Messy Startet 26.Mars.2007 Del på Facebook Startet 26.Mars.2007 Med de tråder om NSSR og alternbativer som stadig dukke opp kunne det være interessant å måle hvilket behov Baatplassens medlemmer har hatt for assistanse på sjøen de siste 10 år og hvem som har gitt assistansen. Du kan velge flere alternativer. Sitér dette innlegget Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining. Link to post
sap_2000 Svart 26.Mars.2007 Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 (redigert) Har heligvis ikke selv hatt behov for assistanse siste 10 år. Men har dratt en god del båter av grunn, slept endel grunnet driftstans, evakuering av 3 stk. herrer hvis 41 foter brant opp under føttene deres samt en hjertestans (med lykkelig utfall) I mange tilfeller er det oss i fritidsbåter som kan utgjøre den store forskjellen da vi ofte er nærmere enn utrykningsbåter/ redningsselskap. Vil anbefale alle å ta et førstehjelpskurs. -gjerne et som er relatert til dykking/ drukning. Man vet aldri når man trenger det.... Redigert 26.Mars.2007 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
skibsplast ohoi Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Under prøvekjøring av nymontert innbordsmotor ble det motorstopp. Selvfølgelig ladet mobilen ut når jeg skulle snakke med han som hadde satt inn motoren. Så asistansen jeg fikk var å få låne mobilen til en forbipaserende. Vi fant ut at det var en hovedsikring som hadde gått, og reserve var ikke med. Men jeg kunne starte motor ved å kortslutte over startmotoren. Prøvde å isolere det jeg kunne, men støtet jeg fikk gjorde at hjertet hoppet over minst 5 slag Så etter den turen lå det alltid godt med vektøy og alle typer sikringer i Skibsplasten. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Messy Svart 27.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Med 117 avlagte stemmer er resultatet at 81% har ikke hatt behov for assistanse ( 55%) eller fått assistanse fra annet lystfartøy (26%). Håper flere legger inn sine data slik at vi kan komme opp i et antall som gir undersøkelsen verdi. Det virker som mange av Baatplassens medlemmer er forberedt på det meste, har verktøy og kritiske deler ombord, håndterer potensielle problemer når de oppstår og således unngår å måtte kalle på hjelp uten i helt ekstreme tilfeller. Å være godt forberedt er vel det som kalles flaks ? Sitér dette innlegget Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining. Link to post
SveinHa Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Å være godt forberedt er vel det som kalles flaks ? Ja, det mange kaller flaks er rett og slett snakk om forberedelser. Jeg mener jeg er rimelig godt forberedt og har alltid med meg noe reservedeler og rikelig med verktøy men har likevel hatt 5 større havarier som lett kunne blitt dramatisk/alvorlig: Propell falt av. Tæring i propellmutter. Pent vær, berget av en kompis etter et par timer. Tau og teiner i propellen (ikke mitt bruk), surret seg så hardt rundt akslingen at giret ble trukket av motoren 10 meter fra land i pålandsvind. Berget av NSSR. Stempelhavari som kløyvde motorblokka. Kom meg i havn for egen maskin. Girflens løsnet fra girboks 100 meter fra land i pålandsvind. Berget 10 meter fra land av tilfeldig lystbåt med VHF i nærheten. Stor taukveil i propellen medførte bråstopp i 25 knop da tauen satt fast i bunn. Klarte meg selv da kun det ene hekkaggregatet havarerte og en halvtime med skjæring fikk meg løs. Haltet hjem for en motor. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Andy Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Har ikke selv hatt behov for assistanse, men har ved to anledninger gitt assistanse til båter med motorstopp. Sitér dette innlegget Link to post
Eos Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Teller Kajak som lystbåt? Ble slept til kai av en kajak, etter motorhavari 200 meter fra hjemmehavn Eos Sitér dette innlegget Link to post
motorbåd Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Er blevet slæbt ind i havn af sejlklubbens motorbåd efter et motorstop på grund af mangel på diesel. Jeg vidste at der var ca. 100 liter på tanken, men vidste ikke at et brændstoffilter var gennemtæret i bunden. Brugte derfor 100 liter på en time. michael Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Har trengt assistanse men hadde ingen å kontakte så vi endte opp med å landdra båten i minst 2 km. Var med på en fiskekonkuranse på Mjøsa, kjente ingen andre fiskere der og hadde heller ikke noe telefonnummer til arrangørene. Hadde av en eller annen årsak fått store mengder vann i bensinen. Måtte derfor padle båten (16 fots skjærgårdsjeep) 500m til land, før vi endte opp med å landdra båten minimum 2km. En mann dro med et langt tau og den andre gikk ute i vannet for å unngå at båten skulle gå på land. Tror prosjektet tok minst 4 timer, selvsagt var dette midt på natta. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Har hatt behov for dykker fra NSSR ved to anledninger. 1. gang var teinetau i propell ( november mnd ) og frivillig bading var uaktuelt. 2. gangvar dregg som satt seg fast i stålskrot utenfor Skude verft, under Sudedagene i fjor. NSSR lå i havnebasenget, så dykker var på plass unnen 10 minutt. Utrolig hygglig mannskap i begge tilfeller. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Mars.2007 Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 At så mange har brukt NSSR overrasket meg. Det er også rart å se på slike poll'er hvor raskt det etableres en fordeling. Den prosentmessige delen som ikke har hatt assistansebehov var tilnærmet den samme når antallet stemmer var det halve. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 28.Mars.2007 Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 Har heller ikke hatt behov selv, men har hjulpet andre, bla. tysker i småbåt utenfor Søgne, som fisket, og hadde ikke mer bensin igjen på tanken. De drev utover, og kunne ikke ro engang. ----- Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
M/B Shanty Svart 28.Mars.2007 Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 Ringer Pappa når jeg ligger midtfjords. Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
giver Svart 29.Mars.2007 Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 Hei Behovet har vært der. Jolletau i propellen på seilbåten. Lå syd for Lyngør godt fortøyd. Kallte opp og ba de komme når det passet, det tok 3 timer. Dette var for flaut for madammen og hun holdt seg under dekk til de hadde fått tauet bort. "Nå kan du komme opp, redningsskøyte har også tau i propellen som de må fjerne fra et tidligere oppdrag". Hun ble synlig i cockpit. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Ved havari i eksosslange grunnet kokset riser, fikk jeg assistanse av annen lystbåt. 2km fra havna... Da hekkaggregatet eksploderte påfølgende sesong, hadde jeg med nødmotor og var selvhjulpen til kai. En kompis stilte deretter velvillig opp med bil og tilhenger, siden vi var 30 landmil hjemmefra. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Mariell Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Gikk på ett undervansskjær rett nord for Sotenkanalen når vi skulle inn i bukta ved Persholmen i sommer. I Juli måned så er det jo ingen båter som ligger der inne, bare sånn ca 50 tenker jeg. så de fikk litt underholdning. Fikk hjelp av 5-6 mann i 2-3gummibåter så fikk vi rugget Mariell av grunna. Flaut????? ja absolutt, kun sløvhet fra navigatør (meg). Så ett skjær på plotteren. Så også ut til å være ett i papirkartet. Men når jeg etterpå sjekket "3 veckor i Bohuslen" så var det markert 2 grunner. Var en men Veeeldig lang grunne. 30 cm lengre nord og vi hadde gått over. Gikk på i1-2 knop, ingen skade, bortsett fra min stolthet. Moral: Følg anbefalt annkomst led. Shortcuts fører sjelden noe godt med seg. Gang 2 var like flaut. Hadde overnattet i Sandefjord med Elwaro'n i begynnelsen av Mai måned. Skulle bakke ut Søndag formiddag. Noe skramling bak/under båten og motor stoppet. Opp med inspeksjonsluka. Hadde bakket over en fortøyningsbøye og fått kjetingen rundt propell akselen. I Mai dykker ikke jeg uten drakt så, jeg kontaktet redningskjøyta i Stavern. De hadde ingen oppdrag så de kom i løpet av en drøy halvtime. En dykker ned og fikk oss løs. Heller ikke her noen skade å snakke om. Men tilskuerene på kaia hadde jo fått noe å se på da. Så jeg måtte kryssa av i 2 ruter. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
bukt Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Har blitt tauet i land diverse ganger da jeg bygger powerboat for fart. Drept diverse gear, kopplinger ,drev , prop /hub som har resultert i mange tauinger inn til land heldigvis ingen av motorhavari da H Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Aldri hatt behov for assistanse, men har gitt assistanse (slep og drivstoff) til andre, et par ganger. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Radioinspektøren Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 (redigert) Hei Etter en fin tur fra Oven til Smøgen innaskjærs og påfølgende håp om en fin seilas nordover igjen ble det til slutt behov for å kontakte Tjøme på VHF'en. Vi tanket fullt i Havstensund og gikk nærmere 85 nautiske på den stakkars dieseltanken pga. veldig lite vind. Tømte til slutt reservedunken for å unngå evt. at det gikk helt tørt. Omtrent midtveis mellom Færder og Torbjørnskjær var det på tide å vurdere situasjonen. Dette var midt i oktober 2006 og det var litt uklart hvor man kunne få etterfyllt. Var det mulig på Hvasser (Kruke) eller kanskje på Hankø? Kontaktet Tjøme på VHF'en og forespurte pent om de visste om noen muligheter. Fortalte at vi var en seilbåt, uten vind og med skrantende dieselbeholdning, og at det var aktuelt med en tur på jobben påfølgende dag. Fikk opplyst at det ikke var åpent på noen av stedene, men at jeg skulle få hjelp allikevel. Tjøme kontaktet Røde Kors i Vrengen og satte dem i kontakt med meg. De sa de hadde nøkkel til pumpene på Kruke og at de kunne møte oss der om vi ønsket det. Snakk om service! En time senere fikk vi nødvendig etterfylling og super service fra Røde Kors. Det eneste han ønsket var at vi betalte litt mer pr. liter (ca. 10,-) som kompensasjon. Vi gjorde selvsagt det og la på 100,- for ekstra god service. Han fra Røde Kors tipset meg om at dersom vi hadde gått helt tomme og måtte ha hatt assistanse med evt. et slep til land, ville et medlemsskap i Sjøassistanse ha dekket egenandelen jeg måtte ha betalt. Ved behov for slep skaffer Sjøassistanse egnet ressurs for å slepe deg til nærmeste havn. Medlemskapet refunderer utgifter til slep/assistering opp til maksimum 5.000.- Hilsen en som nå er medlem begge steder og som har mulighet for å ringe "gratis" over VHF'en i 150 minutter pr. år. (Tilsvarer kr 450,- i ringing på VHF) (Litt kult å ringe folk via VHF da. - Litt nostalgi oppi all mobiltelefonbruk etc... ) Redigert 30.Mars.2007 av Hybris (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Lars Røksund Radioinspektør Telenor Kystradio Link to post
Sjøtummel Svart 31.Mars.2007 Del på Facebook Svart 31.Mars.2007 (redigert) Har ikke hatt behov for assistanse siste 10 år. Har hatt motorhavari, men det er ikke noen stor krise med seilbåt så lenge det blåser. Med hensyn til å gi andre båter assistanse så er jeg litt skeptisk til å ta nevneverdig mye på slep. På den annen side låner jeg gjerne ut VHFen. Uansett, det viktige her at det er ikke alltid så lurt å basere seg på historie. Du vet ikke hva som kan skje rundt neste odde, men det er mulig å værr forberedt på at det kan bli behov for hjelp. Dermed er det helt uaktuelt for meg å melde meg ut av Kystpatruljen. Jo lenger jeg er medlem uten å ha hatt behov for å tilkalle dem, jo mer fornøyd er jeg. Redigert 31.Mars.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smellingen Svart 31.Mars.2007 Del på Facebook Svart 31.Mars.2007 Dieseltørr for noen år siden ja Reservekanna hadde vært i båten sammenhengende i over 300 uker uten at jeg hadde trengt den. Én uke var den ute av båten fordi jeg trengte litt hjelp til St.Hans-bålet... Den gangen ble det selvsagt bruk for reservediesel . Kastet ut dreggen og ringte brutter'n som kom til assistanse. Det er vel unødvendig å si at kanna blir i båten uansett nå? Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Messy Svart 2.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2007 Som Ingar kommenterte så viste fordelingen seg ganske raskt og forble stort sett de samme etter hvert som flere stemte. Må allikevel si at jeg er noe skuffet over tilslutningen. Med 10.000 medlemmer har bare 351 stemt. Regner med at det er de med 'fast plass' på Baatplassen som har avgitt stemme. Det gode er at 55% ikke har hatt behov for assistanse. Av de som har hatt behov for assistanse (157 stk) har 45% fått dette fra andre lystbåter, 40% fra NSSR og de resterende fra forskjellige andre kilder. NSSR har følgende statistikk for lystbåter de siste 5 år: År.......Berget...Assistert 2005......74........2053 2004......83........2031 2003......69........1845 2002......70........1660 2001......61........1265 Hvis 18% av baatplassens medlemmer har hatt behov for assistanse de siste 10 år, dvs. ca. 1800 assistansebehov, så tyder det sterkt på at baatplassens medlemmer er de som benytter NSSRs tjenester minst av alle lystbåteiere. Det kan kanskje være fordi de som frekventerer denne 'brygga' er genuint interessert i båt og skaffer seg derfor de kunnskaper som gjør at man unngår unøding berging/assistanse ? Sitér dette innlegget Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining. Link to post
Ingar Svart 2.April.2007 Del på Facebook Svart 2.April.2007 Må allikevel si at jeg er noe skuffet over tilslutningen. Med 10.000 medlemmer har bare 351 stemt.Av ukjente grunner har aldri meningsmålinger vært særlig populært.Tror dette emnet har rekorden med 439 stemmer som er samlet gjennom lang tid. Så 352 i løpet av en uke må vær nær rekord. (ca 1700 har vært innlogget i løpet av meningsmålingen) Hvis 18% av baatplassens medlemmer har hatt behov for assistanse de siste 10 år, dvs. ca. 1800 assistansebehov, så tyder det sterkt på at baatplassens medlemmer er de som benytter NSSRs tjenester minst av alle lystbåteiere.Mulig jeg misforstår, men sammenlignet med NSSR's tall ligger vi vel skyhøyt over? Anslagene over antall båter i Norge går fra 400k og opp mot det doble. Om man legger 400k til grunn har bare rundt 5 promille av dem hatt assistanse i 2005. Jeg vil tro forskjellen ligger i at våre medlemmer bruker båten langt mer enn gjennomsnittet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.April.2007 Del på Facebook Svart 2.April.2007 Flaks, har aldri (på 46 år) hatt behov for assistanse. Har dog vært nære på noen ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Messy Svart 2.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2007 (redigert) Mulig jeg misforstår, men sammenlignet med NSSR's tall ligger vi vel skyhøyt over? Anslagene over antall båter i Norge går fra 400k og opp mot det doble. Om man legger 400k til grunn har bare rundt 5 promille av dem hatt assistanse i 2005. Jeg vil tro forskjellen ligger i at våre medlemmer bruker båten langt mer enn gjennomsnittet. Du har selvfølgelig rett. Skulle stått ' de som benytter NSSRs tjenester mest'. "Værstingene" er nok her ja. Redigert 2.April.2007 av Messy (see edit history) Sitér dette innlegget Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.