Jump to content

Windy på båtmessen: skuffende erfaring


Falx

Recommended Posts

Hva er vitsen med en messe om alle skulle tenke på denne måte?

En gjennomsnitlig norsk båtprodusent omsetter for 30-40 millioner kroner og tjener 1-2 millioner kroner pr år.

La oss si at denne produsenten har 3 båter i sitt sortiment til en gjennomsnitlig produksjonspri spå 500.000 kroner. For å ha demobåter å vise fritt frem øker kostnadene med 1,5 millioner kroner i året. Da er det mulig at man ikke har råd til å stille ut båtene på messen.

 

Bare en betraktning.

 

Til orientering: Windy omsetter for ca 400 millioner kroner. Resultatet ligger på 8-10 mill/år. En Windy 52 har en verdi på ca 10 millioner kroner. Sammenlignet med lønnsomheten i andre bransjer er det en meget dårlig resultatgrad. Av en eller annen grunn ser det ut til å være vanskelig å tjene bra med penger på båtproduksjon.

 

Jeg tror valget er å vise frem kunde eide båter på en best mulig måte eller ikke å vise frem overhode. Så kan jo vi som besøkere vurdere hva som er best for oss.

 

En annen liten digresjon er jo at det er messearrangøren man betaler for å komme inn. Det er samme arrangøren som båtprodusentene betaler masse penger til for å få lov til å stille ut båtene sine.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Er egentlig utrolig irriterende selv om man ikke er potensiell kunde!!

 

Hadde en Kompis som besøkte MIami Boat Show og han sa at det den største forskjellen fra Norge helt klart antallet fartsbåter(100 knop og oppover), men at Armanidresser i hundretusenskroner klassen imponerer svært, svært få i Miami så en Miami-milliarder sitt fritidsantrekk er som oftest Bermuda-shorts, hawaii-shorte og Flip-flaps.

Så det var ingen som ble nektet adgang til båtene selv hvor slaskete de var kledd!!

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hvert år så er vi på Sjøen for alle sammen med ett vennepar av oss, uten unger. Da vi var på fjordårets messe så var det ikke helt klart at vi skulle ha ny båt men vi hadde noen dører åpne. Da vi kom til Windy standen så fikk vi fint slippe oppi de mindre båtene som sto utstilt på det nederste platået, vi måtte vel og merke legge fra oss poser og vesker før vi slapp oppi men jeg godtok det med en liten mine fra kona da. Vennene våre hadde forelsket seg i en Scand Baltic til messe pris vis a vis Windy standen så dem så vi ikke noe mer til.

Med et lite snev av trefots syke så hadde jeg lyst til å kikke på Windy 37 GM, særlig siden vi gikk og siklet på en åpen båt etter flere år med Flybridge. Vi henvente oss i skranken som var betjent av to stramme damer.

 

”Kunne vi få lov å ta en nærmere titt på 37 GM?” spurte jeg vennlig.

”Nei så lenge dere ikke har avtale så er det helt uaktuelt” kom det skarpt fra den ene

 

Men i samme øyeblikk gikk utrolig nok et vel kledd par forbi oss og slapp rett inn, uten å bli spurt om de hadde avtale!! Selv var jeg kledd i sort dongeri bukse og en Gant genser for anledningen, kona var som alltid når hun forlater huset representativt kledd så det må ha vært min påkledning de ikke likte. Jeg ble forbannet og spurte irritert den fisefine damen følgende ”Er det slipstvang her eller er det slik at Windy håndplukker sine kunder. Vi kommer helt fra Sørlandet og har betalt full inngangspris, vi forlanger da å få oppleve hele messa. Du kan hilse Morten Haakstad og Heiberg Andersen og si at nå gikk de akkurat glipp av ett salg pga noen f*ens arrogante holdninger ” Folk snudde seg og kikket på meg, mens kona dro meg bort fra Windy standen. Jeg hadde aldri opplevd maken og var riktig sjokket, samt litt flau over mitt lille utbrudd.

 

Jeg hadde jo ingen umiddelbare planer om å kjøpe Windy men jeg ble revet litt med, jeg hadde dessuten alltid likt 37 GM.

 

I all fall hos Norsk Båtsenter så hang det et skilt med følgende påskrift ”Ombordstigning kun etter avtale” jeg spurte en ung dresskledd kar om jeg kunne få slippe oppi Princess V42. ”Velkommen om bord, bare spør hvis du lurer på noe” sa han med hyggelig Bergens dialekt. Jeg fikk da et bra inntrykk av Norsk Båtsenter og det spilte en stor rolle da jeg noen måneder senere på Båter i sjøen, etter å ha fått samme fine behandlingen tegnet kontrakt på ny V42.

 

Jo, båten min ble stilt ut i Arendal. Også her var det ombordstigning etter avtale. Jeg ville aldri godkjent noe annet. Jeg ville aldri ha båten utstilt på messa på Lillestrøm. Rett og slett for mye folk og for mye tenåringer som skal prøve ratt og gass og trykke i stykker plotteren.

 

Her er bildet av båten min fra messa i fjor - men en staut formann i hvit genser på badeplatformen som passet på båten

ferdig_baat_paa_messe_i_arendal_014.jpg

 

Nå vet ikke jeg hvordan du gikk kledd da du oppsøkte Windy, men det er jo bra at noen er fornøyde med dem. Jeg har i all fall helt andre opplevelser med dem på Arendals messa. Jeg kan også fortelle at jeg gikk rett om bord i din båt under messa i forfjord uten å bli spurt av noen Windy vakt. Jeg måtte faktisk jage vekk to guttunger som hadde tatt plass bak rattet for selv å få prøve kapteins plassen (det er faktisk ikke tull heller) Tøft ratt forresten! Men fargen på dashbordet ble litt for mørk synes nå jeg.

 

Er det noen plass hvor ungene går fritt rundt i båtene så er det på messa i Arendal så jeg vil heller si at vaktholdet er strengere på Lillestrøm. Ja etter noen minutter så var vakten på plass igjen, men da var jeg ferdig med titten.

Link to post
Share on other sites

Takk for historien om vaktholdet på båten min. Jeg hadde avtale om at alle "riper i lakken" fra messa skulle rettes opp - og jeg merket inget etter messa.

 

Dahsbordet har blitt lysere etterhvert - og jeg angrer ikke et sekund på fargevalget. Delig med releksfrie vinduer.

 

At de er arrogante på messene synes jeg er veldig uheldig. Min erfaring er at det er mer folk fra forhandlerne enn folk fra Windy som er arrogante - samme det egentlig - for det ødelegger for merket synes jeg. Og det er trist.

 

Kanskje en ide å tipse Windy om denne tråden :-) Tror jeg skal gjøre det jeg.

Link to post
Share on other sites

Jeg er 99,99% sikker på at det er Aaby som sørger for restriksjonene. Vet ikke om de liker å være litt kaksete eller hva det er. Vi har selv erfart det før vi kjøpte "IV'ern". Men nå erfarer vi det på ingen måte.

 

Jeg har tidligere diskutert dette med Jørgen Haga som eier Aaby Marine og han ser dilemmaet - men det er vanskelig på dyre båter som stort sett alle vil se på. Og alle båter er kundebåter.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte i 88 en Windy 27CC. Det var Einar Aaby selv som sto for salget, selv om det var via kunde. Einar hadde ingen slike fakter. Veldig hjelpsom.

Når vi bestilte nytt putesett ute/inne til den tok vi det med fabrikken. Veldig hurtig service.

 

Ellers har ikke jeg noe formeninger om forh/Windy ellers. Utenom at det er helproffe i segmentet sitt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Takk for historien om vaktholdet på båten min. Jeg hadde avtale om at alle "riper i lakken" fra messa skulle rettes opp - og jeg merket inget etter messa.

 

Dahsbordet har blitt lysere etterhvert - og jeg angrer ikke et sekund på fargevalget. Delig med releksfrie vinduer.

 

At de er arrogante på messene synes jeg er veldig uheldig. Min erfaring er at det er mer folk fra forhandlerne enn folk fra Windy som er arrogante - samme det egentlig - for det ødelegger for merket synes jeg. Og det er trist.

 

Kanskje en ide å tipse Windy om denne tråden :-) Tror jeg skal gjøre det jeg.

 

Bare hyggelig :smiley:

 

Når det gjelder reflekser så er jeg nok ikke i tvil om at mørk farge på Dashbordet er tingen. Mørk farge på dashbordet var vist ikke så dumt likevel når jeg fikk tenkt meg om :yesnod:

 

Jeg syns absolutt du bør tipse Windy om denne tråden, slik omtale kan jo ødelegge mye for dem. Spesielt hvis det er en av forhandlerne og ikke dem selv som står bak messa.

 

Det mest utrolige er at det går noen rykter om at Tor Egil i Scand Boats har solgt to Scand 360 til noen som er blitt avvist på Windy. Om dette er sant eller ikke vet ikke jeg men det skulle ikke forundre meg.

 

Det at Windy lager nydelige båter er det vel ingen som er i tvil om og da er det synd at noen selgere som ikke kan jobben sin ordenlig skal ødelegge for merket.

Link to post
Share on other sites

Dette er båten til Bitteliten....(den til høyre i bildet.... :wink: :

 

 

bilde003.jpg

 

For å nyansere bildet noe vil jeg si at vaktholdet var bra med Windy-båtene. Jeg har aldri fått noen negative svar fra vaktpersonalet fra Windy. Jeg oppfattet det slik at de i Arendal så etter at det ikke var for mange ombord samtidig.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring etter mange år på Sjøen for alle er at jeg alltid har blitt tatt godt i mot på standen til Windy, selv om jeg ikke har opplevd det som naturlig at selgerene stiller i blå blazere og slips. Det gir et unødig snobbete inntrykk etter mitt syn, men det kan jeg leve med..... Mitt antrekk på messen har som regel vært hverdagslig uten at det har skapt problemer. Jeg har også registrert at de største båtene er innesperret og at man må få tillatelse til å komme inn til disse båtene. Prøver derfor alltid å velge et tidspunkt der det ikke er for mye mennesker der, f.eks. tidlig søndag morgen :)

 

Ellers stiller jeg meg undrende til følgende opplevelse beskevet av Fsn, da Windy ikke hadde noen Windy 37 utstilt på denne messen, så her må det være noe som ikke stemmer. Bak gjerdet var det nemlig kun en Windy 42 og en Windy 52......

 

Med et lite snev av trefots syke så hadde jeg lyst til å kikke på Windy 37 GM, særlig siden vi gikk og siklet på en åpen båt etter flere år med Flybridge. Vi henvente oss i skranken som var betjent av to stramme damer.

 

”Kunne vi få lov å ta en nærmere titt på 37 GM?” spurte jeg vennlig.

”Nei så lenge dere ikke har avtale så er det helt uaktuelt” kom det skarpt fra den ene

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Ellers stiller jeg meg undrende til følgende opplevelse beskevet av Fsn, da Windy ikke hadde noen Windy 37 utstilt på denne messen, så her må det være noe som ikke stemmer. Bak gjerdet var det nemlig kun en Windy 42 og en Windy 52......

Ja så var det vel 2006 messa da, husker ikke helt. Spiller ingen rolle hvilket år det var, Windy folkene oppførte seg som noen arrogante ....høl, det er det som er sakens kjerne. Slike holdninger har de hatt i mange år. Som sikkert fornøyd Windy kunde så syns du kanskje dette er lei omtale for merket, noe jeg også hadde synes det hadde vært hvis Viksund eller Princess hadde hatt et slikt ord på seg. Men dette er umulig å sno seg unna, veldig mange man snakker med har akkurat samme erfaring. Scand har faktisk solgt to båter til folk som er avvist på Windy standen, en bekjent av meg jobber i Scand og kan bekrefte dette.

 

Har du forresten hørt noe fra Windy Bitteliten? Synes Windy burde komme på banen med en forklaring, særlig etter at Bitteliten tipset dem om denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Det er jeg helt enig i.

 

Men de er nok fullstendig klar over det.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg tipset de og de har sett på dette. Karl Audun Skretteberg er salgs- og markedssjef. Han satte pris på tipset og sa at han syntes diskusjonen var relativt balansert, og det er den jo. Det er jo noen som har negative erfaringer og noen som har positive.

Windy i seg har nok ikke noe behov for å være arrogante. Karl Audun er en av de mer hyggelige personene jeg vet om.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke Windy prøver å være arrogante, men holde en "high-end" stil tvert igjennom. Men som flere andre ble også jeg spurt om avtale. Noe jeg ikke hadde tenkt på engang. Messe kan være ipulsivt. skal ikke trenge å planlegge en tur på Lillestrøm.

 

I den andre enden har du billigbåtene Jeanneau, Bavaria, Benetau hvor stilen er litt anderledes. Casual.

 

 

Messe for meg er avslapende nyting av flotte båter.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

tråden får meg til å tenke på en historie fra gamle-dager da loddefiskerne tjente noe helt hinsides utrolig mye. En av fiskerne dro til en bilbutikk - med litt slitte klær, kanskje til og med en kjeldress for alt jeg vet. Ble avfeid og dro til konkurrenten og kjøpte 14 nye biler, en til hver av mannskapet....

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

. Messe kan være ipulsivt. skal ikke trenge å planlegge en tur på Lillestrøm.

 

Messe for meg er avslapende nyting av flotte båter.

det er det för mig oxo......

 

man går runt o kiker på båter....... både sånna som man skulle vilja ha...o man ser även på båtar

som man ikke skulle vilja ha, men som kansje har noen bra detalj eller konstruktionslösning.

 

Det har til o med hänt att jag klättrat opp i Flybridgebåter....ve o fase...... :lol:

 

En gang i Lilleström höll vi på o fastne hos en försäljare av en sådan FB-båt,

tror vi satt i 30min innan hann 'släppte oss' ....... :lol:

 

men jag skulle tippa att dom fleste kontrakt blir 'signade' på varvet o ikke på messe......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

tråden får meg til å tenke på en historie fra gamle-dager da loddefiskerne tjente noe helt hinsides utrolig mye. En av fiskerne dro til en bilbutikk - med litt slitte klær, kanskje til og med en kjeldress for alt jeg vet. Ble avfeid og dro til konkurrenten og kjøpte 14 nye biler, en til hver av mannskapet....

 

- anders m.

 

Har en sann historie fra her hvor jeg bor.

 

På 90 tallet var det en kar som slo seg voldsomt opp med å selge PCer og kontorutstyr. Han gikk rett og slett kledd som en bonde og kjørte gammel Mercedes, men så en dag så bestemte han seg for at nå skulle han virkelig ha seg flott bil. Han kjørte den gamle Mercedesen til Jaguar i Oslo og parkerte foran inngangen. Da selgerne så hvilken bil han kom i mistet de helt interessen og avviste ham, stakk noen gamle slitte brosjyrer i hånda på han og pekte på døra.

 

Da kjørte han til Sandven AS i Bergen og der ble han tatt i mot med åpne armer. Han var smart nok til å bestille den nye Jaguaren på svarte stålfelger, og vet dere hvorfor? Jo han kjørte Jaguaren til Jaguar butikken i Oslo og ba om de dyreste og feteste Jaguar felgene de kunne oppdrive. Gjett om selgerne ble lange i maska da denne ”raringen” som de avviste nå kom i toppmodellen til Jaguar og skulle ha skam dyre felger.

 

I dag kjører han forøvrig rundt i blant annet en splitter ny Bentley coupe og Audi S8, i slitte dongeribukser og jakke fra 80 tallet :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...