Jump to content

Registrert fartstid for å løse D5L sertifikat.


Miranda

Recommended Posts

Jeg var inne på sjøfartsdirektoratet sine sider og leste om D5 fritisskipper sertifikat.

Blir da sittende igjen med tanken på hvordan mange som går på kurs rundt om i Norge skal klare å legge frem dokumentasjon på godkjent fartstid. Og hordan sjøfartsdirektoratet skal klare å avgjøre om det er godkjent fartstid eller ikke.

 

Fartstidsalternativer:

 

Disponert og brukt regelmessig et fartøy lengre enn 8 meter i minst 3 år. Disponert og brukt regelmessig et fartøy i minst 3 år, samt bestått godkjent praktisk utsjekk.

 

12 md. fartstid som kan godkjennes for utstedelse av dekksoffisersertifikat, dvs D5 (kystskipper) eller høyere. Fartstid som godkjennes for utstedelse av dekksoffisersertifikat skal være opptjent i stilling med dekkstjeneste som omfatter brovakt, fortøyning, laste- og losseoperasjoner, sikkerhetsmessig vedlikehold og beredskapsprosedyrer. Slik fartstid kan også opptjenes i sertifikatpliktige stillinger på flyttbare innretninger med eget fremdriftsmaskineri.

 

World wide (D5LA)

 

Fritidsbåtskippersertifikatet kan bygges på med et tilleggskurs for utvidet fartsområde. Med det kan man føre en båt med bruttotonnasje på opptil 50 i uinnskrenket fartsområde (alle farvann).

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Denne problemstillingen er nå svært aktuell for de av oss her på BP som følger Poseidons opplegg for D5L sertifikatet.

 

For flere av oss er følgende alternativt aktuelt:

 

Disponert og brukt regelmessig et fartøy lengre enn 8 meter i minst 3 år.

 

Jeg har fått havnesjefen til å bekrefte dette ut fra den tid jeg har hatt båtplass registrert for båt over 8 meter.

 

Så får vi se om direktoratet aksepterer dette.

Link to post
Share on other sites

Kan jo innhente dokumentasjon fra forsikringsselskap, småbåtregister, etc. Det må jo bli gyldig dokumentasjon.

 

Jeg har D5LA, Hadde et D5 sertifikak som jeg ikke hadde fartstid til å fornye og da løste jeg det inn i et D5LA sertifikat.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Jeg har D5LA, Hadde et D5 sertifikak som jeg ikke hadde fartstid til å fornye og da løste jeg det inn i et D5LA sertifikat.

 

Hei,

skal akkurat nå fornye mitt D5 sertifikat og har (enn så lenge) tilgang på godkjent fartstid. Med tiden kommer jeg vel derimot bort i situasjonen til Miranda III. Hva måtte sendes for å konvertere sertifikatet? Og er det ytterligere krav til fartstid når sertifikatet (D5LA) er løst for å opprettholde dette (5 år gyldighet på andre sertifikat)

Oso

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde fartstid til å løse D5 sertifikatet, men måtte ta oppdaterings kurs etter STCW. Og da hadde jeg følt meg forpliktet til å jobbe ekstra i friperiodene mine for å opptjene ny fartstid. :cryin:

Dermed kontaktet jeg Sjøfartsidektoratet og hørte hva jeg kunne få som erstattning for D5 sertifikatet, og da fikk jeg D5LA, og det beste er at du får det for altid. Ingen fornying på det sertifikatet. :lol:

 

Så når tiden er inne kjøper vi oss en seiler og setter kursen på syd, langt syd :flag:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Disponert og brukt regelmessig et fartøy i minst 3 år, samt bestått godkjent praktisk utsjekk.

Hvor fikk du dette fra? Rundskrivet som introduserte praktisk utsjekk nevner kun utsjekken og ikke at ytterligere dokumentasjon på "fartstid" med båt av uspesifisert størrelse, dog under 8 meter. (At det er fornuftig at de som skal løse D5L med praktisk utsjekk har brukt båt noen år er en ting, men poenget med praktisk utsjekk er at du skal demonstrere for en sensor at du har tilstrekkelige ferdigheter.)

Link to post
Share on other sites

På sjøvett.no står det følgende

 

Fartstid

 

Fartstid skal dokumenteres ved framleggelse av sjøfartsbok, fartsoppgave eller erklæring som er bevitnet av politi eller andre som må anses å ha kjennskap til den fartstid som søkes godkjent. Bevitnelser fra nær familie godtas ikke.

 

Fartstidsalternativer:

 

Disponert og brukt regelmessig et fartøy lengre enn 8 meter i minst 3 år.

 

Disponert og brukt regelmessig et fartøy i minst 3 år, samt bestått godkjent praktisk utsjekk.

 

12 md. fartstid som kan godkjennes for utstedelse av dekksoffisersertifikat, dvs D5 (kystskipper) eller høyere. Fartstid som godkjennes for utstedelse av dekksoffisersertifikat skal være opptjent i stilling med dekkstjeneste som omfatter brovakt, fortøyning, laste- og losseoperasjoner, sikkerhetsmessig vedlikehold og beredskapsprosedyrer. Slik fartstid kan også opptjenes i sertifikatpliktige stillinger på flyttbare innretninger med eget fremdriftsmaskineri.

 

I følge overrektor Poseidon som er sjefen som bestemmer vår maritime fremtid er det enten 3 år med båt over 8 meter eller pratisk sjekk

Link to post
Share on other sites

Disponert og brukt regelmessig et fartøy lengre enn 8 meter i minst 3 år. Disponert og brukt regelmessig et fartøy i minst 3 år, samt bestått godkjent praktisk utsjekk.

 

Reglen er den samme som før men de som ikke har båt som er større enn 8 meter må ta praktisk utsjekk. Før hadde jo ikke de noen mulighet for å løse dette sertifikatet.

Redigert av loffern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Javel, det sto altså på en av sidene til sjøfartsdirektoratet. I rundskrivet står det ikke noe om dokumentasjon av "fartstid" med båt (under 8 meter). Ikke at det er noe stort problem, men det var det å fore denne papirmølla med tilfredsstillende dokumentasjon. :rolleyes: Nåvel, under 8 meter er vel under 8 meter. Hvor har jeg nå lagt kvitteringen for kajakken jeg køpte for 35 år siden? :lol:

Link to post
Share on other sites

Over ikke under 8 meter Sjøtummel

Nei, kan du dokumentere at du har disponert og regelmessig brukt båt på mer enn åtte meter trenger du ikke praktisk utsjekk.

 

Leser jeg teksten på Sjøfartsdirektoratets infoside står det 3 år, uten noen krav til fartøy. (Det står ikke motor- eller seilfartøy, heller ikke noen andre krav annet enn at det er et fartøy. Derfor min spøkefulle henvisning til kajakken...) Leser du selve rundskrivet står det ikke noe der om tre år med uspesifisert fartøy.

 

Poseidon har som vanlig et fornuftig utsagn på sin hjemmeside:

"Sjøfartsdirektoratet har spesifisert en praktisk test som man kan gjennomgå for å vise nødvendig innsikt og ferdighet - uten at dette knyttes opp mot det opprinnelige kravet om minst 3 år ombord i båt på minst 8 meter."

Link to post
Share on other sites

Jeg tok Kystskipper klasse II for en del år tilbake (etter at jeg tok båtførerbeviset i 1967), men jeg har ikke 'profesjonell' fartstid på 36 måneder.

 

Derfor gikk jeg for et eller annet lystbåtsertifikat, det heter 'Deck Officer Class 5 Pleasure Craft', ubegrenset fartsområde. Havnesjefen i Son bekreftet fartstid og legeattesten var bekreftet kopi av offshore helseattest. Denne dokumentasjonen gikk gjennom uten kny fra Direktoratet.

Link to post
Share on other sites

Derfor gikk jeg for et eller annet lystbåtsertifikat, det heter 'Deck Officer Class 5 Pleasure Craft', ubegrenset fartsområde.

Det er det folk som snakker i bokstaver kaller D5LA, som er D5L pluss et påbygningskurs.

 

(Selv om denne trådens tittel sier D5 er det D5L og D5LA som omtales i første innlegg.)

Link to post
Share on other sites

Tittelen er nå endret til D5L

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Og er det ytterligere krav til fartstid når sertifikatet (D5LA) er løst for å opprettholde dette (5 år gyldighet på andre sertifikat)

Nei, det er ikke noe krav om fartstid for å opprettholde D5L- og D5LA-sertifikatene. Det er en av grunnene til at disse ble innført den gangen full kystskipper D5 ble et såkalt STCW-sertifikat. Da måtte man ha et alternativ for større fritidsbåter.

 

Om jeg ikke husker helt feil, så kom det et gebyr pålydende kr 500,- også.

Man har (foreløpig) ikke noe gebyr for utstedelse av D5L og D5LA. For utstedelse av D5 derimot mener jeg å vite at gebyret nå er NOK 600.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Man har (foreløpig) ikke noe gebyr for utstedelse av D5L og D5LA. For utstedelse av D5 derimot mener jeg å vite at gebyret nå er NOK 600.

 

Stemmer det Poseidon.

Har gått gjennom pappirene mine og ser at jeg ikke betalte gebyr for D5LA sertifikatet, jeg fikk dublikat på VHF sertifikatet på samme tid, og der var det gebyret var.

 

Hva inneberer oppdatering for å gå fra D5L til D5LA? :confused:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...