Jump to content

Nybegynner på sjøen. Trenger tips :)


Aquapro

Recommended Posts

Noe av den beste forberedelsen du kan gjøre er å kjøpe og lese Børresens bok "Gleden ved å eie båt". Da gir resten seg av seg selv. Les alle "spesialistrådene" med litt filter og følg din egen sunne fornuft. Kom deg utpå og skaff deg erfaring. Lykke til.

 

takk, skal sjekke ut den boken :)

Link to post
Share on other sites

Jeg sier jeg i UTGANGSPUNKTET ikke er interessert i å ta båtførerprøven, men ønsker andres meninger om dette.

 

Tips: les pensum til båtførerprøven. Der står det meste av det som man trenger å vite for å ta seg en liten tur på sjøen. Hvorvidt du avlegger prøven eller ikke er ditt valg, men pensum dekker faktisk ganske mye vettug informasjon om hva som trengs av kunnskap. Men som nevnt i en annen post er litt sunt vett en god start, og ikke minst prøve seg litt forsiktig frem.

 

Jeg har ikke all verdens erfaring til sjøs selv, så jeg leste pensum. Og så tenkte jeg at dette kommer på en eller annen måte til å bli obligatorisk om ikke så alt for lenge. Jeg har lest pensum. Hvorfor ikke bare ta prøven, så har jeg den? Tar den som privatist nå, koster 500,-. Men dette er nok ganske kjapt en billigere løsning enn å vente på at det skal bli obligatorisk. Da kommer den nok til å koste en del mer.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Ser dere er opphengt i obligatorisk båtfører prøve for å ferdes på sjøen. Jeg er av samme oppfatning, men tror ikke teori alene vil gjøre sjøen til en trygg plass for alle. Tenk på alle de som har vert på sjøen i egen båt i mange år, og til og med har yrket sitt på havet der de fisker på båt under 15 meter. Men når helga / sommerferien kommer kan de ikke bruke 25 fots snekka si fordi de ikke har båtfører sertifikat.

Skal bli spennende å se hvordan sjøfartsdirektoratet vil løse dette.

Glad jeg har D5F, og ikke trenger bekymre meg for den delen.

 

Tror ikke du kan lese deg til godt sjø vett, det er erfaring du må få med tiden. Men det skader ikke med lit info på si.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Båtførerprøven? Nei ikke nødvendig ennå, men kjekk å ha når en likevel innehar kunskapen. Lån en bok på biblioteket, les litt så avlegger du en prøve - ikke verre enn det.

En del av det som er pensum er helt irrelevant for meg og min bruk av båt, men det meste er nyttig.

 

Øve er et stikkord. Var selv i samme situasjon som deg - eller kanskje verre? Hadde aldri hatt båt før og kjøpte meg en daycruiser. Har brukt mange timer på egenhånd til øving på tillegging i ulike vindretninger, tillegging i bås, tillegging til brygge og tillegging og ankring i uthavn. En ting er å gjøre dette i fred og ro, en annen ting er å gjøre dette med bryggen full av båter, trangt og stressende med ditto mange tilskuere og angst for å renne i andre båter.

 

Utstyr: Ja, du trenger også kart over de områdene du skal ferdes i. Det er ikke godt nok med kun plotter.

Tau må du også ha litt av. Kjøp det du tror du trenger og så kjøper du mye ekstra. Da har du til å begynne med.

Fendere er også lett å kjøpe for små. Kjøp større enn du tror. Kjekt med en kulefender også om du har plass.

Båtshakken er en god venn og siden du også bør ha en padleåre er det greit å kjøpe de som kombinerer åre og hake.

Dregg eller anker trenger du også - og synketau til dette. Mest praktisk til en slik båt er vel paraplydregg fordi det er lett å stuve vekk. Men vær obs på at dette er vel det ankeret som er dårligst. Ta et søk her på forumet så får du opp noen tråder som omhandler dette. Ønsker du lettest mulig anker kjøper du ikke paraply.

En vhf til sikkerhet selv om du ikke har sertifikat har jeg også skjønt kan være lurt.

Og ikke glem solbriller da :-)

Link to post
Share on other sites

Ang. sikkerhet:

 

Ved at du har en ganske "liten" båt, for det om det er en RIB, vil du være veldig vær-avhengig. D.v.s at du må lære deg og

ta hensyn til vær og vind. Skjekke værmeldinger og lese været underveis. Tenk på at dersom vannet er speilblankt kl 0800, kan/pleier

det og skumme av toppene ved 1200-tida. En radio er god nytte ang. værmeldinger.

Tenk også på hva du gjør hvis det skulle blåse opp for mye at du ikke kommer tilbake der du kom fra. Hvor kan du søke le-havn, kan du kontakte noen for hjelp osv. Ta med varme kleer i en tett bag, uansett vær. Har du blitt bløt kan det gå utover mange sanser du trenger for

å komme deg trygt hjem. En liten ekstrakanne bensin som du hjemmer og glemmer i båten. De fleste som trenger hjelp, har tomt for drivstoff, tror jeg.

Redigert av Sinus_nor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båtførerprøven? Nei ikke nødvendig ennå, men kjekk å ha når en likevel innehar kunskapen. ......./quote]

 

Er det ikke om en er totalt uerfaren det er greit å ta båtførerprøven da ???

Tok båtførerprøven via båtplassen for et par år siden, og må jo si at jeg lærte en masse. Er en totalt fersk så vil jeg tro at læringskurven blir enda brattere enn det min var.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

båtførerprøven og båtførerprøven.....

Folk legger så forskjellig i det. Prøven er ikke et kurs - det er en prøve og jeg ser ikke at det er så viktig å ha bevis på at en har bestått en prøve så lenge en innehar kunskapen en trenger. At det kan være en god ide å gå på kurs er vi ikke uenige i.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til prøven, er det lurt å bruke litt tid på å tenke ut hva som KAN skje når du er på tur, og hvordan du i såfall skal komme deg ut av situasjonen.

 

Blant ting som KAN skje, er at kartplotteren slutter å virke, at motoren kutter, at det er vind og at mobiltelefonen ikke virker. Det som i tillegg kan skje, er at skippern ikke ser at et østmerke er et østmerke. (Hva nå enn vitsen med det måtte være)

 

Har ikke båtførerprøven enda - mente visst at jeg ikke trengte den helt, siden jeg tok pensum som brevkurs for 20 år siden. Men kona har den. Det har vært forfriskende å nyttig å se at hun til stadighet VET når jeg antar ting.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

syntes du burde ta båtførerprøven så snart som mulig, prisen har steget med 1500 kr på ett år enkelte steder, og bare tenk deg prisen når du må ha den, huff og huff...

Dette bør du ha med på sjøen:

 

-Tau i massevis

-10 liter ekstra drivstoff

-Varme klær

-Noe å spise på (kjeks e.l.)

-Godt humør og gode venner

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Forresten, skulle ikke bare være en båtførerprøvediskusjon dette her :)

 

Trenger fortsatt masse tips til hva jeg trenger i båt :)

 

Jeg har lyst til å gå til innkjøp av det meste før sesonge begynner, så jeg er klar :)

Vil ellers benytte anledningen til å takke for ett flott forum, med så mye kunnskap på ett sted, og så raskt man får svar a gitt :)

 

 

Hei

 

Gratulerer med en liten RIB, det er en kjempemessig båttype, som tar det meste av sjø så lenge fører kan å håndtere den.

 

Du kan kikke her for å se hva jeg jobber med. Jeg har kjørt 100vis av timer i forskjellige RIB båter. Alle er forskjellige og alle har sine bruksområder. For det meste så kjører jeg båter med mere enn 500hk i jobb sammenheng, i allslags vær hele året.

 

Svar på ditt spørsmål:

 

I en fritids RIB så er det greit å ha følgende:

 

1. Brannslokker 2kg, minst 1 stk.

2. Dregg 12 kg + 12 kjetting + 40m tau

3. Et sett fortøyningstau

4. Kartplotter som er brukbar + eventuelt ekkolodd

5. VHF er viktig å ha

6. Pyroteknikk for nødbruk.

7. Drivanker, helst litt stort.

8. Førstehjelpsutstyr

9. Påbudte flytemiddler.

10. Plenty bensin, så man kan gasse litt ordentlig, ikke noe gøy med daukjørt motor.

 

 

Mvh

Black_Pearl

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det blir mer og mer fokusert på båtførerprøven og at dette kan bli obligatorisk.

Men jeg har tatt denne prøven 2 ganger , en gang i 9 -klasse og en gang i mitt voksne liv , problemet er at jeg har rotet bort dette beviset jeg fikk den gang.

Vet dere om man kan og i så fall hvordan man kan få utstedt nytt uten å ta prøven en gang til?

Kan jo være greit å ha beviset om det blir obligatorisk.

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Er du interessert i intensivkurs for båtførerprøven arrangeres dette i forbindelse med "Sjøen for alle" på Lillestrøm.

Intensiv-kurs over over to dager i helg.

 

http://www.norboat.no/index.php?page_id=69...;article_id=856

 

Anbefaler å ta kurset, selv om du kan mye dukker det alltid opp noen gullkorn.

Husk at kunnskap er lett bære! :wink:

 

Papirkart i tillegg til plotter er nesten obligatorisk. Elektronikk og strøm kan svikte. Når det svikter er det nesten alltid dårlig vær. (Vind, høy sjø og nedbør.)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det blir mer og mer fokusert på båtførerprøven og at dette kan bli obligatorisk.

Men jeg har tatt denne prøven 2 ganger , en gang i 9 -klasse og en gang i mitt voksne liv , problemet er at jeg har rotet bort dette beviset jeg fikk den gang.

Vet dere om man kan og i så fall hvordan man kan få utstedt nytt uten å ta prøven en gang til?

Kan jo være greit å ha beviset om det blir obligatorisk.

 

Opas

Her har jeg kopiert inn ett innlegg fra Tore Kamford i sjøfartsdierektoratet.

Du kan sjekke der.

Ser at innlegget er noen år gammelt, men sjekk med sjøfartsdierektoratet. Har du flaks så jobber Tore fortsatt der. uansett Direktorotet er rette innstans.

 

mvh

Mariell

 

 

INNLEGG

Forfatter: Tore Kamfjord Dato: 12.07.2000

Email tore.kamfjord@sjofartsdir.dep.no

Tittel: Mistet båtførerbevis?

Jeg har registret at det i denne spalten har vært noen spørsmål og upresise svar når det gjelder Båtførerprøven og fornyelse av Båtførerbevis. Til orientering: Det er i dag Sjøvettkampanjen som har ansvaret for Båtførerprøven. Denne ordningen har vært i drift siden 60-tallet, og gjennom tidene har anslagsvis 30.000 avlagt prøven. De siste årene ligger antall uteksamenerte kandidater på ca 2.000 pr. år. Sjøvettkampanjen er avhening av at sensorene innrapporterer hvem som har tatt prøven, slik at vi kan holde register over uteksaminerte kandidater. Noe dokumentasjon er nok blitt borte i årenes løp, slik at registeret vi har i dag er ikke helt fullstendig, men i de fleste tilfeller klarer vi å skaffe frem tilstrekkelig dokumentasjon til å skrive ut duplikater. Sjøvettkampanjens register ligger i dag delvis på papir og delvis på data. I løpet av høsten tas det sikte på å forbedre dataregisteret slik at vi får en bedre oversikt over alle som har tatt Båtførerprøven.

Dersom du har mistet Båtførerbeviset kan du skrive brev til Sjøvettkampanjen der du skriver når og hvor du tok prøven (så godt du husker), ditt navn og fødselsnummer, telefonnummer og adresse, og legger ved passfoto og kopi av legitimasjon. Så skal vi etter beste evne forsøke å hjelpe deg med et duplikat av Båtførerbeviset.

 

Vår adresse er: Sjøvettkampanjen, Sjøfartsdirektoratet, Postboks 8123 Dep, 0032 Oslo.

 

Vennlig hilsen

Tore Kamfjord, sekretariatsleder i Sjøvettkampanjen

Telefon: 22 45 44 27

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Papirkart i tillegg til plotter er nesten obligatorisk. Elektronikk og strøm kan svikte. Når det svikter er det nesten alltid dårlig vær. (Vind, høy sjø og nedbør.)

 

Hjelper ikke bare å ha papirkart, må ha dem fremme og hvite hvor man er i kartet også, og det "husker" mann ikke dersom man mister strømmen på plotteren. Det har jeg erfart. Så nå er jeg altid oppdatert i papirkartet hvis jeg farter i ukjent farvann.

 

og det er som du sier, det skjer aldri når det er fine forhold.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

båtførerprøven og båtførerprøven..... Prøven er ikke et kurs.......

 

Det er riktig det, men mener du at en kan avlegge denne prøven uten noen form for kunnskap ? Om en tilegner seg kunnskapen selv eller via et kurs er jo totalt likegyldig. Leser en selv og klarer testen så er det jo helt OK. Ønsker en å lære seg denne basiskunskapen, så gjør en det mye lettere for seg selv ved å gå på et kurs der en møtes på en felles arena for å få diskutert de problemstillinger som legges frem, og problemstillinger er det nok av i dette pensum.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Nå begynner det kanskje å bli litt masete om Båtførerprøven :wink: men vil absolutt anbefale at du går for det siden du er fersk på sjøen. Mye man kan lese seg til, men det blir ikke det samme som å følge et kurs med flere deltakere der noen helt sikkert har praktiske erfaringer å dele med andre.

 

Veldig greit å lære seg hvordan farkosten oppfører seg i ulik sjøgang, last, trim, forutsi værforhold, lære seg nødsignaler, navigasjon, vikeplikt på sjøen, fortøyning etc.

Link to post
Share on other sites

Er dette så vanskelig å forstå da?

 

Båtførerprøven? Nei ikke nødvendig ennå, men kjekk å ha når en likevel innehar kunskapen. Lån en bok på biblioteket, les litt så avlegger du en prøve - ikke verre enn det.

En del av det som er pensum er helt irrelevant for meg og min bruk av båt, men det meste er nyttig.

 

For å presisere:

Formelt er det ikke nødvendig å ha båtførerbevis.

En bør inneha kunskap om det meste som er pensum. Pensum er lett å tilegne seg og en kan greit lese boken selv om en vil gjøre det på kjappest og enklest måte. Den beste måten er et godt kurs, men dette er ofte for tidkrevende i en hektisk hverdag.

Innehar en nødvendig kunskap er det for meg likegyldig med selve beviset, men når en først har kunskapen kan det jo være greit å ta prøven for å få lavere forsikringspremie og kanskje slippe en obligatorisk, dyrere og mer omfattende prøve senere

 

Klarere nå?

Link to post
Share on other sites

Opas

Her har jeg kopiert inn ett innlegg fra Tore Kamford i sjøfartsdierektoratet.

Du kan sjekke der.

Ser at innlegget er noen år gammelt, men sjekk med sjøfartsdierektoratet. Har du flaks så jobber Tore fortsatt der. uansett Direktorotet er rette innstans.

 

mvh

Mariell

INNLEGG

Forfatter: Tore Kamfjord Dato: 12.07.2000

Email tore.kamfjord@sjofartsdir.dep.no

Tittel: Mistet båtførerbevis?

Jeg har registret at det i denne spalten har vært noen spørsmål og upresise svar når det gjelder Båtførerprøven og fornyelse av Båtførerbevis. Til orientering: Det er i dag Sjøvettkampanjen som har ansvaret for Båtførerprøven. Denne ordningen har vært i drift siden 60-tallet, og gjennom tidene har anslagsvis 30.000 avlagt prøven. De siste årene ligger antall uteksamenerte kandidater på ca 2.000 pr. år. Sjøvettkampanjen er avhening av at sensorene innrapporterer hvem som har tatt prøven, slik at vi kan holde register over uteksaminerte kandidater. Noe dokumentasjon er nok blitt borte i årenes løp, slik at registeret vi har i dag er ikke helt fullstendig, men i de fleste tilfeller klarer vi å skaffe frem tilstrekkelig dokumentasjon til å skrive ut duplikater. Sjøvettkampanjens register ligger i dag delvis på papir og delvis på data. I løpet av høsten tas det sikte på å forbedre dataregisteret slik at vi får en bedre oversikt over alle som har tatt Båtførerprøven.

Dersom du har mistet Båtførerbeviset kan du skrive brev til Sjøvettkampanjen der du skriver når og hvor du tok prøven (så godt du husker), ditt navn og fødselsnummer, telefonnummer og adresse, og legger ved passfoto og kopi av legitimasjon. Så skal vi etter beste evne forsøke å hjelpe deg med et duplikat av Båtførerbeviset.

 

Vår adresse er: Sjøvettkampanjen, Sjøfartsdirektoratet, Postboks 8123 Dep, 0032 Oslo.

 

Vennlig hilsen

Tore Kamfjord, sekretariatsleder i Sjøvettkampanjen

Telefon: 22 45 44 27

 

 

Tusen takk , dette skal jeg prøve :flag:

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler deg å gå til anskaffelse av Båteierboka . Den gir mye god informasjon.

 

Båtførerprøve eller ikke spiller for så vidt ingen stor rolle, det viktigste er at man innehar de kunnskapene båtførerprøven gir! Men, jeg anbefaler å ta båtførerprøven, en veldig fin måte å lære på.

 

Tipper båten din vil gjøre i overkant av 35 - altså rundt 70 km/t. Det er ganske fort på sjøen! Ta høyde for at båten ikke har bremser, den stopper ikke på 1-2-3.

 

Det viktigste for dine omgivelser, er at du er tydelig - dvs viser tydelig hva du har tenkt å gjøre, og at du tar hensyn! Hold avstand, avpass fart og vit når du skal vike. Din egen og dine passajerers sikkerhet avhenger av at du behersker ditt eget fartøy, at du lytter til dine passasjerer (den første som synes fart/bølger o.l er ubehagelig må bli hørt), og at du behersker navigasjon og bruker denne kunnskapen.

 

Tipper du vil ha masse glede av båten din! Kos deg på sjøen, og sørg for at andre ikke ergrer seg over deg!

 

PS!

 

En bekjent skulle skysse en journalist over fjorden fra Gjeving til Lyngør midt i juli. Fra babord kommer en tulling i full fart uten å gi tegn til å vike, hvorpå vedkommende viker for det andre fartøyet, og kommenterer rolig: "Vi får bruke vettet vi som har det!"

Redigert av Sjekteeier (see edit history)

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Trenger fortsatt masse tips til hva jeg trenger i båt :)

Jeg har lyst til å gå til innkjøp av det meste før sesonge begynner, så jeg er klar :)

 

-Grill. Rustfri tønnegrill fra biltema er glimrende.

-Kjølebag. Pølser, brus og Munkholm holder seg best kjølige.

-Ståltermos. Til kaffien. Tåler juling

-5 liters vanndunk til drikkevann. Gjerne med helletut.

-Enkelt bestikk/dekketøy. Gjerne sett i koffert/sekk. Enkelt å stue vekk under tofta.

-Solkrem

 

God sommer alle sammen

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det blir mer og mer fokusert på båtførerprøven og at dette kan bli obligatorisk.

Men jeg har tatt denne prøven 2 ganger , en gang i 9 -klasse og en gang i mitt voksne liv , problemet er at jeg har rotet bort dette beviset jeg fikk den gang.

Vet dere om man kan og i så fall hvordan man kan få utstedt nytt uten å ta prøven en gang til?

Kan jo være greit å ha beviset om det blir obligatorisk.

Da jeg tok den i fjor sa havnefogden at vi måtte skrive under på tillatelse til at de kunne reg.og arkivere examenresultatet,hvis vi så ikke gjorde så ble det ikke reg.at prøven var tatt og bestått.Dette pga.at hvis vi rotet bort "lappen"og måtte ha utstedt ny.Hvis det ikke ble reg.så var den ikke å finne noen steder at den var tatt,ergo-ny prøve må tas

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det blir mer og mer fokusert på båtførerprøven og at dette kan bli obligatorisk.

Heisan :seeya:

Båtførerprøven blir obligatorisk før eller siden. Alle partier på Stortinget er enige i at dette skal gjennomføres, men det er fremdeles et åpent spørsmål om når det skal gjøres gjeldende. Jeg sitter i en arbeidsgruppe som er oppnevnt av regjeringen for å lage forslag til en forskrift. Arbeidet skal være avsluttet innen mai, men forslaget skal vurderes av en styringsgruppe og skal deretter ut til høring. Formalitetene tar sin tid, så det er ingen grunn til "panikk"!

Hilsen Syvert :flag:

Redigert av Syvert (see edit history)
knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg skal gå til innkjøp av en Garmin gpsmap 172c kartplotter, med kart over de steder jeg kommer til å ferdes. Burde jeg gå til innkjøp av ett båtsportkart i tillegg?

Vidar.

Jeg ville snudd litt på det var jeg deg. Først og fremst, kjøp deg de båtsportkartene som dekker ditt område. Så kan du vurdere etterhvert om du skal supplere med en kartplotter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...