Jump to content

Mercruiser 1,7 tdi som snekkemotor?


Modem

Recommended Posts

heisan

 

er på utkikk etter ny båt, halvplaner-snekke ifra 25-28 fot.

 

kom over en skarpnes 28 på finn med ny motor.

Motoren er en merc 1,7 tdi med 120 hk.

 

Det jeg lurer på er om denne motoren egner seg i den type båt??

har aldri sett den motoren i noe annet en rundt 20 fots daycruisere.

 

synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror denne motoren har mer å gjøre i en lettdrevet liten daycruiser en i en halvplanene snekke.

Ville heller valgt en motor med større syl. volum, lavere turtall og mer dreiemoment.

 

Motoren er en hurtigløper. 4.400 o/min med lavt syl vol. 1,7 liter

Meget svak før turboen slår inn, og den kommer sent. Spes ved tung last.

Varmegang ved tungt lastet båt.

Kjent for turboras. Tror ikke en tungdrevet båt hjelper på dette.

Mye støy og hard gange.

 

En kammerat har en lett 20 foter med denne motoren. Med 5 stk ombord bruker den over 1 minutt på å komme i plan. Med 6 pers er det umulig å komme i plan.

Han sier han aldri vil ha en båt med denne motoren igjen.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ser at det er en del meninger angående denne motoren, har sett på annonsen på skarpnesen det er snakk om også. Det stemmer det at de første 1.7L fra mercruiser hadde problemer med turbo. Men dette ble forandret i 2005, så langt jeg kan se er denne av den nye typen. Har også selv en del erfaring med nevnte motor både i daycruisere og litt tyngre båter, og jeg må si at de er gode. Synes støyen er veldig lav i forhold til hva jeg har i min idag. Har også skarpnes 28. Det er ikke alltid positivt å gå opp i kubikk og størrelse, dette skal igjen kompenseres i hk og dreimoment. Har faktisk vurdert akkurat denne motoren når jeg skal bytte til høsten. Sendt en mail til selger av nevnte båt for å høre hans erfaring. Alltid greit å forhøre seg rundt, en å dra konklusjoner fra en erfaring. Skulle en gjort det så er det ikke mange motorer som er bra. Skal ikke nevne en gang hva som sitter i min båt, kun 1800 timer fulgt opp hele veien. Og klart alternativ var å bytte isteden for å reparere.

Straycats80 :confused:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Jeg tror denne motoren har mer å gjøre i en lettdrevet liten daycruiser en i en halvplanene snekke.

Ville heller valgt en motor med større syl. volum, lavere turtall og mer dreiemoment.

 

Motoren er en hurtigløper. 4.400 o/min med lavt syl vol. 1,7 liter

Meget svak før turboen slår inn, og den kommer sent. Spes ved tung last.

Varmegang ved tungt lastet båt.

Kjent for turboras. Tror ikke en tungdrevet båt hjelper på dette.

Mye støy og hard gange.

 

En kammerat har en lett 20 foter med denne motoren. Med 5 stk ombord bruker den over 1 minutt på å komme i plan. Med 6 pers er det umulig å komme i plan.

Han sier han aldri vil ha en båt med denne motoren igjen.

 

Hei Ståle!

Er det ikke denne Skarpnesen jeg har kjøpt???

Marianne

Link to post
Share on other sites

Hei Marimari. Tror ikke du skal bekymre deg for det som blir skrevet om denne motoren. Jeg har selv en Skarpnes 28. Må desverre ha motorbytte nå. Dermed har jeg sjekket litt rundt på forskjellige alternativer. Har også pratet med selger av skarpnesen som ligger til salgs på finn med denne motoren. Han synes den fungerer meget bra i denne båten. Har også vært i kontakt med div firmaer som selger flere typer motorer. Ingen som har noe vondt å si om denne motoren(etter 2004-modell). Så de blir nok denne motoren på meg også.

Du får gratulere med ny båt, med ny motor i :flag: . Post gjerne et innlegg angående erfaringer etterhvert.

Vil også anbefale deg å titte litt i erfaringsdatabasen her på baatplassen. Mange som skryter av motoren

Redigert av Straycats80 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...