Jump to content

Maritime påskenøtter


mitsu

Recommended Posts

får vel et fornuftig svar snart....

 

Vi får satse på det. :cheers:

 

 

helt rett

 

:flag: Men er det feil å kalle ombygde lasterom for "Ruff"? Det henviser jo egentlig til det området som er "felles beboelsesrom", og ikke til bestemte områder av båten? Eller?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Vi får satse på det. :cheers:

:flag: Men er det feil å kalle ombygde lasterom for "Ruff"? Det henviser jo egentlig til det området som er "felles beboelsesrom", og ikke til bestemte områder av båten? Eller?

 

Oppholds rom for mannskapet,skal ikke begi meg ut på det Du nevner om ombygd lasterom.

Karnsje noen andre kan hjelpe Deg med det

Link to post
Share on other sites

"Skjære inn" ?? hva er det

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Share on other sites

Hva pokk%¤ er en hundsvott?

:lol:

 

Greit med nøtter, ikke minst slik at jeg kan lære noe også. :confused:

Hundsvott er et svensk ord som betegner den saken man fester enden av taustumpen i, og som sitter på enden av blokken.

Her er et bilde (sier mer enn mange ord):

083.jpg

"Becket" heter det på framadlandsk. Om den korrekte betegnelsen på norsk er hundsvott er det kanskje noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Hundsvott er et helt greit uttrykk; på vanlige blokker som brukes i riggen og ellers til å lage taljer kan f.eks være en krok i den ene enden av blokken. I den andre enden av blokken er da ofte en hundsvott, dvs to parallelle flattjern som kommer ut, og gjennom disse to går en bolt som kan brukes til feste av en sjakkel.

 

"Å skjære inn" passer i samme slengen, man skjærer nemlig inn taljeløperen (altså selve tauet) i blokkene når man skal lage seg en talje. Å "skjære inn" i betydningen å skjøte sammen to tau som er nevnt ovenfor - det er ukjent for meg....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg dro det litt for langt med et lokalt utrykk (boffelhund) som er det samme som strandsnegle!!

 

Disse kalles på Karmøy, hvor jeg opprinnelig kommer fra, for "bokk". Men her i Stavanger kalles de "kobbunge". Det heter jo at kjært barn har mange navn; og disse smaker faktisk ganske godt - gjerne rå, når man sitter i strankanten og nyter tilværelsen . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...