Jump to content

Windy på båtmessen: skuffende erfaring


Falx

Recommended Posts

At de er High end har ingen ting å si.

Da har de ingenting på sjøen for alle å gjøre.

Da får de arrangere sin egen messe da. For spesielt interesserte eller VIP folk om man vil.

 

På Sjøen for alle har alle betalt det samme for å komme inn og burde da få se det som er der.

 

Etter mitt syn skal man være litt over middels interessert for å gidde å ringe og avtale visning av en båt.

Spesiellt når det er så mange andre å se på.

 

Kan man ikke bare oppsøke forhandleren å kikke der istedet da?

Eller kommer man ikke inn der heller uten avtale på forhånd? Eller de riktige klærne, klokkene eller hva de ser etter?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dere drar dette her veldig langt. Har alle dere som uttaler dere vært og besøkt Windy på båtmessen i år? Det var to båter som det var begrenset adgang til. En 42 Grand Bora og en 52 Xantos. Dette er båter som koster 4,5 millioner og 8-9 millioner. Finnes det mange andre båter på messa til samme verdi der man kan gå ombord akkurat som man vil? Windy hadde også utstilt 3-4 andre båter der man kunne gå ombord som man vil. Bla en 32 og en 35. Dette er båter til 2-3 millioner

 

Princess hadde V42 og V45 utstilt. Også her var det ombordstigning etter avtale - dvs at man spurte først. Båter som koster 3-5 milloner. Helt naturlig synes jeg.

 

Jeg vet ikke hva andre anser som normal høfflighet. Jeg spør alltid om det er OK at jeg går ombord i alle båter jeg vil kikke på. Jeg synes det er helt normalt. Om båten da er full og jeg må vente så er det greit for meg.

 

Alle båtene som Windy stiller ut på messa er kundebåter som er solgt. At de gjerne vil være forsiktige med båtene forstår jeg. At man bedømmes ut i fra klær, sko eller klokker tror jeg ikke. Til det er selgerne av dyre båter for erfarne. De som går i dress hele uka vil nok gjerne gå i olabukse i helga :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva andre anser som normal høfflighet. Jeg spør alltid om det er OK at jeg går ombord i alle båter jeg vil kikke på. Jeg synes det er helt normalt. Om båten da er full og jeg må vente så er det greit for meg.

 

100 % enig i dette (og resten av ditt innlegg), var ombord i mange (små) båter på denne utstillingen, men gikk ikke ombord i en eneste en uten først å ha/ta kontakt med en selger først - en selvfølge spør du meg!

 

Ellers så pleier vel Windy å ha sin egen båtutstilling på Holmen Fjordhotel under Båter i sjøen.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

At Windy ikke slipper til alle som vil i de største båtene er vel greit? Det er vel ingen menneskerett å få gå opp i alle båtene? Det var vel rundt 60 000 mennesker på årets messe. Og sikkert 10-15 000 var bortom Windys stand for å se inni den største båten. Det gir jo relativt mye slitasje om man tenker at en dodør åpnes 6-7 000 ganger i løpet av en uke..det er jo noen års normal bruk, for å si det sånn... For Windy er det genialt å ha den største båten på messa, for da får de masse mediaoppmerksomhet. Nrk Østlandssendingen var på messa og selvfølgelig var de i messas største båt med intervju med Windysjef Jørgen Haga. Alle nettavisene hadde denne båten i sine reportasjer, så ådet er nok ikke tilfeldig at de tar med seg det største de har....;-) De som faktisk er interessert i å bruke penger på en slik båt ville nok tatt kontakt og fått seg en visning oppe i båten, mens vi andre som bare vil snoke litt får greie oss med brosjyrene og mediainnslagene :-)

 

Plenen

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dere drar dette her veldig langt. Har alle dere som uttaler dere vært og besøkt Windy på båtmessen i år?

 

Temaet dukker opp hver år, bitteliten. Det er fast innslag :lol:

 

Jeg synes det skal være likhet her. Ikke fordi det er så viktig at alle kommer ombord i en båt til 10 mill, men fordi man sender ut et signal til publikum når man opererer med "ombordstigning kun etter avtale" på enkelte båter. Har man slike båter på programmet og er redd for at de blir nedtråkket, er det kanskje bedre å ikke ta dem med på utstillingen?

 

Vi hadde tidligere en diskusjon her om selgere som ringte med ei bjelle hver gang de fikk en signert kontrakt. Det er noe av det samme som går igjen her - Man sender ut et signal, og signalet kan oppfattes på mange forsjellige måter, også negativt.

 

Utstillingen heter "sjøen for alle"

Link to post
Share on other sites

Dette "mindreverdighetskomplekset" med at olabukse og T-skjorte ikke sender de riktige signalen har jeg hørt før.

 

Det finnes nok dem som ser ned på folk i slikt antrekk, men da er det dem som har et problem.

Ikke oss som stort sett går i slike klær.

 

Jeg har ikke erfaring med Sjøen for alle, men pleier å være på Dra til sjøs i Bergen.

Har aldri hatt noen problemer med å komme ombord der jeg vil, men spør selvsagt om det er greit på forhånd.

Det skulle bare mangle.

 

Jeg gir også utrykk for at det er kun av nyskjerrighet jeg kommer, de største båtene er jo selvsagt ikke i min interesse å eie.

Har hatt mange artige samtaler med selgere av diverse båter, og har aldri oppfattet dem som arrogante.

 

Det finnes nok dem med store båter som ser litt ned på oss i mindre båter, men da er det dem som har problem.

Eller kanskje vi, som tror at de ser ned på oss. :lol:

Stort sett bare hyggelige folk å møte rundt i havnene, fra de minste til de største.

I båten er vi bare båtfolk, ikke direktør eller lagersjauer.

 

Skal man handle ny båt, stikker man gjerne innom "hjemme" hos forhandler, båtmessen er vel mere for å skjerpe appetitten. :wink:

 

Har nettopp handlet ny båt fra samme forhandler som har Windy, og har fra første stund fått god behandling.

Men det er jo ikke noe fasit for at andre kan ha en annen erfaring med båtselgere

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Siste gang jeg var på messe på tredje og siste dag, så var det båter hvor det var ombordstigning etter avtale. Men når det var litt tynt med folk, så var det bare å spørre så slapp man ombord. Var ikke noe problem det. Det var Princess og en større Gobbi etter som jeg husker.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er merkelig at produsentene ikke slipper alle som ønsker det ombord.

Klart det vil bli slitasje, men hva betyr en slik kostnad? Er det kundebåter får de heller gi kunden et prisavslag. Var det ikke Bitteliten som ble tilbudt dette?

Det skal vel bare ett eneste tapt salg til før vinningen går opp i spinningen.

Link to post
Share on other sites

Windysjef Jørgen Haga.

Jørgen er nok ikke helt sjef på Windy ennå selv om det kanskje virker slik av og til :wink: Jørgen eier Aaby Marine som er den største Windy forhandleren i Norge (og totalt). Han selger mer enn 25% av alle Windyene som lages.

 

Jeg tror det var Karl Audun Skretteberg som ble intervjuet - han er salgs- og markedssjef. Og han er en usedvanlig hyggelig kar.

 

Temaet dukker opp hver år, bitteliten. Det er fast innslag :lol:

Jeg vet det - og jeg synes det er like teit hver gang.

 

Er det kundebåter får de heller gi kunden et prisavslag. Var det ikke Bitteliten som ble tilbudt dette?

Det skal vel bare ett eneste tapt salg til før vinningen går opp i spinningen.

Jo, båten min ble stilt ut i Arendal. Også her var det ombordstigning etter avtale. Jeg ville aldri godkjent noe annet. Jeg ville aldri ha båten utstilt på messa på Lillestrøm. Rett og slett for mye folk og for mye tenåringer som skal prøve ratt og gass og trykke i stykker plotteren.

 

Her er bildet av båten min fra messa i fjor - men en staut formann i hvit genser på badeplatformen som passet på båten

ferdig_baat_paa_messe_i_arendal_014.jpg

 

At det bare skal ett tapt salg for at det går opp i vinningen er jeg ikke enig i. Blir en kundebåt ødelagt tilstrekkelig så er det også en tapt kunde for alltid. Og det koster ganske så mye det også.

 

Jeg vet jo at Windy tar dette alvorlig - de vil gjerne at de som er interesserte i å komme ombord skal få lov til å komme ombord. Samtidig er det veldig mange som bare skal kikke litt og som aldri kommer til å kjøpe. Noen ganger går da "ungen ut med badevannet" og det er alltid leit.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man burde forstå at når det er snakk om mye penger så er jo selgeren/kjøperen bekymret for at noe skal bli ødelagt på en utstilling. bare spør så kommer man ombord enkelt og greit!

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Forstår jo utmerket godt at Windy ønsker å minimere slitasjen på båtene, uansett om de er solgt eller ikke. Men for meg virket det som at de også ønsker å framstå som veldig eksklusive. Ikke noe galt i det heller, bortsett fra at det fort kan oppfattes som unødig snobberi.

 

Sikkert mange som drømmer om en Windy - men som ikke har mulighet for å kjøpe den med det første, og må "gå gradene" via etpar andre båter.

(Her er jo Bitteliten et eksempel, i løpet av noen år fra liten Nidelv , til stor Nidelv , til Windy...)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Skal ærlig innrømme at jeg ikke visste at det er kundene sine båter de stiler ut.

Men da burde de jo også skrive det på en måte. Så skjønner vel folk det som regel.

 

Når det gjelder å gå ombord ien båt på messen har jeg aldri sett det som uhøflig.

Når det er sagt står det også velkommen ombord men ta av deg på bena der jeg har gått ombord.

 

Generelt regner jeg med at de vil du skal se båtene deres siden de stiller dem ut.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Vil dere se Windy 52 eller mindre må dere ta dere en tur til bergen (norskbåtsenter)der har det stått en windy 52 siden november i 2006 ellers står det mye annet å se på også.

 

husk Windy konvoien 20 april 30 stk windyer fra Arendal som skal til Stavanger/Bergen.

 

men ligger i kristiansand fredags kveld.

Link to post
Share on other sites

De var tydeligvis ikke interesert i vise båten og jeg forlot dermed deres stand.

Det er tydeligvis så gode tider i bransjen at de selger nok båter uten å måtte pleie evt. nye kjøpere. Tror nok denne holdningen kan jo straffe seg når tidene forandrer seg og ingen kommer pga. tidligere snobberi. :puke:

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Tråden dreier seg om erfaringer med Windy på siste båtmesse i Lillestrøm.

 

Jeg vil gjerne gi to kommentarer:

 

1) Som interessert kunde og potensiell kjøper må man alltid klare å skille produktet fra salgsrepresentanten. Salgsrepresentanten kan gjøre en utmerket jobb selv om produktet ikke er bra, og vice versa.

 

2) Jeg synes det er rimelig å sammenligne kunnskapen og atferden til Windy-selgerne med selgerne til andre båtmerker på messa.

 

Jeg var på messa mer og mindre 4 hele dager fra åpning til stengtetid.

 

I hovedsak fikk jeg svært god behandling av alle salgsrepresentantene (også fra Windy).

 

Det som imidlertid var en sterkere hovederfaring i år i forhold til tidligere år, var hvor lite salgsrepresentantene kjente til båtenes sjøegenskaper, svingeegenskaper, planingsterskler, egenskaper til å håndtere aktersjø o.a.

 

Jegt synes synd på selgere som kan så lite om det produktet de selger.

 

På dette området er det nok slik at de gamle "trauste" norske båtprodusentene synes å ha noe bedre erfaringsgrunnlag i forhold til endel av de "nye" merkene på "Sjøen for alle".

 

Men dette er min oppfatning.

 

Uansett hva man mener om Windy salgsrepresentantene, synes båtene å være av ypperste klasse blant de som er levert fra Norge nå for tiden.

Link to post
Share on other sites

Selgere fra forhandlere er etter min erfaring ikke spesielt kunnskapsrike. har man lest et par tester og brosjyren til produsenten vet man ofte mer enn selgeren.

Unntaket jeg har opplevd er Aaby Marine. Der har de mye erfaring og kjennskap til båtene. Også er Windy alltid godt representert med folk fra fabrikkene.

 

Om Windy er dårlig eller ikke får hver og en ha egen oppfatning av. Om det er noen som er reelt interessert i W37 her på forumet ta kontakt så er dere velkomne ombord :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det som imidlertid var en sterkere hovederfaring i år i forhold til tidligere år, var hvor lite salgsrepresentantene kjente til båtenes sjøegenskaper, svingeegenskaper, planingsterskler, egenskaper til å håndtere aktersjø o.a.

 

Jeg synes synd på selgere som kan så lite om det produktet de selger.

 

 

Snart stiller de alle med "megler-sveis" og de obligatoriske eksamenspapirer fra Keiserens Nye Skole&Smilekurs. :rolleyes: Når du ser båtselgerens sleipe kontrafei bakpå lokalbussen, er det på tide å være på vakt ... :crazy:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at norske anerkjente produsenter, både store og små har et høyt kunnskapsnivå. Her er det ofte folk fra

produsenten som bidrar ved tekniske spørsmål. Men ikke alle utstillere stiller med like kvalifisert personell. Men det viktigste

er at noen tilstede kan svare. Vi må tåle å vente på de riktige.

 

Verre er det når noen av utstillerne ikke har kunnskap om produktene i det hele tatt. Men når noen av utstillerne begynner

å rakke ned på konkurrenter, da går jeg. Da er tydligvis kunnskapene om egne produkter en mangelvare.

 

Bitteliten, Windy er ikke dårlig, produktet er i særklasse i Norge. Da mener jeg hele produktet fra tegnebrettet til det er ute

hos kunde inkl markedsføring.

 

Ellers er det en rå 43 til salgs nå Bitteliten. Vil tro at eieren ikke har spart på noe, det ville vært rart. Men 2x 480 hk er vel

litt i overkant.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ellers er det en rå 43 til salgs nå Bitteliten. Vil tro at eieren ikke har spart på noe, det ville vært rart. Men 2x 480 hk er vel

litt i overkant.

Sier du det :rolleyes: Tilsvarende ny båt koster over 5 mill. Noen som er sugne på en godt utstyrt W37 HT - så god som ny ?

 

W 43 er på vei ut. Neste år kommer det ny 44 foter. Men den blir enda dyrere. De snakka om 6 mill. DET er for mye penger for meg i hvertfall. Særlig når man vet at en tilsvarende Princess V45 HT koster 4,5 mill fullt utstyrt. Selvom motorrommet på den så for j..... ut

Når man kommer opp i de prisene finnes et mange alternativer, feks denne

9166830.jpg

 

Fairlien Squadron 52. Så en i Stavanger for et par uker side desverre :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=145&page=4

 

Ikke så verst denne.

 

Ang Fairlane

 

Vel da kjenner jeg en som skal selge en lik en i Østfold, han skal ha en større. Den som er til salgs er en 2 cabiner, med

alt, absolutt alt av utstyr. Det er tidligere visningsbåten til Fairlane.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vil dere se Windy 52 eller mindre må dere ta dere en tur til bergen (norskbåtsenter)der har det stått en windy 52 siden november i 2006 ellers står det mye annet å se på også.

 

husk Windy konvoien 20 april 30 stk windyer fra Arendal som skal til Stavanger/Bergen.

 

men ligger i kristiansand fredags kveld.

 

Blue Wind

 

Håper og observere konvoien i Stavanger

Link to post
Share on other sites

:cheers:

Personlig blir jeg j#¤¤"" provosert av å dra til messa, betale inngangsbilett, og bli nektet adgang til enkelte utstillingsobjekter. Det være seg Windy eller andre/ båter som allerede er solgt eller muligens solgt. Hva er vitsen med en messe om alle skulle tenke på denne måte?

:wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...