Jump to content

Når kan man tidligst polere og bunnsmøre?


erund

Recommended Posts

Lurer på når tidligst på våren kan man begynne å polere båten og bunnsmøre den uten at det vil følge konsekvenser av? Bor forresten i Bergen og temperaturer er nå for tiden rundt 8 grader. Hvilken temperatur anbefales?

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Det vil variere mellom de forskjellige typer og fabrikat.

Sjekk på boksen eller data-arket til det enkelte produkt som du får av forhandleren.

 

Noen typer polish er nærmest ubrukelig ved lave temperaturer fordi de aldri "tørker",

mens voksbaserte kan benyttes, men krever mer mekanisk arbeid.

 

Bunnstoff og primer kan oftest brukes ned mot 5 grader, men trenger da lengre tørke/ herdetid

før sjøsetting/ flere strøk.

 

Det er umulig å gi et spesifikt svar på dette, da det er avhengig av det enkelte produkt.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bor sør for Bergen(38 km) og har allerede polert. :yesnod:

Har tenkt å bunnsmøre i helgen hvis temperaturen holder seg over 5 grader.

Med temperaturer under dette vil du slite med at bunnsmøringen ( og poleringsmiddelet) vil bli tung å jobbe med.

Sist vår sto jeg ute og polerte og bunnsmørte med minusgrader og det var heller ikke noe problem men men alle malingsprodukter heter det vel som at "bør lagres frostfritt". Antar derfor at det samme gjelder bruken av dette - helst frostfritt.

Link to post
Share on other sites

Mange har begynt å bunnsmøre om høsten. Da er det som oftest mildt i bakken og bunnsmøringen tykker seg ikke slik som nå om våren.

 

Vi ser ikke forskjell på resultatet selv om vi kun stoffer halve båten. Altså flekker. Bunnstoffet er blitt så bra at det egentlig er dumt å smøre på lag på lag uten at det blir et bedre resulatat av den grunn.

 

Konklusjon blir da å bunnsmøre om høsten. Din samvittighet sier at du skal ta hele bunnen, mens fornuften sier at du bare bør flekke. :wink:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Mange har begynt å bunnsmøre om høsten. Da er det som oftest mildt i bakken og bunnsmøringen tykker seg ikke slik som nå om våren.

 

Vi ser ikke forskjell på resultatet selv om vi kun stoffer halve båten. Altså flekker. Bunnstoffet er blitt så bra at det egentlig er dumt å smøre på lag på lag uten at det blir et bedre resulatat av den grunn.

 

Konklusjon blir da å bunnsmøre om høsten. Din samvittighet sier at du skal ta hele bunnen, mens fornuften sier at du bare bør flekke. :wink:

 

Vil det si at det holder nok å bunnsmøre annethvert år? Polering av skroget også? Alternativet er å få båten heiset opp en liten stund og flekkesmøre bunnstoffet, så ned med båten igjen (pluss skift av anoder på trimflaps og propellaksel selvfølgelig). Billig og effektiv hm... Spørs om dette kan la seg gjøre eller at dette SKAL gjøres hvert år? Noe erfaring? Båten min gror svært lite i Bergen - båten ligger forresten på Nordåsvannet.

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Polering holder vel for de fleste ikke en hel sesong en gang, men det er noe annet med bunnstoff. Når en bruker selvpolerende bunnstoff, er det effektivt så lenge det er noe igjen av det. I løpet av de 20 årene jeg har hatt min Saga 27, har jeg kun helstoffet et par ganger. Ellers flekker jeg bare over om våren de stedene det er tynnslitt. Det vil si at jeg bruker maksimalt en 3/4 liter boks pr. år. Jeg bruker Seajet 033, og har aldri opplevt mer enn en anelse slim på båten om høsten.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:flag: Hei.

Jeg bunnsmurte i går. Hadde boksen i en bøtte med varmt vann. Tror egentlig det ikke hadde vært nødvendig da temperaturen i Sandnes var god og det var tilnærmet vindstille.

Polering venter jeg med. Men det hadde gått bra i går når sola hadde stått på en stund.

 

mvh

Haba

Link to post
Share on other sites

Jeg bunnsmurte i går. Hadde boksen i en bøtte med varmt vann.
Meget lurt, det er myyye lettere å rulle ut bunnstoff som har 20gr enn 5gr, - egen erfaring.

Lars H.­

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Prinsippet for selvpolerende bunnstoff er det samme . Så lenge det er noe igjen, er det aktivt!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

[snip]

 

"...... men alle malingsprodukter heter det vel som at "bør lagres frostfritt". Antar derfor at det samme gjelder bruken av dette - helst frostfritt."

 

Malinger som er "vannfortynnbare" må lagres frostfritt. Man kan påføre løsemiddelbaserte malinger i minusgrader.

Men forsåvidt riktig som du sier; "helst frostfritt" :smiley:

--

Jon

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker International sine produkter til "alt". Det ble bare slik fordi jeg fikk gode prisen gjennom jobben til kona. Og er veldig fornøyd med alt som er prøvd til nå (bortsett fra prisen :sad: )

 

For alle produktene jeg har benyttet er datablad lastet ned og nøye ettlevd. Jeg kjøpte båten ny i 2005 og la på 6 lag med Gelshield primer (hadde nok til det, men databladet sa 5 strøk). Etterpå smurte jeg på 2 strøk Uni-Pro (tror ikke den er til salgs for private ?). Det bunnstoffet er kobberbasert. I fjor spylte jeg båten og la på GelShield der det manglet fra året før. Og så smurte jeg 1 strøk bunnstoff på hele. I går var jeg og spylte og vasket hele båten utvendig. Og eneste plass jeg kan antyde den selvlysende grønne Gelshield under, er der det bare er 1 strøk bunnsmøring fra i fjor. Og smøringa er tilpasset båter med hastighet opp mot 25 knop. Jeg marsjer med 27, og topper på 32. Men jeg har nå bare kjørt 1000 nm også da.... blir helst i den lokale skjærgården. Finest der!

 

Det er 5 grader som står på alle datablad så vidt jeg kan huske for polish, voks og bunnstoff. Det fine med International sin polsih er at den kan brukes i direkte og steikende sol. Mange som ser dumt på meg når jeg drav over en liten flekk med polish og voks midt på dagen i steikene sol. De tenker sikkert: "Tulling som nett har kjøpt ny båt og ikke har lært at voksing ikke gjøres i solsteik!".

 

Kunne godt tenke meg å fått polert neste uke (Bergen), men det ser ut til å bli noe kaldt. Så jeg får følge databladet og vente på 5 grader. Husk at temperaturen på skroget er det viktigste med tanke på polering og voksing.

Link to post
Share on other sites

Det meldes om bra vær i slutten av uken. Kan se ut som bra muligheter for polering og voksing.

 

Om man f.eks. skulle komme til å polere eller vokse en flate som pga lav temperatur ikke tørker før man tar kveld; kan dette da poleres bort dagen etterpå? Jeg har aldri forlatt båten eller bilen over natten med voks eller polish uten at det er tørket bort. Men jeg prøver rett og slett å legge en slagplan for litt arbeid etter normal arbeidstid uten å måtte blir stående på timevis og vente på at det tørker. Men hva dersom det kommer regn på polish eller voks som ikke er tørket/polert bort?

 

Erfaringer??

Link to post
Share on other sites

Men hva dersom det kommer regn på polish eller voks som ikke er tørket/polert bort?

 

Etter sol kommer regn, men det betyr at etter regn kommer sol! Og da tørker det jo opp og du tørker vekk den polish/voks som satt igjen da du søkte husly for regnet (eller natten)?

 

En annen ting er at jeg bruker Autosol som en polish og da tilfører jeg fuktighet (vann) på svampen eller på glassfiberen, legger på Autosol og kjører i vei med polermaskin eller eksentersliper. Jobben blir lettere med litt fuktighet. Voksen til slutt har det best uten fuktighet.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hardglans ble brukt på skutesiden ikke fenderlisten. Fenderlisten ser bra ut, men jeg har tidligere brukt "bumper shine" eller hva det heter det man bruker på støtfangere etc på bilen.

Hardglansen som jeg brukte på skutesiden etter polering er den grønne kanna (max vax). Den samme kanna som de har akrylpasta på (max vax). Jeg bruker imidlertid ikke akrylpasta på min båt. Den er omtrent som ny i gelcoaten så jeg vil ikke rubbe med acrylpasta. Jeg drister meg på høsten til å bruke litt autosol for hånd i vannlinja der det kan bli litt gult.

Link to post
Share on other sites

Se meeeget bra ut :yesnod: , fikk et tips hos "gamlegutta" i båthavna om å smøre båten inn i parafinvaselin om høsten, noen som har erfaring med det?

 

Noen bruker det, men ligger du et sted der det støver mye (f.eks ved trafikkert vei) så blir det mye møkk i vaseline. Jeg synes voks er bedre. Det setter støvet seg ikke så godt i.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...