halco Startet 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Startet 5.Mars.2007 Hei. Har tenkt å lakkere om (samme farge) ein 29 fots halco. Er det noen som har erfaring med lakkerte skrog/overbygg. Hvor mye "tåler" lakken av gnag fra fender, tauverk etc..? Hvor mange lag må legges? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=11713 Hei prøv denne mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
evenR4u Svart 6.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2007 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=11713 Hei prøv denne mvh Bjørn Walter (ref tråd) brukte Bengalakk. Den er en-komp, gir flott blank finish, men er ikke like sterk som en to-komp lakk. Trur nok at det relativt fort blir slitt hull på Bengalakken der hvor "ting gnager", mens en to-komp båtlakk er sterk som f og vil tåle mye mer. To-komp båtlakken jeg har brukt (den fra Jotun, husker ikke navnet) herdet i løpet av 20-30 sekunder i vårvarmen når jeg la den på. Må derfor påføres under god kontroll og plan. Det gis ingen ekstraomganger for å fikse på finishen hvis noe går galt. Da er det bare å slipe og legge nytt. En komp (Bengalakken) er mye snillere med herdetida. Men, det er jo også noen fordeler med rask herding. F eks behøver en ikke bekymre seg over støv eller "komme borti" når det har gått noe minutter etter påføring. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Smiley Svart 6.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2007 Jeg brukte denne på min forrige båt. Kan beskrives som "uslitelig" med tanke på sandete føtter og liknende. Etter 4 år var det ikke slitt "hull" i overflaten noe sted. Blir mitt valg på Smuggleren til våren også! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Ingar Svart 6.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2007 En ulempe med en-komponent er også at den ikke tåler bensin, diesel, olje etc. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 6.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2007 Ta et søk etter f.eks.: "+Jotun +HardTop" så finner du masse info om emnet, bl.a. denne og denne. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
avmønstret5 Svart 6.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2007 Vær obs på at bengalakk blekner/mattes mye letter av sollys enn tokomponet. Jeg foretrekke Bengalakk til innvortes bruk (i båten). Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 (redigert) Hei Halco, hvordan ble resultatet? Hva slags lakk brukte du? Brukte du rull? Jeg tenker å gjøre det samme nå. Redigert 16.August.2008 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kengu Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 Hei, har brukt International sin Toplac som er et alternativ dersom rull skal benyttes. resultatet blir bortimot like bra som sprøytelakkering dersom det gjøres rett. Slitestyrken kan naturligvis ikke sammenlignes med to komponent lakk og det blir slitemerker etter fendere etter et par sesonger, men det er lett å reparere. Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 SveinHa anbefalte å bruke sprøyte til Jotun Hardtop og ikke bruke en for liten hobbykompressor,hvor stor kompressor anbefaler du ut fra egen erfaring? Blir 24 ltr for lite ? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Har sprøytet Biltemas 2-komp Topcoat, som ikke er en topcoat i tradisjonell forstand men er samme produkt som Jotuns hardtop. Lages av Star Maligfabrikk og er knallhard etter herding. Omtrent halve prisen av Jotun. Sprøytet den med Biltemas "proff" HVLP-sprøyte og en lånt kompressor som ga 300l/min. Ikke noe problem i det hele tatt. Tynnet den ut med BT tynner beregnet på dette produktet til viskositet på ca 20sec. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
SveinHa Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Blir 24 ltr for lite ?Når du ser litt rundtom på sprøytepistoler på Biltema, CO o.l. så varierer luftforbruket stort sett mellom 100 og 300 liter... Problemet med for liten kompressor er at du får sprøytet helt fint en kort tid (til trykket blir for lavt) og så må vente i "en evighet" før du kan fortsette. På den tiden har kanskje lakken tørket litt for mye og neste sprøyt flyter gjerne ikke helt ut og blir ikke så glatt som den burde i tillegg til at hele lakkeringsjobben tar forferdelig lang tid. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
jadal Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Jeg har noe værktøy som har høyt luftforbruk. Har planer om å lage meg en Y-skjøt så to kompressorer kan dra i sammen etter råd fra en kompressorselger. Honduras, hva betyr viskositet på 20sek? Jeg skal til å lakkere med sprøyte sånn etter hvert. Og trenger litt veileding rundt det. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
M/S AIOLOS Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Jeg ser jo ut fra de forskjellige råd her inne at det vil svare seg å lakkere skroget selv. Jeg tenkte at dette gidder jeg ikke å gjøre, fikk pris hos fagmann som nesten sendte meg direkte inn i medisinskapet. Nesten hundre båtpenger skulle han ha. Så jeg vil nok skaffe meg rimelig bra kompressor og egnet utstyr og prøve selv. Båten er jo ikke stor, bare 25fot. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 På båtbyggeriet der jeg jobber leier vi inn en kar, han tar ca 33000 pluss moms på å lakkere en 31 foter. Da snakker vi en 50-70 cm bred stripe rundt hele båten. med unntak av hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Boogieknight Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Har rullet hele båten min. Fjord 24 dc. Eneste jeg kan si er. Ikke vær redd for å prøve. Men vær ekstremt tolmodig. Spesielt på strøk nr 1 med lakk, dette siger mye fortere enn de neste. Og skulle det bli en "blings", 600 våtslipe papir på plansliper, sprayflaske med vann, og perfekt blir det. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Ikke gjør det! Gelcoatrenovering er en mye mer varig å holdbar metode, det er endel arbeid men skal du lakkere må du sparkle opp alt uansett, forskjellen er at du må finne eller blande riktig farge på sparkelen når du renoverer gelcoaten. Jeg har til gode å se et godt å varig resultat med lakk, ei ripe så er hele dritten gått i dass. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Ja her kom det jo noen gode råd og noen advarsler. Jeg har noe å tygge på fremover her, blir uansett ikke før til våren selve lakken/gelcoat blir lagt på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.