Jump to content

Eksos temp. måler.


At-le

Recommended Posts

Aqua alarm heter dingsen eg snakker om.. Den føler på kjølevannsinntak og gir alarm ved stopp eller reduksjon i kjølevann

 

Du finner den for 89 dollar på www.go2marine.com

 

Eller denne til 65 dollar

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Dersom utfordringen er å måle differanse mellom kjølevannsinntak og området hvor kjølevannet forlater båten er det billigere og meget mer effektivt å montere sensorer på utvalgte steder (mine erfaringer).

 

Eksempelvis har Clas Ohlson en - etter mitt skjønn - påliterlig termometermodul:

 

 

Termometermodul for innfelling/innbygging. Temperaturområde -40°C til +100°C. Giver med 3 m ledning. Størr. 74x37x23,5 mm. Monteringshull 69,5x34 mm, dybde 20 mm. Drives med 1 stk R03

 

temp.gif

 

Jeg synes det går svært greit å sammenligne temperatur målt på forskjellige steder med denne modulen.

 

Eksempler på måleområder kan være:

 

- sjøvannsinntak

- propellakselhylse

- motorromstemperatur

- lufttemperatur

 

 

dette vil gi tidlige indikasjioner på motstand/tilstoppinger

 

- det er i alle fall min erfaring gjennom noen år.

 

Det har hjulpet meg ved tre anledninger, hvor de vanlige sensorene ikke ga siganler.

 

Jeg kunne ønske meg at noen her på BP organiserte innkjøp av et større antall moduler slik at vi fikk prisen betydelig ned - i likhet med hva Svein Ha gjorde for ett år siden da det gjaldt voltmetere.

Link to post
Share on other sites

Jeg koblet temperatursensorene til måleområdet ved hjelp av messingbiter,

 

hvor jeg først målte opp diameter til sensoren.

 

Deretter borret jeg opp tilsvarende hull i messingbiten slik at sensoren kunne skyves inn i messingbiten.

 

Deretter festet jeg messingbiten fast med strips og metallholdig lim.

 

I endel tilfeller måtte jeg forlenge den orginale kabelen fra sensoren til instrumentet.

 

Jeg utforsket en hel del effekten av ledningsforlengelse på temperaturavlesningene.

 

Diisse var vanligvis ca minus 0.2 grader.

Link to post
Share on other sites

Jeg koblet temperatursensorene til måleområdet ved hjelp av messingbiter,

 

hvor jeg først målte opp diameter til sensoren.

 

Deretter borret jeg opp tilsvarende hull i messingbiten slik at sensoren kunne skyves inn i messingbiten.

 

Deretter festet jeg messingbiten fast med strips og metallholdig lim.

 

Takk for beskrivelsen!

 

Jeg har anskaffet et "ClasOhlson-termometer" mtp. å ta tempen på utgangen av eksosbendet, og har tenkt litt i samme baner som deg når det gjelder montering av sensoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg har anskaffet et "ClasOhlson-termometer" mtp. å ta tempen på utgangen av eksosbendet, og har tenkt litt i samme baner som deg når det gjelder montering av sensoren.

Det går sikkert bra.

Føleren på termometeret hos meg er festet orginalt fra leverandør. Der er det sveist på en mutter på utgangen av eksosbendet og giveren er skrudd inn i mutteren. Men hos meg er det bare alarm (bryter), lys og lyd.

Link to post
Share on other sites

Denne har vært diskutert tidligere. Problemet er at vannstrømmen varierer med turtallet. En vannstrøm som er alt for lav på toppfart vil være helt normal på lav fart.

Så hvor skal trip-punktet settes...?

 

Solbris, fra omtalen: The Flow Detector alarms when raw water flow rates fall below a minimum

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei.

 

Jeg har bestiller ny pyrometer eksos temp.måler med alarm. Får pakke etter påske.

Instrumenentet blir levert med et 1100 grader c. K termokobling. Høy og lav temperaturalarm, som

enkelt settes av bruker. Den innebygde alarmen er på 85 db, samtidig blinkende display.

NMEA 0183 utgang. Instrumentet har 5-trinns lysregulering.

Ø61mm,12/24 V,0.00170A strømforbruk.

Det passer fint meg (døv) den har blinkende display. Enig? :yesnod:

http://nereides.no/

At-le :wink:

Redigert av At-le (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Snakker vi om lydalarm, så er dette meget kjekt... men det stiller et krav.... Det er at man må høre... Det er jeg ikke sikker på alltid er tilfelle, så derfor må uttradisjonelle løsninger av og til benyttes.. Det finnes selvsagt lysalarm også, som delvis kan erstatte lydalarm

 

Hei AT-LE.

Sikkert et flott temperaturinstrunent du har fått tak i.

 

På min båt er det temperaturføler kobblet til sjøvannsiden og et koblet til motorsiden. Disse er til meg koblet med lyd og med forskjellige røde lyspærer som lyser når alarmen går. Impelleren var totalt utslitt til meg og temp. på motor økte slik at alarmen koblet inn før skade var skjedd. Bytta impeller ute på sjø`n (Mjøsa) og alt ble bra. Jeg vet ikke hvor føler på motorsiden sitter men vil tro at den sitter i forbindelse med varmeveksleren på motoren.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...