Jump to content

Luft og isolering


eysteind

Recommended Posts

Tenkte eg skulle isolere motorrommet litt ekstra for å prøve å få ned lydnivået litt.

Lurer derfor først på om kor eg kjøper best og billigest lyddemping. Biltema selger 30mm, er dette bra nok?

 

Lurer også på om motoren får nok luft. Motorrommet er i dag heilt tett, med kun 2 ventilasjonsslanger på 6cm som går opp på skroget.

Har ikke merket noe på turtal eller lignende, men  føler på at det er for lite.

Har hørt at en motor trenger en bestemt antall cm2 luftehull pr hest, men vet ikke kor mykje. Vet noen dette?

Dersom eg tar en ventil på toalettet, vil dette føre til mye støy i kabin?

 

Motoren er en 34hk 3syl Diesel.

 

Takker for alle innspel....

Link to post
Share on other sites

Hei.

Kan ikke hjelpe deg med annet enn det jeg har i min egen båt. Har en Nidelv 26 med en 86 hk VP m/turbo. Inn fra styrbord side 3 kanaler og babord side 3 kanaler tilsammen 6 kanaler med 75mm med frisk luft. Tror at ingen motor kan få for mye luft, heller for lite. Så dimensjoner opp. Som du sier det er sikkert en "formel" pr. hk. og m3 luft.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hadde tidligere problem med at jeg ikke fikk opp max turtall. Tenkte da på at det kunne være pga. for lite luft, og fikk tips om å åpne luken til motorrommet for å se om turtallet steg. I mitt tilfelle gjorde det ikke det. Endte opp med å få justert propellen.

 

Men turtallet burde vel øket dersom problemet hadde vært "åndenød"? Uansett skader det jo ikke å prøve.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har hørt at en motor trenger en bestemt antall cm2 luftehull pr hest, men vet ikke kor mykje. Vet noen dette?

Minimum luft inntak er <svinghjuls hk * 3 = cm 2 luftåpning>

Vet ikke om dette gjelder for alle motorer med all slags sylindervolum, men der er i alle fall det Yanmar oppgir for sine motorer. Dersom det er for liten åpning kan du få problemer med at motoren soter.

Link to post
Share on other sites

Tenkte eg skulle isolere motorrommet litt ekstra for å prøve å få ned lydnivået litt.

Lurer derfor først på om kor eg kjøper best og billigest lyddemping. Biltema selger 30mm, er dette bra nok?

 

Lurer også på om motoren får nok luft. Motorrommet er i dag heilt tett, med kun 2 ventilasjonsslanger på 6cm som går opp på skroget.

Har ikke merket noe på turtal eller lignende, men  føler på at det er for lite.

Har hørt at en motor trenger en bestemt antall cm2 luftehull pr hest, men vet ikke kor mykje. Vet noen dette?

Dersom eg tar en ventil på toalettet, vil dette føre til mye støy i kabin?

 

Motoren er en 34hk 3syl Diesel.

 

Takker for alle innspel....

La meg si det med en gang. Støyisolering er vanskelig. Svært vanskelig. Vanskeligheten ligger i å få et godt resultat, ikke bare et halvgodt. Biltemas plater er bra. 30 cm tykkelse kan også være mer enn godt nok, men du har allerede hoppet 3 hakk frem. Her kan man ikke ha det travelt.

 

Støyisolering krever kunnskap og tålmodighet.

Uansett hvor bra du tror du gjør det, kan resultatet bli skuffende dårlig.

 

Du er inne på lufttilgang for motor. Det er viktig. Ikke bare fordi motoren krever luft, men fordi luftekanalene ofte går gjennom steder som ikke er støyisolert på sin vei ut gjennom skroget. I tillegg er det slik at når du etterisolerer motorrommet tetter man ofte gliper der motoren har sugd ekstra luft i tillegg til luftekanalene. Da er det desto viktigere at kanalene er dimensjonert riktig. Dine kanaler er alt for små. H.H. angir en utregningsformel som gir deg mer enn rikelig. Og for mye diameter på kanaler er ikke noe problem for motoren, mer et problem for plassen du bruker.

 

Første skritt for å dempe støyen, er å vite hva som lager sjenanse; hvor støyen kommer fra og hvordan den når øra dine. Via konstruksjonen eller via luften?

 

På eldre motorer er første skritt å bytte motorlabbene. Gummien kan være som stein på gamle labber. Nye og litt mykere motorlabber kan man sette på selv om man ikke har et trykklager/cv-ledd. De er bygget for å være stive i lengderetningen og mykere sideveis. Vetus og Metalastic har gode alternativer.  Blir motorene store og tunge, blir det mer påkrevet med trykklager hvis myke fester benyttes.

 

Neste skritt er å isolere motorrommet. Her er det nødvendigvis ikke tykkelsen på mattene som er avgjørende, men hvor godt man klarer å tette. En liten glipe på et par mm i et ellers perfekt isolert motorrom øker støyen med 3 dB. Det er en dobling av den lydenergien som slipper ut.  Øret oppfatter det imidlertid ikke slik. Ca 10 dB endring tilsvare en dobling eller halvering av lyden. Klaren man f.eks. å dempe fra 80dB til 70dB vil man oppleve det som et dramatisk forbedring.

 

Når man så skal isolere, må man finne ut hva som er den plagsomme støykilden? Er det tannhjulsstøy fra giret som med sin litt høyere frekvens skjærer gjennom og plager deg? Luftbåren støy generelt? I såfall gjør skummatter en utmerket jobb. Er det derimot lavfrekvent luftstøy og vibrasjoner, må det kombineres med tunge, men tynne gummimatter og/eller bariummatter, såkalte "blymatter".  Best resultat får man med å benytte en kombinasjon. Som selvfølgelig også er dyrest og mest arbeidskrevende.

 

Noen fabrikanter benytter lufteslanger for å tilføre motoren luft. Slangene har ingen lydisolerende evne over hode og er avhengig av å gå i allerede isolerte skott. Andre benytter spesiallagede kanaler som er isolert utenpå. Poenget er at alt må isoleres. Slurver man ett eneste sted, er det meste av det gode arbeidet andre steder om ikke bortkastet, men uten den store virkningen totalt sett.

 

Fra maskinrommet går det en aksel fra gir til propell. Her har støy fritt leide. Vanskelig er det å isolere her, så ofte er løsningen å isolere over aksel/hylserør en slags mellomdørk mot akterkabin, dørk eller hva man måtte ha bakover.

 

Propellen er en stor støykilde. Bytter man til 4 blader og øker bladarealet, kan man minske diameteren en tomme. Det kan gjøre store utslag hvis tuppen på propellblad er nærme skroget. Avbalansering av propell er lønnsomt, selv på helt nye propeller. Enkelte merker er middelmådig avbalansert i utgangspunktet. Er man heldig, øker også virkningsgraden i takt med støyreduksjonen.

 

Til slutt er det bare å si at her kan man jobbe fryktelig mye og bruke mye penger og samtidig bli fryktelig skuffet når man er ferdig. Fintenking og kyndig rådgivning er gull verdt.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Inn fra styrbord side 3 kanaler og babord side 3 kanaler tilsammen 6 kanaler med 75mm med frisk luft.

Er det ikke ofte lagt opp slik at det blir en gjennomstrømning av luft i motorrommet. Jeg har 4 kanaler inn på babord side, og på inntakssiden er lufteslissene i ventilene i skrogsiden skråstilt fremover slik at luften "renner inn" under fart. Videre er det 2 kanaler ut til uttakssiden på styrbord siden hvor lufteslissene i ventilen er skråstilt akterover. Dette gjør vel at luft suges ut under fart. Vet ikke hvor stor denne sugeeffekten er, og om også kanskje motoren vil suge inn luft her dersom den ikke får nok luft inn på inntaktsiden.
Link to post
Share on other sites

Fant fram noe:

Alle motorer under 25 kW (34 HK) skal ha 3 rør 75 mm. inn i motorrommet, forbrenningsluft, tilluft og avluft. Er motoren større beregnes det slik. Forbrenningsluft A = Ytelse i kW *1.9, tilluft og avluft A=Ytelse i kW * 1.38. A er lysåpningen i cm2. Dette gjelder for maks. 1 m. lange slanger med en 90 grader bøy hvor bøyeradius er minst 2 x rørdiameter.Husk at hvis det monteres gitter over inntak fra fri luft, er det arealet der som bestemmer. Ventilasjon er viktig. Temperaturen på innsuget skal ikke over 25 grader. Stiger den over det, synker motoreffekten med 1-2% per 10 grader temperaturstigning og det begynner å ryke. Stiger temperaturen over 45 grader, skal effekten på motoren stilles ned.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hei Eystein,

 

Bare en liten kommentar til avsnittet om luftbehov. Det er nemlig svære luftmengder som skal frem til en motor for at den skal få arbeide som normalt.

 

Du kan selv foreta en omtrentlig beregning for din egen motor: Tenk deg motoren som en stempelpumpe, hver sylinder suger nemlig inn luft og pumper den ut igjen som eksos. Dette gjentar seg og gjentar seg for annenhver omdreining så lenge motoren er igang.

 

Hvis du f.eks har en motor med et sylindervolum på 2 liter, som går med 3000 omdr/min, da får du 2 liter x 3000 : 2 = 3000 liter luft pr minutt!

 

Det vil si; for hvert eneste minutt motoren sviver så ber den om å få 3000 liter luft. Det trenges mer enn bare noen små luftspalter her og der for at så svære luftmengder skal slippe lett frem til motoren!

 

En annen sak som betyr meget er hvor uhindret luften får komme frem. Hvis luften f.eks må komme inn gjennom en slange som er en meter lang og ligger i en bøy eller to før den når frem til motoren   -   da bør du ha en slangediameter på 15-20 cm for å hindre at motoren får astmaanfall og åndenød.

 

Lykke til med prosjektet ditt!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Eystein,

 

Bare en liten kommentar til avsnittet om luftbehov. Det er nemlig svære luftmengder som skal frem til en motor for at den skal få arbeide som normalt.

 

Du kan selv foreta en omtrentlig beregning for din egen motor: Tenk deg motoren som en stempelpumpe, hver sylinder suger nemlig inn luft og pumper den ut igjen som eksos. Dette gjentar seg og gjentar seg for annenhver omdreining så lenge motoren er igang.

 

Hvis du f.eks har en motor med et sylindervolum på 2 liter, som går med 3000 omdr/min, da får du 2 liter x 3000 : 2 = 3000 liter luft pr minutt!

 

Det vil si; for hvert eneste minutt motoren sviver så ber den om å få 3000 liter luft. Det trenges mer enn bare noen små luftspalter her og der for at så svære luftmengder skal slippe lett frem til motoren!

 

En annen sak som betyr meget er hvor uhindret luften får komme frem. Hvis luften f.eks må komme inn gjennom en slange som er en meter lang og ligger i en bøy eller to før den når frem til motoren   -   da bør du ha en slangediameter på 15-20 cm for å hindre at motoren får astmaanfall og åndenød.

 

Lykke til med prosjektet ditt!

 

mvh

Poseidon

...dette stemmer dersom du ikke har turbo eller kompressor.  Har du det, øker luftbehovet ytterligere proposjonalt med ladelufttrykket.

 

 

mvh

Link to post
Share on other sites

...dette stemmer dersom du ikke har turbo eller kompressor.  Har du det, øker luftbehovet ytterligere proposjonalt med ladelufttrykket.

 

 

mvh

Hei Ellen Marie,

 

Ja selvfølgelig burde jeg ha gjort oppmerksom på det!

 

Men om man slenger på sånn ca omtrent 50-100% så skulle det gi en grei nok indikasjon for en motor med turbo/kompressor.

 

Et annet punkt som jeg ikke presiserte var at det dreier seg om 4-taktere. Er motoren 2-takter skal det ikke divideres med 2  -  og dermed blir luftbehovet dobbelt så stort.

 

Men hovedpoenget er allikevel at luftbehovet er langt, langt større enn det man ofte tenker seg.

 

mvh

Poseidon

(med behov for ca 1 kubikkmeter pr sekund...)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Er det ikke ofte lagt opp slik at det blir en gjennomstrømning av luft i motorrommet. Jeg har 4 kanaler inn på babord side, og på inntakssiden er lufteslissene i ventilene i skrogsiden skråstilt fremover slik at luften "renner inn" under fart. Videre er det 2 kanaler ut til uttakssiden på styrbord siden hvor lufteslissene i ventilen er skråstilt akterover. Dette gjør vel at luft suges ut under fart. Vet ikke hvor stor denne sugeeffekten er, og om også kanskje motoren vil suge inn luft her dersom den ikke får nok luft inn på inntaktsiden.

Hei.  :yesnod:

 

Snakket med en på Scand fabrikken om dette for noen år siden. Gammel tenkning var som du beskriver.

Nå monteres visstnok alle lufteslissene på Scand båtene med åpningen fram da tanken nå er at luften skal "trykkes" inn under fart. Motoren er så glad i luft at den slurper i seg det meste.

 

Mye av varmen som motoren produseres forsvinner inn i innsugningen.

 

Men så skal jo ikke motoren ha for varm luft heller, det er jo derfor det er montert intercooler for å kjøle luften ned før forbrenningen.

 

Uansett hva som gjøres vil resultatet alltid være et kompromiss.

 

KAT :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei

Har lyst til å fabulere litt om luftkanaler for innsug..

Hvis rørene er rimelig rette og glatte innvendig uten altformye bøyer burde det ikke være større behov for inntak enn det som står på motorens innsugsmanifold orginalt ?

I mange tilfeller har samme motoren en "ikkemarinisert" utgave der lufta i tillegg går igjennom et luftfilter med forholdsvis små intak..

Ikke for å krangle, men jeg tror de fleste motorer vil ha det godt hvis arealet på luftkanaler er to - tre ganger større enn motorens eget inntak.

 

Hvis produsenter lager båtene slik at lufta skal presses inn av fartsvinden burde de kanskje heller snudd inntakene bakover slik at en ikke får åndenød når en går for full fart unna vinden? :sleep:

 

Hvis du tror det er for lite luft er det en enkel sak å måle om det er undertrykk i mottorrommet før du bruker energi på å slippe inn mer luft..

 

Angående matter så vil jeg anbefale å bruke "skikkelig" kontaktlim istedenfor de med ferdig lim på. Har erfaring med at det sitter mye bedre etter etpar år.

 

Lykke til

Mons

Link to post
Share on other sites

har begynt å sjå litt, og har funnet ut at det enkleste er å lage en kanal i kryssfiner og bruke sikaflex i skøytene. Lurer også på om det ikke kan vere lurt å lime isolasjonsmatter innvendig i kanalen for å få ned støyen. Har tenkt å ha en ventil inne i båten bak benkene akter, Vil dette fører til meir støy? Kanalen blir da ca 1,5m og med en 90" bøy.

 

Må uansett flytte luftinntaket, då dei gamle kommer i veien for varmtvannsberedern som eg skal montere(så langs ned som mulig).

Link to post
Share on other sites

Nei, har ikke tenkt så mye i den retning. Korleis isolerer man evt. dette?

 

Har også litt lyd ved propellen. Har inspeksjonsluke for propell, og det lager en  del bråk, men ikke kvar dag...

Har tenkt å osolere rundt luken og kanskje bakre skott.

 

Ser somme anbefaler å bruke blymatter med porolon utenpå. Vil dette ha noe føre seg i en snekke med 34hk motor?

 

Kor får en evt. kjøpt disse og til hvilken pris?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...