenke selv her ;)

 

Hehe, neida.

 

 

Jeg får jo gratulere deg med ny båt og da :)

 

Jeg har og kjøpt en targabøyle som skal monteres over motor. Har tenkt å kjøpe meg en tube av ett eller annet slag så jeg har mulighet til lit vannlek også.

 

Tro meg, jeg er ydmyk når det gjelder sjøen. Jeg har kommet fram til at det blir båtførerprøve på meg ja.

Link to post
Share on other sites

Er det slik at jeg ikke trenger tenke på å bruke fendere altså?

Først, gratulerer med ny båt.

 

Vil absolutt anbefale deg å ha et par (minst) fendere tilgjengelig. Opplever stadig vekk at det stikker ut skarpe ting fra brygger o.a., (les spiker, skruer, fliser osv.) Og har du ikke en fender i mellom da, kan du kjapt få en rift i pontongen. Det kan fort bli mye dyrere enn en eventuell ødelagt fender. Og er du riktig uheldig, får du en rift som ikke lar seg reparere heller.

 

Du må stelle pent med "gummi'n"! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Først, gratulerer med ny båt.

 

Vil absolutt anbefale deg å ha et par (minst) fendere tilgjengelig. Opplever stadig vekk at det stikker ut skarpe ting fra brygger o.a., (les spiker, skruer, fliser osv.) Og har du ikke en fender i mellom da, kan du kjapt få en rift i pontongen. Det kan fort bli mye dyrere enn en eventuell ødelagt fender. Og er du riktig uheldig, får du en rift som ikke lar seg reparere heller.

 

Du må stelle pent med "gummi'n"! :smiley:

 

Takker for tips :) Er ikke store innvesteringen det, så det er vel greit å ha et par.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...