Jump to content

Tilbud fra Redningselskapet


JRK

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er også medlem av Redningsselskapet og kommer også til å fortsette med det inntil videre. Ingen tvil om at selskapet gjennom tiden har gjort en god og svært viktig jobb.

 

Likevel kan jeg ikke se at det er noe galt i å sette fingeren på ting som ikke er så bra. Det er sunt å være litt kritisk. Alle vet at Redningsselskapet har vært "under lupen" den siste tiden, og jeg regner med at de fleste vet hvorfor. Jeg mener at selskapet må finne seg i at søkelyset er rettet mot dem. Redningsselskapet har gjennom tidene stått som et eksempel på norsk idealisme, med fokus på det å hjelpe andre mennesker i havsnød. Mange føler at det har skjedd noe med denne idealismen - at den kanskje er byttet ut med fokus på inntjening og ren forretningsdrift. En trend i tiden selvsagt, men jeg liker ikke denne utviklingen helt :sad:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ja da ender jeg opp med basismedlemskap, ser ikke for meg at jeg har behov for dette totalmedlemskapet. Forøvrig ser jeg at det har vært en prisoppgang på 10% siste år. Det er jo noe høyere en konsumprisindeksen.

 

De averterer jo også med sammarbeid til Svenske Sjøredningstjenesten. En kamerat fikk satt fast dreggen og trengte dykker. Den eneste hjelp han fikk var et telefonnummer til ett dykkerfirma, noe sammarbeid utover dette ville de ikke vedkjenne seg.

 

Jeg må nok bare inrømme at tilliten desverre er svekket de siste årene. Utover dette er jeg allikevel enig i at det er alle båteieres plikt å støtte opp med medlemskap.

Link to post
Share on other sites

Det er viktigt å få med seg at i Sverige så utfører ikke Sjöräddningssällskapet og Falck dykking, se vilkår under.

 

Ved assistanse i Sverige har du som medlem i KystPatruljen de samme fordelene som Sjöräddningssällskapets egne medlemmer (Sjöräddningssällskapet og Falck tilbyr ikke dykkerassistanse)

Link to post
Share on other sites

Redningsselskapet har gjennom tidene stått som et eksempel på norsk idealisme, med fokus på det å hjelpe andre mennesker i havsnød. Mange føler at det har skjedd noe med denne idealismen - at den kanskje er byttet ut med fokus på inntjening og ren forretningsdrift. En trend i tiden selvsagt, men jeg liker ikke denne utviklingen helt :sad:

 

Vel talt Mathilde ! Det er en beklagelig trend som gror i de fleste områder i samfunnet :nono:

 

Forøvrig er vel "fullpakke-varianten" fremdeles relativt greit priset, syns jeg.....

Redigert av Runju (see edit history)

Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt

Link to post
Share on other sites

Mange føler at det har skjedd noe med denne idealismen - at den kanskje er byttet ut med fokus på inntjening og ren forretningsdrift. En trend i tiden selvsagt, men jeg liker ikke denne utviklingen helt :sad:

 

Undersøkelser viser at det drives mere frivillig arbeid enn noen gang før!

Aldri har barn/ungdom hatt flere tilbud enn idag. Aldri har så mange forvenet at samfunnet skal gjøre så mye for oss/våre barn.

Å tro at mange av de organisasjoner vi her har tankene som f.eks Røde Kors, NSSR, idrettsforeninger osv osv har "ren forretningsdrift" som sitt "mantra", sitt overordnete mål, er med respekt å melde en avsporing av debatten og en total desavuering av de mange som gjør et glimrende arbeid i disse organisasjoner, både betalte og frivillige!

 

At enkelte ikke kan, eller vil, forstå at man trenger inntekter for å betjene utgifter og at større inntekter og mindre utgifter gir mere ytelse til beste for brukere, er beklagelig, men ikke helt uventet!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Undersøkelser viser at det drives mere frivillig arbeid enn noen gang før!

Aldri har barn/ungdom hatt flere tilbud enn idag. Aldri har så mange forvenet at samfunnet skal gjøre så mye for oss/våre barn.

:sailing:

 

Her motsier du deg selv Mouche. At du nå plutselig står som NSSRs store forkjemper, står vel også litt i kontrast til dine tidligere innlegg i denne tråden.

 

For øvrig når det gjelder avsporing, er jeg ikke ening med deg denne gang :wink: Veldedige organisasjoner mottar store pengegaver fra det norske folk. At forvaltningen av disse midler blir underlagt spesielt fokus - vel det er helt naturlig. Det samme gjelder for administrasjonen i disse organisasjonene.

 

Når det er sagt, slår jeg gjerne et slag for god norsk dugnadsånd :flag:

Link to post
Share on other sites

Her motsier du deg selv Mouche. At du nå plutselig står som NSSRs store forkjemper, står vel også litt i kontrast til dine tidligere innlegg i denne tråden.

 

Nei, jeg har ikke plutselig blitt NSSRs store forkjemper. Jeg har vært støttespiller i mange år, og det har jeg også gitt uttrykk for ved diverse anledninger på dette forumet. Synes ikke det skal frata meg retten til å være kritisk til deres innkrevningsrutiner, ei heller min rett til å melde meg ut eller vurdere alternativer. Det finnes en hel rekke organisasjoner jeg har stor respekt for, men allikvel ikke støtter økonomisk.

 

Hva avsporing gjelder så får jeg ikke helt tak i poenget ditt? :confused:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja da, jeg leste overskriften på tråden før jeg skrev mitt første innlegg. Som du sikkert har lagt merke til så var det da allerede stilt et spørsmål om hvor mange som betaler begge regningene (faktisk første innlegg etter trådstarter) så jeg tolket det dithen at andre også stusset litt på denne "oppryddingen" som NSSR hevder at dette er.

 

Du får ha meg unnskyldt hvis jeg har avsporet tråden, lover ikke at det er siste gang, men jeg er vel heller ikke førstemann! :wink:

 

Ikke min mening å reagere kraftig, jeg bare var usikker på hvordan jeg skulle tolke ditt (forrige) innlegg så det var kun ment som et spørsmål, intet annet. Forøvrig var det ikke noe i det innlegget jeg er uenig i.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært medlem i redningsselskapet så lenge jeg har hatt båt og har tenkt å fortsette med det, men å betale ekstra for å få tilgang til et bilbergingsselskap gidder jeg ikke. Jeg kjenner min båt, men det gjør ikke sjåførene i bilbergingsselkapene rundt om i norge. Trenger jeg hjelp i havn har jeg en munn å prate med og en mobil å ringe med.

Basic medlemskap for meg :sailing:

Link to post
Share on other sites

Da er mitt medlemskab i NSSR betalt, og det ble selvsagt full pakke, noe annet er uaktuelt. Siden jeg frekventerer diverse gjestehavner som også har tilgang fra veien så ser jeg ikke noe problem med at Falck stikker innom en tur om jeg har problemer. Gjelder også i min hjemmehavn som har bilvei frem... Merkostnaden var vel en drøy six pack tror jeg..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fikk nye klistremerker fra Kystpatruljen her før helgen, de nye merkene er påført "Total" mellom 07 og NSSR merket... betyr dette at det er innført et A og et B lag her... de med dette merket og de uten mon tro :confused:

 

For noen så betyr jo slike merker mye og de dekorerer jo skutesiden siden med slike klsitremerker fra de aller fleste...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har ikke tenkt Total som et A og B lag, men skjønner det er noen som er opptatt av det... :wink:

Det har ikke jeg heller før jeg pluteslig fikk nye klistremerker i posten med dette påskrevet og noe som jeg oppfattet som "takkebrev"... fra Redningsselskapet..

 

Jeg lurer i grunnen bare litt på intensjonen til NSSR her med disse nye merkene...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg gidder ikke klistre opp noen merker på båten min så lenge det ikke er noe krav til det. Har jeg behov for hjelp så ligger jo alltid medlemskortet i båten. Eneste klistremerke som skal på min båt er det lille fra båthavna som av naturlige grunner er påbudt.

 

Hilsen "B-medlem"

Link to post
Share on other sites

For min del koster det mer å ikke være NSSR medlem enn medlem, da forsikringen blir så mye billigere. MEN jeg har forstått det slik at den TOTAL delen av medlemskapet får rett til Falken eller lignende. Da bruker jeg heller de pengene på lodd eller basar hos NSSR. Hadde uansett forsikring eller ikke vært medlem da jeg ser på NSSR som viktig for min egen trygget på sjøen.

 

Når det kommer til NSSR's holdning til å måtte betale dobbelt for 1/2 er det bare å stille spørsmålet "Skal NSSR tjene medlemene, eller skal medlemene tjene NSSR?" Svaret er vel ganske opplagt.

 

Til det å bruke mindre beløp på å teste oppblåsbar vest, spesialdopapir, høye havneavgifter. Når jeg tenker på å bruke penger, stiller jeg meg spørsmålet "Er dette verdt prisen som står på prislappen?" Hvis svaret er ja, betaler jeg det det koster. Da er det det samme om beløpet er 119,- eller 32.000,-. Jeg synes det er mange som har den holdningen om at det å ha båt koster så mye penger allikevel at de ser ikke vitsen med å spare 100 kroner - jeg er ikke bygget slik!

 

Tror det var mine tanker etter å ha lest gjennom denne tråden :-)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg også meldt meg inn i Redningselskapet som basis medlem og merkene er kommet på båten.

Da er jeg altså medlem hos både Sjøassistanse og hos Redningsselskapet , måtte nesten det etter å ha lest denne tråden :smiley:

Nå er jeg sikker samtidig som jeg gir min støtte til begge disse gode tiltakene for kysten vår. :flag:

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

At Redningsselskapet er et "godt tiltak" er jeg hjertens enig i, derfor er jeg også medlem. Ikke nødvendigvis fordi jeg tror jeg trenger det, men fordi jeg vil støtte en god sak.

 

Sjøassistanse derimot ser jeg ingen grunn til å bli medlem av. Det drives på rent forretningsmessig grunnlag, og jeg har ikke noe behov for å betale støttemedlemskap til for eksempel Falken. Går jeg på et skjær, kan jeg kontakte RSSR. Det er fint. Men går jeg tom for diesel kan jeg seile hjem, og tau i propellen, billig ringing fra VHF og andre medlemsfordeler klarer jeg meg uten. Eventuelt har jeg dykkerutstyr ombord hvis det skulle være nødvendig. Jeg ser ikke helt at dette er "et godt tiltak".

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg er medlem hos Sjøassistanse i tillegg fordi jeg synes kystradioene også spiller en god rolle langs kysten vår.

Medlemskapet er rimelig og inkluderer nødhjelp i Norge ,Sverige, Danmark.

I tillegg dekker det også 1500,- i egenandel på forsikring, transport av deler og drivstoff inntil 1500,-, starthjelp,kontroll av VHF, gratis navneendring,meld fra tjeneste og 150 gratis minutter med VHFen.

Rimeligere abonnemang på Båtliv.

 

Jeg har ingen betenkeligheter med å være medlem begge steder.

Synes kysten har behov for begge parter jeg.

Redigert av opas (see edit history)

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...