At-le Svart 12.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 HEI.vetus har en alarm som er til akkurat dette formålet. Giver monteres i slangen .Denne står på side 68 i vetuskatalogen For 2007 Hei. Velkommen nye medlem. Takk. Skal undersøker der. At-le Link to post
Birchwood 320 Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 (redigert) Aqua alarm heter dingsen eg snakker om.. Den føler på kjølevannsinntak og gir alarm ved stopp eller reduksjon i kjølevann Du finner den for 89 dollar på www.go2marine.com Eller denne til 65 dollar Redigert 12.Mars.2007 av Wellcraft (see edit history) Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
roaldbj Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 Dersom utfordringen er å måle differanse mellom kjølevannsinntak og området hvor kjølevannet forlater båten er det billigere og meget mer effektivt å montere sensorer på utvalgte steder (mine erfaringer). Eksempelvis har Clas Ohlson en - etter mitt skjønn - påliterlig termometermodul: Termometermodul for innfelling/innbygging. Temperaturområde -40°C til +100°C. Giver med 3 m ledning. Størr. 74x37x23,5 mm. Monteringshull 69,5x34 mm, dybde 20 mm. Drives med 1 stk R03 Jeg synes det går svært greit å sammenligne temperatur målt på forskjellige steder med denne modulen. Eksempler på måleområder kan være: - sjøvannsinntak - propellakselhylse - motorromstemperatur - lufttemperatur dette vil gi tidlige indikasjioner på motstand/tilstoppinger - det er i alle fall min erfaring gjennom noen år. Det har hjulpet meg ved tre anledninger, hvor de vanlige sensorene ikke ga siganler. Jeg kunne ønske meg at noen her på BP organiserte innkjøp av et større antall moduler slik at vi fikk prisen betydelig ned - i likhet med hva Svein Ha gjorde for ett år siden da det gjaldt voltmetere. Link to post
Arvid_A Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 Hei roaldbj! Hvordan festet du sensorene? Link to post
roaldbj Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 Jeg koblet temperatursensorene til måleområdet ved hjelp av messingbiter, hvor jeg først målte opp diameter til sensoren. Deretter borret jeg opp tilsvarende hull i messingbiten slik at sensoren kunne skyves inn i messingbiten. Deretter festet jeg messingbiten fast med strips og metallholdig lim. I endel tilfeller måtte jeg forlenge den orginale kabelen fra sensoren til instrumentet. Jeg utforsket en hel del effekten av ledningsforlengelse på temperaturavlesningene. Diisse var vanligvis ca minus 0.2 grader. Link to post
Hansi Svart 13.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 Har Ford Sabb 2728 TIM. Er installert både lydalarm og instrument som viser eksos temperatur. Link to post
Arvid_A Svart 13.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 Jeg koblet temperatursensorene til måleområdet ved hjelp av messingbiter, hvor jeg først målte opp diameter til sensoren. Deretter borret jeg opp tilsvarende hull i messingbiten slik at sensoren kunne skyves inn i messingbiten. Deretter festet jeg messingbiten fast med strips og metallholdig lim. Takk for beskrivelsen! Jeg har anskaffet et "ClasOhlson-termometer" mtp. å ta tempen på utgangen av eksosbendet, og har tenkt litt i samme baner som deg når det gjelder montering av sensoren. Link to post
Nemo Svart 13.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 Jeg har anskaffet et "ClasOhlson-termometer" mtp. å ta tempen på utgangen av eksosbendet, og har tenkt litt i samme baner som deg når det gjelder montering av sensoren. Det går sikkert bra. Føleren på termometeret hos meg er festet orginalt fra leverandør. Der er det sveist på en mutter på utgangen av eksosbendet og giveren er skrudd inn i mutteren. Men hos meg er det bare alarm (bryter), lys og lyd. Link to post
Sebaldus Svart 13.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 Noen som har montert noe slik som dette: flow måler? Finnes det leverandører i Norge? Kanskje flere som kunne tenke seg noe slikt slik at samkjøpt kunne vært en mulighet? Prisen var jo ikke så vill selv om det kommer en alarm i tillegg... Link to post
solbris Svart 13.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 Er ikkje dette ein flow detektor og ikkje ein flow måler ? Link to post
Ingar Svart 13.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 Denne har vært diskutert tidligere. Problemet er at vannstrømmen varierer med turtallet. En vannstrøm som er alt for lav på toppfart vil være helt normal på lav fart. Så hvor skal trip-punktet settes...? Solbris, fra omtalen: The Flow Detector alarms when raw water flow rates fall below a minimum Link to post
Sebaldus Svart 13.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 Er vel en detektor ja. Ser poenget til Ingar. Min MD2020 på 19hk trekker vel gjennom mindre vann enn diger sak av en motor også så dette må jo kunne justeres skal det nytte. Link to post
At-le Svart 28.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2007 (redigert) Hei. Jeg har bestiller ny pyrometer eksos temp.måler med alarm. Får pakke etter påske. Instrumenentet blir levert med et 1100 grader c. K termokobling. Høy og lav temperaturalarm, som enkelt settes av bruker. Den innebygde alarmen er på 85 db, samtidig blinkende display. NMEA 0183 utgang. Instrumentet har 5-trinns lysregulering. Ø61mm,12/24 V,0.00170A strømforbruk. Det passer fint meg (døv) den har blinkende display. Enig? http://nereides.no/ At-le Redigert 28.Mars.2007 av At-le (see edit history) Link to post
At-le Svart 12.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2007 (redigert) Hei. Fikk pakke idag. Skal montøren pyrometer i båten løpet av 1-2 uker. At-le Redigert 12.April.2007 av At-le (see edit history) Link to post
At-le Svart 17.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2007 Hei. Hvor mye grader jeg installisjon ny pryometer alarm ? 100-200-300 grader? At-le Link to post
Ingar Svart 17.April.2007 Link til dette innlegget Svart 17.April.2007 Det må du nok prøve deg frem til ved å finne ut hva som er normal temperatur og så sette alarmen over dette. Link to post
At-le Svart 17.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2007 Det må du nok prøve deg frem til ved å finne ut hva som er normal temperatur og så sette alarmen over dette. Takk... Ingar : Kommer du til Hortentreffet i år? At-le Link to post
Hebbe Svart 17.April.2007 Link til dette innlegget Svart 17.April.2007 Snakker vi om lydalarm, så er dette meget kjekt... men det stiller et krav.... Det er at man må høre... Det er jeg ikke sikker på alltid er tilfelle, så derfor må uttradisjonelle løsninger av og til benyttes.. Det finnes selvsagt lysalarm også, som delvis kan erstatte lydalarm Hei AT-LE. Sikkert et flott temperaturinstrunent du har fått tak i. På min båt er det temperaturføler kobblet til sjøvannsiden og et koblet til motorsiden. Disse er til meg koblet med lyd og med forskjellige røde lyspærer som lyser når alarmen går. Impelleren var totalt utslitt til meg og temp. på motor økte slik at alarmen koblet inn før skade var skjedd. Bytta impeller ute på sjø`n (Mjøsa) og alt ble bra. Jeg vet ikke hvor føler på motorsiden sitter men vil tro at den sitter i forbindelse med varmeveksleren på motoren. Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn