At-le Startet 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2007 Hei. Fikk problem tørrkjøring sommer i fjor. Smelte eksosplast og impeller. uff. Lurer om eksos temperatur måler type apparat er bra nok? eller annen type? forslag? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=72&tot=325 At-le Link to post
Arvid_A Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Hei At-le! Se denne tråden, fra innlegg 24 og utover. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...ratur&st=20 Her er det benyttet et billig Clas Ohlson-termometer for bl.a. å kontrollere temperaturen på eksosbendet. Link to post
At-le Svart 10.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Er den opptil clas ohlson 100 varmgrader Eksos varm ga mer enn 100 varmgrader At-le Link to post
Arvid_A Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Hei! CO-termometeret klarer opp til 100 grader. Nå er jeg ute og synser , men temperaturen målt ved utløpet av eksosbendet, etter at kjølevann og eksos er blandet, blir vel ikke så mye som 100 grader dersom kjølingen er i orden? Link to post
Ingar Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Det stemmer Arvid, temperaturen bør ligge godt under kokepunktet. Hvis ikke hadde det blitt en voldsom dampsky bak båten... De kostbare høytemp. målerene som finnes måler temperaturen før vannet blir blandet inn. Link to post
Sydvesten Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Mulig jeg mistforstår behovet til At-le her, men om jeg husker rett så mistet han kjølingen på ferie i fjor sommer med nedsmelitng av eksos som resultat, og ønsker nå et instrumnet som kan måle om dette intreffer... da bør han vel ha et apparat som takler mere enn 100 grader, noe som kan fortelle et tempen er betydelig over normalt... Har han et instrument som viser flere hundre grader, så vil en kunne oppdage om noe alvorlig er på ferde Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SveinHa Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 sydvesten skrev: Mulig jeg mistforstår behovet til At-le her...Nja.. Det store poenget her er vel ikke å kunne lese av på tiendelen hvor varm eksosen er men å se om den endrer seg radikalt fra de 50 pluss minus noen titalls grader som den normalt har. Et termometer som går opp til 100 grader bør absolutt gjøre jobben. Om det havarerer ved et par hundre grader er ikke det så nøye heller bare du har fått alarm når tempen er på vei opp. Det som koster er gjerne selve tempføleren som skal tåle 500 grader, de er vesentlig dyrere enn de som bare tåler 200 grd. (i alle fall i industriutgave) Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
At-le Svart 10.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 sydvesten skrev: Mulig jeg mistforstår behovet til At-le her, men om jeg husker rett så mistet han kjølingen på ferie i fjor sommer med nedsmelitng av eksos som resultat, og ønsker nå et instrumnet som kan måle om dette intreffer... da bør han vel ha et apparat som takler mere enn 100 grader, noe som kan fortelle et tempen er betydelig over normalt... Har han et instrument som viser flere hundre grader, så vil en kunne oppdage om noe alvorlig er på ferde Ja stemmer det. At-le Link to post
Ingar Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Enig i det SveinHa skriver. Og helst bør man ha et instrument med alarm. "Ordentlige" eksostemp målere er ikke billige, Wema og VDO.... (Og dette er uten alarm). Link to post
Sydvesten Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Snakker vi om lydalarm, så er dette meget kjekt... men det stiller et krav.... Det er at man må høre... Det er jeg ikke sikker på alltid er tilfelle, så derfor må uttradisjonelle løsninger av og til benyttes.. Det finnes selvsagt lysalarm også, som delvis kan erstatte lydalarm Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SveinHa Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Ingar skrev: "Ordentlige" eksostemp målere er ikke billige...og de forteller ingenting om kjølevannet ditt er OK. Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Ingar Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Man kan lage en rimelig alarm vhja en bimetalltermostat . Bimetalltermostat klemmes fast mot det man ønsker å sjekke. Disse brukes i mange sammenhenger, f.eks. varmeapparater. Link to post
Sydvesten Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 SveinHa skrev: ...og de forteller ingenting om kjølevannet ditt er OK. Her trenger jeg en oppklaring ?? Hvorfor forteller ikke et slikt instrument at en har mistet kjølingen av eksosen siden det er plassert etter sjøvannsinjeksjonen i eksosen. Det er jo dette vi ønsker å sjekke i dette tilfelle, så da er selvsagt føleren plassert der. Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SveinHa Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 sydvesten skrev: Her trenger jeg en oppklaring ??De eksostermometrene som er laget for 500 grader brukes normalt til å måle eksostemperaturen og ikke tempen på eksos+vannblandingen men kan jo brukes til det også da. Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Cirkeline Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 (redigert) Når det gjelder en enkel giver til en alarm som skal trigges ved for høy temperatur kan en slik muligens benyttes: http://www.kompotek.no/goxpage00000014dbp02308.html Denne finnes i mange temperaturområder både som NO eller NC brytersett. Etter trådstartes erfaring i fjor så var det etter det jeg husker ( vel husker..... ) eksospotta som delvis smeltet grunnet vannmangel i eksosen. Hvorfor ikke prøve med en temp.føler på sjøvannpumpa? Ved normaldrift så har pumpehuslokket samme temp som sjøvannet, opptil ca 25 grader. Hvis vannet uteblir eller delvis uteblir så øker temepraturen på pumpehuslokket raskt til 50 grader. En enkel bryter som referert til over og en "buzzer" som låter skikkelig burde funke like godt der som en føler på eksossiden? En elektronisk giver på samme sted tilkoblet et termometer gir også en fin indikasjon på pumpas funksjon. Cirkeline Redigert 10.Mars.2007 av Cirkeline (see edit history) Link to post
Sydvesten Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Cirkeline skrev: En enkel bryter som referert til over og en "buzzer" som låter skikkelig burde funke like godt der som en føler på eksossiden? Som jeg skrev tidligere så krever dette at hørselen er i orden, og det er jeg ikke så sikker på er tilfelle her for At-le og de andre medlemmene i "hans" båtklubb ... ref hans signatur.. Def boat club Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jon-Kåre Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 De fleste lydalarmer kan vel enkelt forandres til å gi puls lys Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Motordoktoren Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Diskusjonen her viser at det er snakk om temperatur på to forskjellige steder. Eksostemperaturen er temperaturen på gassene som kommer ut av motoren. Denne temperaturen er vanligvis 350 - 400 grader (etter turboladeren). Temperaturen på eksosen etter at den er blandet med sjøvann er under 50 grader. Eventuell smelting av plast foregår her når denne temperaturen blir for høy. Derfor bør man ha to termometre. Det ene overvåker motorens drift, og det andre kan gi beskjed når det er fare for at manifolden kan smelte. Link to post
solbris Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Motordoktoren skrev: Diskusjonen her viser at det er snakk om temperatur på to forskjellige steder. Eksostemperaturen er temperaturen på gassene som kommer ut av motoren. Denne temperaturen er vanligvis 350 - 400 grader (etter turboladeren). Temperaturen på eksosen etter at den er blandet med sjøvann er under 50 grader. Eventuell smelting av plast foregår her når denne temperaturen blir for høy. Derfor bør man ha to termometre. Det ene overvåker motorens drift, og det andre kan gi beskjed når det er fare for at manifolden kan smelte. Har aldri hørt om at ein har to termometer i eksosen sjølv om den får tilført kjølevann. 350 - 450 grader gjeld vel ein medium speed middels lasta motor og ikkje ein hurtiggåande som står i dei fleste lystbåter? Link to post
SveinHa Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 solbris skrev: Har aldri hørt om at ein har to termometer i eksosen...Det har med at det er to vidt forskjellige funksjoner det er snakk om. Det At-le spør om er det som er noenlunde vanlig i småbåter og overvåker om der kommer kjølevann i eksosen. Den andre varianten måler temperaturen på selve eksosgassen og den forteller en del om motorens tilstand. På litt stører motorer er der et termometer for eksostemp. i hver enkelt sylinder. Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
skarven04 Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Cirkeline skrev: Hvorfor ikke prøve med en temp.føler på sjøvannpumpa? Ved normaldrift så har pumpehuslokket samme temp som sjøvannet, opptil ca 25 grader. Hvis vannet uteblir eller delvis uteblir så øker temepraturen på pumpehuslokket raskt til 50 grader. Cirkeline Manglende kjølevann i eksosen kan ha andre årsaker enn defekt impeller. Selv opplevde jeg det samme som At-le, nedsmelting av eksosanlegg som følge av at eksosen ikke fikk kjøling. Årsaken til dette var at utgående kjøleslange fra gearet hoppet av, slik at kjølevannet som skulle ut via eksosen istedet gikk rett ut i båten. Motor og gear fikk kjøling, men ikke eksosen. Dette var en skikkelig skrekkopplevelse, var redd båten skulle ta full fyr. Har nå kjøpt inn en (billig) temperaturmåler som jeg skal plassere før eksospotta. Denne måler tempertaur opp til 120 grader C. Mener dette er tilstrekkelig for å holde øye med eksoskjølinga. Link to post
solbris Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 SveinHa skrev: Det har med at det er to vidt forskjellige funksjoner det er snakk om. Det At-le spør om er det som er noenlunde vanlig i småbåter og overvåker om der kommer kjølevann i eksosen. Den andre varianten måler temperaturen på selve eksosgassen og den forteller en del om motorens tilstand. På litt stører motorer er der et termometer for eksostemp. i hver enkelt sylinder. Vil ikkje temperaturen på eksosen forandar seg dersom vatnet forsvinn ? Link to post
SveinHa Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 solbris skrev: Vil ikkje temperaturen på eksosen forandar seg dersom vatnet forsvinn ?Jepp, men det forutsetter at temp.føleren er plassert etter der sjøvannet tilsettes og da forteller den ikke noe annet enn at sjøvannet er tilstede eller ikke... og det er det en normalt vil vite i en lystbåt. Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Ingar Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 SveinHa skrev: er det som er noenlunde vanlig i småbåter og overvåker om der kommer kjølevann i eksosen.Monterte en slik måler ifm at mons lagde nytt eksosbend for meg, men jeg kan ikke huske å ha hørt om noen andre som har det.Er det noen motorer som er utstyrt med dette originalt? Link to post
SveinHa Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Har i alle fall sett flere Sabb-Ford med alarm på eksostemp. Ikke instrument men kun alarm. Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn