Jump to content

CE-kategori : A-B-C-D.


At-le

Recommended Posts

Dette handler ikke så mye om hvilken kategori en båt skal være i, men hva produsenten velger å klassifisere båten i. Om en Baltic er i kategori C og ikke B, så kan dette bero på at det er enklere å klassifisere båten i C enn i B, for katergori C og båt under 12m så kan stort sett produsenten gjøre alt selv om han er godkjent til dette, skal du opp i B eller A så må "notified body" banen uansett.

 

Mener jeg å huske da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

KONSTRUKSJONS-KATEGORI

A Havgående fartøy: Tåle sterkere vind enn 21 m/sek. og bølger høyere enn 6,8 m

B Fartøy til bruk utenfor kysten: Tåle vind inntil 21 m/sek. og bølger inntil 6,8 m

C Fartøy til bruk langs kysten: Tåle vind inntil 14 m/sek. og bølger inntil 3,4 m

D Fartøy for beskyttet farvann: Vindstyrken 4 på Beafort-skalaen med tilhørende bølgehøyde opp til og inkludert 0,5 meter

 

Ref: http://www.maritimstart.com/CE-kategorier.shtml

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Min båt var klasset til B etter det amerikanske systemet. Men når den kom til Norge var det like greit å klasse den for C siden det er lettere. Dessuten er bølgene større i Norge enn i usa.. IMSI må også ombord og ta stab test +++ ved B klassing

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Hei, jeg bruker den tråden til et spørsmål, siden det omhandler det samme.

 

Skal kjøpe ny båt nå, og den jeg ser på er i kategorien D (Sting 430 Sport). I følge CE-merking skal jo båter i den kategorien kun kjøres beskyttet farvann, lite vind og bølger osv. Forrige båten vi hadde, var en Bella 440r, som jeg mener å huske også var i kategori D. Denne kjørte jeg ut på fjorden i ganske mye sjø, og det taklet den fint.

 

Er det sånn at denne merkingen er litt overdrevet? Eller at den båten jeg tenker å kjøpe, nesten er i kategori C mtp. at det er en liten skjærgårdsjeep.

Båten burde vel tåle å bli kjørt med utpå fjorden, når det ikke blåser alt for mye?

Link to post
Share on other sites

Det er en vesentlig forskjell på kategori C og D her... Det under sakset fra ett innlegg litt lenger opp i tråden..

 

C Fartøy til bruk langs kysten: Tåle vind inntil 14 m/sek. og bølger inntil 3,4 m

D Fartøy for beskyttet farvann: Vindstyrken 4 på Beafort-skalaen med tilhørende bølgehøyde opp til og inkludert 0,5 meter

 

Hvorfor Sting 430 Sport på er kategorisert i klasse D vet vel kun podusenten. Det er produsenten som klassifiser båter selv i denne størrelsen om de er godkjent for dette, med mindre de skal i A eller B.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men det bør vel fungere greit å bruke den båten når det er finvær i fjorden?

 

Ikke noe problem i det hele tatt, ihvertfall ikke i Sandefjorden. Det er jo ikke slik at klasse D båter ikke kan brukes utaskjærs. Man bør bare passe på at man ikke er lenger ut enn at man kan komme seg forholdsvis raskt i le dersom været skulle bli for ille.

Link to post
Share on other sites

Min båt var klasset til B etter det amerikanske systemet. Men når den kom til Norge var det like greit å klasse den for C siden det er lettere.

 

Er det noen forskjell på A-D i USA kontra EU ? Har en SeaRay 315, USA båt, laget i 2004. Den er CE klassifisert (som alle skal være) og merket med klasse B.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Sundancer 300 (Solgt som Sundancer 335 i Europa) har jeg sett blir klasset med B fra fabrikk når den blir levert med ferdig CE merking. Men nå når jeg tar godkjenningen privat blir det kun C.

Fikk forklart at jeg kunne velge B om jeg ville. Men da måtte de ta en god del ekstra stabelitetstester etc, og prisen ble en helt annen.

Systemet var vist så tungvindt at det holdt ikke at de hadde testet en samme båt tidligere til kategori B. Min måtte om så også få en full test...

 

Så da blir det C for min del, men har nok ikke noe problem med å ta en tur til Danmark om lysten er til stede :yesnod:

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...