Jump to content

Eksos temp. måler.


At-le

Recommended Posts

Vil ikkje temperaturen på eksosen forandar seg dersom vatnet forsvinn ?
Det vanlige er vel at vannstrømmen blir redusert, f.eks. ved at impelleren er dårlig eller at sjøvannsfilteret er tett. Altså ikke at vannet forsvinner helt. Da vil en måling av temperaturen på kjølevannet, etter at det går gått gjennom varmeveksler/eksosmanifold, avsløre om noe er på gang. Før man merker det på selve motortemperaturen.

Det er også nyttig ifm å avgjøre når det er trygt å stoppe motoren.

Link to post
Share on other sites

Monterte en slik måler ifm at mons lagde nytt eksosbend for meg, men jeg kan ikke huske å ha hørt om noen andre som har det.

Er det noen motorer som er utstyrt med dette originalt?

Har Sabb Ford 2704. Motoren har lydalarm som starter hvis kjølevannet til eksosen forsvinner. Det er ikke instrument som viser temperaturen på denne alarmen. Kjøpte motoren brukt og selger sa at det var montert orginalt fra Sabb motor. Det kan jo være at det må bestilles ved kjøp av motor. Nå beholdt han kabelen og alarmpanelet, giverene fulgte med motoren. Kjøpte da resten av Sabb.

 

Har senere montert Wema instrument som viser eksostemperatur. Nyttig å ha for å ha kontroll med hvor mye motoren belastes.

Link to post
Share on other sites

Monterte en slik måler ifm at mons lagde nytt eksosbend for meg, men jeg kan ikke huske å ha hørt om noen andre som har det.

Er det noen motorer som er utstyrt med dette originalt?

Vetus hadde dette på sine motorer P4.21 og P4.25 allerede på slutten av "80" tallet. Dette er kun en bryter som lukkes ved høy temp.

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Holder det å tape fast et eleltronisk termometer på eksos slangen ? Bortsett fra at det blir seende litt jall ut så kan vel det være en billig løsning ?

Vanligvis settes føleren på eksosbendet, der vannet kommer inn i eksosen. Ganske nærmt der eksosslangen er tilkoblet. Forsvinner vannet vil temperaturen her øke ganske fort.

Link to post
Share on other sites

En mulig løsning på problemet er å bruke en viftetermostat til en bil tatt på radiatoren. Jeg tror disse lukker rundt 80°c.

Hvis eksostemperaturen er under dette til vanelig er denne åpen, forsvinner vannet så lukker den rimelig fort. Da kan man i andre enden sette på både lys og lyd.

Det blir en rimelig å grei krets å lage.

 

Økonomi løsningen er vel å stripse fast et steketermometer på eksosbennet der vannet kommer inn, og isolere.

Det er billig og ser billig ut.

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev tidligere så krever dette at hørselen er i orden, og det er jeg ikke så sikker på er tilfelle her for At-le og de andre medlemmene i "hans" båtklubb ... ref hans signatur.. Def boat club

Åååå :rolleyes: beklager det visste jeg jo, men ja....

Hvis man kutter eksoslangen ca. 30 cm nedenfor bendet og setter inn en rørstuss med påmonterte følere så vil det være enklere enn å surre noe fast til slangen.

En bryter som normalt er påmontert en radiator på bil har en funksjon som gir "lukket bryter" ved oppnådd temp. kunne vært brukt. En blinkende alarm ved feil kan være nyttig for å se visuelt at noe er unormalt.

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Altså ikke at vannet forsvinner helt. Da vil en måling av temperaturen på kjølevannet, etter at det går gått gjennom varmeveksler/eksosmanifold, avsløre om noe er på gang. Før man merker det på selve motortemperaturen.

Akkurat sagt, Ingar, dette er poenget av en pyrometer i motsettning til ren temperaturalarm.

Derfor bare for alle som fortsatt lurer på hva forskjellen er.

 

For bare å kontrollere at eksostemperaturen ikke smelter slanger og kunststoff holder det med f.eks. en bi-metallløsning,

som Ingar sa, eller andre temperaturmåler.

Slik, og alle andre temperaturmåler, installeres etter vanninsprøytingen

 

Men meningen av en "ekte" pyrometer er noe annet, fordi pyrometer blir installert rett etter eksossamleren.

Derfor har disse så store temperaturområder (opp til 900°C).

Driftstilstandet av motorer er meget utjevnt.

Det spiller nesten ikke noe rolle om motoren går på full last, eller på tomgang.

Avgastemperaturen varierer tilsvarende bare om noen få grader.

 

Så, går man ut i fra en motor som er helt o.k. da får man et fast bilde.

 

Hvis nå noe forandrer seg med motorsystemet bare litt

(f.eks. forsyning med kjølevann, "skeiv" kjøleforhold av både sylinder & -hodet/ feil på tenning/dieselpumpe/

dyser med feil trykk eller som lekker, som igjen utgjør at sylindrene ikke jobber utjevnt/utettheter av sylinderhodet, stempelringer/kompresjon/feil på, eller dårlig luftinnsuging/

dårlig smøring, også pga. dårlig olje/ lager som klemmer/ forandret lastforholdene også mht. gir, aksling, propell/ osv. osv.)

da vises det med eksostemperatur som ikke lengre er normalt i forhold til "normalt situasjon".

 

Hvis man eier en pyrometer, og i tillegg peil på motorteknik, da kan man diagnostisere mye allerede med bare en slik instrument.

Forresten er elektroniske pyrometer bare en vidreutvikling av kvikksølvtermometere som ble brukt siden alle tider

på "yrkesmotorer".

Nesten alle fraktskipmotorer har installert en slik anlegg, fordi med det kan motoransvarligen stortsett se med en gang at det

kommer noe å bli galt.

Og dette igjen er ikke bare "kjekt å ha" fordi de fleste feil begynner med bare en liten orsake,

men er ofte grunn for store skader etterhvert, hvis man ikke gjør noe med feilkildene direkte.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har føler på kvar sylinder + før etter turbolader
MTU
Ahhh... Det forklarer jo litt, ikke akkurat den normale snekkemotor :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev tidligere så krever dette at hørselen er i orden, og det er jeg ikke så sikker på er tilfelle her for At-le og de andre medlemmene i "hans" båtklubb ... ref hans signatur.. Def boat club

 

Hei.

Synes det er fin ha ekstra blinklys (alarm) for hørselhemmet. Kameraten (mekaniker) er flink og likner som Petter smart... :lol:

Han vil hjelper meg montøren eksos temp.måler og blinklys (alarm)...Han og jeg skal prater hvilken type eksos temp. måler og blinklys (alarm) om noen dager osv... :wink:

 

At-le

Link to post
Share on other sites

Har aldri hørt om at ein har to termometer i eksosen sjølv om den får tilført kjølevann. 350 - 450 grader gjeld vel ein medium speed middels lasta motor og ikkje ein hurtiggåande som står i dei fleste lystbåter?

Hvis en dieselmotor ikke har turbolader, kan nok eksostemperaturen bli høyere enn 450 grader.

 

Det har med at det er to vidt forskjellige funksjoner det er snakk om. Det At-le spør om er det som er noenlunde vanlig i småbåter og overvåker om der kommer kjølevann i eksosen. Den andre varianten måler temperaturen på selve eksosgassen og den forteller en del om motorens tilstand. På litt stører motorer er der et termometer for eksostemp. i hver enkelt sylinder.

Det gleder meg stadig å se hvilke kunnskaper SveinHA har om motorer. Jeg mistenker ham for å ha / ha hatt faglig forhold til forbrenningsmotorer i en tidligere fase av livet.

 

Når man leser av temperaturen på eksos som er avkjølet av sjøvann, får man en indikasjon på om det er tilstrekkelig kjøling til å unngå faren for smelting av plast. Eventuelle feil med forbrenningen i en sylinder blir imidlertid ikke avdekket av denne temperaturen. Da må man observere temperaturen ut fra den enkelte sylinder, slik som SveinHa viser til.

 

Er det noen som har testet med tempføler utv på eksosslangen med isolering utenpå?

Allerede i 1958 målte jeg temperaturen på kjølevannet inne i et rør ved å feste et termometer på utsiden og så legge isolasjon over termometeret. Hvis ”eksosslangen” er av stål, og det strømmer vann på innsiden og står luft på utsiden, vil ”slangens” overflatetemperatur være 5-6 grader høyere enn vannet på innsiden. Nå består vel slangen av gummi, og det materialet har lavere varmeledningsevne enn stål og kobber, men har man fuktig gass med stor turbulens på innsiden, og nesten stillestående luft på utsiden, vil et termometer på utsiden av slangen vise en temperatur som står i et bestemt forhold til gasstemperaturen på innsiden, og vil være et godt mål på denne.

 

(…) Det spiller nesten ikke noe rolle om motoren går på full last, eller på tomgang.

Avgastemperaturen varierer tilsvarende bare om noen få grader. (…) Jørg

Når motorbelastningen reduseres, faller eksostemperaturen merkbart. Det er derfor man reduserer belastningen når eksostemperaturen blir for høy. Motorens luftoverskudd er nemlig mye høyere når motoren går på lav belastning enn på høy.

 

De fleste av feilene som Jørg ramser opp, vil gi unormal eksostemperatur og kan derfor oppdages og lokaliseres dersom man har termometre på eksosutløpet fra hver sylinder. Men det er det vel de færreste som har…..

 

Det er ikke noen heksekunst å lage termoelementer, og de er ikke særlig kostbare. Jeg målte en gang godstemperaturer i stempel, sylinderforing og topplokk - på tilsammen 70 steder - mens motoren gikk for full guffe. Alle termoelementene var hjemmesnekret. Alt jeg trengte var to tråder av forskjellige materialer (det er noen kombinasjoner som egner seg bedre enn andre, og jeg brukte det som kalles K-elementer), og så hadde jeg et instrument som målte spenning på mV-nivå.

Link to post
Share on other sites

Når motorbelastningen reduseres, faller eksostemperaturen merkbart.

Helt riktig.

Men det jeg egentlig håpter å komme fram med i vidre forklaringene er, at er at man går ut i fra en ramme av "fra... og til... grader",

som er karakteristisk for både hver type motor og standard-bruksmønster.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvis en dieselmotor ikke har turbolader, kan nok eksostemperaturen bli høyere enn 450 grader.

 

 

All min erfaring tildeier at ein motor med turbolading har høgare eksostemperatur enn ein motor uten turbolading. Også ganske innlysande dersom du ser på eit PV - diagram

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke rede på motorer,

 

men gjennom samtale med ettermarkedsavdelingen til Yanmar Norge mener jeg å ha oppfattet av et av de mest sentrale motorinstrumentene er en temperaturføler som kan settes på blanderøret for eksos og kjølevann (saltvann) ganske nær turboene.

 

En slik sensor vil visstnok meget hurtig kunne registrere om det er feil ved kjøling av motoren.

 

De opplysninger jeg har fått er at denne sensoren er motor-tilpasset, dvs at den ikke monteres som en generell temperatirovervåker.

 

På blanderøret til Yanmarmotorene er det forhåndsborret gjengefeste for montering av slik temperatur-sensor.

 

Jeg har enda ikke tatt meg bryet med å montere slik overvåker, men vil nok vurdere dette nøyere etter å ha lest denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Den eneste båten jeg har hatt trøbbel med kjølevannet på hadde ikke temp.alarm men hørte det momentant på eksoslyden da en svimanet satte seg i inntaket... og den satt som bare f....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvis en dieselmotor ikke har turbolader, kan nok eksostemperaturen bli høyere enn 450 grader.

All min erfaring tildeier at ein motor med turbolading har høgare eksostemperatur enn ein motor uten turbolading. Også ganske innlysande dersom du ser på eit PV - diagram.

Vi er nok enige her. Det spørs bare hvor eksostemperaturen måles. Den som registreres ved utløpet av sylindrene, altså foran en turbolader, er ganske høy og sier noe om prosessen inne i sylinderenheten. Jeg har foretatt noen hundre beregninger av bulktemperatur inne i sylinderenheten (basert på bl.a. trykkforløpet i sylinderen) samt utført måling av gasstemperaturen inne i sylinderenheten for hver halve veivgrad, dvs. 720 ganger per omdreining, på en motor som gikk med 375 o/min, så jeg har en viss peiling på hvor høy eksostemperaturen er på forskjellige steder i en dieselmotor. Eksostemperaturen ved utløpet av turboladeren ligger normalt i området 260 -380 grader, avhengig av motortype. Men denne temperaturen er blant mye annet også en funksjon av motorens belastning og rotasjonsfrekvens.

 

Jeg har ikke rede på motorer, men gjennom samtale med ettermarkedsavdelingen til Yanmar Norge mener jeg å ha oppfattet av et av de mest sentrale motorinstrumentene er en temperaturføler som kan settes på blanderøret for eksos og kjølevann (saltvann) ganske nær turboene.

 

En slik sensor vil visstnok meget hurtig kunne registrere om det er feil ved kjøling av motoren.

Hvis en temperaturføler som kan settes på blanderøret for eksos og kjølevann, skal oppfattes som et av de mest sentrale motorinstrumentene, må det presiseres at det da gjelder for overvåking av temperaturen på eksosen som kan smelte blanderøret. Jeg ville nok også være opptatt av å overvåke eksostemperaturen ut av sylinderen. Hvis det skjer noe galt der inne, kan det ha større konsekvenser enn om blanderøret smelter.

 

Sensoren det er snakk om kan bare registrere om det er feil ved kjøling av eksosen - ikke motoren. Dette er småpirk, men jeg synes det er viktig å skille mellom kjøling av motoren (sylinderkjølingen) og kjøling av eksosen.

Link to post
Share on other sites

Eksostemperaturen ved utløpet av turboladeren ligger normalt i området 260 -380 grader, avhengig av motortype. Men denne temperaturen er blant mye annet også en funksjon av motorens belastning og rotasjonsfrekvens.

Hei.

I båten står en Sabb Ford 180 hk type 2704et. Det er montert instrument for eksos temperatur. Giveren er montert i eksosbendet rett etter turbolader og før kjølevann kommer inn i eksosbendet.

 

Når man har instrument, må man også vite hva som er normalt temperaturområde. Derfor tok jeg kontakt med dieselveksted som sjekket dette i en verkstedhåndbok. Fikk da vite at temperaturen ikke burde overstige 550 grader C. Dette stemmer bra med det jeg leser av på instrumentet ved nærmere maksimum turtall.

 

Ble noe i tvil når du nevner temperatur opptil 380 grader, selv om du sier at dette vil variere avhengig av motor. Turboen er ikke vannkjølt om det har noe å si her.

 

Vet ikke om du kjenner motoren, men det hadde vert fint å få en kommentar.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Har pyrometer monter på min motor. Den bør ikke overstige 1100 grader farenheit. ca 590 grader celsius. Det som trengs er et flow meter for kjølevann. Den kan justeres slik at ved redusert eller stopp på kjølevann vil alarmen gå både visuelt og med lyd. Dette koster noen kroner (1500 trur eg) men er verd det for dem som er usikker..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...