Jump to content

Valg av propell - Raker II eller Ballistic?

HelgeR

Recommended Posts

Har en 6,5m RIB med 115 E-tec motor og skal kjøpe en stålpropell.

Selger av båten anbefalte en Raker II propell. Noen andre anbefaler Ballistic propell.

Har hørt mye positivt om Ballistic propellen, men får en Raker II propell til kanonpris... Derfor er jeg i tvil..

Er det noen som har prøvd noen av propellene på en tilsvarende båt/motor?

Helge

Ville prøvd Raker'en først.

Om Ballistic'en har jeg hørt både positivt og negativt, mange som mener den er oppskrytt.

Har du mulighet for å få levert tilbake propellen dersom den evt ikke passer?

Hva slags fart regner du med å få forresten?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hva håper du å oppnå ved å kjøpe/bytte til en stålpropell? Uansett, som ivar sier, finn en forhandler som er villig til å la deg prøve ut propell/er før du kjøper - de finnes!

Har selv hatt en Raker på en 150hk Johnson V6, og den funket bra. Raker er vel i utgangspunktet bortimot det dyreste merket, men ikke sikkert best.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Renger med at jeg har mulighet til å levere den tilbake uten at selger har sagt det direkte..

Toppfarten er nå 38knop.. det er forsåvidt nok, men jeg ønsker bedre drivstofføkonomi.. Slik jeg har forstått det, så vil/kan en stålpropell gi høyere marsjfart ved samme turtall..

Det som er verdt å nevne er at det virker som om motoren er installert ganske høyt på akterspeilt, slik at std alu propell spinner ganske lett. Når jeg hører at propellen "spinner" merker jeg en akslarasjonsøkning på et par knop. Men viss det blir litt bølger/dønninger vil propellen lett gå i "totalspinn" og jeg må tilte den langt ned for at den skal gripe igjen..

Helge

Hei,

siden du har mye heising på motoren er min erfaring at Raker funker best, har selv 21" Ballistic og 22/24 Raker og Rakerene er overlegne med mye heising, Ballisticen fungerer best med lite heising.

Tror ikke du kan regne med så mye forskjell i bensinøkonomien, du bør ha propell som du får max oppgitt turtall for å få en pakke som fungerer best.Kjører du med tung propell for å senke turtallet i marsjfart tror jeg du lurer deg selv, du må ha mer gass for å holde et lavere turtall og bensinforbruket blir nok mye det samme.

Hvilken propell har du nå og hvilket turtall har du i 38 knop. Er det 13 eller 15 splines på propellakslingen din?

Ronny

Renger med at jeg har mulighet til å levere den tilbake uten at selger har sagt det direkte..

Toppfarten er nå 38knop.. det er forsåvidt nok, men jeg ønsker bedre drivstofføkonomi..

Helge

- Dét tror jeg akkurat hva jeg vil om.... :wink::lol: En stål propell av de typene du nevner tåler mye mer uttrim og heving på akterspeil før de slipper taket. Har selv Ballistic i to dimensjoner i tillegg til en Powertech. Ballistic er meget lettdreven og sitter godt og oppnår et vanvittig bra turtall. PT´n er mere tungdreven, i 16" ligger den 1000o/min under 15"Ballistic på min båt med samme heising. PT tåler mer heising med dertil turtallsøkning... Pass på kjølevannet....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Har en 6,5m RIB med 115 E-tec motor og skal kjøpe en stålpropell.

Selger av båten anbefalte en Raker II propell. Noen andre anbefaler Ballistic propell.

Har hørt mye positivt om Ballistic propellen, men får en Raker II propell til kanonpris... Derfor er jeg i tvil..

Er det noen som har prøvd noen av propellene på en tilsvarende båt/motor?

Helge

Få avklart om du får byttet den inn gvis ikke fornøyd, har testet mye propeller på forskjellige båter og funnet ut en ting.

Ingen propell er optimal som oftest ved første propellkjøp, ender gjerne med å prøve diverse stigninger og bredder før jeg finner den beste.

Da er det viktig at du kan bytte inn og teste flere , hvis ikke kan du risikere å sitte med en propell som kun sitter litt bedre i svinger enn den gamle alupropen men ikke noe raskerer til mye dyrere pris :nonod:

Har brukt progress ingeniørfirma i oslo med veldig bra resultat, veldig god service med mulighet for testing av propeller.

Ta og kontakt dem er mitt råd :yesnod:

Redigert av bukt (see edit history)

Jeg får bytte propell dersom den ikke passer. Vil anta at selger har kontroll på hvilken propell som passer siden han har solgt en del båter med samme konfigurasjon.

Siden jeg ikke kjenner til "propellmarkedet" var i tvil om egenskapene til propellene som jeg har blitt anbefalt..

Så på en test i båtmagasinet:

10 propeller

Ser på tabellen at propeller som har har samme rpm på maks har forskjellig fart og forbruk på -1000 omdreinginger.. På ene propellen, en high performnce propell, mister nesten ikke fart ved -1000omdr. men forbruket pr/n.mil er ikke så gale i forhold til de andre propellene.

Så spm er om en Raker II propell er av "samme kaliber", dvs har et fornuftig forbruk i forhold til fart...

Helge

Vel....kommer vel an på øynene som ser men mine ser hvertfall at den nevnte high perf propellen bruker over 10 liter mer i timen ved -1000 og går ca 4 knop bedre en standard Yamaha alu propell.......og bare 1 knop bedre toppfart.

Uansett, Raker er gode propeller med mye heising så hvis du får låne å teste er det jo ikke noe å lure på.

jeg kjører med mange typer propeller etter hv jeg skal med båten, allround og fart bruker jeg enten ballistic eller mirage plus som funker veldig bra og er økonomiske i drift , for toppfart kjører jeg enten chopper eller cleaver som spinner mye for å komme i plan og spinner en del også når man slakker av litt men har båten i plan som gir høy bensinforbruk til annet enn rask kjøring.

• 4 måneder senere...
  • 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...