Jump to content

Timerteller - hvordan funker denne?


Onkel Donald

Recommended Posts

Hvordan funker en timeteller som er montert på styrekonsollen? Er det kun en elektrisk klokke som ikke er koblet til selve motoren (og som starter når motoren går) , eller er klokka koblet til selve motoren?

 

Grunnen til jeg spør er at den nye motoren som skal monteres i båten min ikke har dette. Kan jeg ev. bruke den nåværende timetelleren (og bare nullstille urverket?)

 

 

Onkel Donald.

Edited by O.Donald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er bare en klokke som går når motoren går og står ellers. Det er litt variabelt hva som får klokka til å gå men mest vanlig er at tenningen står på. Andre varianter er oljetrykk, turteller viser mer enn 0 og denslags. Det enkleste er å koble direkte til tenningsnøkkelen for den står jo normalt ikke på så lenge motoren ikke går.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det mest vanlige er nok en klokke som går så lenge tenninga er på. Dette sier hvor mange klokketimer motoren har gått. Det finnes også en annen måte og den er avhengig av turtallet. Dvs at på tomgang, kan motoren gå i langt over en time før klokka viser 1 time. Likeså om du går på fult turtall i en time, så viser klokka mer enn 1 time. Dette er så vidt meg bekjent omtalt som maskintimer. Selv har jeg en slik klokke. Denne viser 1 time, når jeg går 1 time på ca 2/3 turatall. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Noen "klokker" jeg har benyttet til ekstremt nøyaktig tidtaging er konstruert slik at det settes spenning på en oscilator,

 

denne gir ut et meget høyt antall svingninger per sekund, eksempelvis 4 MHz,

 

elektriske tellesystemer teller deretter ned gjennom forskjellige registre slik at nye tellere registrerer millisekunder, hundredelssekunder, tidelssekunder osv.

 

Når oscilatoren tilføres spenning - starter dermed telleverket.

 

Dette innebærer i så fall at timetelling i båter med slike instrumenter (som i dag er meget billige å fremstille rent komponentmessig) blir nøyaktige når tenninga settes på.

 

Timeregistrering med slike instrumenter er ikke avhengig av turtall på motoren.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...