Jump to content

Laderegulator / ladefordeler


Steinar S

Recommended Posts

Er det noen som har og har erfaring med laderegulator som også fordeler ladestrøm til flere batteribanker? Og hvor får jeg kjøpt en sånn?

 

Jeg har 115 AH startbatteri og 2 X 120 AH forbruk, disse er selvsagt skillt til vanlig, men kobles sammen ved kjøring av motor slik at begge bankene får lading. Bakdelen er at forbruksbanken har mindre indre motstand og kokes tørr før startbatteriet blir toppladet.

 

Jeg har fått høre at det finnes en regulator som også fordeler ladestrøm ut til flere batterier individuelt etter dets behov. Altså den kutter eller går ned på ladespenningen til forbruksbatteriene mens startbatteri får full ladespenning om det har behov for det.

 

Ønsker erfaringer med slike regulatorer og forhandlere.

 

Mvh

Steinar S

Link to post
Share on other sites

Jeg har 115 AH startbatteri og 2 X 120 AH forbruk, disse er selvsagt skillt til vanlig, men kobles sammen ved kjøring av motor slik at begge bankene får lading. Bakdelen er at forbruksbanken har mindre indre motstand og kokes tørr før startbatteriet blir toppladet.

Det har jeg vanskelig for å tro at er tilfelle. Det er ikke den indre motstanden som alene styrer ladestrømmen, det er ladespenningen som er avgjørende, rettere sagt forskjellen mellom batteriets spenning og ladespenningen. Forøvrig er det gjerne startbatterier som har minst indre motstand. Denne forskjellen minsker etter hvert som batteriet lades opp.

 

Har heller aldri hørt om en laderegulator som fordeler strøm til flere batteribanker. Laderegulatoren kan egentlig bare gjøre en eneste ting: Sørge for at generatoren gir konstant spenning. Kanskje det finnes en duppeditt som også fordeler ladestrøm til flere banker, men jeg kan ikke fatte hvorfor noen ville ønske å kombinere en slik funksjon med en laderegulator.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har 115 AH startbatteri og 2 X 120 AH forbruk, disse er selvsagt skillt til vanlig, men kobles sammen ved kjøring av motor slik at begge bankene får lading. Bakdelen er at forbruksbanken har mindre indre motstand og kokes tørr før startbatteriet blir toppladet.

 

Mvh

Steinar S

Har ikke sett en slik regulator som du spør om. Selv har jeg et rele som føler på spenningenog ikke lader forbruk før ladespenningen på startbatteriet har steget en del. Tror ikke dette er en ideell løsning.

 

Problemet med koking lar seg løse med en intelegent laderegulator. Legge ved link til Sterling som Jørg selger. Begge regulatorene han selger regulerer ned ladespenningen når batteriene er fulladet slik at du unngår overlading (koking)

Link to post
Share on other sites

Har du Sterling anlegg Nemo ?

Nei, desverre har jeg ikke det. Men regner med lysten blir for stor en dag og da blir det nok en Sterling. :yesnod:

 

Liker spesielt at den går over tilvedlikeholdslading. Det er jo dager med fint vær da det brukes minimalt med strøm og motoren brukes mye. Da har det vert for mye lading, på den annen side er det for slapp lading etter vi har lagt mye i uthavner.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Tenk hvis hele greia går rett vest hvis jeg gjør noe galt og Jorg må gjøre hele dritjobben engang til.....

:smiley: ...gjør "han" ikke, fordi det virker som det skal.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Steinar, det er mulig jeg svarer litt forbi spørsmålet ditt. Dessuten er ikke dette helt det jeg kan aller best her i verden, men jeg prøver likevel...

 

Du spør etter en laderegulator. Hvorfor? Når jeg leser videre problembeskrivelsen din, så blir jeg litt usikker på om det egentlig er det du trenger? Om jeg oppfatter deg korrekt så er problemet ditt at begge batterier lades samtidig med ditto "feilregulering" for ett av dem. Hvis riktig oppfattet, så vil vel en skillediode, relé el.l. være en løsning? Da lades kun ett av batteriene samtidig, men skiftet fra det ene til det andre foregår automatisk. Det finnes flere tråder om dette her inne. Slikt kan du få kjøpt, men det går også an å lage noe selv (mener bl.a. å huske at Ingar har en tegning et sted av en egendesignet variant).

 

Om du skal kjøpe noe (du spør om forhandlere), så er f.eks. Maritim en mulighet.

 

Denne her er en mulighet.

 

Og her er en annen variant.. Denne siste er ny for meg, og beskrivelsen er ikke så altfor omfattende. Jeg tar derfor et lite forbehold om eksakt hva denne gjør. På side 126 i årets katalog står det en smule mer. (Om du ikke har katalogen lar den seg laste ned som pdf-fil).

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis ladespenningen er for høy (batteriet koker) er det noe feil med reguleringen. Kan kan skyldes defekt likeretter i dynamoen, defekt regulator eller feilkobling/dårlig kontakt. F.eks. at regulatoren ikke føler på samme batteri som dynamoen er koblet til.

Noe fordeling trenger du ikke, såsant spenningen er korrekt tar bare batteriene til seg den strømmen de trenger.

Link to post
Share on other sites

Ingar, det er mulig jeg har misforstått Steinar. Men jeg opplever problemet hans dithen at han kobler sammen forbruksbatteri og startbatteri under lading - og at disse to batteriene (eller bankene) har ulike egenskaper. Da kan han vel risikere for høy ladespenning til ett av batterien hvis f.eks. regulatoren "føler" på det andre batteriet. Ergo oppstår problemet fordi regulatoren ikke ser forskjell på batterien og trykker på med samme spenning til begge. Og så er denne altså denne spenning som blir for høy for ett av dem.

 

Eller jeg helt på villspor....? Kanskje det faktum at batteriene allerede er koblet sammen før ladingen setter i gang gjør at min terio faller i fisk????

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Eller jeg helt på villspor....?

 

Ronald.

Ja, du er helt på villspor.

Regulatoren regulerer generatorens spenning til en konstant verdi. Den aner null og nada om hva som står i den andre enden.

 

Forskjellige egenskaper? Vi snakker om blybatterier og blybatterier?

Forskjellige batterier suger den mengde ladestrøm de føler for avhengig hvor sultne de er. Etter at spenningen på batteriet har nådd ladespenningen, skal de uansett ha mange timer med utjevningslading.

 

Det er nesten umulig å overlade en forbruksbank i en båt. Selv om batteriet i utgangspunktet er 95% full, blir det fortsatt ikke overladet med 4 timer konstant kjøring etter dette. Ikke 8 timer heller.

 

 

Har man et batteri som er 90% full og et batteri som er 90% tomt, vil de begge vet et gitt tidspunkt ha en forskjell som er mindre enn en eneste prosent selv om de har et utgangspunkt milevis fra hverandre - uten at overlading skjer. Uten at de er av lik størrelse, type og fabrikat.

 

Hvorfor konstruere problemer? Strøm i båt har da nok reelle problemer som det er?

Og indre motstand? Jeg har fortsatt ikke møtt en eneste person som vet hvilken indre motstand batteriet hans har.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Ja, du er helt på villspor....

...Hvorfor konstruere problemer? Strøm i båt har da nok reelle problemer som det er? ...

Hvis jeg har konstruert problemer, så beklager jeg. Noen kommentarer til akkurat den setningen:

 

1) Problemet ble beskrevet som at ett batteri kokte, det gjorde ikke det andre. (Såfremt jeg ikke har misforstått helt). Da tenkte jeg i min naivitet at det å separere bankene under lading kunne være en mulig løsning.

 

2) Det må da være lov å delta og stille sprøsmål rundt et tema for å lære mer - uten å bli beskyldt for å konstruere problemer?

 

 

Skal forøvrig gi deg rett i at "indre motstand" er et begrep jeg ikke har noe særlig forhold til. Men så har jeg da heller ikke tatt ortdet i min munn (les: tastatur).

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette høres veldig rart ut.

 

Oppfatter det som forbruksbank koker, mens startbanken ennå ikke er toppladet.

 

Hvis dette virkelig stemmer, så må det være noe galt.

 

For høy ladespenning kombinert med underdimensjonerte kabler eller dårlig kontakt til startbatteriet ?

Her tror jeg det må brukes tid på å foreta målinger, kontroll av batterier m.m. før noen koklusjon kan treffes.

Link to post
Share on other sites

Kanskje det er feil på batteriet som koker :rolleyes:

...som godt kan være orsaken også.

Ellers spenningsfall til andre batteriene, som utgjør at en benk får mer spenning enn andre.

Eller en bank som er veldig små i forhold til en annen bank, som utgjør at speningen på platene av den store ikke økes så rask enn på benken som er mindre stor.

Men da er vi allerede ferdig med de vanligste tilfeldighetene.

 

Å måle både riktig og presis vil vel avsløre problemet relativt rask.

Lykke til !

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Beklager om jeg har uttrykt meg dårlig, men jeg skal prøve igjen. En 90 A dynamo med innebygd regulator som regulerer en ladespenning på 14,5V forsyner et startbatteri på 115 AH ett rele kobler inn lading på forbruksbanken som består av to batterier på hvær 120 AH. Forbruksbanken er plassert på hvær side av motoren og babord forbruksbatteri er lengst unna startbatteri og det er dette som koker tørt. Begge forbruksbatteri er av samme merke og av samme dato. Dette med indre motstand er et begrep jeg plukket opp i havna og jeg ble egentlig overbevist da jeg ikke har erfaring med forbruksbatterier. Vet heller ikke om det finnes separat regulator som fordeler ladestrøm til flere banker, men snappet opp noe om dette på aqa nord messen i fjord. Fekk detsverre ikke tak i hva dette var eller hvilket firma som pressenterte dette produktet der. Når det gjelder kabelforbindelser så har jeg 6 m2 kabel til ladestrøm over 150 A rele fra startbatteriet, ingen varmgang i noen kabler eller forbindelser, alle batteriskoene er nye av fjordåret. Jeg har etter å ha lest deres inlegg tro på at kanskje det batteriet som koker har en feil, siden det andre som står i paralell ikke har dette problemet

 

Steinar S

Link to post
Share on other sites

Forbruksbanken er plassert på hvær side av motoren og babord forbruksbatteri er lengst unna startbatteri og det er dette som koker tørt. Begge forbruksbatteri er av samme merke og av samme dato.

 

Steinar S

Etter det jeg forstår er det bare det ene forbruksbatteriet som koker tørt. For å være sikker på at batteriet er defekt kan du flytte babord batteri til styrbord og styrbord batteri til babord. Er det samme batteri som koker tørt har du sjekket at ikke årsaken ligger i koblinger.

 

Det høres mest ut som et defekt batteri, ofte kan man da se at en selle koker mer enn de andre. Har selv opplevd dette på et helt nytt batteri, fikk det selvsagt byttett.

Link to post
Share on other sites

En 90 A dynamo

...ladespenning på 14,5V forsyner et startbatteri på 115 AH

...forbruksbanken som består av to batterier på hvær 120 AH.

...babord forbruksbatteri er lengst unna startbatteri og det er dette som koker tørt.

...kabelforbindelser så har jeg 6 m2 kabel

...ingen varmgang i noen kabler eller forbindelser

For min skyld er det batteriet som er problemet, men det er subjektivt uttalt så lenge man ikke kunne sjekke det fysisk.

Uansett synes jeg at det er noe galt der.

Jeg ønsker nå ikke å diskutere mellomlading fra landladeren.

Men 6mm² for lading med 90A på 240Ah batterier, som igjen står fordelt rund motoren, er praktisk sett for lite allerede.

Uten at vi må diskuterer det lenge ville jeg anbefale at du øker tversnittet på minst 35mm² uansett, både på pluss og minusside.

Dette vil i hvert fall hjelpe at du også får strøm overført til batteriene dine.

 

Men antatt at det finnes nå 14,5Volt fra dynamoet, som også reellt kommer på batteriene dine,

hvor lenge har batteriene stått på med den spenningen?

Du vet at batterier begynner å bobble fra og med 14,4Volt.

Det betyr at hvis motoren har gått lenge, og hvis du virkelig hadde spenning av 14,5V på batteripolene,

da har batteriene begynnt å koke seg ut/har mistet vann.

 

Har batteriene vært så tørre at noen plater (også bare delvis) har stått uten vann mens de fikk ordentlig strøm?

I så fall er det mulig at platene i en batteri (kanskje den som bråker nå?) har bøyet seg og at det er begynnelse av

kortsluttning av platene.

 

Omvent er det mulig at batteriene dine aldri fikk 100% lading (pga. spenning, eller tid, eller begge deler),

slik at disse er sulfatert allerede.

I så fall må du sjekke og gjøre noe med ladesystemet omgåene.

 

Så, første anbefaling:

-kjøp deg en ny batteri

-bytt kablene til minst 35mm²

-sjekk ladespenningen etter hvert og direkte på polskoene

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takker Joerg, greit og tydelig svar. Skal sjekke det aktuelle batteriet, bytte kabler og måle ladespenning med digitalt voltmeter. Tror nok jeg også vil invistere i en ladefordeler eller hva det nå heter. Er redd for at det er det ene batteriet som er defekt.

 

Steinar S

Link to post
Share on other sites

Har sett en Valeo, men den var ikke lik din tegning. B+ var plassert et annet sted. Regner med at du er sikker på B+ og B- og da vil det være forskjellige utgaver av Valeo.

 

Det jeg la merke til på min var at B+ hadde den største diameter på tilkoblingen, så kom D+/61 som var litt tynnere og den tynneste var W. Da ser vi bort fra B- i denne sammenhengen.

 

Regulatoren får spenning fra D+/61, derfor kan du også lokalisere den på grunn av det. Håper det hjelper.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...