Jump to content

lakkering av skrog/overbygg

halco

Recommended Posts

Walter (ref tråd) brukte Bengalakk. Den er en-komp, gir flott blank finish, men er ikke like sterk som en to-komp lakk. Trur nok at det relativt fort blir slitt hull på Bengalakken der hvor "ting gnager", mens en to-komp båtlakk er sterk som f og vil tåle mye mer.

To-komp båtlakken jeg har brukt (den fra Jotun, husker ikke navnet) herdet i løpet av 20-30 sekunder i vårvarmen når jeg la den på. Må derfor påføres under god kontroll og plan. Det gis ingen ekstraomganger for å fikse på finishen hvis noe går galt. Da er det bare å slipe og legge nytt. En komp (Bengalakken) er mye snillere med herdetida. Men, det er jo også noen fordeler med rask herding. F eks behøver en ikke bekymre seg over støv eller "komme borti" når det har gått noe minutter etter påføring.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Ta et søk etter f.eks.: "+Jotun +HardTop" så finner du masse info om emnet, bl.a. denne og denne.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
  • 1 år senere...

Har sprøytet Biltemas 2-komp Topcoat, som ikke er en topcoat i tradisjonell forstand men er samme produkt som Jotuns hardtop. Lages av Star Maligfabrikk og er knallhard etter herding. Omtrent halve prisen av Jotun.

Sprøytet den med Biltemas "proff" HVLP-sprøyte og en lånt kompressor som ga 300l/min. Ikke noe problem i det hele tatt. Tynnet den ut med BT tynner beregnet på dette produktet til viskositet på ca 20sec.

Blir 24 ltr for lite ?
Når du ser litt rundtom på sprøytepistoler på Biltema, CO o.l. så varierer luftforbruket stort sett mellom 100 og 300 liter... Problemet med for liten kompressor er at du får sprøytet helt fint en kort tid (til trykket blir for lavt) og så må vente i "en evighet" før du kan fortsette. På den tiden har kanskje lakken tørket litt for mye og neste sprøyt flyter gjerne ikke helt ut og blir ikke så glatt som den burde i tillegg til at hele lakkeringsjobben tar forferdelig lang tid.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
  • 4 år senere...

Jeg ser jo ut fra de forskjellige råd her inne at det vil svare seg å lakkere skroget selv. Jeg tenkte at dette gidder jeg ikke å gjøre, fikk pris hos fagmann som nesten sendte meg direkte inn i medisinskapet. Nesten hundre båtpenger skulle han ha. Så jeg vil nok skaffe meg rimelig bra kompressor og egnet utstyr og prøve selv. Båten er jo ikke stor, bare 25fot.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...