Jump to content

Peiling av olje KAD300


Solo

Recommended Posts

:crazy:Her er en liten sak for teoretikerne og en irriterende sak for praktikere(meg) :

Skal peile oljen på min motor  Volvo KAD300.Drar opp peilepinnen som er temmelig lang og får med meg olje både 'her og der' på peilepinnen.Noen ganger ser det ut som at det er lite olje ifølge avlesningen andre ganger unulig å se noen fornuftig avlesning i det hele tatt.Praktisk gjør jeg dette flere ganger til jeg mener jeg har en avlesning jeg kan stole på,og det gjorde jeg sist etter filter/oljeskift.(Motoren ble kjørt)Det så da normalt ut.Morgenen etterpå peilet jeg igjen = for mye olje.Kan oljen teoretisk 'trekke' opp i peilerøret over natten,jeg lærte noe i fysikktimene om væske i tynne rør osv,eller er oljen for tykk til dette?

Har hatt både Yanmar- og andre Volvo-motorer i tidligere båter man aldri hatt noen problemer med avlesning som nå.

(Uansett pumper jeg ut litt olje for å ikke ha overfyllt)

Hadde tenkt å ringe Volvo-forhandleren i Bergen bare for å spørre...men de har 'betalingstelefon' for tekniske problem....greit nok...men et tankekors!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har selv KAD300 og opplever fra tid til annen omtrent det samme.  Peiler oljen på ustartet, kald motor; nesten ikke olje på pinnen (kun en dråpe nederst). Stikker jeg pinnen ned igjen og peiler flere ganger stemmer det med riktig nivå.  

Hvorfor vet jeg ikke, men selve peilerøret er jo nokså tett (væskelås i bunnen og tett i toppen når peilepinnen er på plass), så mulig at det er temperaturforandringer i motoren etter siste kjøring som gjør dette

 

 

Teorien du husker fra fysikken erindrer jeg også såvidt.  Mener betingelsene for øket væskenivå i kappilærrør (var det ikke noe sånt?) var at diameteren var svært liten.  (Var det ikke denne metoden trærne brukte tro, for å få vannet opp i bladverket?)

 

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Her er en liten forklaring på hva som gjør at oljenivået tilsynelatende kan variere litt på flere av Volvo Penta sine motorer.

Røret peilepinnen sitter i går helt til bunnen av bunnpannen, dette fordi det er laget slik at du kan feste en slange på toppen av røret for å suge ut all oljen.

Peilepinnen har en pakning rundt toppen slik at den er helt tett for å unngå utslipp av oljedamp.

Etter at du starter motoren vil oljenivået i bunnpannen synke, og det vil bli komme luft opp i peilerøret istedenfor olje, når du stopper motoren klarer ikke oljen å stige tilbake i peilepinnrøret fordi luften som er der ikke slipper ut på toppen av peilepinnen.

Når du skal peile oljen før du bruker båten neste gang er det nesten ikke noen olje i røret til peilepinnen.

I det du trekker opp peilepinnen vil oljen begynne å stige i røret, men ikke så fort siden den nå er kald.

La peilepinnen være ute av røret en liten stund, før du peiler oljen, så er dette problemet løst.

Dersom oljen er varm er det bare å ta peilepinnen opp og ned igjenn så er oljenivået det samme i peilepinnrøret som i bunnpannen.

Sjekk også at peilepinnen virkelig er helt nede i røret, på noen motorer kan pakningen stoppe på kanten av peilepinnrøret uten at en oppdager det.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Er det noen som vet om det finnes noen måte og måle elektrisk hvor mye olje det er på motoren uten og bruke peile pinnen.

 

Kan frigjøre en lager plass på ca. 2 m3, hvis jeg slipper og bruke peilepinnen.

 

Tenker meg en alarm signal når olje nivået kommer under minimum.

 

Motoren er en diesel BMC.

Link to post
Share on other sites

Hei Chrian

 

Får ikke den forklaringen til å stemme helt

 

Dersom din teori hadde stemt, hadde det ikke vært mulig å peile oljen mens motoren går.  Da ville oljenivået vært så lavt, at peilepinnen ikke fikk olje på seg, ettersom din teori forutsetter at enden på pinnen befinner seg over enden på røret.

 

I motsatt fall, dersom peilepinnen var lengre enn selve røret, ville pinnen hatt olje på seg også ved kald motor ettersom oljen nødvendighvis ville minst stige til rørets avslutning.

 

....så den forklaringen brister, men dersom "medisinen" allikevel virker så gjør det jo ikke så mye om vi ikke helt skjønner årsaken.  Hovedsaken er jo at du får peilet olja, og får riktig resultat.

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Dersom du peiler oljen mens motoren går vil du nesten ikke kunne se olje på peilepinnen, mye av oljen vil være rundt i motoren. Om du kan se olje vil være avhengig av hvor mye olje du har på motoren og hvilket turtall motoren har.

Har enda ikke hørt om motorer i denne størrelse vi her snakker om der oljen skal peiles mens motoren i gang.

Det vil være mulig å peile oljen mens motoren går, men de avlesningene du får vil være helt feil.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Chrian

 

KAD'en tar 11 liter olje. Du får nok ikke plass til mer en et par tre liter i filter, kjøler og kanaler, så mesteparten av oljen er fortsatt tilstede i bunnpanna.  Sånn må det selvfølgelig være ettersom sugesilen må stå helt nedsenket i olje ved "alle" vinkler på motoren i sjøgang.

 

Om du kan se olje vil være avhengig av hvor mye olje du har på motoren og hvilket turtall motoren har.

...og; turtallet har selvfølgelig ingenting med oljevolumet å gjøre ettersom oljen er umulig å komprimere i volum.

 

Det er masse olje i bunnpanna nå motoren går.  Bare prøv med en forlenget peilepinne, så skal du se :headbang:

 

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

...og; turtallet har selvfølgelig ingenting med oljevolumet å gjøre ettersom oljen er umulig å komprimere i volum.

 

Det er masse olje i bunnpanna nå motoren går.  Bare prøv med en forlenget peilepinne, så skal du se :headbang:

 

 

Mvh

Turtallet har selvfølgelig ingenting med oljevolum å gjøre,men ved høyt turtall vil mere av oljen bli pisket rundt i nedre fel av motoren og derfor ikke kunne vises på peilepinnen, den kan ikke komprimeres.

 

Det er helt riktig som du sier, det er mye olje i bunnpanna selv når motoren går, poenget er at peilepinnen ikke når helt i bunnen av røret. Min på peilepinnen er f.eks 9L olje maks er 11L, når peilepinnen akkurat er blitt tørr er det fremdeles ca 7L tilbake.

Tallene her er bare ett eksempel for å illustrere forholdet.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Chrian

 

Mistenker at dette er en diskusjon kun for oss spesielt interesserte, men etter min mening er det noe som ikke henger sammen i argumentene dine.  

 

La oss se;

I ditt første innlegg skriver du at peilepinnerøret går helt til bunnen av bunnpannen:

 

..................................

Chrian; "Røret peilepinnen sitter i går helt til bunnen av bunnpannen..."

.............................................

OK la oss si at det er rett.

 

 

Så sier du i neste åndedrag at med motoren igang synker nivået så lavt at luft vil komme opp i røret:

....................................

Chrian; "Etter at du starter motoren vil oljenivået i bunnpannen synke, og det vil bli komme luft opp i peilerøret istedenfor olje..."

................................................

Altså tømmes bunnpannen for olje, iallefall nesten, ettersom røret går helt til bunnen

 

 

Så kommer det som gjør at dine påstander skurrer i mine ører ....eehh....  øyne, mener jeg:

.........................

Chrian; "Det er helt riktig som du sier, det er mye olje i bunnpanna selv når motoren går"

....................................

Etter hva jeg kan skjønne så er dette umulig.  Dersom røret går til bunnen av panna, hvordan kan det da bli blåttlagt og luft trenge opp i det samtidig som det er mye olje igjen i bunnpanna?   :headbang:

 

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Chrian; "Etter at du starter motoren vil oljenivået i bunnpannen synke, og det vil bli komme luft opp i peilerøret istedenfor olje..."

................................................

Chrian; "Det er helt riktig som du sier, det er mye olje i bunnpanna selv når motoren går"

....................................

Etter hva jeg kan skjønne så er dette umulig.  Dersom røret går til bunnen av panna, hvordan kan det da bli blåttlagt og luft trenge opp i det samtidig som det er mye olje igjen i bunnpanna?   :crazy:

 

 

Mvh

Det blir ikke blottlagt, veiven pisker noe luft inn i oljen og denne luften stiger opp i peilerøret.

Motorolje er tilsatt produkter for at den ikke skal skumme, men litt skum er ikke til å unngå med det turtallet en dieselmotor i en lystbåt har.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Det blir ikke blottlagt, veiven pisker noe luft inn i oljen og denne luften stiger opp i peilerøret.

Motorolje er tilsatt produkter for at den ikke skal skumme, men litt skum er ikke til å unngå med det turtallet en dieselmotor i en lystbåt har.

 

OK, Chrian, jeg tror det koker ned til at her er vi rett og slett uenige.  

For det første trodde ikke jeg det var plaskesmøring på KAD'en, men OK, kanskje det er det.  

Uansett,  jeg tviler sterkt på at skumming kan føre til ansamling av luft i peilerøret dersom det går helt til bunnen, så mye skumming at det fortrenger oljen nedover i røret. :crazy:

 

...men hvem vet, kanskje det er slik, selv om jeg har vondt for å forstå det :crazy:

 

God Jul :santcheers:

Link to post
Share on other sites

OK, Chrian, jeg tror det koker ned til at her er vi rett og slett uenige.  

For det første trodde ikke jeg det var plaskesmøring på KAD'en, men OK, kanskje det er det.  

En kan ikke alltid være enig, men jeg har vært eier av 6 VP båtmotorer og dette er selvopplevd og utredet sammen med en VP mekaniker.

Garanterer også at din KAD ikke har plaskesmøring, noe jeg ikke har påstått, jeg sier at veiven kaster rundt olje når motoren går rundt.

 

God Jul  :santa:

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Vet jeg ikke skal blande meg, men Ellen Marie/Chrian har poenger. Men hvis man skal starte fra start: Varm olje flyter lettere enn kald, og varm olje utvider seg litte grann. Samme gjør hele motoren. Oljen pisker ikke rundt i bunnpannen, veiva når ikke ned. Det er bare innsuget til oljepumpen som når ned. Oljesystemet er et hydraulisk system som ikke setter pris på luft fra sugesiden. Slik har det vært siden etter A-Forden som hadde plaskesmøring. Oljefilteret er fullt hele tiden, det tømmer seg ikke for hver gang. Avhengig av hvordan oljekjøleren ser ut kan den tømme seg etter stopp av motor, men det er dumt. Man kan anta at 15- til 20% av oljen er på vandring i motoren når den går. Det tar et kvarters tid for den til å renne tilbake etter at motoren er stoppet, avhengig av motortype. Jeg har ikke opplevd en eneste motorfabrikant som spesifiserer at oljen skal peiles mens motoren er igang. Så hvis det er problemer med å peile kald motor; dra ut peilepinnen, tørk av den, vent 5 minutter, stikk pinnen ned, dra den opp og se på nivået. Det er i utgangspunktet verre å ha litt for mye olje enn litt for lite. Men aldri ned på min.-merket. For mye gir øket trykk i bunnpannen og i tillegg fare for skumming. Og da er vi tilbake til starten med luft i innsuget og redusert stabilitiet i smørefilmen. Og, les instruksjonsboken. Vet at Mercedes hadde nivåavlesing i "gamle dager", da var det en egen tank på side av bunnpannen på noen avanserte sportsbiler. Siden det har jeg ikke sett noe slikt som har funka. Kapillareffekten gjelder forkjellig, vann stiger og kvikksølv synker. Olje har dårlig overflatehinne og burde ikke stige i røret. Vann (H2O) er bipolar, hydrogenatomene ligger 115 grader fra hverandre, o.s.v. derfor sterk overflate og sterk binding. Glem det....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...