Jump to content

Isopropanolkanner og diesel


tuffff

Recommended Posts

Jeg har, som jeg har nevnt ved en tidligere anledning, fått en relativt blomstrende dieseldyrkoloni i tanken. :headbang: Jeg må derfor tømme tanken og få vasket skikkelig ut. På tanken er det nå ca. 100 liter diesel som må (midlertidig?) oppbevares mens rengjøringen står på. Til dette bruket har jeg fått tak i fem 20-liters kanner som har inneholdt isopropanol. Er det noen som har peiling på hva dette gjør (hvis noe) med dieselen? Kan jeg bruke denne på nytt - altså dersom jeg lar bunnfallet med dieseldyrene bli igjen i kannene? Må jeg vaske kannene først? og i så tilfelle med hva?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Isopropanol er hovedbestanddelen i god gammeldags "kondensfjerner", så her trenger du ikke gjøre noe som helst... Men jeg jeg hadde selvsagt kasert den gamle dieslen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg er litt usikker på om det er lurt, men disse kannene er hvite, nesten gjennomskinnelige, så jeg tenkte jeg kunne se om dyrene skiller seg ut i bunnen. Uansett utsetter jeg denne avgjørelsen om ombruk til jeg ser hvordan det går, men dersom isopropanolen (rester av denne) allikevel ødelegger dieselen så behøver jeg jo ikke tenke mer på ombruk uansett.

 

Red.: Da kan jeg altså bruke dieselen på nytt, hva isopropanolen anbelanger. Så får vi se hva som skjer med dyrene - om de legger seg pent på bunnen av hver kanne når de har stått i ro noen dager. Mener vi har vært gjennom dette før en gang her på BP, og at det "øvre" diesellaget skal være helt rent. Jeg tenkte å tilsette noe sånt dieseldyrlurium også da, etter at operasjonen er ferdig.

Er jo kjipt å kaste diesel for 800-1000 spenn - i tillegg til problemet med å bli kvitt denne.

 

Red. 2: Du var for kjapp for meg igjen, sydvesten.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Isopropanolen ødelegger ikke dieselen, den "fjerner" kun vannet som er i den... kondensfjerner, du kan helt fint tilsette isopropanol til dieslen for å "fjerne" vann og kondens

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei tuffff!

 

Denne type problematikk har jeg vært igjennom, og det er ikke så vanskelig som mange vil ha det til når man hører alle mer eller mindre godt begrunnede meninger om dette!

 

Bare sett i gang med å få dieselen over på disse kannene, gjør deretter bare vanlig rent med tøyfiller o.l. i tankene dine og bl.a. vannavskiller/grovfilter i første omgang.

 

Det viktigste med hele operasjonen er å sørge for at det fremover ikke blir levelige vilkår for dieseldyrene til uhemmet trivsel og formering i dine dieseltanker, - det vil si at du på en eller annen måte må hindre at det kommer vann/kondens ned på tanken fremover.

 

Det kan være mange årsaker til dette, bl.a. kan du få vann med dieselen ved fylling i mange marinaer o.l., kondensering eller at du har en lekkasje ved påfyllingsstussen eller andre steder.

 

Etter å ha eliminert eventuelle reelle lekkasjer der regnvann o.l. kommer ned i tanken, så har jeg meget god erfaring med å tilsette et stoff i dieselen som hindrer frittflytende vann i tankene, og som derfor hindrer dieseldyrene fra å holde til i dine dieseltanker.

Min erfaring tilsier at det er unødvendig med alle disse "vidløftige" operasjonene som enkelte hårdnakket argumenterer med, bl.a. nødvendigheten av å bruke steam ved rengjøring av tankene, eller vasking med alle mulige typer såpe/rensestoff og mange skyllinger etterpå med tilhørende prosedyrer for å få alt vaskevannet ut igjen!

 

Jeg var som nevnt ille plaget av dette etter at jeg kjøpte/overtok båten for flere år siden, måtte stadig vekk rense vannutskilleren / grovfilteret for mye uhumsk/gele-aktig guffe som tettet til mer og mer og skapte "uhyggelige " situasjoner med nesten motorstopp i litt ruskete vær med opprørt sjø.

 

Min konklusjon og anbefaling:

 

Gjør vanlig rent i tanken med filler o.l., sjekk eventuelt om det kommer inn vann i tankene ved lekkasjer, og vær i tillegg nøye med hvor du fyller diesel, slik at du unngår "å kjøpe" vann i tillegg til dieselen!

 

Utenom dette så gjorde jeg en ting som jeg tror er medvirkende årsak til at jeg siden denne "rense-sjauen", aldri har sett antydning til dieseldyr i mine tanker, - nemlig tilsetting av Hammerdown i dieselen. (Vennligst IKKE start en ny generell HD diskusjon!) :wink:

 

Forrige eier renset stadig tankene, men fikk bestandig tilbake problemene med dieseldyr etter kort tid igjen, - mens han bare "håpet på" at det ikke skulle komme tilbake igjen.

Forskjellen slik jeg ser det er at jeg sikrer meg med at jeg tar bort en av de kjente forutsetningene for oppvekst av dieseldyr, - ved at jeg tilsetter et eller annet stoff som er istand til å fjerne vannet/kondensen!

Jeg har som allerede nevnt valgt å bruke Hammerdown til dette formål, så langt med stort hell! :wink::flag::smiley:

 

OBS!

Den avtappede dieselen er helt like god, hvis du gjør som du har tenkt, - sil av bunnfallet, det gjorde jeg også med ca. 150 ltr. diesel og det gikk meget bra. :smiley::wink:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får kannene med diesel stå en stund vil vann og forhåpentligvis en del annet grums synke til bunnen. Bruker du en pumpe til å tømme kannene kan du suge ut alt bortsett fra det som er sunket til bunns, dermed sitter du bare igjen med litt uren diesel som du kan be en bensinstasjon eller et verksted om å ta seg av. Bruker du en pumpe kan du også sette inn en vannutskiller og et filter før dieselen går tilbake på rengjort tank. En sløyfe med vannutskiller og filter kan du for den saks skyld montere på tanken for å rense tanken dersom du bruker lite drivstoff, eller låne den bort til naboen og bli en populær fyr i havna. Husk bare at du skal bruke godkjent pumpe til å flytte drivstoffet.

Link to post
Share on other sites

I vinterlige strøk kan en sette dunkene ute til bunnfallet fryser for deretter trygt å helle av det rene drivstoffet. Har også tømt vann i dieselfat med rustslam i bunnen for å få dette til å fryse fast.

 

Jeg regner med at det er for varmt til dette der du bor ettersom du tenker båt..., men kanskje fryseren hvis du ikke er redd for lukt.

 

Mons

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Dette kan jeg lite om, men om dieselen er befengt av dyr, er det ikke naturlig at noen av disse klarer og komme seg tilbake i tanken igjen om du skal bruke den samme dieselen igjen. Om det da blir likt fukt da er det vel mulighet for parring, fødsler og nye kolonier. Eller er det kanskje ikke sånn det foregår :crazy:

Link to post
Share on other sites

"Dieseldyrene" lever i sjiktet mellom diesel og vann. Fjerner en vannet dør de, fjerner en dieselen dør de (og motoren også :lol: ). Dyrene er ikke farligere enn at de stopper til filter. Etter tankrengjøring, sørg for å få vekk alt vann vha. kondensfjerner, Hammerdown e.l. så går det bra. Jeg hadde ikke nølt med å bruke den gamle dieselen etter bunnfelling og forsiktig avtapping evt med filtrering.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Trudde vatn og dieseldyr òg kan øydelegga dysene og/eller dieselpumpa? Stemmer ikkje det?

 

Hei Ask!

Det skal selvfølgelig ikke i utgangspunktet være vann på tankene, så det må vi først og fremst prøve å eliminere mulighetene for på alle tenkelige måter!

 

Under normale tilstander, blir det da viktig å ikke tillate at det over tid bygger seg opp vann/kondens i tankene ved å bruke en eller annen type kondensfjerner eller som jeg har god erfaring med, produktet Hammerdown, som bl.a. fortløpende fjerner det lille som måtte komme.

 

Bruker båten hele året med større mulighet for bl.a. kondensering i dieseltankene, - og har nå i vel to år etter rensingen og tilsetting av HD, ikke merket noen form for problemer med dyser, dieselpumpe eller generelt noe negativt med motoren som er en Volvo TAMD 40.

Men så har jeg ikke lenger hverken frittflytende vann eller dieseldyr, som jeg merker noe til fra mine tanker ihvertfall! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Takk for svar alle sammen. :flag:

Da tar jeg sjansen på å bruke dieselen på nytt etter at kannene har stått i ro noen tid. Båten er fra 1984 og tanken har ikke mannlokk, så den har antagelig aldri vært gjort ren. Om tidligere eiere har brukt kondensfjerner vet jeg ikke men tviler vel sterkt på det.

Da blir det påskejobb å tappe tanken, skjære opp et passelig hull, klippe til et 2 mm syrefast lokk til dette og rengjøre så godt jeg kan med filler osv. På med renset diesel og Hammerdown eller annen "lurium" for fremtiden. Lokket festes med karrosseriskruer og tettes med pakning.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Trudde vatn og dieseldyr òg kan øydelegga dysene og/eller dieselpumpa?
Vann i dieselen medfører rust og rust kan lett ødelegge både pumpe og dyser.

 

Om det ikke er gjentatt mange nok ganger allerede: Det er vann som er livsgrunnlaget for dieseldyr, intet vann, ingen dieseldyr :smash: :smash: :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dieseldyra lever i skiktet mellom vann og diesel, og de kan overleve ganske lenge i en slags dvaletilstand i bare vann. En vanlig måte å bli kvitt elendigheten er å tilsette en passende gift i vannet, og deretter fjerne vannet og filtrere dieselen. Drivstofftanker bør generelt ha muligheten til å rengjøres, så en tank med inspeksjonsluke er greit å ha. Det kan også være kjekt med en tappekran i laveste hjørne av tanken hvor man enkelt kan tappe ut vannet rett fra tanken. Når du har tappet så mye vann av tanken som du får ut denne veien kan du tilsette litt kondensfjerner for å ta hånd om de siste restene av vann.

 

Uansett om du har dieseldyr eller ikke er det lurt å ha god filtrering av dieselen for å fjerne partikler før høytrykkspumpe og dyser.

Link to post
Share on other sites

Uansett om du har dieseldyr eller ikke er det lurt å ha god filtrering av dieselen for å fjerne partikler før høytrykkspumpe og dyser.

 

Jepp, det var sånn jeg oppdaget disse smådj..... Fikk ikke skikkelig turtall på den nyinnkjøpte båten, og skiftet filter etter forrige eiers anbefaling. Etter tre-fire driftstimer til så mistet jeg turtall på nytt og filter/vannutskiller var igjen fullt av gugge. :headbang:

Kan jo ikke holde på å skifte filter annenhver time. :crazy:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Kan jo ikke holde på å skifte filter annenhver time.

Selv for seilere er det i overkant ofte, ja. :wink:

 

Å tømme tanken, la dyra synke til bunns, rense selve tanken og filtrere dieselen tilbake er nok det mest effektive når udyra har kommet så langt. Deretter er det kjekt å følge opp med preventivt vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

Hei

Leser bekymringer med vann eller dieseldyr som kan ødelegge pumpe og dyser

Rust er som nevnt aktuelt.

Et annet problem kan være manglende smøring. Hvis en tenker at en har en halv liter vann og tømmer på etpar desiliter gammeldags kondensfjerner vil en få en vann/kondensfjernerblanding som motoren kan gå på. Denne er tyngere enn diesel og ligger samlet på bunnen. Hvis motoren har en ømfintlig pumpe/dyser så kan en risikere at disse tar skade ettersom de ikke får smøringen som diesel inneholder. Dette er også grunnen til at motorer kan bli ødelagt av å kjøre på parafin.

Dieseldyr har neppe noen dokumentert smøreeffekt heller..

 

Tror nye typer kondensfjerner sørger for å blande vannpartiklene jevnt ut i drivstoffet slik at dette er uproblematisk.

 

Ville ikke vært bekymret for slikt hvis jeg var deg i ditt tilfelle.

 

Hvis det er vanskelig å lage tapping i bunn eller du er redd det ikke blir tett anbefaler jeg å feste et rør ned fra toppen av tanken med enden på det laveste punktet i tanken. Da er det enkelt å suge ut litt innimellom for å sjekke tilstanden, og gjennomføringen blir i toppen av tanken.

 

God påske

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Da blir det påskejobb å tappe tanken, skjære opp et passelig hull, klippe til et 2 mm syrefast lokk til dette og rengjøre så godt jeg kan med filler osv. På med renset diesel og Hammerdown eller annen "lurium" for fremtiden. Lokket festes med karrosseriskruer og tettes med pakning.

Er litt skeptisk til om du greier å holde et slikt mannlokk tett bare med karrosseriskruer. Det kan bli endel belastning på lokket når det skvulper i tanken.

 

Jeg har aluminiumstank der mannlokket er festet med 6 mm maskinskruer som er gjenget ned i en forsterkning sveist fast i åpningen i tanken. Jeg sliter å holde dette tett. Avstand mellom skruene rundt lokket er ca 3,5 - 4 cm.

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Dersom du lar kannene med diesel stå i sola, vil du sjå at dei dør av varme.

Hold tanken fri for vatn og du vil aldri ha problem med dieseldyr.

La diesel med vann og dieseldyr stå i sola, så får du masse dieseldyr.

 

Ja, hold vannet borte. Drener det bort eller la det emulgeres inn i dieseloljen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...