Jump to content

VHF m/DSC igjen...


erund

Recommended Posts

Hallo igjen. Tar opp dette emnet igjen. Altså har jeg nå sett og fått tilbudet på tre ulike fabrikater som jeg tror er bra, men den billigste er jeg fortsatt litt usikker. Den ser faktisk bra ut, men vil høre deres erfaringer først.

 

1) M-Tech MT500 til kr. 1.990,- (messepris)

2) ICOM M421 til kr. 2.998,- (messepris)

3) Simrad RD68H til kr. 3150,- (messepris)

 

Det er snakk om 1000 kr forskjell på de to apparatene. M-Tech har alfatastatur på håndsettet mens ICOM ikke har (må gjøre via spesielle knapper). Spørsmålet mitt er om man har bruk for alfatastatur? Til hva? Kan man sende en nødmelding på tekst sammen med DSC sendingen?

 

Er M-Tech godkjent av Telenor Maritim Radio som kan anbefales?

 

Er ICOM verdt å satse på ettersom den er av god kvalitet og godkjent?

Redigert av erund (see edit history)

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Jeg har M-TECH (SX35DSC) og er godt fornøyd med min. De alfanumeriske tastene bruker jeg når jeg legger inn navn på kompiser med MSI & navn. Da er det mye enklere å bruke den (kaller opp kompisen direkte..).

 

Om noen har eldre VHF'er uten DSC (Suzuki? Gammel dritt kan vel ikke ha DSC....? :rolleyes: ), får du ikke benyttet den funksjonen for å nå disse. Da må du kalle dem opp etter prosedyren....

 

Dersom M-TECH500 er tilsvarende min 3 år gamle SX35, så funker denne sikkert også greitt.

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Har oxo M-TECH SX35DSC og godt fornøyd med den, har ikke vært noe problemer med den siden jeg kjøpte den i 2005. Det mange som svever for de gode gamle kjente merkene men jeg liker å prøve nye merker på markede, det er jo en grunn for at de bli godkjendte.

Slik var det oxo med IBM pcèr oxo, i dag er ikke det noe spesielt varemerke på markede.

Ville gått for M-techèn pga prisen.

Link to post
Share on other sites

At en vhf er godkjent av Telenor eller CE-godkjent er ikke et kvalitetsstempel.

Det er kun en bekreftelse på at f.eks. kanaloppsett og minimumskrav til teknisk arkitektur og egenskaper er tilstede.

Bruk derfor ikke dette som alibi for kvalitet, da alt som selges i Norge skal være godkjent, bra som dårlig.

 

Jeg gjentar kun at Icom er verdensledende innen vhf-teknologi og at deres apparater bygges etter militær spec.

Har selv hatt 3 Icom`er i tidligere båter og synes disse har utmerket seg med utrolig bra lyd og høytaler, skarp mottager

samt er robust og kvalitetsmessig bygget.

 

Jeg har forøvrig også hatt Simrad RD68, som forsåvidt var et greit apparat med hensyn til god mottager og klar og fin lyd,

men som andre nevner er den litt plundrete å bruke.

I tillegg leveres den med en plastbøye for montering som jeg aldri helt ble venner med.

Den hadde også litt "svampete trykk" på tastene, som gav liten følelse for når knappene gav respons.

 

Denne ble byttet i en Icom M602 som til gjengjeld har vært det beste vhf`en jeg noen gang har hatt.

Med denne kunne jeg ligge på vestsiden av Tjøme og høre klart og tydelig skipstrafikken i indre Oslofjord,

stasjoner som vhf`ene i nabobåtene ikke engang slapp gjennom bakgrunnsusen.

 

Av Icom har jeg nå en håndholdt Icom M31 som reserve-, nød- og jolle-vhf.

Denne ble blant annet mistet ut av jolla en sommer og havnet på bunnen på 17 meters dyp.

Der ble den liggende et døgn inntil jeg fikk fylt opp flaskesettet i Risør og hentet den opp igjen dagen etter,

like god og uten vanninntrengning.

Den er IP-67-sertifisert som vel skal bety garantert for 30 minutter på 1 meters dyp,

men min lå altså et døgn på 17 meter uten å ta skade.

 

Uansett, lykke til med valget :wink:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da får vi sannsynlig bare glemme Simrad. Nå blir det nok mellom M-Tech og Icom. Det som jeg fortsatt lurer på og ingen har svart på her enda er om jeg har bruk for alfanumeriske taster når jeg skal sende en nødmelding sammen med DSC? Kan noen forklare meg hva en nødmelding innebærer i forbindelse med DSC? Er det ferdige meldinger som er lagret i apparatet som jeg skal sende med eller om jeg kan taste f.eks. at motoren er i havari og at vi er i fare langt ute midt i 8 meters bølge? Hvis ikke, da blir det svært lite brukt hm...

 

Ellers er det jo aller viktigste at apparatet skal fungere som den skal gjøre, dvs. oppkalle bl.a. ved hjelp av DSC. Det spørs da om M-Tech er god nok da? Eller er et tusen lapp verdt til å investere med tanke på bedre sikkerhet (da tenker jeg på ICOM)?

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Det som jeg fortsatt lurer på og ingen har svart på her enda er om jeg har bruk for alfanumeriske taster når jeg skal sende en nødmelding sammen med DSC? Kan noen forklare meg hva en nødmelding innebærer i forbindelse med DSC? Er det ferdige meldinger som er lagret i apparatet som jeg skal sende med eller om jeg kan taste f.eks. at motoren er i havari og at vi er i fare langt ute midt i 8 meters bølge? Hvis ikke, da blir det svært lite brukt hm...

Egentlig ikke noe svar til det du spør om. Men DSC enehetene til MF som jeg har operert i yrke (for det meste Sailor) har hatt forvalg på endel "scenarioer" som b.la "grounding,capzizing og fire". Hva det var på VHF en husker jeg faktisk ikke men jeg tror det er det samme der også. Om du i tillegg har DSC tilkoplet en GPS så gir den også automatisk posisjonen i nødmeldingen. Ut i fra dette så tror jeg ikke at du må bruke tastatur i en nødsituasjon.

Link to post
Share on other sites

De alfanumeriske tastene har du ikke bruk for i en nødsituasjon.

 

Du skal ikke taste inn meldinger som f.eks. sms på en mobiltelefon.

Nødmeldingene ligger ferdig lagret i vhf`en som du velger ut fra en hurtigmeny

som kommer fram når du har utløst den røde "Distress"-knappen.

 

De alfanumeriske tastene bruker du når du f.eks. skal legge inn MMSI-nummere og navn til "kompisbåt-registeret",

det vil si et slags nummerminne på lik linje med det du har liggende av kortnummer på mobiltelefonen.

Ved hjelp av dette kan du kalle opp venner via DSC og mmsi-nummer istedet for å rope manuelt på kanal 16.

I forhold til dette har du delvis rett, dette kommer antagelig til å bli lite brukt.

Du legger inn nummerne til vennegjengen en gang for alle når du får vhf`en

og siden blir dette høyst sannsynlig urørt.

 

M-Tech er helt sikkert et bra apparat. Det er ikke min mening å underkjenne dette!

M-Tech kjenner jeg ikke spesielt, så jeg vil ikke rangere disse to mot hverandre

eller uttale meg om dette apparatet.

 

Min erfaring er kun at Icom har det "lille kvalitetsmessige ekstra" i forhold til endel andre apparater som jeg har prøvet.

Med det mener jeg krystallklar, god og kraftig lyd i høytaler, meget skarp og bra mottager, bygget etter militær spec,

IP-67-spesifisert (vanntette), osv. samt at jeg aldri har hatt tull med disse.

 

Om dette betyr noe for deg, er ditt valg.

Jeg er helt sikker på at M-Tech uansett vil gjøre en grei jobb.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De alfanumeriske tastene bruker du når du f.eks. skal legge inn MMSI-nummere og navn til "kompisbåt-registeret",

det vil si et slags nummerminne på lik linje med det du har liggende av kortnummer på mobiltelefonen.

Ved hjelp av dette kan du kalle opp venner via DSC og mmsi-nummer istedet for å rope manuelt på kanal 16.

I forhold til dette har du delvis rett, dette kommer antagelig til å bli lite brukt.

 

Ok - når en VHF ikke har alfanumeriske taster, kan man likevel lagre slike opplysninger ved hjelp av en annen måte å taste inn bokstavene og tallene?

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Ja, alle vhf m/ dsc har denne alfanumeriske funksjonen på en eller annen måte.

 

Jeg tror M421 løser dette på følgende sett:

Når du velger mmsi-registeret i en meny, får du alfabetet, tall, osv under kanalvelgeren

som du dreier til ønsket bokstav. Du "merker" denne og dreier til neste, osv.

Omtrent like raskt som alfanummeriske taster og hva som er best er sikkert

like mye "smak og behag".

Sjekk av med forhandleren i tilfelle jeg husker feil fremgangsmåte :wink:

Link to post
Share on other sites

vil ha en DSC radio med telefonrør.... til en rimelig pris

håndmikk og høytaler er ikke det samme som rør :rolleyes:

 

Helt enig, Hilmar2 !

 

Sånn sett går tankene tilbake til den gamle Sailor`n med røret,

det var robuste saker :smiley:

 

Etter noen "mikrofon-år" har jeg nå kompromisset, Simrad RS82.

hvor hele vhf`en betjenes fra et "telefonrør-håndsett".

 

Utmerket vhf på alle måter, men den krever som alt annet Simrad-utstyr

30 minutter med brukerveiledningen før du skal ta det i bruk første gang.

 

Og akkurat det er ikke vi nordmenn kjent for gjøre uten videre... :wink:

Link to post
Share on other sites

vil ha en DSC radio med telefonrør.... til en rimelig pris

 

håndmikk og høytaler er ikke det samme som rør :rolleyes:

[/quo

 

Simrad RD68 har en utgave som følges med en telefonrør som du ønsker. Den koster kr. 3450,- messepris i Bergen. Siste frist lørdag.

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til noen vhf m/ dsc som har innebygget gps,

uten å påstå at dette ikke finnes.

Det finnes i alle fall en håndholdt modell. (Uniden Mystic, men den er ikke godkjent i Europa.)

 

Har aldri sett stasjonær DSC VHF med innebygget GPS, bortsett fra AIS B som ikke er for talekommunikasjon (men de sender og mottar VHF og bruker DSC de også). Dersom noen markedsfører en kombinert VHF for tale og AIS så vil denne antagelig ha innebygget GPS med ekstern antenne.

 

Skal du sette opp en DSC VHF slik at du får full nytte av den så kobler du den uansett til plotter som kan fange opp DSC-meldingene. Min plotter markerer nødanrop i kartet og logger alle innkommende anrop som bruker DSC til oppkall. VHF-stasjonen får posisjonen fra plotteren. Ingen grunn til at en stasjonær radio skal ha innebygget GPS.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig, Hilmar2 !

 

Sånn sett går tankene tilbake til den gamle Sailor`n med røret,

det var robuste saker :smiley:

 

Etter noen "mikrofon-år" har jeg nå kompromisset, Simrad RS82.

hvor hele vhf`en betjenes fra et "telefonrør-håndsett".

 

Utmerket vhf på alle måter, men den krever som alt annet Simrad-utstyr

30 minutter med brukerveiledningen før du skal ta det i bruk første gang.

 

Og akkurat det er ikke vi nordmenn kjent for gjøre uten videre... :wink:

 

huf og huf,

en DSC vhf skal være så enkel å bruke at en ikke trenger manual.

skall man ha den beste dsc vhf'n på markedet velger man denne : sailor 5022

men for oss vanlige kan jeg anbefale Skanti VHF-1000P med vanntett håndsett C4951 WP.

se for eks http://www.radioholland.no/

Liken man å lese manualer så bør en velge vhf fra Furuno eller JRC, men oss vanlige bør ligge langt unna slike kompliserte VHF'r

Generelt har japansk utstyr ofte en snodig logikk som krever at man har manualen tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

huf og huf,

en DSC vhf skal være så enkel å bruke at en ikke trenger manual...

 

Bare for å oppklare:

 

Jeg skriver over ikke om Dsc.

RS82 har en like enkel og betjeningsvennlig Dsc-funksjon (og "Distress"-betjening) som andre VHF`er.

Det samme gjelder vanlig samtalebetjening. Dette har ikke noe med sikkerheten å gjøre.

 

Skal du imidlertid f.eks. bruke kanalene L1, L2 og L3 (lystbåtkanalene), må du via 2-3 tastetrykk over på et

annet kanalsett for å finne disse.

Ikke helt som andre vhf`er, men raskt og greit når du vet det.

Mener forøvrig å huske at RD68 har noe av den samme løsningen for å finne fram L1, L2 og L3.

 

Det handler kun om å skumme gjennom brukerveiledningen første gang du tar den i bruk,

samt bruke apparatet i etterkant, så ligger det i fingrene.

 

Men det er kanskje her det egentlige problemet ligger,

det er ikke logisk nok å lese bruksanvisninger :crazy:

 

 

"...Generelt har japansk utstyr ofte en snodig logikk som krever at man har manualen tilgjengelig..."

 

Det er ikke min erfaring.

Synes de fleste VHF`er, inkludert de japanske kan brukes på ren intuisjon.

Oppsett- og innstilllinger holder jeg utenfor,

disse krever uansett noe innsikt i hva man holder på med.

 

Sailor har, som du nevner, en utrolig fin og god betjening,

men også denne krever "boka" når du skal legge inn oppsett og innstillinger

første gang når den kommer fra esken.

 

Anbefaler at man leser brukerveiledningen en gang for alle og faktisk bruker vhf`en .

Mange vhf-innehavere har denne innretningen kun som et "kjekt å ha"-element i båten,

uten at apparatet dermed blir brukt.

 

Har også opplevd båteiere som ikke helt vet hva den er til,

kun at den fulgte båten og ser bra ut på "dasj`en".

 

-------------

 

Forøvrig er hjernens evne til å huske detaljer som man hører eller ser (leser) helt elendig.

Allerede etter 2 dager sitter du igjen med ca. 22-23% av det du leste i avisen i forgårs,

og da husker du kun sakene, ikke detaljene. (Kilde: Prof. Hermann Ebbinghaus)

 

Det jeg vil fram til er selvsagt å bruke utstyret så ofte at bruken sitter i "motorikken" og ikke i hodet,

uansett merke eller type man har.

Selv de enkleste løsningene blir kompliserte for mange dersom man plutselig må bruke dem

i en nødsituasjon. :wink:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...